Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Behandlingar
 Alternativa behandlingar
 FETT BRÄNNER FETT
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

berndt

Finland
164 inlägg

Postat - 2009/01/11 :  19:42:53  Visa profil  Besök berndt's hemsida  Svara med citat
En av huvudorsakerna till FF är vikten, också i mitt fall.

Eftersom jag tidigare provade denna metod (och sen inte lyckades hålla mig från sockret och föll tillbaka) och nu inlett en ny era i mitt liv, vill jag påminna om olika alternativ till att ta ned vikten och förbättra sin hälsa.

Helt kort:

1. Fett OCH socker tillsammans binder fettet i kroppen

2. Fett UTAN socker driver ut fettet!

Lösningen:

En fettrik diet med protein och med mycket lite kolhydrater => kroppen går i ketos och lever på fett och inte kolhydrater, den vill ju inte dö, utan tar det som finns. Fettet förbrukas i raskt takt.

Det betyder:

feta köttfileer, höna, fet fisk, inälvsmat, smörrika såser, olivolja, fläskfärs, majones, grönsaker (ovan jord, minst kolhydrater) , ost, etc. Fettet skall vara naturligt, smör, olivolja, INTE margarin, hur mycket ägg som helst...

INTE

socker förståss, frukt, vissa grönsaker, potatis, ris, bröd, glass, sprit (kanske nåt glas vin ibland)

Konstigt nog försvinner suget efter sötsaker efter några dagar - och du kan ibland vara 6-7 tim utan mat utan problem.. man äter när man är hungrig.

Det är inte fråga om hur mycket kalorier du äter utan VAD du äter, också en stor mängd kalorier förorsakar viktminskning, om det är fettkalorier utan kolhydrater.

Detta är eg inte GI-diet, för alla kolhydrater är lika illa...

Största profeten här - som själv gick ned 65 kg - är Sten Sture Skaldeman, blogga honom på nätet och skapa din egen uppfattning!

Svenska medicinalstyrelsen har i höstas erkänt att kolhydratfattig diet är en godtagbar behandlingsmetod mot fetma och globalt håller trenden på att svänga...

I dag har jag ätit ostfylld lövbiff som frukost, cappuchino med maräng/ost snacks samt en stor portion fet lax med sallad. Ingen hungerkänsla just nu, inget sötsug.

Med bästa hälsningar

Berndt, Karis, Finland

------------------------------------------------------------------------
Symptonfri med Tambocor sedan september 2007
Överviktig, men bantar som bäst med fettdiet (fett bränner fett!) Blogga Skaldeman)
Motion: lugna promenader med hunden, inte mer.... Född 1953

Hör till donatorerna till detta forum - gör du också en insats!

Medicin:
Teveten 1/2 * 600 mg och spesicor 47,5 mg * 1,5 för blodtryck samt
Tambocor retard 100 mg * 2 för FF. Ytterligare Primaspan 100 mg *1 (aspirin)
Numera också Seretide diskus 250 mikrog för inflammation i luftvägarna/astma morgon o kväll.
Använder en CPAP-mask när jag sover för att undvika sömnapné (svår snarkning med andningsuppehåll) som kan påverka/framtvinga FF

Stina

Sweden
86 inlägg

Postat - 2009/01/11 :  22:07:25  Visa profil  Svara med citat
Hej Berndt! Ser att du har anammat profeten Skaldemans hypoteser o teorier. Undrar bara vad i hela friden Maräng/ostsnacks är för något??? Låter för mig som kolhydrat med stort K!!! Är det kanske äggvita blandat med ost utan socker??? Lycka Till med viktnedgången - Kram Stina
Gå till toppen av sidan

petergustaf

Germany
1436 inlägg

Postat - 2009/01/12 :  11:07:35  Visa profil  Svara med citat
Berndt !

Är inte det den gamla Atkins-dieten ?

Jovisst ! "kroppen går i ketos"

Det är då det gör ont i hela kroppen ? Och den skriker efter kolhydrater !
Sist jag gjorde den gav jag efter för smärtan !

Men OK, nu ska jag stå emot !

I morse hade jag X kg ! Hur mycket hade du ?

Peter, med censurerad vikt !

