Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Behandlingar
 Maze (Cox-Maze)
 Återhämtning efter Maze
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

cikada

Sweden
40 inlägg

Postat - 2009/08/25 :  12:29:10  Visa profil  Svara med citat
Det är nu ca 4 månader sedan jag gjorde min Mazeoperation och jag vill gärna förmedla mina erfarenheter så här långt.

Flimmer: Har inte haft känning av flimmer bortsett från två episoder ca 3 veckor efter operationen. Dessa hävdes med elkonvertetring och jag tar Cordarone under en övergångsperiod för att säkerställa sinus.

Återhämtning efter operationen: De första två veckorna var jag rätt begränsad eftersom jag inte fick anstränga mig på ett sätt så att bröstbenets läkning äventyrades. Inte någon nämnvärd smärta, tog enbart Panodil. Därefter successivt bättre, efter tre veckor fullt rörlig men undvek lyft. Efter två månader var jag helt återställd och min kondition förbättrad. Kunde också börja arbete då även om fortsatt sjukskrivning erbjöds.

Kontroller: Har genomgått Ultraljudundersökning, allt OK! Arbets-EKG visar på betydligt förbättrad kapacitet. Låg över genomsnittet för min åldersgrupp (60 år). Skall ställas i relation till att jag i princip inte kunde utsätta mig för någon ansträngning alls före operationen.

Allmänt: Har fått ett helt nytt liv!! Kan röra mig som förr, gå promenader i rask takt oavsett uppförsbackar eller trappor. Skilnader är nog svår att förstå för den som inte själv levt med ett permanent flimmer i många år. Den ökade rörligheten har gjort att jag gått ner nästan 10 kg vikt (väger nu ca 120 kg på väg ner).

Skulle jag rekommendera andra motsvarande behandling: Ja, definitivt! Bara att slippa oron och ångesten är värt det. Maze kan synas vara ett stort ingrepp, det är det också, men man överdriver gärna riskerna och svårigheterna med återhämtningen. Låt vara att min operation var utan komplikationer med detta är det normala, såvitt jag har kunde se bland de som opererades samtidigt med mig.

Jag vill dessutom tillägga att läkare och annan vårdpersonal varit toppen, kunniga engagerade och trevliga.

Kroniskt FF sedan 2005. Mazeopererad 4 maj 2009. Nu flimmerfri.

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2009/08/25 :  17:37:13  Visa profil  Svara med citat
Jättestort tack för Ditt inlägg! Det är en sann fröjd att läsa om Din positiva utveckling.

Tro mig, det är många av oss som tar till oss Dina synpunkter. Jag överväger själv allvarligt en Maze-operation.

Lycka till med Din nuvarande och framtida sinuskurva!

Håkan

Symptomfri 2005-09 - 2008-05 (32 månader) efter två ablationer. I augusti 2008 fick jag några flimmerattacker som spontankonverterade tillbaka till sinus. Sedan var det lugnt ett år. Men just nu befinner jag mig i en period av arrytmi, dock ej förmaksflimmer utan skurar av extrasystoler (för tidiga kammarsammandragningar).

I längden är jag kanske kandidat för en tredje ablation (eller en maze-operation) för att slippa medicinen som inte är harmlös och alltså inte helt effektiv. Men jag avvaktar nog teknikutvecklingen några år.

Tar just nu 200 mg Cordarone plus 100 mg Seloken per dag. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, kalciumantagonister, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor. Är även satt på saltfri kost av "elaka" läkare.

Gillar Du forumet? Du kan hjälpa till: http://xn--frmaksflimmer-imb.se/help.asp

Ropen skalla: ablationer åt alla
Gå till toppen av sidan

tom

Sweden
47 inlägg

Postat - 2009/08/25 :  19:34:23  Visa profil  Svara med citat
Två och en halv månad efter operation

Jag gjorde min maze den 11 juni. Innan led jag helvetes alla kval för att hjärtat bompade och levde om i bröstet, så man inte fick nån ro.
Hjärtat började växa, däremot var konditionen inte helt kass.

Nu: smärtan i bröstbenet är fortfarande påtaglig då en infektion under bröstbenet, under sjukhustiden försenat läkningen, och kankse min oförsiktighet att helt och hållet ta det lugnt.
Äter morfin, med en grund av alvedon fortfarande, även voltaren för att få bort infektionen som uppstått då bröstbenen rör sig och nöter mot varandra pga att de inte läkt ihop.

Mitt hjärtbank/flimmer är helt borta, inte återkommit en enda gång!
Min kondition är något sämre nu, men promenerat ca två timmar per dag.Så det är helt upp till mig att få tillbaks den, inte ge upp.
Rekomenderar jag andra att göra en maze?
Lider du mycket av ditt flimmer så JA
men ställ er in på att det inte bara är att åka in, få lite ont av bröstbenssnitte, och åka hem, för trots allt har det varit en pärs.

lite fakta om mig: 32 år, 178 lång 78kg, två barn och fru, hyfsat tungt arbete med mycket lyft

Ändrad av - tom den 2009/08/26 16:14:29
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2009/08/25 :  20:59:44  Visa profil  Svara med citat
Tack tom!

Lycka till med Din maze är verkligen ingen söndagsskoleutflykt. Läste någonstans (här på forumet?) att det är tekniskt mera okomplicerat att utföra en hjärttransplantation än att genomföre en maze.

