Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Behandlingar
 Elkonvertering
 Smärta efter konvertering?
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

PRylander

2 inlägg

Postat - 2009/01/23 :  23:18:40  Visa profil  Svara med citat
I november upptäckte läkarna att jag hade ff. Antagligen har jag gått med det i flera år och bara blivit tröttare och tröttare och bröstet har fladdrat, men jag trodde mest det berodde på stress på jobbet, för lite sömn och livliga barn.

I tisdags gjorde jag min första konvertering, med lyckat resultat. Kände mig genast piggare och pressen över bröstet försvann. Men rätt snart började jag känna något som kan liknas vid träningsvärk, runt hjärtat och i början även på andra sidan bröstet.

Det känns inte som förut men tror ni att jag fått tillbaka ff eller är det någon "bieffekt" av elstöten, eller beror det helt enkelt på att hjärtat börjat jobba på ett sätt som det är ovant vid???

Mats_83

2 inlägg

Postat - 2009/01/27 :  08:26:56  Visa profil  Svara med citat
Låter som att det beror på elkonverteringen, musklerna i bröstkorgen påverkas ju också av strömstöten och det kan som sagt kännas som lite "träningsvärk". Skall du snart tillbaka och kolla så att du fortfarande har sinusrytm?
Gå till toppen av sidan

christerl

Sweden
744 inlägg

Postat - 2009/01/27 :  09:24:13  Visa profil  Svara med citat
hade som lätt träningsvärk under någon vecka. Var öm vid beröring kanske ytterliggare någon vecka till

CL
Första FF den 4/1-07, elkonv 12/3-07. Andra FF den 1/1-08. Klassas kroniskt. Står nu i kö för ablation. Morgon; 1 st Cozaar Comp 50Mg+1 st Amlodipin 10Mg. Kväll; Waran + Simvastatin 20Mg. Jobbar heltid inom IT området i ett av våra landsting. Är ett sjöbefäl som sadlade om till beteendevetare men kom snabbt inom IT-häradet.
Donator?Självklart!

Gå till toppen av sidan

PRylander

2 inlägg

Postat - 2009/01/31 :  22:45:26  Visa profil  Svara med citat
Nu vet jag svaret: flimmret hade kommit tillbaka. Kanske värk från stöten också men flimmret var definitivt tillbaka.

Seloken ut Solatol och Digoxin in och nytt konverteringsförsök om ett antal veckor. Känns redan mycket bättre. Med S och D är flimmret åtminstone på en jämn nivå. Tidigare hade jag flimmer attacker då och då med följande huvudvärk, smärta och trötthet. Nu känns det rätt ok.
Gå till toppen av sidan

Gunnar

Sweden
434 inlägg

Postat - 2009/02/01 :  15:21:44  Visa profil  Besök Gunnar's hemsida  Svara med citat
Om du igen får smärta efter det flimret upphört föreslår jag att du provar med att ta Diklofenak 25 mg en gång om dagen i 2-3 dagar. Diklofenak är ett receptfritt anti-inflammatoriskt medel betydlig starkare än t.ex ibuprofén..Du bör inte ta det samtidigt som du har flimmer eftersom Diklofenak kan samverka med Sotalolen , då den har en svag natriumjon blockerande inverkan. Eftersom du inte tar Waran går det bra med vanligt Diklofenak. Tar man Waran finns det en recept belagt typ av Diklofenak som först löser upp sig i tarmsystemet. Den receptbelagda kallas för "enterotabletter".
Man kan få inflammation i de hinner som onmsluter hjärtat när det flimrar och är inflammation kraftig verkar det som om man kommer in i en ond cirkel och inflammatione orsaker flimmer igen efter ett par dagar. Så har det i alla fall varit för mig.
Gå till toppen av sidan

uffe1

Sweden
528 inlägg

Postat - 2009/04/14 :  10:51:07  Visa profil  Svara med citat
quote:
Ursprungligen postad av PRylander

Nu vet jag svaret: flimmret hade kommit tillbaka. Kanske värk från stöten också men flimmret var definitivt tillbaka.