___________________________________________________________________________________________
Född -47; f.d. paroxysmal flimrare 1987-20080604 (ablation), med självkonverteringsförmåga och joggarambition
Diuretika + ASA + Statin
Donator !
Gå till toppen av sidan

berndt

Finland
164 inlägg

Postat - 2009/01/12 :  18:57:38  Visa profil  Besök berndt's hemsida  Svara med citat
Ostsnacket jag äter är maräng (utan socker) blandat med riven ost... c 1 kolhydrat på 3 st och de är c 6-8 cm i diameter... smakar sådär.. men man är ju van att knapra på något vid TV...

en annan variant är att skära tunna strimlor av höna (lår t.ex) och torka dem långsamt i ugn, det är ganska goda snacks!

Skaldeman själv skriver att han inte läst så mycket om de andra dieterna, han skapade sin egen.. den dåliga känslan vid ketos går över på 3-5 dagar, inte så farligt, har själv just kommit ur det och börjar må jättebra! Och jag gick huvudstupa in i den strängaste varianten av Skaldemans diet.

Han har byggt upp 3 versioner, beroende på hur mycket och hur kraftigt (snabbt) man vill minska sin vikt.

Han föreslår i alla fall att man inte kör den här stränga varianten mera än hälften av den mängd man vill minska i vikt, sen kan man slå av på takten en aning, ta mera grönsaker med maten, men aldrig wienerbröd mera....

Jag VET att jag i något skede kommer att förfalla nån weekend med lite vin och kanske glass.. men det svåra är att lämna det vid bara en kväll/dag och sedan genast fortsätta med fettätandet. Då lyckas det.. hela livet.

Läs skaldemans hemsida o bilda er en egen uppfattning!

(skrev i tidigare inlägg "blogga Skaldeman", men jag menade förstås "googla".... :-)

Berndt, Karis, Finland

Överviktig, men bantar som bäst med fettdiet (fett bränner fett!) (Googla Skaldeman!)

Medicin:
Numera också Seretide diskus 250 mikrog för inflammation i luftvägarna/astma morgon o kväll.
Använder en CPAP-mask när jag sover för att undvika sömnapné (svår snarkning med andningsuppehåll) som kan påverka/framtvinga FF
Gå till toppen av sidan

berndt

Finland
164 inlägg

Postat - 2009/01/12 :  19:01:43  Visa profil  Besök berndt's hemsida  Svara med citat
Petergustaf!

Min vikt under denna hittills knappa första vecka är -1,1 kg, med start från 91,1 kg på 166 cm > BMI en god bit över 30! Midjemåttet är 107 cm

jag skall under den här tråden rapportera nu o då över hur det går för mig...

Berndt, Karis, Finland

Överviktig, men bantar som bäst med fettdiet (fett bränner fett!) (Googla Skaldeman!)

Medicin:
Gå till toppen av sidan

petergustaf

Germany
1436 inlägg

Postat - 2009/01/12 :  19:12:51  Visa profil  Svara med citat
OK Berndt,

tackar för din info.

Jag tycker det är lite nytigt att nu, vid toppen av min karriär, meddela vad X är.
Så jag gör som du, anmäler X om en vecka ! OK ?

Peter, som dessutom fortfarande är förkyld och har fått löpförbud. Av hustrun !

___________________________________________________________________________________________
Född -47; f.d. paroxysmal flimrare 1987-20080604 (ablation), med självkonverteringsförmåga och joggarambition
Diuretika + ASA + Statin
Donator !
Gå till toppen av sidan

berndt

Finland
164 inlägg

Postat - 2009/01/15 :  09:43:21  Visa profil  Besök berndt's hemsida  Svara med citat
Nå idag var det då en vecka jämt som jag smort kråset med flottiga biffar varje dag...

men inga kolhydrater nästan..

och vågen visade totalt -2,4 kg...

dom säger ju nog att den första veckan är det bara vatten som försvinner ur kroppen, men nu känns det ju skönt! åtminstone så här som start.

även om jag vet att den bästa takten är c 0,5 kg/vecka....

Berndt, Karis, Finland

Medicin:
Gå till toppen av sidan

Stina

Sweden
86 inlägg

Postat - 2009/01/15 :  14:39:12  Visa profil  Svara med citat
Heja Berndt! Jag tycker du är jätte-duktig!!!Fortsätt så!!!Vill bara önska dig all lycka till med förminskningen. Skaldeman är säkert rätt väg att följa, och jag har faktiskt själv boken GI-noll där metoden finns beskriven, och den är utmärkt!!! / Kram Stina
Gå till toppen av sidan

berndt

Finland
164 inlägg

Postat - 2009/01/28 :  11:11:58  Visa profil  Besök berndt's hemsida  Svara med citat
NÅ nu kan jag ge 3 veckors rapport om min fettresa... minus 5 kg!

