Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Behandlingar
 Elkonvertering
 Elkonvertering vad kan jag vänta mej?
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

Kristina

Sweden
680 inlägg

Postat - 2009/08/09 :  13:18:01  Visa profil  Svara med citat
Jag har nu fått meddelande om tid för elkonvertering den 27 aug.Det är första gången för mej.Jag har fått den hurtiga informationen att flimret "återkommer dock tämligen ofta efter en kortare eller längre tid" och inom ett år har 30-80% återfått sitt flimmer!

Jag förstår att musklerna tar stryk behöver man äta smärtstillande.Hur klarar man vardagslivet efteråt?Något läkarsamtal inför elkonverteringen har jag inte fått utan bara ett papper på posten

-----------------------------------

<<Kristina

Inappropriated sinus node tachycardia,(IST) op 91 för AV-nod ÅK-tacky,och har nu fått FF som ledde till intensivvård.Väntar på elkonvertering och ev PM.
Äter Bisoprolol, Digoxin Burinex,och Waran

Ändrad av - Kristina den 2009/08/09 13:26:13

Otakt

Sweden
288 inlägg

Postat - 2009/08/09 :  14:11:06  Visa profil  Svara med citat
Hej Kristina. Själva konverteringen brukar fungera jättesmidigt, man blir sövd några minuter med ett medel som heter diprivan. Jag kände inga som helt obehag efteråt, man kan fika tämligen omgående och gå hem efter några timmar. Är det så att man återfått sinusrytmen, mår man bättre efter konv än före. Några smärtor behöver du nog inte befara. Återfallsrisken är tyvärr hög, siffrorna du nämner är nog riktiga.
Bisoprololet skyddar nog knappast mot återfall. Skulle flimret återkomma behöver du kanske sk flimmerprofylax med Tambocor eller liknade. Tyvärr har alla flimmerprofylaktiska läkemedel biverkningar, men efter en tid brukar man ändå hitta ett preparat som fungerar. Lycka till!
Gå till toppen av sidan

Kristina

Sweden
680 inlägg

Postat - 2009/08/09 :  15:11:55  Visa profil  Svara med citat
Jag har ätit alla slags hjärtmediciner som fanns innan 1997 men fick så mycket biverkningar av dem att det bara inte gick.Tambocor, Durbis Retard,Seloken, säg allt vad jag inte har tagit i hjärtmedicinväg men en del gav så mycket biverkningar att det var farligt för mej att ta dom.Det enda jag hittils kunnat ta är Bisoprolol,jag är väldigt läkemedelskänslig överlag.
Tack för Ditt svar i alla fall

Kristina
------------------------
Inappropriated sinus node tachycardia,(IST) op 91 för AV-nod ÅK-tacky,och har nu fått FF som ledde till intensivvård.Väntar på elkonvertering och ev PM.
Åter Bisoprolol, Digoxin,Burinex,och Waran

Ändrad av - Kristina den 2009/08/09 15:13:11
Gå till toppen av sidan

Otakt

Sweden
288 inlägg

Postat - 2009/08/09 :  19:31:28  Visa profil  Svara med citat
Hej igen! Det låter som ablation vore en möjlighet, åtminstone om du ofta får flimmer och har mkt besvär i samband med flimmerattackerna. Men det kanske du redan har diskuterat med din läkare?
Gå till toppen av sidan

Kristina

Sweden
680 inlägg

Postat - 2009/08/10 :  12:28:01  Visa profil  Svara med citat
Jag har bara haft korta flimmer förut men har dessdo mer besvär med den snabbt upp och nerhoppande pulsen som gör mej handikappad Sves och VES enkle och kopplade.Men blir det illa så kommer det en tackykardi och så efter det kan det komma ett flimmer. Men detta är den första gången det hållit i sej mer än någon minut.Det har nu hållit på sen 8 juli.Men man har nämnt i förbifarten,tyvärr bara nämnt,möjligheten att sätta in ICD eller pacemaker och då blir det ju många frågor.Hur görs det och ....

Plötsligt är man "här" och vet ingenting.Jag tycker gått att läkaren kunde ha tagit sej tid med mej och talat om elkonverteringen innan jag skrevs ut från Hjärt_IVA.Men allt sker ju pappersvis numera.

Kristina
------------------------
Inappropriated sinus node tachycardia,(IST med en puls på mellan 85-160 ) op 91 för AV-nod ÅK-tacky,och har nu fått FF som ledde till intensivvård.Väntar på elkonvertering och ev PM.
Åter Bisoprolol, Digoxin,Burinex,och Waran

Ändrad av - Kristina den 2009/08/12 15:32:37
Gå till toppen av sidan

pelargon

Sweden
733 inlägg

Postat - 2009/08/12 :  20:15:31  Visa profil  Svara med citat
Hej Kristina,

Du är inte den första att önska att läkarna, eller annan sjukvårdsanställd, tog sig mer tid till att förklara på ett pedagogiskt sätt diagnos, prognos och behandlingar. Å ena sidan så kan jag ha förståelse för att de prioriterar bort detta pga stress men jag önskar verkligen att man insåg vilken oerhörd besparing det skulle bli i långa loppet. Informerade patienter torde vara lugna patienter som slipper ödsla energi på onödigt funderande. Detta betyder säkert minskat vårdbehov i långa loppet. (Åtminstone är det min hypotes och jag önskar någon kunde forska på detta område och helst stödja min hypotes och att detta skulle kunna leda till en omprioritering i patientkommunikation).