Håkan

Symptomfri 2005-09 - 2008-05 (32 månader) efter två ablationer. I augusti 2008 fick jag några flimmerattacker som spontankonverterade tillbaka till sinus. Sedan var det lugnt ett år. Men just nu befinner jag mig i en period av arrytmi, dock ej förmaksflimmer utan skurar av extrasystoler (för tidiga kammarsammandragningar).

I längden är jag kanske kandidat för en tredje ablation (eller en maze-operation) för att slippa medicinen som inte är harmlös och alltså inte helt effektiv. Men jag avvaktar nog teknikutvecklingen några år.

Tar just nu 200 mg Cordarone plus 100 mg Seloken per dag. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, kalciumantagonister, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor. Är även satt på saltfri kost av "elaka" läkare.

Gillar Du forumet? Du kan hjälpa till: http://xn--frmaksflimmer-imb.se/help.asp

Ropen skalla: ablationer åt alla
Gå till toppen av sidan

JennyRuud

Sweden
6 inlägg

Postat - 2009/08/26 :  16:15:58  Visa profil  Svara med citat
Jag stryker detta inlägg som är en dublett. Se: http://xn--frmaksflimmer-imb.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1271

Håkan
Gå till toppen av sidan

tom

Sweden
47 inlägg

Postat - 2009/08/26 :  16:24:12  Visa profil  Svara med citat
Hej jenny
Maila gärna mig om frågor om du vill.
Klicka på mitt namn och på maila, så kan du skicka frågor, eller ställ dom här.
Jag gjorde min på karolinska i solna med stöd av södersjukhusets läkare, Thoraxavdelningen på karolinska har varit fantastiska med både behandling förarbete och ompyssling.
Medelåldern bland patienterna där var ca 65-70 år och till ca 70 män.

Jag gjorde min op 11juni

Ändrad av - tom den 2009/08/26 16:25:45
Gå till toppen av sidan

Elisabeth

Sweden
146 inlägg

Postat - 2011/01/14 :  16:38:32  Visa profil  Besök Elisabeth's hemsida  Svara med citat
Hej!
Nu har jag läst era inlägg om och om igen. Och sen en gång till.
Jag är fortfarande mycket nervös för min Mazeoperation men det känns så bra att läsa inäggen när "paniken" är på väg. Då blir jag lugn.
Tack!
Elisabeth
Ps. Kan man klara sig hemma utan hjälp de första veckorna? Jag menar laga mat, diska gå ut med hundarna etc.

Haft flimmerattacker i 20 år. Prövat alla möjliga kombinationer av Seloken, Tambocor, Durbis retard, Digoxin, Cordarone mfl. Elkonverterad > 40ggr . De sista åren utan resultat. Abladerad 2008, 2009 och 2010 . Hjärtat har ändrat form så klaffen läcker lite.
Kallas " Terapiresistent "men ordinerad Cordarone 200 mg, Seloken 200 mg, Waran, Enalapril 20 mg, Digoxin (igen...) Remitterad till Sahlgrenska för Mazeoperation
Gå till toppen av sidan

cikada

Sweden
40 inlägg

Postat - 2011/01/17 :  11:28:08  Visa profil  Svara med citat
Som du kanske sett i tråden "Revbenen?", så upplevde jag begränsningar huvudsakligen i att inte kunna lyfta tungt (matkassar ex.vis) den första tiden. Även dammsugning var en syssla jag avråddes från då den snedbelastar bröstbenet. Sammantaget upplevde jag inte begränsningarna som särskilt stor efter de första tre/fyra veckorna. Normalt hemarbete klarar man av efter hemkomsten om man bara tänker på att inte lyfta tungt och snedbelasta bröstet. Sjukgymnasten kommer att ge dig råd och träningsprogram redan dagen efter operationen! Än en gång lycka till och välkommen i sinus!

Gå till toppen av sidan

cikada

Sweden
40 inlägg

Postat - 2011/01/17 :  11:29:15  Visa profil  Svara med citat
Som du kanske sett i tråden "Revbenen?", så upplevde jag begränsningar huvudsakligen i att inte kunna lyfta tungt (matkassar ex.vis) den första tiden. Även dammsugning var en syssla jag avråddes från då den snedbelastar bröstbenet. Sammantaget upplevde jag inte begränsningarna som särskilt stor efter de första tre/fyra veckorna. Normalt hemarbete klarar man av efter hemkomsten om man bara tänker på att inte lyfta tungt och snedbelasta bröstet. Sjukgymnasten kommer att ge dig råd och träningsprogram redan dagen efter operationen! Än en gång lycka till och välkommen i sinus!

Gå till toppen av sidan

Elisabeth

Sweden
146 inlägg

Postat - 2011/01/17 :  20:07:44  Visa profil  Besök Elisabeth's hemsida  Svara med citat
Det känns bättre o bättre ju mer information jag får.
Tack!
Elisabeth

Haft flimmerattacker i 20 år. Prövat alla möjliga kombinationer av Seloken, Tambocor, Durbis retard, Digoxin, Cordarone mfl. Elkonverterad > 40ggr . De sista åren utan resultat. Abladerad 2008, 2009 och 2010 . Hjärtat har ändrat form så klaffen läcker lite.
Kallas " Terapiresistent "men ordinerad Cordarone 200 mg, Seloken 200 mg, Waran, Enalapril 20 mg, Digoxin (igen...) Remitterad till Sahlgrenska för Mazeoperation
Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000