Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Behandlingar
 Viktminskning
 Ny rubrik - viktminskning!
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Nästa sida
Författare Ämne
Sida: av 2

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2009/10/23 :  16:54:49  Visa profil  Svara med citat
Vi har ju konstaterat att övervikt är en betydande riskfaktor för förmaksflimmer. Därför tycker jag viktminskning platsar bland behandlingsmetoderna.

Om sanningen skall fram så vet jag inte om viktminskning hjälper oss överviktiga som redan drabbats av förmaksflimmer. Men rent fysikaliskt tycker man det vore logiskt att så är fallet.

Jag har läst en gång att man i princip inte vinner något i s k mortalitet genom att gå ner i vikt. Viktminskningen i sig är farlig och motverkar den reducerade risken med övervikt.

Men nu handlar ju inte allt om död och elände. Det gäller ju livskvalitet också! Och ju lättare desto skönare.

Jag kan inte "hårdbanta" längre. Då kommer flimret som ett brev på posten. Så jag har tvingats hitta andra vägar.

Jag har nu gått ner bortåt 10 kilo på en massa månader (6, 8, vet inte riktigt).

Min metod är att:

1. Ta det lugnt, ingen hårdbantning. Försök avstå från häftiga intag av kolhydrater. Men ingen extremism.

2. Äta lite mindre varje gång - det är verkligen lätt att genomföra. Den samlade effekten över tiden blir stor!

3. Alltid fråga mig själv innan jag köper en glass, äter en ckokladbit etc: "OK, det blir gott. Men hur kommer det att kännas efter 10 minuter?" På det sättet avstår jag oftast från att stoppa i mig det ena och det andra. Lyckan är så kortvarig och olyckan desto längre. Till slut blir det en vana att tänka så.

4. Göra långpromenader, oftast runt milen per dag. I det långa loppet ackumulerar det en massa bränd energi. 1 mil om dagen ger teoretiskt cirka 3 kilos förlust per månad med min vikt.

5. Nästan aldrig väga mig. Det ger bara en hysterisk inställning. Man SER på sig själv när det händer saker med kroppen. SER man att man blivit smalare så kan man ju väga sig för att förstärka lyckan!

För att göra det lite lustbetonat så köpte jag mig en armbands-GPS (Garmin Forerunner 205) som håller reda på mina promenader. Kul krydda!

Hur gör Du för att bränna av kilona?

Håkan

Symptomfri 2005-09 - 2008-05 (32 månader) efter två ablationer. I augusti 2008 fick jag i samband med extrem kolhydratbantning (i ketos) några flimmerattacker som spontankonverterade tillbaka till sinus. Sedan var det lugnt ett år. I augusti 2009 var det dags igen. Dock ej förmaksflimmer utan extrasystoler (för tidiga kammarsammandragningar). Dessa besvär försvann efter cirka tre veckor, förmodligen tack vare muskelavslappnande medicin.

I längden är jag kanske kandidat för en tredje ablation (eller en maze-operation) för att slippa medicinen som inte är harmlös och alltså inte helt effektiv.

Tar just nu 200 mg Cordarone plus 100 mg Seloken per dag. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, kalciumantagonister, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor. Är även satt på saltfri kost av "elaka" läkare men jag fuskar en del.

Gillar Du forumet? Du kan hjälpa till: http://xn--frmaksflimmer-imb.se/help.asp

Ropen skalla: ablationer åt alla

Otakt

Sweden
288 inlägg

Postat - 2009/10/24 :  10:46:38  Visa profil  Svara med citat
Hej!

Mkt bra ide med övervikt som tema. Det finns en del statistiska samband som är säkra.

1. Övervikt är kopplat till diabetes och högt BT.

2. Diabetes och högt BT är kopplat till kranskärlssjukdom.

3. Kranskärlssjukdom är kopplad till FF och tidig död i andra sjukdomar.

4. Övervikt och högt BT ger vä sidig förmaksförstoring, som i sig disponerar för FF.

En stor undersökning av vilka faktorer som ökar risken för mkt sena återfall i FF efter ablation, visade, att övervikt var den tydligaste faktorn.

