Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Behandlingar
 Alternativa behandlingar
 Tambocor.
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

haglund47

Sweden
2 inlägg

Postat - 2009/08/11 :  21:28:27  Visa profil  Svara med citat
Hej! Mitt första inlägg på länge. Vid en rutinundersökning 0kt. 2007, upptäcktes det att jag hade flimmer. Hade den sommaren tyckt att det kändes som om jag bar på en ryggsäck med sten i , speciellt under mina dagliga promenader. Vidare så svettades jag något kopiöst. Har sedan dess elkonverterats 8ggr. Har ätit sotalol, och fick uder en kortare period dubbel dos av denna medicin. Det resulterade i att jag fick mardrömmar, och blev trött. Har nu i veckan legat inne på hjärtkliniken på Falu lasarett för medicinbyte till tambocor. Äter även en del blodtrycksmediciner. Vore intressant att veta hur man reagerar på alkohol när man äter tambocor. Tror att mitt senaste ff. utlöstes av
några öl. Tycker om att ta ett par glas vin med min hustru på fredagskvällen, men törs man det nu?
Läser här hur många har verkliga besvär när de får sitt flimmer. Själv så har det för mig gått ganska bra när jag fått atackerna. Kan ta en promenad ,och funka ganska bra, men man känner ju att man syresätter sig sämre. Har ej heller upplevt att en flimmerattack gått över av sig självt, utan det har alltid blivit elkonvertering för mig.
Det var skönt att få skriva av sig lite, återkommer!

petergustaf

Germany
1432 inlägg

Postat - 2009/08/12 :  07:36:35  Visa profil  Svara med citat
Haglund47 !

Jag hade aldrig större problem med alkohol+Tambocor än med bara alkohol !

Har du aldrig försökt att "krysta eller anstränga bort" flimret ?

Peter

___________________________________________________________________________________________
Född -47; f.d. paroxysmal flimrare 1987-20080604 (ablation), med självkonverteringsförmåga och joggarambition
Diuretika + ASA + Statin
Donator !
Gå till toppen av sidan

MadameH

Sweden
2 inlägg

Postat - 2016/02/24 :  01:09:56  Visa profil  Svara med citat
Undrar lite hur ni får tag i elkonvertering t ex mitt i natten utan akut i närheten?? T ex 10 mil ifrån. Fick ff för något år sen. Tar Biprolol och Eliquis.
Gå till toppen av sidan

jebystrom@bredband.net

Sweden
29 inlägg

Postat - 2016/02/24 :  21:23:47  Visa profil  Svara med citat
Hej,
Elkonvertering görs nog bara på sjukhus, så finns inget nära får det väl ta den tid det tar att komma dit. Sedan är min erfarenhet att det sällan är så bråttom att komma i behandling. Rekommendationen från läkerveteskapen är att det inte får hålla på mer än 48 timmar före elkonvertering utan behandling med blodförtunnande.
Flimmret i sig, anges inte vara farligt, det är risken för stroke när hjärtat kommer i takt igen som är den största riskfaktorn.
Själv hade jag ca 15 flimmerepisoder på en månad innan jag började med Tambocor.Vid samtliga tillfällen hoppade det i takt igen av sig själv eller med viss självhjälp efter 1-12 timmar.

Född -59, halvdvärg enl forumets måttstock, 82 kg-183cm. Paroxymalt flimmer/fladder sedan 2013.
25 mg Metoprolol - 100+100 mg Tambocor from 2015-01-30.
Inlinesåkare med mål att åter klara milen under 20 min innan jag fyller 60.
Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000