De första veckorna var lite jobbiga, det medges, kände mig "seg" och lite orklös, huvudvärken försvann efter de 2-3 första dagarna... sötsuget inom den första veckan. Men nu på tredje veckan börjar det kännas helt bra! Det är nu som kroppen enligt uppgift på alvar börjar äta kroppsfettet.

Det finns många jättebra ställen på nätet att läsa:
http://kolhydrater.ifokus.se (också recept på mat)
http://www.kostdoktorn.se/
http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
http://www.skaldeman.se/

för den som ev blir intresserad!

Mitt blodtryck var i dag morse 122/79, dvs helt bra. Ännu äter jag mina mediciner, men jag följer med läget och hoppas en dag kunna minska också på dem och inte bara på magen.

Trots att vissa rapporterar om hjärtklappningar vid LCHF bantning, har jag inte haft något som helst problem hittills.

Berndt, Karis, Finland

Medicin:
Gå till toppen av sidan

petergustaf

Germany
1436 inlägg

Postat - 2009/01/29 :  11:57:50  Visa profil  Svara med citat
Grattis Berndt !

Jag lovade ju att meddela vad X var.
Men efter att ha tagit "allyoucaneat" på läcker Kina-restaurant igår är det bättre jag väntar några dagar.
Annars skrattar du ihjäl dig !!!

Men din rapport inspirerar !!!

Peter

Diuretika + ASA + Statin
Donator !
Gå till toppen av sidan

petergustaf

Germany
1436 inlägg

Postat - 2009/01/31 :  17:45:01  Visa profil  Svara med citat
Berndt !

Det gör ju ont ! Att bara leva på protein/fett ! Och inga kolhydrater !
Har nu försökt två gånger och bägge gångerna vaknat andra natten och mått typ horror !
Precis uppriven i systemet !

Är det normalt eller är det min späda kropps fåfänga försvarsförsök mot att förlora fett ?

Peter

Diuretika + ASA + Statin
Donator !
Gå till toppen av sidan

berndt

Finland
164 inlägg

Postat - 2009/02/01 :  12:04:02  Visa profil  Besök berndt's hemsida  Svara med citat
Ont..? nå int nu ändå.. men det är sant att kroppen kämpar emot; din hjärna skall ha sitt socker i en eller annan form och när den inte kommer färdigserverad, måste hela systemet koppla om till att omvandla fettet (eller proteinet, kroppen kan använda vilket som) till hjärnans bränsle.

Första veckan är nog huvudvärk och seghet, lite orkeslöshet,. men sen blir det bara bättre o bättre. Efter tredje veckan går det på räls och vid 3-6 mån är du helt omställd till fettbrännande och behöver aldrig gå tillbaka till sockerdiet. Klart man kan falla från banan nån gång; men det finns inget sötsug kvar mera! - det har jag provat ut redan, att 3 glas vin i går kväll, det gjorde ingenting, jag är fortfarande i ketos o bränner fettet. (kan mätas med ketosstickor).

Men läs mera på de adresser jag gav ovan; där finns massor med råd - lite på samma sätt som den här sajten hjälper för FF!

Lycka till om du vill försöka!

Berndt, Karis, Finland

Medicin:
Gå till toppen av sidan

Martin Petersen

Denmark
25 inlägg

Postat - 2009/02/01 :  12:09:06  Visa profil  Svara med citat
Man kan vel opnå en del ved bare at droppe NOGLE af kulhydraterne, PeterG!

Jeg har prøvet de sidste uger at cutte poteter, ris, pasta - og marmelad! - helt, men 3-4 skiver brød om dagen er "tilladt". Så spiser jeg lidt mere kød, ost, æg, smør (!) - og det både føles godt og har fået mig et kilo el. to ned i vægt.

Desuden har jeg næsten ikke haft "hjärtklappninger"/ekstraslag (der jo er mit problem), men självklart ved jeg ikke om der er en regulær sammenhæng.

Lycka till - også når du skal på Kina-restaurant næste gang! Og længe leve livsglæden!

