Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Behandlingar
 Elkonvertering
 Sämre eller inte?
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

Kristina

Sweden
680 inlägg

Postat - 2009/08/30 :  14:26:41  Visa profil  Svara med citat
Under alla mina år som hjärtsjuk med arytmier oftast i sinus men utan anledning hoppar upp och ner i frekvens lägst 85 högst 188) har jag klarat mej utan vätskedrivande.

Nu fick jag juli FF och FL och är elkonverterad men igår fick jag för första gången en riktigt svårt dust med andnöd och fick bege mej till sjukhuset efter att jag varit ute och rört på mej.
Jag hade då inte tagit min vätskedrivande eftersom hjärtat går i sinus och det allltid har gått bra förut-och det är inte trevligt att behöva springa undan hela tiden i skogen för att pinka.

Eftersom jag i stort sett är i samma skick som innan fladdret (utom att jag var trött) så börjar jag undra om jag är sämre som får en sån ordentlig andnödsattack,eller om det kan bero på att jag gått 7 veckor med FF och att jag ännu är trött efter den perioden och elkonvertering och så lång tids ansträngning?

Jag vet att ni inte vet men tankar kan ju vara intressant att dela. Idag är jag "bara" trött så jag tänker att jag kanske tog i för mycket innan jag hjämtat mej efter dessa 7 veckors nedsatta krafter

Kristina
------------------------
Inappropriated sinus node tachycardia,(IST) op 91 för AV-nod ÅK-tacky,och har nu fått FF som ledde till intensivvård.Väntar på elkonvertering och ev PM.
Äter Bisoprolol, ,Burinex,och Waran

Ändrad av - Kristina den 2009/08/30 15:59:29

pelargon

Sweden
733 inlägg

Postat - 2009/08/30 :  14:35:22  Visa profil  Svara med citat
Hej Kristina,

Jag är ingen läkare och har aldrig elkonverterats men om jag ska komma med mina hobbyteorier så är de som följer.

En elkonvertering innebär en belastning på kroppen psykiskt och fysiskt. Du skrev t ex i ett inlägg att du började gråta precis före nedsövning, kanske ett tecken på långvarig psykisk och fysisk press? Bara att vara på sjukhus, även utan nedsövning och elchocker tar energi från kroppen. Kanske anledning till att vara extra varsam och låta kropp och huvud återhämta sig?

Sju veckor med flimmer tär på både kropp och själ, tror inte du kan räkna med att kondisen omedelbums är där den var före. Som med alla rehabiliteringsprocesser gäller det att skynda långsamt.

Det är mina teorier, finns säkert andra som kan bidra med mer välunderbyggda råd!

Lycka till och njut av hösten i lagom tempo!

f -71, Vasaloppsmotionär med oregelbunden puls, hjärtklappning och blodtrycksfall som feldiagnostiserades med "stress" och "panikångest" innan en intelligent läkare kom på att ett EKG kunde vara värt att testa. Hoppsan: Kammartakykardi, VT, och rikliga VES (19000/dygn). Sotalol 160 mg 21 juli-6 augusti, ablation 7 augusti 2008. Numera frisk!?

Har beskrivit mina symptom, erfarenheter och behandling:
del 1 primärvårdsträsket mars-juli http://xn--frmaksflimmer-imb.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=922
del 2 proffsvård på sjukhuset juli-augusti http://xn--frmaksflimmer-imb.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=923
del 3 ablation - tips till andra patienter http://xn--frmaksflimmer-imb.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=929
del 4 efter ablationen http://xn--frmaksflimmer-imb.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=959

Har du haft nytta av forumet? Du kan göra en insats och donera en liten slant till driften då och då.
Gå till toppen av sidan

Kristina

Sweden
680 inlägg

Postat - 2009/08/30 :  17:01:14  Visa profil  Svara med citat
Jo jag har nog tänkt på det i efterhand.7 veckors fladder och flimmer i hög takt med ork att gå emellan 2-4 steg i taget kräver nog sin tribut och man behöver vila för att komma ifatt.Jag tog nog i för mycket igår i hopp om att vara bättre än jag är?
I alla fall var det ingen som klagade över att jag kom till sjukhuset utan de förstod nog mycket väl hur det ena gör det andra.

När jag hamnade i gråt på sjukhuset var det för att jag var så "förbi" av trötthet och samtidigt rädd att detta var början till en neråtgående bana.Hur skulle livet bli nu efteråt?

Jag ska ta det lungt nu och gå att sova en stund.Det har varit omtumlöande dagar i förrgår lungt och avslappnat-det hade gärna kunnat få förbli så.......................men det kommer kanske igen

Kristina
------------------------
Inappropriated sinus node tachycardia,(IST) op 91 för AV-nod ÅK-tacky,och har nu fått FF som ledde till intensivvård.Väntar på elkonvertering och ev PM.
Äter Bisoprolol, ,Burinex,och Waran

Gå till toppen av sidan

pelargon

Sweden
733 inlägg

Postat - 2009/08/30 :  17:13:19  Visa profil  Svara med citat
Det låter klokt!
Ta det lungt och mår du sämre eller undrar så är det ju bara att göra som du gjorde igår och ta en sväng till akuten!
Gå till toppen av sidan

Kristina

Sweden
680 inlägg

Postat - 2009/10/05 :  10:54:05  Visa profil  Svara med citat
Nu har jag tagit det lungt och kan säga att visst är jag trött men hjärtat fortsätter att gå i sinus med undantag fför extraslag nån gång då och då.Jag tycker mej orka mer än innan jag fick mitt flimmer när jag har ork för det vätskedrivande (Burinex) gör att jag inte samlar på mej vätska som gör arbete onödigt jobbigt för hjörtat.

Imorrn ska jag in och få en holter i 24 timmar så jag måste ringa o se till att de har allergitestade plattor idag eftersom jag inte tål vanligt häftklister

Kristina
------------------------
Inappropriated sinus node tachycardia,(IST) op 91 för AV-nod ÅK-tacky,och har nu fått FF som ledde till intensivvård.
Elkonvertering gjord i aug och Väntar på ev PM.
Äter Bisoprolol 5 mg, Burinex 1 mg,och Waran 2 tabl /dag och Omeprazol i förebyggande syfte för att inte få magsår av Waranet

Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000