Seloken ut Solatol och Digoxin in och nytt konverteringsförsök om ett antal veckor. Känns redan mycket bättre. Med S och D är flimmret åtminstone på en jämn nivå. Tidigare hade jag flimmer attacker då och då med följande huvudvärk, smärta och trötthet. Nu känns det rätt ok.

Hade för mig att man inte använde Digoxin längre enligt nya rön.

____________________________________________________________________________________

Född -62, ca 2 m lång, 130 kg, Parsoxysmal flimrare sedan 2002 ungefär. Debuterade förmodligen tidigare utan att jag visste vad det var. F.d. tyngdlyftare och tävlande i "strongman tävlingar" Får 4 - 5 attacker om året, upphör efter några timmar med "ansträngningsmetoden". Triggers Alkohol och magbesvär. 2 x 80 mg Sotalol, 1 x 20 mg Nexium för magens skull.
Gå till toppen av sidan

Gunnar

Sweden
434 inlägg

Postat - 2009/04/14 :  14:16:54  Visa profil  Besök Gunnar's hemsida  Svara med citat
Man borde inte använda Digoxin längre, men vissa har svårt att gå ur gamla vanor. Det finns inget bevis för att Digoxin skulle hjälpa mot flimret. Eftersom PRylander redan också tar Sotalol så är hjärtfrekensen under kontroll, då Sotalol förutom att vara en kaliumjonblockerare också är en beta-blockerare. Digoxin förstärker de förändringar som flimret ger genom att ytterligare öka på calciumjon överskottet i hjärtcellerna. Nu verkar ju PRylander redan ha kroniskt flimmer, så det kanske inte spelar så stor roll. Se i medicin avsnittet under Lanacrist (Digoxin).
Gå till toppen av sidan

margithe

88 inlägg

Postat - 2009/04/14 :  18:26:20  Visa profil  Svara med citat
Hej!
När mitt FF konstaterades 2004var Digoxin 0.13mg den medicin jag
sattes på av hjärtläkare. Dosen ökades ganska snart till 0.25 mg, rena knockouten kan jag lugnt säga, pulsen kom då ner i 34-36 slag i minuten. Tyvärr tog det flera månader innan jag upptäckte det,och det var rena slumpen .Hade varit frisk hela livet, var inte van att kolla vare sig puls eller något annat. Nu vadade jag mer eller mindre runt i någon slags dimma, mer eller mindre.

Efter att ha reduserat dosen tillbaka till den ursprungliga, rådde mig vårdcentralläkaren att också ta Metoprolol 25 mg, och det hade en mycket gynnsam inverkan på mitt FF. Attackerna som varit många
minskade med mer än hälften, och jag började tro att nu skulle
allt fixa sig, och flimmerattackerna snart vara ett dystert minne blott.

Men, men,men............ Fantasi kontra verklighet...........
För någon vecka sen fick jag en rejäl attack, efter 36 timmar åkte jag in
på Akuten, knappast meningsfullt att gå och hoppas på att det skulle gå tillbaka av sig självt. (jag går på Waran) Alla tidigare gånger har attackerna gått över av sig självt, utom en gång.

Nu var det konvertering som gällde.
Jag hade turen att få en hjärtöverläkare, och jag kom till ganska snabbt.
En ultraljudsundersökning gjordes.
Till min sorg och förskräckelse konstaterades att mitt vänstra förmak var
förstorat. Läkaren menade att det var för att hjärtat fått arbeta så hårt.
Vad innebär det att ha ett förstorat förmak? Kan det också ha med Digoxinet att göra? Vad kan det få för konsekvenser?
Det har gjort mig orolig.
Jag blir så förbaskad när jag tänker på mina besök hos läkare när jag först fick veta att jag hade FF, och man försäkrade mig att det var ingenting slet på hjärtat, utan helt ofarligt.