Hur man ska gå ned i vikt: Köp en schäfer!
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2009/10/25 :  03:26:22  Visa profil  Svara med citat
Otakt,

Förstorat hjärta, blodtryck och diabetes kan ju gå tillbaka när man reducerar vikten. Men hur är det med kranskärlssjukdom? Irreversibel utan ingrepp?

quote:
En stor undersökning av vilka faktorer som ökar risken för mkt sena återfall i FF efter ablation, visade, att övervikt var den tydligaste faktorn.

Mycket noterbart!

Hur hjälper schäfern? Genom att slita ut husse på promenad eller genom att kräva så dyr hundmat att det inte finns ekonomiskt utrymme för onyttig skräpmat för husse?

Håkan

Symptomfri 2005-09 - 2008-05 (32 månader) efter två ablationer. I augusti 2008 fick jag i samband med extrem kolhydratbantning (i ketos) några flimmerattacker som spontankonverterade tillbaka till sinus. Sedan var det lugnt ett år. I augusti 2009 var det dags igen. Dock ej förmaksflimmer utan extrasystoler (för tidiga kammarsammandragningar). Dessa besvär försvann efter cirka tre veckor, förmodligen tack vare muskelavslappnande medicin.

I längden är jag kanske kandidat för en tredje ablation (eller en maze-operation) för att slippa medicinen som inte är harmlös och alltså inte helt effektiv.

Tar just nu 200 mg Cordarone plus 100 mg Seloken per dag. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, kalciumantagonister, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor. Är även satt på saltfri kost av "elaka" läkare men jag fuskar en del.

Gå till toppen av sidan

Otakt

Sweden
288 inlägg

Postat - 2009/10/25 :  14:22:33  Visa profil  Svara med citat
Hej! Jag vågar inte säga om kranskärlssjukdomen bromsas eller kan gå tllbaka vid viktminskning, men omöjligt är det nog inte, ffa om man samtidigt har diabetes eller hypertoni.

Schäfern tar mig med på en del spännande utflykter (hon är starkare än jag). Hur som helst blir det massor med motion, och på ett trevligt sätt.
Gå till toppen av sidan

Shadows

Sweden
80 inlägg

Postat - 2009/12/10 :  18:38:03  Visa profil  Svara med citat
quote:
Ursprungligen postad av Admin

Vi har ju konstaterat att övervikt är en betydande riskfaktor för förmaksflimmer. Därför tycker jag viktminskning platsar bland behandlingsmetoderna.

Om sanningen skall fram så vet jag inte om viktminskning hjälper oss överviktiga som redan drabbats av förmaksflimmer. Men rent fysikaliskt tycker man det vore logiskt att så är fallet.

Jag har läst en gång att man i princip inte vinner något i s k mortalitet genom att gå ner i vikt. Viktminskningen i sig är farlig och motverkar den reducerade risken med övervikt.

Men nu handlar ju inte allt om död och elände. Det gäller ju livskvalitet också! Och ju lättare desto skönare.

Jag kan inte "hårdbanta" längre. Då kommer flimret som ett brev på posten. Så jag har tvingats hitta andra vägar.

Jag har nu gått ner bortåt 10 kilo på en massa månader (6, 8, vet inte riktigt).

Min metod är att:

1. Ta det lugnt, ingen hårdbantning. Försök avstå från häftiga intag av kolhydrater. Men ingen extremism.

2. Äta lite mindre varje gång - det är verkligen lätt att genomföra. Den samlade effekten över tiden blir stor!

3. Alltid fråga mig själv innan jag köper en glass, äter en ckokladbit etc: "OK, det blir gott. Men hur kommer det att kännas efter 10 minuter?" På det sättet avstår jag oftast från att stoppa i mig det ena och det andra. Lyckan är så kortvarig och olyckan desto längre. Till slut blir det en vana att tänka så.

4. Göra långpromenader, oftast runt milen per dag. I det långa loppet ackumulerar det en massa bränd energi. 1 mil om dagen ger teoretiskt cirka 3 kilos förlust per månad med min vikt.

5. Nästan aldrig väga mig. Det ger bara en hysterisk inställning. Man SER på sig själv när det händer saker med kroppen. SER man att man blivit smalare så kan man ju väga sig för att förstärka lyckan!

