Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Mediciner
 Lanacrist, Digoxin
 Mer om Digoxin
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

Gunnar

Sweden
434 inlägg

Postat - 2009/05/02 :  23:06:56  Visa profil  Besök Gunnar's hemsida  Svara med citat
http://www.afibbers.org/digoxin.pdf

Elisabeth

Sweden
146 inlägg

Postat - 2010/07/17 :  23:19:11  Visa profil  Besök Elisabeth's hemsida  Svara med citat
Hej!
Finns det en chans att man kan få en svensk version? Undrar Elisabeth

Haft flimmerattacker i 20 år. Prövat alla möjliga kombinationer av Seloken, Tambocor, Durbis retard, Digoxin, Cordarone mfl. Elkonverterad > 40ggr . De sista åren utan resultat. Abladerad 2008, 2009 och 2010 .
Kallas " Terapiresistent "men ordinerad Cordarone 200 mg, Seloken 200 mg digoxin 25 mg , Waran
Gå till toppen av sidan

Gunnar

Sweden
434 inlägg

Postat - 2010/07/18 :  21:59:24  Visa profil  Besök Gunnar's hemsida  Svara med citat
Du kan ju skriva ut artikeln och be din läkare kommentera den och också förklara varför du skall gå på digoxin.

Obs! Ändringar i medicinering diskuteras alltid med en läkare. Jag är inte läkare.
Gå till toppen av sidan

Elisabeth

Sweden
146 inlägg

Postat - 2010/07/18 :  23:36:59  Visa profil  Besök Elisabeth's hemsida  Svara med citat
Tack för att du är så engagerad och hjälpsam!
Elisabeth

Haft flimmerattacker i 20 år. Prövat alla möjliga kombinationer av Seloken, Tambocor, Durbis retard, Digoxin, Cordarone mfl. Elkonverterad > 40ggr . De sista åren utan resultat. Abladerad 2008, 2009 och 2010 . Hjärtat har ändrat form så klaffen läcker lite.
Kallas " Terapiresistent "men ordinerad Cordarone 200 mg, Seloken 200 mg, Digoxin 25 mg , Waran, Enalapril 20 mg
Gå till toppen av sidan

margithe

88 inlägg

Postat - 2010/07/19 :  11:29:19  Visa profil  Svara med citat
En mycket intressant och högst tankeväckande artikel, Gunnar.
Vad utsätts vi för egentligen? Finns det någon som helst trygghet i vården? Jag tänker också på alla dessa olika läkare man träffar när man t.ex är inlagd, där den ena har en uppfattning, den andra en helt annan, och där man till slut varken vet ut eller in.
Det är lite rysk roulett över det hela, och det är allvarligt, det gäller våra liv och våra möjligheter till ett drägligt liv.
Lycka till, Elisabeth, kommer att bli intressant att höra vad din läkare säger, om du tar till dig Gunnars kloka råd och tar med dig artikeln vid ditt nästa läkarbesök.
Gå till toppen av sidan

Kristina

Sweden
680 inlägg

Postat - 2010/07/19 :  14:24:18  Visa profil  Svara med citat
Jag fick emellan -84-90 digoxin som enda behandling.Mina AV-nod återkopplingstackycardier ökade markant i både längd och frekvens. Till slut fanns det ingenting som bromsade sinusknutan och en läkare från kvinnokliniken menade att det är biverkningar av för mycket Lanacrist. Om det var sant vet jag inte men dosen trappades upp från att börja med 0.13 mg om jag inte minns fel men vartefter hjärtproblemen ökade ökades också dosen så de sista åren fick jag 0.75 mg och mådde illa jämt och mådde dåligt såklart.

Jag orkar inte läsa den engelska artikeln jag är väldigt trött just nu efter en vecka med en hel del "otakt" men för mej verkade det io alla fall som att Lanacrist inte hade någon positiv inverkan.Till slut var jag på gränsen till digoxinförgotning värdena var för höga så den togs bort.

Varför den sattes in när jag kom till hjärtIVA med svikt förra sommaren och flimmer/fladder från förmaken tills det var dags för elkonvertering 7 veckor efteråt fick jag aldrig nån motivation till.

Kristina
------------------------
Inappropriated sinus node tachycardia,(IST) op 91 för AV-nod ÅK-tacky,och har nu fått FF som ledde till intensivvård.
Elkonvertering gjord i aug och Väntar på ev PM.
Äter Bisoprolol 5 mg, Burinex 1 mg,och Waran i varierande dos eftersom värdet är instabilt och Omeprazol i förebyggande syfte för att inte få magsår av Waranet
Har dessutom prövat all sorts hjärtmedicin under åren utan resultat eller för mycket biverkningar.

Jag är donator naturligtvis!
Gå till toppen av sidan

margithe

88 inlägg

Postat - 2010/07/19 :  15:23:47  Visa profil  Svara med citat
Hej Kristina!
Vilken dos du fick, är det verkligen möjligt att kroppen klarar av en sådan monsterdosering? Det kan jag förstå att du mådde dåligt, digoxin är ju kännt för att man snabbt kan bli förgiftad, och att det är en medicin man verkligen måste vara försiktig med.
Du har verkligen varit igenom mycket!
Hoppas du blir bättre snart, kan det vara värmen som frestar på exra nu, tror du? Har du investerat i en ordentlig fläkt, annars gör det!
Allt som kan vara till hjälp skall vi ta till, eller vad säger du?
Margithe
Gå till toppen av sidan

Kristina

Sweden
680 inlägg

Postat - 2010/07/19 :  18:32:53  Visa profil  Svara med citat
>De vågade inte ge mej något annat eftersom jag då var på väg att få de barn vi önskade.Betablöockerare kan ju ge fosterskador .När läkarna sa att mina hjärtproblem bara "var bagateller och ofarligt" var jag dum nog att tro dem.Sen sl'ppte hjärtats alla spärrar sommaren 2008 när jag väntade vår sista barn.(vi har tre)
Jga minns efter atg pojken fötts fick jag fortfarande digoxin utan att det hade unset av effekt.Bara bieffekter och jag skickades hem av hjärtläkarna "utan åtgärd" efter att KK konsulterat dem-Och jo visst till slut fick jag gulgrönseende och slutade med dem.