Tillbaka till besöket på Akuten: Hjärtöverläkaren sa att jag skulle sluta med Digoxinet, det är inget som jag skulle ha gett dig säger han vidare.
I stället skall jag dubbla dosen Metoprolol.
Nu har jag så nyligen gått över till enbart Metoprolol, så jag har inte märkt någon skillnad. Jag tänker mest på den förödande, zombietröttheten. Trött, trött, trött är bara förnamnet.

Kan inte låta bli att undra , "det är inget jag skulle ha gett dig",
vad kan han ha tänkt? Tyvärr frågade jag inte.

Han menade också att det inte finns någon bot för FF.
Finns det någon "out there" som som har kunskap eller tankar kring
förstorat förmak, är jag jättetacksam för svar!!!

Hälsningar Margithe

Gå till toppen av sidan

Gunnar

Sweden
434 inlägg

Postat - 2009/04/14 :  20:12:39  Visa profil  Besök Gunnar's hemsida  Svara med citat
Slutar du flimra så går förmaket tillbaka till normal storlek.
Det är bättre att ta Bisoprolol än Metoprolol. Mindre biverkningar då Bisoprolol är mera hjärtselektiv. Jag har själv gått över till Bisoprolol från Metoprolol och jag märker skillnad i det avseendet.

Det är konstigt att du inte provat någon antiarytmimedicn som Sotalol eller Flecainide.

Angående Zombie tillståndet, så blir det alltmer märkbart när pulsen går under 50 och blodtrycket sjunker.

Risken för förmaksflimmer ökar ju med stigande ålder. !0% av alla 80 åringar och 5% för alla 70 åringar.

Om du är under 70 så är ju ablation ett klart alternativ, även om en del läkare drar sig för att skriva ut remisser, då de vet att de på så vis ökar kostnaderna och vårdkön för sitt landsting.

Vad gäller Digoxin så rekommenderar jag läsning av de fyra referenser jag angivit i Wikepedia Arytmier Förmaksflimmer.
http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rmaksflimmer

En mer detaljerad förklaring av Kalciums inverkan på FF finns i den bok som utgivets med Natale som redaktör:
Avsnittet Intracellular Calcium Dynamics and Atrial Fibrillation
http://books.google.se/books?id=o4iLFX67P3kC&pg=PA103&lpg=PA103&dq=atrial+fibrillation+caLCIUM+OVERLoad&source=bl&ots=T3SKjZJsxj&sig=MFd9FKhxMaHn6W_r4p44rVQ0baQ&hl=sv&ei=MpvLScy1Ms3R-Qb3-8y6Bg&sa=X&oi=book_result&resnum=3&ct=result#PPA101,M1
Gå till toppen av sidan

petergustaf

Germany
1432 inlägg

Postat - 2009/04/15 :  09:28:36  Visa profil  Svara med citat
"Han menade också att det inte finns någon bot för FF."

Margithe !

Stämmer nog för en del !
Och för en del läkare.
För på mig verkar det som om läkare i Sverige undviker ablation för att "spara pengar åt landstinget" ?
På flimmerpatientens bekostnad.

FF belastar förmaket och som alla muskler under belastning så kompenserar förmaket med att växa.
Om belastningen upphör (= flimret slutar) så återbildas förmaket, åtminstone delvis.

Jag fick också diagnosen "förstorat förmak" för några år sedan och antar att detta nu då jag är flimmerfri återbildas.
Man diagnostiserade också att en klaff "läckte lite" och förde detta tillbaka på att klaffen inte "växt med förmaket".
Så om teorin stämmer så borde läckaget i takt med förmakets återbildande nu också bli mindre.

Människohjärta ska inte flimra !
Ju längre flimret pågår desto mer "vänjer sig hjärtat" vid att arbeta så !

En gammal idrottskamrat till mig i Sverige med paroxysmalt FF förtröstade man så länge att flimret blev varaktigt.
Och sedan förtröstade man några år till för att nu meddela honom att "då du numera har konstant flimmer sedan åratal hjälper inte heller en ablation !"
Mission accomplished !! Pengar sparade !!