För att göra det lite lustbetonat så köpte jag mig en armbands-GPS (Garmin Forerunner 205) som håller reda på mina promenader. Kul krydda!

Hur gör Du för att bränna av kilona?

Håkan

<hr style="color:#000000; height:0;" size="1">

Lägger in mina inlägg även här, är det OK från Admin?

Det finns idag många olika metoder och skolor för hur man effektivt kan gå ner i vikt. Många behandlingar för viktminskning är både ineffektiva och riskfyllda.

Tänkbara orsaker till din nuvarande vikt:
• Du har ”kraftiga” gener
• Du har ”låg” ämnesomsättning
• Du äter för mycket
• Du rör dig för lite
• Du har en bakomliggande sjukdom
Misstänker du att sjukdom eller medicinering ligger bakom din nuvarande viktökning så ska du absolut rådfråga läkare för att få detta utrett.

Ledsen människor, det krävs betydande ansträngningar för att lyckas gå ner i vikt men behöver inte vara tråkigt för de.

Strunta i alla hokus pokus metoder de gör i de flesta fall ingen nytta och kan dessutom vara hälsovådliga, speciellt för oss flimrare.

Hade för drygt två år sedan pga. mitt hjärtproblem svårt att motivera mig trots att jag alltid har idrottat, det var fysiskt ansträngande när pumpen ibland gick på ”två cylindrar”, tyckte förmodligen lite synd om mig själv också. Men så "slog jag näven i bordet", slutade tröstäta, torkade tårarna och tog för vana att varje dag promenera med stavar i ur och skur, 5 till 10 km. Under ett år blev det 200 mil och minus 12 kilo utan att banta och är nu åter i matchvikt. Köp gärna en stegräknare (julklapps tips) så att du kan dokumentera dina förbättringar och framsteg, så rådet är promenera mera!!

Lycka till promenerande motionärer, njut av naturen det är gratis, ingen dyrbar utrustning behövs och som vid dagen promenad (7,5 km) träffar jag några pratsugna grannar, så det blev att hålla sällskap och snacka lite skit, det är väl livskvalitet

Cliff
Gå till toppen av sidan

Kristina

Sweden
680 inlägg

Postat - 2009/12/10 :  18:46:15  Visa profil  Svara med citat
Jag äter normal mat inget som borde vara fettbildande och lagar mat av rena råvaror.Äter så gott som aldrig halvfabrikat utom bruna bönor och ärtsoppa.
Mycket frukt inget godis och inget socker heller mycket litet grovt bröd.Äter portioner som motsvarar rekommendationerna-ändå går vikten upp.Nu kan jag inte röra mej så mycket mer än i huset eftersom jag haft infektioner på löpande band i höst men jag springer i trappen det jag kan och håller mej i rörelse.
Tröstäter gör jag aldrig och blir jag hungrig på kvällen äter jag frukt
tex melon en halv utan socker det är ju mest vatten.Eller ett par kiwifrukter.

Jag har spolat alla lightprodukter som ger lika mycket övervikt som icke-lightprodukter.Aldrig flinger chips eller skräpmat

Äter aldrig choklad och dricker inget heller varken av det eller alkohol.

Kan inte göra så mycket mer just nu men är ledsen över att vara överviktig (25 kilo,de sista sju sen ett år tillbaka)

Kristina
------------------------
Inappropriated sinus node tachycardia,(IST) op 91 för AV-nod ÅK-tacky,och har nu fått FF som ledde till intensivvård.
Elkonvertering gjord i aug och Väntar på ev PM.
Äter Bisoprolol 5 mg, Burinex 1 mg,och Waran i varierande dos eftersom värdet är instabilt och Omeprazol i förebyggande syfte för att inte få magsår av Waranet
Har dessutom prövat all sorts hjärtmedicin under åren utan resultat eller för mycket biverkningar.

Jag är donator naturligtvis!

Ändrad av - Kristina den 2009/12/10 18:53:26
Gå till toppen av sidan

Kristina

Sweden
680 inlägg

Postat - 2010/01/30 :  23:08:34  Visa profil  Svara med citat
Har nu justerat kosten mer,äter mindre frukt för att undvika fruktsocker,
Det mjuka grova brödet är så gott som helt borta,och jag äter istället litet hårt bröd med minimalt med smör samt ost eller leverpastej.Mindre portioner-av pasta potatis och ris mindre- ingen mat på kvällen men jag tycks öka i vikt istället (syns på att kläderna blir för trånga)
Fick veta av sköterskan på waranmottagningen att jag inte ska äta för mycket grönsaker pga K-.vitaminerna men warnet ska ju ordineras utifrån att man äter som man gör.