Du har dock relativ tur eftersom du dels är flimmerpatient och dels har hittat hit till detta forum. Här finns andra som har genomgått samma sak och det är ju egentligen ännu bättre att höra från någon som suttit i samma sits och kan tala utifrån egen erfarenhet.

//Pelargon

f -71, Vasaloppsmotionär med oregelbunden puls, hjärtklappning och blodtrycksfall som feldiagnostiserades med "stress" och "panikångest" innan en intelligent läkare kom på att ett EKG kunde vara värt att testa. Hoppsan: Kammartakykardi, VT, och rikliga VES (19000/dygn). Sotalol 160 mg 21 juli-6 augusti, ablation 7 augusti 2008. Numera frisk!?

Har beskrivit mina symptom, erfarenheter och behandling:
del 1 primärvårdsträsket mars-juli http://xn--frmaksflimmer-imb.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=922
del 2 proffsvård på sjukhuset juli-augusti http://xn--frmaksflimmer-imb.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=923
del 3 ablation - tips till andra patienter http://xn--frmaksflimmer-imb.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=929
del 4 efter ablationen http://xn--frmaksflimmer-imb.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=959

Har du haft nytta av forumet? Du kan göra en insats och donera en liten slant till driften då och då.
Gå till toppen av sidan

Kristina

Sweden
680 inlägg

Postat - 2009/08/26 :  21:29:17  Visa profil  Svara med citat
Imorrn kl 8 är det dags.

Då skrivs jag in för elkonvertering för att efter läkarsamtal och sånt efter konverteringen åka hem igen.Min syster är med och maken kommer när det är dagsför infon

Jag är nervös men främst orolig för att konverteringen inte ska lyckas
,att man ska strunta i alla andra rytmprobem jag har så att livet aldrig blir bättre och att flimret ska komma tillbaka.Men då får jag väl åka in på en gång.Jag ska ju äta Waran i 8 veckor efteråt.

Kristina
------------------------
Äter Bisoprolol, Digoxin,Burinex,och Waran

Gå till toppen av sidan

Kristina

Sweden
680 inlägg

Postat - 2009/08/27 :  19:01:38  Visa profil  Svara med citat
Nu är jag hemma lite groggy men ändå.

Bra läkare gav bra info om elkonv och vi tog samtidigt upp att han inte kunde lova nån förändring varken på lång eller kort sikt.Det kan gå bra men han kunde inte lova mer än metoden håller för.

Man vet inte vad som triggar mitt fladder/flimmer och kan därför ingenting göra för att förhindra det heller.

Jag berättade hur en viss läkare uttalat sej per tel förra veckan,emot att denne läkare inte skulle skriva något i min journal om det.Men uppenbarligen hade den ringade läkaren själv ljugit om både det ena och det andra som han påstod förra veckan för om det han nämnt fanns ingenting i journalen.!
Läkaren sa ingenting men han lyssnade.........

När det var dags för elkonvertering fick jag plötsligt ångest och brast i gråt en aning eftersom situationen har varit olidlig länge och förra veckans telefonsamtal sänkte mej totalt och detta var något nytt men det löste sej och allt gick väl.
Hjärtat gick in i sinus (med samma upp och nerhoppande rytm emellan 85-160 beroende av vad jag gör) efter konverteringen och några extraslag

Och så jag får sluta med digitalisen på en gång.

Däremot får jag behålla Waranet upp till 6 månader då risken för återfall av Förmaksflimret/ fladdret är rätt stor upp till mellan 3-6 månader efter elkonvertering.Om jag då under den tiden får problem med flimmer /fladder är det bara att åka in och göra en akut elkonvertering.

Dssutom tjuvläste jag journalen och såg att ÖL visst talat om en remiss till GBG för his-ablation eftersom mina rytmrubbningar är behandlingssistenta vad gäller farmakologisk behandling,(man hade ju försökt m´med extra hjärtmedicin vars verkan endast blev ett mycket lågt bltr som var farligt.

Men hur det blir med GBG beror också på utfallet av dagens konvertering

Det som den uppringade läkaren påstod inte fanns i journalen finns alltså där för efter vad jag förstår får många som genomgår hisablation pacemaker.???? Och det han sa fanns där fanns inte.

Så jag ska fortfarande äta Waran 6 månader och gå ta PK-prover en gång i veckan samt ta Burinex.Bisoprolol .