Jag vet inte om du nu "bara" flimrar paroxysmalt eller ständigt ?
Hos mig utvecklades flimret under 21 år från "en gång om året" till "25 gånger på en månad".
Så se upp !

Peter

___________________________________________________________________________________________
Född -47; f.d. paroxysmal flimrare 1987-20080604 (ablation), med självkonverteringsförmåga och joggarambition
Diuretika + ASA + Statin
Donator !
Gå till toppen av sidan

margithe

88 inlägg

Postat - 2009/04/15 :  18:27:04  Visa profil  Svara med citat
Hej !
Hjärtligt tack för svar, Gunnar och Petergustaf!
Det känns bra med vänner som ställer upp i flimmernöden!

Gunnar, det här med medicinerna, du har gått över till Bisoprolol
från Metoprolol och sluppit biverkningarna. Menar du tröttheten,
"livet i slowmotion känslan?" Hade du andra biverkningar?
Vad är skillnaden mellan antirytmimedicin och Bisoprolol?

Sotalol verkar vara en ofta använd medicin, om man läser vad
medflimrarna här på forumet tar.
Det tycks vara en uppsjö av mediciner, skiljer dom sig så mycket åt?

Jag har bara provat Digoxin och Metoprolol trots att jag haft flimmer
sen 2004 och hade jag inte upptäckt det här fantastiska forumet hade
jag antagligen suttit och "tuggat"på dgoxinet fortfarande!

Jag känner mig lite lugnare nu beträffande mitt förstorade förmak.
Hade närapå fått en bild av att det skulle bli som en stor sladdrig
påse till slutsom skulle slänga och dänga därinne i bröstkorgen

Petergustaf, det är paroxysmalt FF jag har, det var närapå fem månader sen förra attacken, fram till den här som inte ville stoppa utan
jag fick in på konventering.

Jag blir så less på att få höra läkarna säga att"när du fått det kroniskt, så blir det lättare"," när du kan acceptera att det blir så här dvs kroniskt så kommer du inte att
känna det på samma sätt, för då finns det helt andra mediciner".

Finns det något annat sammanhang, där man skall gå och vänta på och
hoppas på att något skall bli kroniskt?

Ablation nämns inte alls av de läkare jag haft kontakt med.
Det blir som att vänta på Godot.
Jag misstänker att enda sättet är att upphöja sig till kapten på den egna skutan, jag tror det är ungefär så du menar Petergustaf, om jag förstår dig rätt.

Hälsningar Margithe

Gå till toppen av sidan

Gunnar

Sweden
434 inlägg

Postat - 2009/04/15 :  19:37:01  Visa profil  Besök Gunnar's hemsida  Svara med citat
Hej !
Jag har fått höra ungefär samma sak: "Det är synd att ditt hjärta går fram och tillbaka mellan flimmer och sinus. Det skulle vara enklare för dig om det stannade i flimmer. Då kunde vi lätt hålla frekvensen nere med medicin." Inte ett ord om ablation eller Maze. Jag var inte 60 år vid det tillfället.
Med medicin menas i det beta-blockerare eller Calciumjon blockerare och ett liv som Zombie, med ett slutmål med mitralisprolaps och/eller hjärtsvikt.

Skillnaden är inte så stor mellan Metoprolol och Bisoprolol, men det är färre biverkningar med den senare. Jag slipper t.ex tinnitus, ont i vänster hälsena och tjocktarmskröken, när jag flimrar och tar Bisoprolol.