Jag tänker satsa mer på grönsaker färska och frysta istället för potäter ris och pasta.

Nu kan jag inte vara ute eftersom jag får andnöd (hjärtat) i kylan men jag rör mej mycket inomhus i trapp tex.

Kristina
------------------------
Inappropriated sinus node tachycardia,(IST) op 91 för AV-nod ÅK-tacky,och har nu fått FF som ledde till intensivvård.
Äter Bisoprolol 5 mg, Burinex 1 mg,och Waran i varierande dos eftersom värdet är instabilt och Omeprazol i förebyggande syfte för att inte få magsår av Waranet
Har dessutom prövat all sorts hjärtmedicin under åren utan resultat eller för mycket biverkningar.

Ändrad av - Kristina den 2010/01/30 23:08:58
Gå till toppen av sidan

pelargon

Sweden
733 inlägg

Postat - 2010/01/31 :  10:41:01  Visa profil  Svara med citat
quote:
Ursprungligen postad av Kristina

Nu kan jag inte vara ute eftersom jag får andnöd (hjärtat) i kylan men jag rör mej mycket inomhus i trapp tex.

Ett tips om man får andnöd i kylan är att skaffa en värmeväxlare. De ser milt sagt fåniga ut me när himla käcka. Finns två modeller, den ena ser ut som en mask med filter som sätts över mun och näsa och den andra är "en anknäbb" man har i munnen. De såldes förr på apotek, vet inte om de finns kvar. Mask-varianten finns på sportaffärer.

När man andas genom någon av dessa värmeväxlare värms luften upp och man slipper köld-andnöd. Sparar luftvägarna. Många skidåkare använder sådana vid träning i sträng kyla.

Vältränad kvinna f -71. Symptom konstig puls och blodtrycksfall. Avfärdades med "panikångest" utan EKG (läkare fälldes senare av HSAN). Korrekt diagnos VT och VES (19000/dygn). Sotalol 160 mg 21 juli-6 augusti, ablation 7 augusti 2008.

Mer om min historia hittar du på (med vidare länkar) http://xn--frmaksflimmer-imb.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=959

Tipsar också om hur en ablation kan gå till http://xn--frmaksflimmer-imb.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=929

Har du haft nytta av forumet? Du kan göra en insats och donera en liten slant till driften då och då.
Gå till toppen av sidan

uffepuffe

Sweden
9 inlägg

Postat - 2010/03/05 :  17:23:12  Visa profil  Svara med citat
Värmeväxlare!!
Om någon är intresserad trots att vintern böjar ge vika så går värmeväxlaren av anknäbbtyp att köpa på Apoteket om de inte finns hemma på ditt vanliga Apotek kan de beställa hem en sådan. Fungerar alldeles utmärkt (har testat frugans) men de ser som sagt lite kul ut men vad gör det???

uffe-67 paroxysmaltfladder sedan sommarn 2005 abladerad mars-08 och sept-08 nu igen dec-09
Bisoprolol 5mg+2,5mg
Waran 3 månader
Inte helt besvärsfri ännu.
Gå till toppen av sidan

AndersB

Sweden
33 inlägg

Postat - 2010/03/06 :  18:45:58  Visa profil  Svara med citat
Mycket intressant det här angående vikt och hjärtproblem.

Jag väger väl en ca 17 kilo för mycket men försöker gå ner ungefär på samma sätt som "Admin".

Har alltid varit en storslukare när det gäller choklad och inser nu vilken bov Marabou har varit under min livstid. Har nu gått över till mörk 70% choklad och vant mig och t.om njuter av den. Denna "riktiga" choklad har blivit en kanonbra ersättare.

En annan bov på fettfronten är de s.k sockerdrickorna, i olika smaker och utföranden. De innehåller mängder av kalorier och dessutom blir man ju inte direkt mätt utan man kan i stort sätt hälla i sig så mycket som helst. Vatten med en tillhörande sodastream är en super bra ersättare.