Men man ska också sätta en Holter på minst 24 timmar för att se hur hjärtat slår i olika situationer och jag är lovad ett samtal med ÖL ang Göteborgsremissen jag fick veta att just den ÖL som är min PAL är mycket skicklig i just olika rytmrubbningar och deras behandling.

Så jag kommer att få träffa denna ÖL för ett resonemang om hur vi ska gå vidare. men vet ju inte när.

Den läkare jag hade idag verkade förstå att jag haft det jättejobbigt och behövde få ordning på vad som kan göras för som jag sa "detta är inget människovärdigt liv jag haft de sista 20 åren och de här sista 7 veckorna har sänkt mej fullkomligt".
Jag fick möjlighet att ställa frågor och det gjorde jag dvs dem som jag inte tappat bort sista veckan.

Sånu är det att vänta på om läget stabiliseras eller ej under ett halvår och förhoppningsvis under den tiden få läkartid hos ÖL

Jaja nu får vi se.........................

Kristina
------------------------
Äter Bisoprolol, Digoxin,Burinex,och Waran

Ändrad av - Kristina den 2009/08/28 13:09:25
Gå till toppen av sidan

pelargon

Sweden
733 inlägg

Postat - 2009/08/27 :  21:17:55  Visa profil  Svara med citat
Roligt att höra att det gått bra och att du fick bra kontakt med läkarna.

quote:
Ursprungligen postad av Kristina

Och så jag får sluta med digitalisen på en gång.

Låter bra, har för mig att Gunnar och Håkan skrivit en del inlägg om digitalis på temat att det är en totalt föråldrad medicin (sök på digitalis eller läs i läkemedelsdelen av forumet)

quote:

Dssutom tjuvläste jag journalen och såg

Du har all rätt i världen att läsa din journal. Skriv till sjukhuset och begär ut utskrifter.

quote:

Det som den uppringade läkaren påstod inte fanns i journalen finns alltså där för efter vad jag förstår får många som genomgår hisablation pacemaker.????

100% av de som genomgår his-ablation får pacemaker. Det är just det som är poängen med his-ablation. (Andra ablationer ska dock EJ medföra pacemaker).

Hoppas att sinus ska hålla i sig.
Gå till toppen av sidan

Kristina

Sweden
680 inlägg

Postat - 2009/08/28 :  17:46:44  Visa profil  Svara med citat
Jag vet inte riktigt om det göår det pulsen är ojämn men jag är urtrött och rödblå under ögonen efter konverteringen.

Jag vet bara ett sätt och det är just nu att vila innan jag faller i bitar Kanske till en del spänningen som släpper men också all trötthet jag känt i sommar nu när jag slappnar av.Som tur har jag min syster här som sköter hushållets nödvändigaste några dagar

Jag fick också några injektioner IV innan och jag undrar om det inte var några droppar morfin och muskelavslappnande plus Betapred för att förebygga illamående innan jag somnade.....................

Hoppas att vara på benen snart

Kristina
------------------------
Äter Bisoprolol, ,Burinex,och Waran

Gå till toppen av sidan

Lasse_Gävle

Sweden
40 inlägg

Postat - 2009/08/28 :  22:26:24  Visa profil  Svara med citat
Hej Kristina
Jag har alltid mått bra efter konverteringarn (6 tillfällen sedan 2009-03), en del av gångerna har jag fått 3 stötar och då var jag inte superpigg men mycket piggare än innan konverteringarna. Om du är rödblå under ögonen och jätte trött borde du kanske åka in akut eller åtminstone ringa sjukvårdsrådgivningen.Hoppas du får din ablation snart.
Hälsningar Lasse
Gå till toppen av sidan

Kristina

Sweden
680 inlägg

Postat - 2009/08/29 :  23:56:22  Visa profil  Svara med citat
Nu har jag varit inne på akuten snabbt och kommit hem igen. Anledningen är att vi tog oss en tur ut idag och plockade lite svamp nära vägen.Jag fick ju inga restriktioner vad gäller vad jag kunde göra i torsdags utan kunde leva som jag gjort innan fladdret.

Väl hemma från skogsvägarna fick jag svår andnöd och fick ringa ambulans.Hann dock ta Burinex 1½ timme innan den kom.Efter tre timmar på akuten hade det lugnat sej så jag fick åka hem med besked om att jag kommer att få träffa ÖL i höst för vidare diskussion om vad vi kan göra åt mina hjärtproblem..

Det är första gången jag fått andningssvårigheter av det här slaget av "bara" sinusrytm som går i snabb takt (hoppar snabbt upp till 140-160 när jag anstränger mej lindrigt) så jag får nog se det som ett observandum.Undrar om förmaksflimret/fladdret har med det att göra att jag nu får andningssvårigheter vid ansträngning som jag tidigare tålt?

Kristina
------------------------
Äter Bisoprolol, ,Burinex,och Waran

Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000