Beta-blockerare har begränsad förmåga att påverka flimret utan ges för att hälla nere hjärtfrekvensen. Ett utantag är de cirka 10% som flimrar när de anstränger sig eller när de blir upprörda. Då hjälper kan betablockerare förhindra flimmer. För vagala flimrare dvs. de som får flimmer vid vila eller när pulsen går ner kan det vara tvärtom. Medicinen orsakar flimmer.
Man talar om frekvens eller rytm begränsning, där betablockerare begränsar hjärtfrekensen. Rytm medicienrna försöker hålla hjärtat i sinusrytm och gör det genom att gå på den direkta orsaken till att flimmer kan uppstå genom att förlänga den effektiva återhämtningstiden (effective refractory period= ERP). Detta sker genom att blockera natrium eller kaliumjoners passage genom muskelcellens membran. Man kan i lyckliga fall vara av med flimret i flera år med dessa mediciner. Den kan ha otrevliga arytmieffekter, när man startar med att ta dem. I allmänhet sker inställningen till rätt dos av det skäler på sjukhus under övervakning av hjärtat.
Det brukar vara ett krav på att man gått igenom ett par olika mediciner inna man kan få en ablation. Ett första steg för dig vore att gå över till bisoprolol, nästa att införskaffa en blodtryck/pulsmätare. Jag skulle vilja föreslå en automatisk att sätta på vristen (125-250 kr). När du väl vet hur dina värden varierar, så kan du se om du tar för mycket medicin och eventuellt ta ned dosen. När du säger 5 månader så skall du veta att du är lyckligt lottad. För mänga är det ett elände en till två ggr i veckan. Men om det krävs ett zombieliv för att ha 5 månaders intervall är det illa nog.
Du kan läsa om mediciner här:
http://cvpharmacology.com/index.html

och om hjärtat funktion här:
http://www.cvphysiology.com/

Dessutom finns det mycket skrivet på den engelska versionen av Wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Atrial_fibrillation
Gå till toppen av sidan

petergustaf

Germany
1432 inlägg

Postat - 2009/04/16 :  09:19:04  Visa profil  Svara med citat
"...det var närapå fem månader sen förra attacken ..."

Margithe, ta och bokför dina FF-attacker.

Jag förde en Exceltabell med datum, varaktighet och förmodad orsak.
Såg däri flimmerfria perioder på 8 månader följda av "tre episoder på fyra dagar".
Frust !!!
Känner alltså väl igen din besvikelse att efter fem månader åka på ett flimmer igen.

I början på min FF-karriär var orsaken huvudsakligen alkohol (50%) eller idrott (20%) men även ishockey-VM eller bråk på jobbet stod för en del episoder.
I slutet kom episoderna "lite hur som helst" utan förklarlig grund, som blixt från en klar himmel.

Jag har "glömt" hur gammal du är men skulle diskutera "flimmermedicin" eller ablation med doktorn.
Och inte nöja mig med svammel från dennes sida.
Kan nämna att man hos min nämnda idrottskamrat bl.a. påstod att "ditt flimmer beror på felaktiga impulser från hjärnan och därför hjälper ingen ablation !".
Jag som lekman höll detta för "kostnadssparande svammel" ?
Kanske kunde du Gunnar kommentera ?

Lycklig lottad med fem månaders paus ?
Om man vet att det dröjer fem månader igen så är svaret ja !
Men rädslan för ett nästa flimmer som kan dyka på "när som helst" förvärrar situationen ordentligt.

Att påstå en fördel med konstant flimmer är närapå makabert.

Om igen: Människohjärtan ska inte flimra !

Peter

___________________________________________________________________________________________
Född -47; f.d. paroxysmal flimrare 1987-20080604 (ablation), med självkonverteringsförmåga och joggarambition
Diuretika + ASA + Statin
Donator !
Gå till toppen av sidan

Gunnar

Sweden
434 inlägg

Postat - 2009/04/16 :  11:50:37  Visa profil  Besök Gunnar's hemsida  Svara med citat
Margithe!