MartinP

Ändrad av - Martin Petersen den 2009/02/01 12:09:32
Gå till toppen av sidan

berndt

Finland
164 inlägg

Postat - 2009/02/01 :  12:16:55  Visa profil  Besök berndt's hemsida  Svara med citat
Jes, det är två sätt att se på saken - det som kallas GI-diet (låg kolhydrathalt, men en relativt hög andel olika kolhydratprodukter i alla fall)
och LCHF som eg i sin extrema (vikttappande) fas kör med nästan noll kolhydrater ( i regel från 0 till 10-15 % av dagens näringsintag)

Är man extremt känslig för socker (som jag har varit) är det som med alkoholism, det är bara extrema varianten som fungerar.

Välj själv! Nätet svämmar över av info.

Berndt, Karis, Finland

Medicin:
Gå till toppen av sidan

berndt

Finland
164 inlägg

Postat - 2009/02/19 :  09:39:53  Visa profil  Besök berndt's hemsida  Svara med citat
Rapport efter sex veckor på fettresan.

vikten - 6 kg. Magen -3 cm.

Humör: på topp.

Ork: blir bättre och bättre, "segheten" har nästan försvunnit, orkar bra med fysisk ansträngning.

fördelar hittills: magen 100 % bättre. Inget sötsug överhuvudtaget. Kan se folk äta choklad bredvid mig utan att tänka på att jag vill ha... Blodtrycket har förbättrats. Behöver ingen lunchpaus mera, jag blir hungrig först mot eftermiddagen och då räcker det med 2 ägg och en stor sked majonäs. Sen större måltid hemma.

Jag vet att viktnedgången måste plana ut, den här takten är för hård. Förbereder mig psykiskt för det när vikten stampar på ställe i framtiden.

Berndt, Karis, Finland

Medicin:
Gå till toppen av sidan

berndt

Finland
164 inlägg

Postat - 2009/02/20 :  09:37:08  Visa profil  Besök berndt's hemsida  Svara med citat
Till Martin vill jag säga:

Livsglädje är just det du får med den här dieten! Feta såser gjorda på äkta smör, tjockt med grädde... ordentliga biffar med fläsket kvar.. feta laxar, lever...ägg så mycket du orkar äta..
(nåja, inom rimliga proportioner förstås, c 20-25 kal/kg kroppsvikt)

ett glas vin nu och då... eller en snaps.

Men INTE

ris, pasta, potatis, bakelser, likör, frukt, diverse färdiglagad mat som innehåller kolhydrater etc..
Men: efter en vecka VILL du INTE ha nåt sött.... begäret är borta!

Gärna närproducerad, ren, biologisk mat från djur som går ute o äter gräs! Eller fiskar som simmar i havet, inte i en liten bur.

läs fast denna lilla skrift:

http://kolhydrater.ifokus.se/Articles/Read.aspx?MessageId=7fcfbb1e-5048-4fb3-866e-d9a0d4153528&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup

(länk till foldern mitt uppe på sidan i texten)

Berndt, Karis, Finland

Medicin:
Gå till toppen av sidan

berndt

Finland
164 inlägg

Postat - 2009/04/10 :  18:52:56  Visa profil  Besök berndt's hemsida  Svara med citat
Ny mellanrapport http://www.surfnet.fi/users/berndth/diet.htm .

viktnedgången planar ut men midjan fortsätter minska, nu - 7cm.

Har litet ökat på kolhydraterna, dvs är inte lika strikt, skall se om viktnedgången i alla fall fortsätter på sikt.

Det här är en livsstil, inte ett sprinterlopp för mig.