Jag drar ner rullgardinerna,duschar kallt och går till bostadens svalaste rum.Vi har takfläktar i 2 rum där de bäst behövs.Och stänger till om de rum som är "bäst" dvs svalast.

Jag märkte igår när det var bara 22 grader och det fläktade att det var mycket lättare att röra sej.

Och visst ska vi göra allt vi kan för att vi ska må bra!

Kristina
------------------------
Inappropriated sinus node tachycardia,(IST) op 91 för AV-nod ÅK-tacky,och har nu fått FF som ledde till intensivvård.
Elkonvertering gjord i aug och Väntar på ev PM.
Äter Bisoprolol 5 mg, Burinex 1 mg,och Waran i varierande dos eftersom värdet är instabilt och Omeprazol i förebyggande syfte för att inte få magsår av Waranet
Har dessutom prövat all sorts hjärtmedicin under åren utan resultat eller för mycket biverkningar.

Jag är donator naturligtvis!
Gå till toppen av sidan

Elisabeth

Sweden
146 inlägg

Postat - 2010/08/19 :  09:33:51  Visa profil  Besök Elisabeth's hemsida  Svara med citat
Igår var jag på på "3-månaderskontroll" efter den senaste ablationen och kardiologen undrade varför jag gick på Digoxin. Det kunde han inte förstå, så den satte han ut. Skönt!
Gunnar, då tänkte jag på din kommentar här ovan...
Elisabeth
Ps. Vi kom överens om att jag skall fortsätta med Cordarone, Metaprolol, Enalapril o Waran i ett år innan vi prövar att sätta ut dem. Det känns ok.

Haft flimmerattacker i 20 år. Prövat alla möjliga kombinationer av Seloken, Tambocor, Durbis retard, Digoxin, Cordarone mfl. Elkonverterad > 40ggr . De sista åren utan resultat. Abladerad 2008, 2009 och 2010 . Hjärtat har ändrat form så klaffen läcker lite.
Kallas " Terapiresistent "men ordinerad Cordarone 200 mg, Seloken 200 mg, Digoxin 25 mg , Waran, Enalapril 20 mg
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2013/11/01 :  15:15:34  Visa profil  Svara med citat
Utdelning av kvällsmedicin på avd 55, Sankt Görans sjukhus. Håkan ligger lydigt i sängen med fladder i 180.

Sköterskan: Här är Dina mediciner. Pradaxa, Seloken och en ny som läkarna ordinerat, Digoxin.

Håkan: Digoxin kan Du ta bort. Den tar jag ej.

Sjuksköterskan: Men ... det får nästan alla. Och erfarenheterna är mycket goda.

Håkan: Det lär väl knappast meningsfullt att Du och jag diskuterar saken. Det får läkarna ta imorgon.

Läkaren på morgonen: Så Digoxin ville Du inte ta?

Håkan: Precis, anar Du varför?

Läkaren: Den där rapporten för några år sedan om ökad dödlighet?

Håkan: Precis. Jag har de senaste åren åkt på två läkemedelsförgiftningar varav den ena kunde dödat mig. Jag vill inte prova lyckan igen.

Läkaren: Efter den larmrapporten har det kommit ut nya studier som motsäger den första.

Efter det påståendet var det bara att konstatera att de vill jag jättegärna ta del av. Jag skall google runt när jag får ork. Har svårt att tro att läkaren ljög men livet har lärt mig att allt är möjligt. Skall posta om jag hittar något i sinom tid. Men observera alltså: i stort sett alla arrytmi-patienter på Sankt Görans sjukhus sätts på Digoxin. Förvånande.

Håkan

Två ablationer 2004 - 2005. Därefter mycket bättre, mindre än en flimmerattack per år i genomsnitt. I längden är jag kanske kandidat för en tredje ablation.

Tar just nu 200 mg Seloken och 300 mg Pradaxa per dag plus lite annat för andra krämpor. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, kalciumantagonister, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor.

Tog tidigare Cordarone som efter 7 år fick min sköldkörtel att spåra ur och vräka ut hormon. Gick att häva med 2 månaders medicinering med tiamazol. Ångrar trots allt inte Cordarone-användningen. Den gav mig livet tillbaka under 8 underbara år!

Perfekt blodtryck och blodsocker (med medicinering).

Gillar Du forumet? Du kan hjälpa till: http://xn--frmaksflimmer-imb.se/help.asp

Ropen skalla: ablationer åt alla
Gå till toppen av sidan

Hasse

Sweden
315 inlägg

Postat - 2013/11/02 :  07:15:48  Visa profil  Besök Hasse's hemsida  Svara med citat
Om läkaren nu hade koll på de nya studierna, kunde inte han plocka fram den åt dig då? Fast det är klart, det är inte det första man tänker på när man ligger och fladdrar...

Hasse

Född 1965 längd ca 190 cm och vikt mellan 88-90 kg
Abladerad 3 gånger, senast 2010-06-02. Har provat många mediciner innan och mellan ablationerna. Har åter börjat flimra och väntar på tid till läkaren. Fredag 27/1 ska jag få på ett långtids-EKG. EKG-et visade inget flimmer under 3 dygn, däremot ett par episoder med ett flertal extraslag. Ingen åtgärd tilssvidare.

Medicin för tillfället, ingen.

Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000