F.d-1961. Har troligtvis Trigemini, ej bekräftat dock. Fått remiss och väntar nu på kontroll, bl.a då "lång remsa/en dygns" EKG.
Gå till toppen av sidan

Otakt

Sweden
288 inlägg

Postat - 2010/03/06 :  19:28:58  Visa profil  Svara med citat
Hej Anders!

Choklad är en känd trigger för arytmier inkl förmaksflimmer. Eftersom jag älskar ljus choklad, har jag fått säkert 30-40 flimmer nattetid, där chokladätning på kvällen har varit utlösande. Dessa flimmer har kommit ca 6 timmar efter chokladintaget. Det handlar då förstås om ganska mkt choklad, inte bara några bitar.

Mörk choklad är värre, eftersom det innehåller mera kakao. Choklad innehåller theobromin, som kan betecknas som ett gift. Det är theobrominet som kan döda en hund, som äter mkt choklad. Djuret dör då av arytmi.

Den individuella känsligheten för choklad är väldigt varierande, men för mig och en del andra flimrare, har den varit till skada. Synd att det är så gott.

Testa en vecka utan choklad, sen vet du.

Mats

Haft paroxysmalt flimmer sedan -87. Har testat många läkemedel mot FF. Abladerad för fladder -02.

Haft pacemaker i 5 år, nu borttagen efter ablation. Markant försämring av flimret under 2009, abladerad i april -09.

Är nu i det närmaste besvärsfri, förutom extraslag i liggande. Således mycket bra effekt av flimmerablationen.
Gå till toppen av sidan

Otakt

Sweden
288 inlägg

Postat - 2010/03/06 :  19:52:51  Visa profil  Svara med citat
Hej igen!

Bifogar en länk om chokladförgiftning hos hund. Är tyvärr på engelska.

http://www.merckveterinarymanual.com/mvm/index.jsp?cfile=htm/bc/211104.htm

Mats

Haft paroxysmalt flimmer sedan -87. Har testat många läkemedel mot FF. Abladerad för fladder -02.

Haft pacemaker i 5 år, nu borttagen efter ablation. Markant försämring av flimret under 2009, abladerad i april -09.

Är nu i det närmaste besvärsfri, förutom extraslag i liggande. Således mycket bra effekt av flimmerablationen.
Gå till toppen av sidan

AndersB

Sweden
33 inlägg

Postat - 2010/03/06 :  21:35:06  Visa profil  Svara med citat

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/hjarta/article429161.ab

F.d-1961. Har troligtvis Trigemini, ej bekräftat dock. Fått remiss och väntar nu på kontroll, bl.a då "lång remsa/en dygns" EKG.
Gå till toppen av sidan

Otakt

Sweden
288 inlägg

Postat - 2010/03/07 :  07:53:04  Visa profil  Svara med citat
Hej Anders!

Jo, jag har läst många inlägg om nyttan med choklad. "Hjärthälsa/hjärtsjukdom" är dock ett så vitt begrepp. Kanske choklad kan sänka cholesterolvärdet.

Om man har problem med arytmier, får man dock tänka efter. Choklad har varit min starkaste trigger för flimmer. Det finns även belagt i seriösa artiklar.

Man får prova sig fram.

Mats

Gå till toppen av sidan

AndersB

Sweden
33 inlägg

Postat - 2010/03/07 :  08:17:15  Visa profil  Svara med citat
quote:
Ursprungligen postad av Otakt

Hej Anders!

Jo, jag har läst många inlägg om nyttan med choklad. "Hjärthälsa/hjärtsjukdom" är dock ett så vitt begrepp. Kanske choklad kan sänka cholesterolvärdet.

Om man har problem med arytmier, får man dock tänka efter. Choklad har varit min starkaste trigger för flimmer. Det finns även belagt i seriösa artiklar.

Man får prova sig fram.

Mats

Ja jo förstår. Ifrågasatte inte vad du sagt, utan ville bara visa vad jag hade läst. Det hela är ju så komplext och säkert också en hel del individuellt.