Berndt, Karis, Finland

Medicin:
Gå till toppen av sidan

uffepuffe

Sweden
9 inlägg

Postat - 2009/06/17 :  23:37:04  Visa profil  Svara med citat
Hej Berndt!!
Jag har påbörjat min fett resa och är inne på 3:e veckan nu. Var på en föreläsning med Annika Dahlkvist som gav mig inspiration att börja.
Det har inte hänt så mycket på vågen "bara" ca 2.5 kg ned men jag känner mig lättare i kroppen och tycker själv att det har försvunnit lite från magen och ansiktet
Jag är nyfiken på om du fortsätter?? I viktdiagrammet på din hemsida går det inte att se efter april månad?! Du har väl inte gett upp??
Då är det bara att komma på banan igen för du vet ju att det fungerar!!!!
Jag har nog känt lite mer oro från hjärtat med fladder och extraslag.
På föreläsningen frågade jag Annika Dahlkvist i pausen om hon rekomenderade kosten vid mina besvär och fick då veta att vissa med arytmier inte kände av något alls men att hon hade hört att vissa fick mer oro i hjärtat. Hennes tips då var att gå tillbaka och äta lite mer kolhydrater ett tag för att sedan försöka minska igen.
Till alla som inte vågat prova ännu........
Jag läste en bok av Lars-Erik Litsfeldt "Fettskrämd" för ca ett år sedan men var för feg att börja då "det kändes så konstigt att äta mycket fett" sedan dess har jag ökat 8-10 kg i vikt. Vad har jag vunnit på att vänta?? Inte har min hälsa förbättrats i alla fall
Det vore intressant att få höra om det är fler som har erfarenheter i detta aktuella ämne
Har inte uppdaterat min profil på länge, har äntligen slutat med Waran

uffe-67 paroxysmaltfladder sedan sommarn 2005 abladerad mars-08 och sept-08
Cordarone 200 mg
Bisoprolol 5mg+2,5mg
Waran
Besväras fortfarande av extra slag och fladder i kortare episoder.
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2009/09/14 :  16:55:30  Visa profil  Svara med citat
Kul att läsa denna gamla tråd. Bra att Ni köper Sten Stures böcker - han är en nära kompis till mig Han "uppfann" faktiskt sin metod när han och jag hade en tävling i viktminskning. Jag höll på att vinna varför han i "desperation" prövade ett nytt grepp. Resten är historia som det brukar heta. När vi träffades första gången vägde han nästan 150 kilo och hade ett astronomiskt blodtryck. Läkaren gav honom inte lång tid. Jag nämner dessa detaljer eftersom han pratat offentligt om dem så jag röjer inga personliga förtroenden givetvis. Nu ligger han väl på dryga 80 kilo och mår som en prins Han har givit ut en fin svampbok också! Och har alltid nya bokprojekt på gång. Han flyttar för övrigt till vackra Trosa skärgård i dagarna. Så vi kan väl vänta oss fiskrecept framöver

Håkan

Symptomfri 2005-09 - 2008-05 (32 månader) efter två ablationer. I augusti 2008 fick jag några flimmerattacker som spontankonverterade tillbaka till sinus. Sedan var det lugnt ett år. I augusti 2009 var det dags igen. Dock ej förmaksflimmer utan extrasystoler (för tidiga kammarsammandragningar).

I längden är jag kanske kandidat för en tredje ablation (eller en maze-operation) för att slippa medicinen som inte är harmlös och alltså inte helt effektiv.

Tar just nu 200 mg Cordarone plus 100 mg Seloken per dag. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, kalciumantagonister, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor. Är även satt på saltfri kost av "elaka" läkare men jag fuskar en del.

Gillar Du forumet? Du kan hjälpa till: http://xn--frmaksflimmer-imb.se/help.asp

Ropen skalla: ablationer åt alla
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2009/09/14 :  17:02:00  Visa profil  Svara med citat
Jag måste varna för extremt kolhydratfattig kost för oss flimrare. Förra året gjorde jag en Skaldemannare och gick i ketos. Strax därefter drabbades jag av första flimret på tre år. Mycket kraftigt. Givetvis kan det röra sig om en ren slump men jag undrar jag ...

Numera gör jag istället så att jag dricker mycket och helt enkelt tar lite mindre av alltid och lite kolhydrater. Det tolererar hjärtat och 8 kilo flög iväg på några månader. Ganska beskedlig takt alltså.

Symptomfri 2005-09 - 2008-05 (32 månader) efter två ablationer. I augusti 2008 fick jag några flimmerattacker som spontankonverterade tillbaka till sinus. Sedan var det lugnt ett år. I augusti 2009 var det dags igen. Dock ej förmaksflimmer utan extrasystoler (för tidiga kammarsammandragningar).

I längden är jag kanske kandidat för en tredje ablation (eller en maze-operation) för att slippa medicinen som inte är harmlös och alltså inte helt effektiv.

Tar just nu 200 mg Cordarone plus 100 mg Seloken per dag. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, kalciumantagonister, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor. Är även satt på saltfri kost av "elaka" läkare men jag fuskar en del.

Gillar Du forumet? Du kan hjälpa till: http://xn--frmaksflimmer-imb.se/help.asp

Ropen skalla: ablationer åt alla
Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000