Det kan mycket väl vara så att förstoringen av ditt förmak beror på att du gått med så extremt låg puls på grund av läkemedel. Högt blodtryck, övervikt och uthållighetsträning ger samma resultat. I ditt fall har hjärtat kompenserat den låga pulsen med att dra isg ihop kraftigare. Det går förmodligen tillbaka till nästa ultraljud. Köp en blodtrycks/pulsmätare så du får koll på det hela. Autmatiska vristmodeller finns på Lidl, Överskottsbolaget, Harald Nyborg etc. De kan se lite olika ut, men har med all säkerhet samma microchip. Du bör absolut ha en puls över 50. Blodtrycket kan variera lite mer, men är du i god form kan 100/52 vara en minsta gräns vid medicineringen.
Gå till toppen av sidan

margithe

88 inlägg

Postat - 2009/04/18 :  18:58:10  Visa profil  Svara med citat
Hej igen!
Gunnar, du hade en hypotes om att min förmaksförstoring kunde
bero på att jag haft extremt låg puls en period.
Jag hade då vid vila 36 -37 ungefär när jag åt o,25 mg digoxin.
Jag skulle gissa att det var ungefär under 4-5 månader.
Nu har jag 46 - 47, läkaren säger att det är en bra puls.
Det är väl en puls "på gränsen", eller vad tycker du?

Det där med pulsmätare verkar vara en bra idé, den tar jag till mig.
Tack för tipset!

Petergustaf, visst är det så, det värsta är att aldrig veta
när det förbaskade flimret tänker sätta igång.
Det här med närapå 5 månader var mitt rekord, så långt uppehåll hade jag aldrig haft tidigare. Men, men, men som sagt, jag som precis hade
börjat smida planer på ett hejvilt firande av att "nu är jag flimmerfri
för evigt", fick en ordentlig backlash.

Precis som du, har jag fört anteckningar sedan 2005, över alla
flimmerattacker, datum, varaktivitet, och vad som skulle ha kunnat
sätta igång det.
Det rekommenderas till alla på forumet. Superbra! Ger mycket!

2005 hade jag 9 attacker, den längsta 19 timmar.
2006 var det 16 attacker, längsta 70 timmar.
2007 bara 4 gånger, hade då kompletterat digoxin med metoprolol
2008 6 gånger.

Det är intressant att gå tillbaka och titta på t.ex vad jag kunde
göra för att få det att sluta. Vad som fungerade. När något fungerade,
kan jag väl tillägga.
Har aldrig,vad jag vet haft högt blodtryck, ingen övervikt, ingen diabetes.

Ålder, undrade du över, Petergustaf. Lite känsligt för oss kvinnor,
men om jag säger övre medelåldern, lite diffust sådär. Inte tonåring
och inte åldring. Mogen, det var ett bra ord, mogen ålder är det !

Kom att tänka på det här med blodtrycksmätning, på Akuten
menade dom att man vid förmaksflimmer, dvs under en attack, så måste man mäta på ett speciellt sätt, och att det lätt kan bli fel.
Med blodtrycksmanchetten måste det släppa ut luften(eller vad det nu är) mycket sakta, den hålls alltså i ett spänt läge betydligt längre tid.

Hoppas att ni njuter av det underbara vädret, och att ingen ligger
och flimrar någonstans!
Försommaren är här!!

Hälsningar Margithe

Gå till toppen av sidan

Gunnar

Sweden
434 inlägg

Postat - 2009/04/18 :  19:15:21  Visa profil  Besök Gunnar's hemsida  Svara med citat
Det är rätt att det kan vara besvärligt att mäta blodtrycket, när man flimrar och med en blodtrycksmätare blir det gärna fel, även med dem man har på akuten. Det ända rätta är att använda ett stetoskop och en manchett, men om man nu inte har det, så kan man mäta flera ggr och då kan man se ungefär var man ligger om man t.x förkaster extremvärdena. För dig är det kanske mera intressant att se var du ligger under olika tider på dygnet, när du är i vila och inte flimrar. Jag håller med om att det är lite lågt.
Gå till toppen av sidan

margithe

88 inlägg

Postat - 2009/04/18 :  22:55:00  Visa profil  Svara med citat
Tack Gunnar för din omtanke,
jag har verkligen fått lära mig mycket av dig, du är en sån tillgång för
oss alla här på forumet!