Var hos en allmänläkare i fredags som verkade helt ute och cyklade och jag förstod till sist också att han trodde att jag bara var stressad och nervös och att det därför inte fanns någon anledning till oro. Jobbigt att inte bli trodd och när jag till sist gläfste till så körde han mig mer eller mindre på porten. Ledsen och vanmäktig gick jag därifrån.

Men som tröst så vägde jag mig i morse och såg till min glädje att jag gått ner 0,5 kilo på senaste veckan, för att nu återkoppla det till tråden

Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2010/03/11 :  00:24:01  Visa profil  Svara med citat
quote:
Ursprungligen postad av AndersB

Var hos en allmänläkare i fredags som verkade helt ute och cyklade och jag förstod till sist också att han trodde att jag bara var stressad och nervös och att det därför inte fanns någon anledning till oro. Jobbigt att inte bli trodd och när jag till sist gläfste till så körde han mig mer eller mindre på porten. Ledsen och vanmäktig gick jag därifrån.

Bäste AndersB!

Nu måste jag ta Dig vänskapligen i örat

Skärskåda varför Du blev ledsen och kände Dig vanmäktig. Den riktiga reaktionen hade varit: OK, killen är okunnig och inte påläst. Synd om honom. Underskatta inte Ditt eget kunnande och överskatta inte allmänläkarens kunnande.

Jag kanske är en mäkta dryg och en odräglig individ. Men så snart jag märker att motparten inte har riktig pejl på ämnet så upphör vederbörande att existera. Därmed kopplas också alla känslor bort. Av detta följer att jag sällan blir beviken.

Avsikten med mitt inlägg är inte att ringakta allmänläkare - givetvis. Men en avsikt med att för fyra år sedan starta detta forum var just att injicera självförtroende bland stukade medpatienter.

Så tag en funderare på vad som verkligen hände häromdagen och skänk en medlidande tanke till allmänläkaren som vet så lite om de besvär Du lider av!

Håkan

Symptomfri 2005-09 - 2008-05 (32 månader) efter två ablationer. I augusti 2008 fick jag i samband med extrem kolhydratbantning (i ketos) några flimmerattacker som spontankonverterade tillbaka till sinus. Sedan var det lugnt ett år. I augusti 2009 var det dags igen. Dock ej förmaksflimmer utan extrasystoler (för tidiga kammarsammandragningar). Dessa besvär försvann efter cirka tre veckor och med perspektiv på det hela tror jag att problemen hade med sommarhettan att göra.

Tar just nu 200 mg Cordarone plus 100 mg Seloken per dag. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, kalciumantagonister, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor.

Gå till toppen av sidan

Elisabeth

Sweden
146 inlägg

Postat - 2010/03/11 :  09:30:07  Visa profil  Besök Elisabeth's hemsida  Svara med citat
Ett sådant kanonsvar Håkan!
Under åren har jag (liksom de flesta på Forumet) mött många olika typer av läkare och ofta känt vanmakt över att inte riktigt nå fram, att känna att han/hon inte tar till sig det man berättar.
Men som tur är, träffar man ibland läkare som är ödmjuka och inte tror att de vet allt, utan visar att de är tacksamma över att lära sig av av patientens erfarenheter.
Efter ablationerna märker jag dock att jag tas mer "på allvar".
Vi får stå på oss!
Elisabeth

Haft flimmerattacker i 20 år. Provat Alla möjliga kombinationer av Seloken, Tambocor, Durbis, Digoxin, Cordarone mfl. Elkonverterad> 40ggr. De sista åren utan resultat.Abladerad 2008 och 2009, väntar nu på en tredje ablation. Det sista året har flimren mynnat ut i fladder.
"Terapiresistent"
Gå till toppen av sidan

AndersB

Sweden
33 inlägg

Postat - 2010/03/11 :  16:38:32  Visa profil  Svara med citat
Bäste Håkan!
Ok, var nog inte tillräckligt tydlig där. Alltså min ledsamhet och vanmakt jag kände kom från att jag ganska snart förstod att jag inte skulle få den vård och hjälp jag hade hoppats få, eftersom han - läkaren sa att mina dubbelslag ”bara” berodde på stress.

