Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Behandlingar
 Maze (Cox-Maze)
 operation i morgon
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

lisa4

Sweden
1 inlägg

Postat - 2009/10/04 :  12:03:36  Visa profil  Svara med citat
Hejsan!
Jag är ny här. I morgon ska jag genomgå en Maze-operation. Jag ser fram emot den både med fasa och förväntan. Snart kanske jag kan leva ett liv med lite kvalité. Även om jag har gått i tidig pension för två år sedan så har jag mycket kvar att göra.

Troligen har jag lidit av flimmer i nästan 10 år, men då jag fick diagnosen fibromyalgi har allt skyllts på den. 2005 fick jag veta att jag hade förmaksflimmer men fick vänta i 7 månader innan man försökte med en elkonvertering. Naturligtvis utan resultat.
Sedan hände i stort sett ingenting. I december 2008 fick jag så efter att stått på mig ordentligt, en remiss till universitetsjukhuset.
Först blev jag lite nonchalant bemött men jag hade skrivit ner allt som hänt, och inte hänt, och då blev det genast en annan ton.

Efter det har jag varit inlagd 3 gånger och man har gjort alla tänkbara undersökningar. Många behandlingar har varit på tapeten, men förkastats eftersom jag gått för länge. Till slut blev det så tal om en Maze-operation. Jag fick bestämma själv, men vad hade jag för val?

Nu är det dags. Jag är bara hemma på permission efter inskrivning i fredags, men i morgon är dagen jag både fasar och ser fram emot! Nervös så in i vassen.
Nu när jag har hittat det här forumet känns allt mycket bättre. Även om det finns negativa inlägg och sämre resultat finns det ju även många positiva och det är det jag får fokusera på!

Jag hör av mig om några veckor.

/lisa4

tom

Sweden
47 inlägg

Postat - 2009/10/04 :  22:05:16  Visa profil  Svara med citat
Lisa!

Kämpade jobbiga dagarna, det är det värt, jag lovar!!
Hoppas allt går bra, tänker på dig!

Skriv så fort du kan.

Tom
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2009/10/04 :  22:13:53  Visa profil  Svara med citat
Lisa4,

Du hinner förmodligen inte läsa detta innan Din maze men Du skall veta att vi kommer att tänka på Dig. Maze är ju verkligen början till ett nytt flimmerfritt liv.

Det känns helt otroligt bra att Du kunnat läsa om maze här på forumet. Då vet Du ungefär vad som väntar och det är alltid en stor fördel. Visserligen beskrivs några komplikationer här på forumet men de har ju dessbättre slutat väl.

Med allt detta sagt blir jag så innerligt ledsen över det Du tvingats gå igenom. Att Du inte fått rätt diagnos från början, att Du förmodligen inte fått rätt medicinering, att man låtit det gå så långt, att man lät Dig gå i 7 månader innan elkonvertering, att Du tvingades kämpa för att komma till kardiolog etc. Helt uppåt väggarna. Vi har grava systemfel i vården - det har vi konstaterat tidigare. Existensen av detta forum kan förhoppningsvis göra åtminstone en liten, liten skillnad eftersom det jag göra patienter lite mer informerade om sin egen sjukdom. Det är svårare att dribbla runt med kunniga patienter.

Jag förstår innerligt väl att Du är nervös. Men det kommer att gå bra!

Härligt att Du lovat höra av Dig! Ser verkligen fram mot det! Lycka till!

Håkan

Symptomfri 2005-09 - 2008-05 (32 månader) efter två ablationer. I augusti 2008 fick jag i samband med extrem kolhydratbantning (i ketos) några flimmerattacker som spontankonverterade tillbaka till sinus. Sedan var det lugnt ett år. I augusti 2009 var det dags igen. Dock ej förmaksflimmer utan extrasystoler (för tidiga kammarsammandragningar). Dessa besvär försvann efter cirka tre veckor, förmodligen tack vare muskelavslappnande medicin.

I längden är jag kanske kandidat för en tredje ablation (eller en maze-operation) för att slippa medicinen som inte är harmlös och alltså inte helt effektiv.

Tar just nu 200 mg Cordarone plus 100 mg Seloken per dag. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, kalciumantagonister, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor. Är även satt på saltfri kost av "elaka" läkare men jag fuskar en del.

Gillar Du forumet? Du kan hjälpa till: http://xn--frmaksflimmer-imb.se/help.asp

Ropen skalla: ablationer åt alla
Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000