Hälsningar
Margithe
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2009/09/26 :  13:08:50  Visa profil  Svara med citat
quote:
Ursprungligen postad av margithe

Hej !
Hjärtligt tack för svar, Gunnar och Petergustaf!
Det känns bra med vänner som ställer upp i flimmernöden!

Gunnar, det här med medicinerna, du har gått över till Bisoprolol
från Metoprolol och sluppit biverkningarna. Menar du tröttheten,
"livet i slowmotion känslan?" Hade du andra biverkningar?
Vad är skillnaden mellan antirytmimedicin och Bisoprolol?

Sotalol verkar vara en ofta använd medicin, om man läser vad
medflimrarna här på forumet tar.
Det tycks vara en uppsjö av mediciner, skiljer dom sig så mycket åt?

Jag har bara provat Digoxin och Metoprolol trots att jag haft flimmer
sen 2004 och hade jag inte upptäckt det här fantastiska forumet hade
jag antagligen suttit och "tuggat"på dgoxinet fortfarande!

Jag känner mig lite lugnare nu beträffande mitt förstorade förmak.
Hade närapå fått en bild av att det skulle bli som en stor sladdrig
påse till slutsom skulle slänga och dänga därinne i bröstkorgen

Petergustaf, det är paroxysmalt FF jag har, det var närapå fem månader sen förra attacken, fram till den här som inte ville stoppa utan
jag fick in på konventering.

Jag blir så less på att få höra läkarna säga att"när du fått det kroniskt, så blir det lättare"," när du kan acceptera att det blir så här dvs kroniskt så kommer du inte att
känna det på samma sätt, för då finns det helt andra mediciner".

Finns det något annat sammanhang, där man skall gå och vänta på och
hoppas på att något skall bli kroniskt?

Ablation nämns inte alls av de läkare jag haft kontakt med.
Det blir som att vänta på Godot.
Jag misstänker att enda sättet är att upphöja sig till kapten på den egna skutan, jag tror det är ungefär så du menar Petergustaf, om jag förstår dig rätt.

Jag blir så f*rbannad att jag håller på att gå i bitar när jag läser detta gamla inlägg. Här har alltså margithe gått i fem år utan att få ett antiarytmikum, att hon inte bör elkonverteras, fått höra att förmaksflimmer inte går att bota och att hon snarast skall uppskatta att flimret blir kroniskt o s v.

Om man nu förutsätter att det verkligen rör sig om förmaksflimmer så kan man ju bara konstaterat att dessa läkare ljugit, inte givit optimal vård och därmed med vett och vilja saboterat margithes hjärta och liv. Det är fullkomligt sanslöst alltihop! Jag är glad att margithe hittade forumet och därmed kunnat konstatera hur ända uppåt väggarna hon hittills behandlats.

Håkan
*bedrövad*

Symptomfri 2005-09 - 2008-05 (32 månader) efter två ablationer. I augusti 2008 fick jag i samband med extrem kolhydratbantning (i ketos) några flimmerattacker som spontankonverterade tillbaka till sinus. Sedan var det lugnt ett år. I augusti 2009 var det dags igen. Dock ej förmaksflimmer utan extrasystoler (för tidiga kammarsammandragningar). Dessa besvär försvann efter cirka tre veckor, förmodligen tack vare muskelavslappnande medicin.

I längden är jag kanske kandidat för en tredje ablation (eller en maze-operation) för att slippa medicinen som inte är harmlös och alltså inte helt effektiv.

Tar just nu 200 mg Cordarone plus 100 mg Seloken per dag. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, kalciumantagonister, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor. Är även satt på saltfri kost av "elaka" läkare men jag fuskar en del.

Gillar Du forumet? Du kan hjälpa till: http://xn--frmaksflimmer-imb.se/help.asp

Ropen skalla: ablationer åt alla
Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000