Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Behandlingar
 Maze (Cox-Maze)
 Bilder efter Mazeoperation Juni-09 - Sept-09
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

tom

Sweden
47 inlägg

Postat - 2009/09/14 :  21:57:32  Visa profil  Svara med citat

Dessa bilder är tagna två dagar, efter min mazeoperation.

De stora hålen under bröstsnittet är dräneringsrören som togs bort redan dagen efter ingreppet,
Kranarna som ligger vid halsen är infarter för snabb insprutning av flera olika mediciner samtidigt,
På var sida om dräneringshålen syns sladdarna som går från magen in till hjärtat och är kopplade till en extern tillfällig pacemaker.
De runda plattorna med sladdar är vanlig EKG som är länkad till avdelningens dygnet runtbevakning, sändaren hänger i bandage runt halsen.
Bröstbenet är ihopdraget med stålklammer som sitter kvar för evigt, stygnen som håller ihop kött och skinn på bröstet är sydda på insidan för att få en så fin ärrbildning som möjligt

.....och det tycker jag det blivit. Detta är idag tre månader efter ingreppet.
Jag går promenader ca en mil om dagen. Efter ca två månader fungerade konditionen utmärkt, med enstaka bakslag.(Bli inte rädd, bakslagen kommer då och då)

Hjärta och lungor fungerar så gott som felfritt, inget flimmer! Jag har nyligen haft både tumEKG(zenicor) och 24timmarsEKG.

Smärtan är det som hindrar mig idag. Ont i kött/hud i snittet, ont i ben och brosk i snittet, och ont i muskulatur inne i bröstkorgen. Det är det som gör att jag inte kunnat börja jobba än. Men tiden är en underskattad läkare, och jag fortsätter mina promenader, och att göra det svåraste....nämligen; ta det lugnt!!, tar jag det lugn är jag nästan smärtfri, men så fort jag gör något dumt så kommer den. Utmärkta smärtlindrare finns dock, då man känner att det behövs

Läs gärna lite mer om allt, under "kalender, mazeoperation juni 09" och "Maze (cox-maze), mazeoperation snart, 11 juni"

Ändrad av - tom den 2009/09/18 18:01:25

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2009/09/15 :  05:41:06  Visa profil  Svara med citat
Tack för bilderna, tom! Och underbart att allt gick bra!

När jag ser bilderna så tänker jag så här.

Hur känner sig kirurgen när han stiger upp på morgonen och vet att, ja, nu skall jag åka till jobbet, såga upp en kille, koppla bort hans hjärta, klyva hjärtat (nåja, jag tar i lite grann ...), rista det på insidan, sy ihop hjärtat, koppla in det igen, snöra ihop bröstbenet och sy ihop lite elegant, allt förhoppningsvis i rätt ordning. Herregud vilken uppgift han / hon har framför sig där vid morgonkaffet. Det krävs nog en viss typ av människor för den uppgiften. Tur att de finns.

Tur också att hjärtat är en seg rackare som alltid återstartar på kommando.

Maze är förmodligen bland de mest komplicerade ingrepp man kan tänka sig, långt mera komplicerat än en hjärttransplantation. Ändå har det på något förunderligt sätt blivit nästan rutin tack vare de oerhört skickliga yrkesmän som genomför dem! Heder åt dem! För oss flimrare är de ju vår yttersta livlina.

Och stort grattis till Dig tom och ett stort tack för att Du delar med Dig av Dina erfarenheter och bilder!

Håkan

Symptomfri 2005-09 - 2008-05 (32 månader) efter två ablationer. I augusti 2008 fick jag några flimmerattacker som spontankonverterade tillbaka till sinus. Sedan var det lugnt ett år. I augusti 2009 var det dags igen. Dock ej förmaksflimmer utan extrasystoler (för tidiga kammarsammandragningar).

I längden är jag kanske kandidat för en tredje ablation (eller en maze-operation) för att slippa medicinen som inte är harmlös och alltså inte helt effektiv.

Tar just nu 200 mg Cordarone plus 100 mg Seloken per dag. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, kalciumantagonister, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor. Är även satt på saltfri kost av "elaka" läkare men jag fuskar en del.

Gillar Du forumet? Du kan hjälpa till: http://xn--frmaksflimmer-imb.se/help.asp

Ropen skalla: ablationer åt alla
Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000