Han hade inte ens undersökt mig och/eller tagit ett vanligt EKG innan han började mässa om vad psyket kan ställa till med. Besvikelsen/ledsamheten låg sålunda inte i att jag tog det personligt och blev kränkt. Behövde bara få en riktig undersökning och en eventuell remiss. Men jag antar att han ville läxa upp mig och berätta om hur det egentligen låg till istället för att lyssna på mig och vad min kropp känner och har känt nu i över två månader.

Jag struntar sålunda i allmänläkarna i sig och om huruvida lite de vet om mina besvär (har inget medlidande för dem - Varför?), det hade lika gärna kunna varit en maskin jag besökte bara jag i slutändan får den vård och de undersökningar jag tycker jag har rätt till. Ber man om en ordentlig vård och hjälp så tycker jag man skall man få det.

Det finns så många tröttsamma individer som hela tiden skall säga till om hur det ligger till och vart skåpet skall stå. Om de istället lärde sig att lyssna och inte sätta sig på höga hästar så skulle man kunna spara en massa energi och tid.

Så jag måste nog ”på ett vänskapligt sätt” lossa ditt grepp om mitt öra och säga att du missuppfattade mig nog en aning.

//AndersB

Ändrad av - AndersB den 2010/03/15 09:11:37
Gå till toppen av sidan

Kristina

Sweden
680 inlägg

Postat - 2010/06/29 :  21:37:09  Visa profil  Svara med citat
Med tanke på vad vi äter hörde jag imorse på TV att mandel och nötter tar mer energi att smälta än de innehåller.Man rekommenderade därför att den som vill gärna tar en näve mandel istället för något som inte tar så mycket energi att smälta.

I övrigt fick jgen liten jag tillsägelse att jag borde gå ner i bikt sist jag var och gjorde arbets_EKG.Det vet jag ju och kämpar med,men det går sakta.Avundas min syster som fått en gastrobypass gjord och går ner ett par kilo i veckan men tänker jag väger betydligt mindre än hon gjorde och jag kan välja vad jag vill äta.Jag går ner men ack så sakta,bara 5½ kilo sista året

Kristina
------------------------

Ändrad av - Kristina den 2010/10/20 13:29:19
Gå till toppen av sidan

tegelviken

Sweden
20 inlägg

Postat - 2010/08/04 :  10:21:07  Visa profil  Svara med citat
Jag har svårt att gå ned i vikt, ökar i stället successivt. Detta trots motion och större medvetenhet om vad jag stoppar i mig.
Jag tar Atacand Plus och 2x40 mg Sotalol.

Läste någonstans i FASS (det ska man nog inte göra) att oväntad viktökning kunde beror på hjärtfel av olika slag, något med klaffarna bland annat. Men jag känner mig frisk, småjoggar, motionscyklar, gympar på friskis o svettis så mitt hjärta borde vara i gott skick.

Alltså, varför går jag upp, inte ned i vikt?
(60 år, 172 cm, nu 77 kg).

Tacksam för tips!
Gå till toppen av sidan

Kristina

Sweden
680 inlägg

Postat - 2010/08/07 :  21:27:19  Visa profil  Svara med citat
Jag har dragit slutsatsen att eftersom betablockerare förlångsammar alla autonoma (automatisk ej viljestyrda) funktioner i kroppen så förlångsammar de även matsmältingen varvid magtarmsystemet hinner ta upp mer av den näring dålig o bra, vi äter än annars.Jag har själv märkt en markant viktökning i samband med att jag fått betablockerare trots att jag tidigare hade för hastig hjärtverksamhet och inte orkade så mycket..Det borde ju vara tvärtom tycker man om man kan röra sej mer.

Numera går jag ut en sträcka varje dag,och vikten står still så den går i alla fall inte upp.Men jag vill gå ner i vikt.Nu i aug ska vi börja gruppträna hos sjukgymnast där jag får vara med i kol-gruppen

Kristina
------------------------

Gå till toppen av sidan

tegelviken

Sweden
20 inlägg

Postat - 2010/08/08 :  20:41:03  Visa profil  Svara med citat
Tack Kristina.
Det låter som en rimlig, men inte så trösterik förklaring.
Gå till toppen av sidan

Gunnar

Sweden
434 inlägg

Postat - 2010/08/08 :  22:55:07  Visa profil  Besök Gunnar's hemsida  Svara med citat
Jag har gått ned i vikt det senaste halvåret med 3-4 kg. Eftersom jag inte ändrat mina matvanor så tror jag att det beror på väsentligt minskat intag av Sotalol och Bisoprolol. Jag tar nu endast Bisoprolol när jag får flimmer, vilket blir allmer sällan( Se bild 12 och 13 på min hemsida http://hem.bredband.net/fibrillations/.)

Senast jag hade flimmer var 100712.

Jag tar nu och Sotalol 40 mg dagligen.

Obs! Ändringar i medicinering diskuteras alltid med en läkare. Jag är inte läkare.
Gå till toppen av sidan

Kristina

Sweden
680 inlägg

Postat - 2010/08/10 :  11:12:33  Visa profil  Svara med citat
Såg igår att jag utan att anstränga mej gått ner över ett kilo sista 1½ veckan så nu börjar det gå åt rätt håll med vikten efter att den stått stilla väldigt länge

Kristina
------------------------

Gå till toppen av sidan

Kristina

Sweden
680 inlägg

Postat - 2010/10/16 :  15:05:10  Visa profil  Svara med citat
Jag måste säga att jag är överraskad.Nu går jag ner i vikt i jämn takt och det accelererade sen de tog bort den halva dosen Bisoprolol och jag tar den varannan dag samt hela dosen Burinex.Jag väger idag 2 kilo mindre än i somras och har bara den sista månaden gått ner 1.4 kilo utan att ändra på några matvanor alls.

Jag har dóck uteslutit ätandet av honungsmeloner sen i våras men i övrigt ätit "vettigt" utan att banta eller anstränga mej.

För första gången på flera år kommer jag att om några dagar gå ner under en kilogräns jag inte varit på flera år.Det känns uppmuntrande.

Kristina
------------------------
Äter Bisoprolol 2.5 mg fr 24 sept 10 mg, Burinex ½ mg fr 26 sept 10 ,och Waran i varierande dos eftersom värdet är instabilt och Omeprazol i förebyggande syfte för att inte få magsår av Waranet

Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2010/10/18 :  00:06:14  Visa profil  Svara med citat
Grattis till Er som lyckats gå ner. Jättebra och -viktigt!

Jag kände mig lycklig och stolt när jag lyckats gå ner 7 kilo häromsistens. Lyckan varade tills dess det stod klart att viktminskningen berodde på en svår oupptäckt diabetes

Om man skall behandla diabetes med tabletter så är förstahandsalternativet Metformin som även fungerar som bantningspiller - praktiskt. Men många - bland dem jag - tål inte medicinen trots tappra försök. Om man istället tar en medicin som stimulerar bukspottkörteln att producera mer insulin går man osvikligt upp i vikt vid oförändrade matvanor. Jag gick upp 8 kilo på två månader. Hemskt.

Livet bjuder i sanning på sina prövningar

Till sist: jag gick igenom hela provtagningssvängen inför två ablationer utan att min svåra diabetes (som existerade redan då som jag kunnat konstatera i efterhand) upptäcktes. Vilket innebär att man aldrig provade blodsockret alternativt struntade i att delge mig resultatet eller vidtaga åtgärd. Synnerligen märkligt eftersom diabetes enligt http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=315 är en riskfaktor för förmaksflimmer. Samma sajt säger: "Det är viktigt att aggressivt behandla bakomliggande riskfaktorer". Det sker alltså inte i praktiken.

Håkan

Symptomfri 2005-09 - 2008-05 (32 månader) efter två ablationer. I augusti 2008 fick jag i samband med extrem kolhydratbantning (i ketos) några flimmerattacker som spontankonverterade tillbaka till sinus. Sedan var det lugnt ett år. I augusti 2009 var det dags igen. Dock ej förmaksflimmer utan extrasystoler (för tidiga kammarsammandragningar). Dessa besvär försvann efter cirka tre veckor och med perspektiv på det hela tror jag att problemen hade med sommarhettan att göra. Hösten 2010 var det dags igen. Förmaksfladder som dessbättre försvann spontant.

Tar just nu 200 mg Cordarone plus 200 mg Seloken per dag. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, kalciumantagonister, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor.

Gå till toppen av sidan
Sida: av 2 Ämne  
Nästa sida
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000