Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Allmänt
 Hur påverkar förmaksflimret Ditt vardagsliv?
 EAT
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

inna

Sweden
11 inlägg

Postat - 2009/11/06 :  14:02:34  Visa profil  Svara med citat
Hej
jag vet inte riktigt om jag platsar på det här forumet eftersom jag inte har förmaksflimmer, men jag såg att det finns personer här med samma diagnos som jag.
jag fick diagnosen EAT (ektopisk förmakstakykardi) för lite mer än ett år sedan. Har haft besvär av det i ca. 2½ år nu. Jag får hjärtklappning många gånger varje dag. Hittills har ingen behandling hjälpt särskiljt bra. Jag har provat en del olika mediciner (Atenolol, Viskén, Emconcor, Tambocor, Rytmonorm, Cardizem Retard) men om de överhuvudtaget har hjälpt så har det också blivit en massa jobbiga biverkningar av dem.
Jag har gjort 4 ablationsförsök varav 2 "lyckade". Vid första försöket fick de igång hjärtklappningen och kunde bränna en del, men fick visst avbryta för att det satt för nära sinusknutan.
Andra gången fick man bara igång en väldigt kort hjärtklappningsepisod och kunde därför inget göra.
Tredje gången gick det att bränna igen men efter ett tag kom de åt någon nerv till diafragman så magen började hoppa och sedan slutade de behandla. Läkaren sa den gången att han trodde att det skulle ha blivit bättre i alla fall, men om det inte hade blivit bra så kunde det vara så att jag hade något som hette MAT. Det blev inte bra så jag fick göra ett 4:e ablationsförsök men det funkade inte alls eftersom det inte gick att få igång hjärtklappningen.
jag väntar på min 5:e ablation.

rassel

Sweden
71 inlägg

Postat - 2009/11/07 :  20:51:35  Visa profil  Svara med citat
Hej inna!
Jag vet av egen erfarenhet, att det som känns bra i allt elände är att man inte är ensam.
Här en till EAT:are! Mitt "fokus" ställer också till att jag får flimmer och fladder. Är du "hjärtfrisk" för övrigt? Har du ingen anomali?
Jag är inget bra fördöme om du är "hjärtfrisk". Jag är född med ett anatomiskt annorlunda hjärta som ger arytmier. Dessutom har jag "ärr"efter thoraxoperationer på mitt hjärta, som i sin tur kan skapa artymier.
Men jag har precis som du genomgått ett antal ablationer med mer eller mindre lyckade resultat.
Ge inte upp!
Jag gav upp till slut och gick med på en hisablation, vilket jag inte alls ångrar idag. Jag hade så svåra symtom att jag inte ens kunde borsta tänderna utan att få rusningar. Svåra biverkningar av Cordarone som i för sig var potent, men sabbade min sköldkörtel.
Jag vet inte hur gammal du är, eller var du behandlas. Jag upplever ibland att det är väldigt godtyckligt hur vi behandlas med arytmier beroende på var vi bor. Jag vill bara sända dig lite tröst att det finns fler här ute som förstår hur du har det, och önska dig lycka till in för nästa ablation!
Kram
hjärtevännen
Rassel
Gå till toppen av sidan

inna

Sweden
11 inlägg

Postat - 2009/11/07 :  22:14:09  Visa profil  Svara med citat
Jag hade inte hört talas om någoon annan med EAT innan jag läste här ..intressant att få veta hur andra har det. Jag är hjärtfrisk för övrigt. vad är anomali?
hisablation ..är det en sådan då man blir beroende av pacemaker? mår du bra efter den?
Mitt hjärta rusar också för allt och ingenting.
är 22år
Tack!
Gå till toppen av sidan

rassel

Sweden
71 inlägg

Postat - 2009/11/08 :  00:18:55  Visa profil  Svara med citat
Hej inna!
Anomali är "onormalitet" eller defekt eller hur man ska beskriva det.
Skönt att du är född med ett friskt hjärta!

Hisablation är när man abladerar signalerna mellan förmaken och kammare, en pacemaker styr kammarrytmiken. Förmaken rusar fortfarande, darrar eller flimrar, men du slipper de värsta symtomen.

Du är bara 22 år! Och för övrigt hjärtfrisk Du ska abslolut ens ha tankarna på hisablation! Detta är inte ett alternativ för dig! Detta påstående kommer från mina egna spontana känslor, hur din sjukdomsbild eller situation är, vet jag ingenting om, jag har ingen rätt att råda dig till någonting!

Det är fruktansvärt jobbigt att leva med rusningar, som går igång av bagateller! Att få rusningar av att skratta, eller bli lätt irriterad eller bara av att kamma håret.. Jag förstår dig så väl, att ha dålig hjärtstatus som jag har är en sak, men takycardierna eller hjärtklappningarna som du skriver, tog bokstavligen nästan livet ur mig..

Jag mår bra nu, kan borsta tänder och annat vardagligt ;)
Vad du ska göra i detta läge är att kriga för rätt diagnos och behandling!
Stå på dig! Sök kunskap så mycket du kan, om dina arytmier och behandlingsalternativ!
Än en gång!
Jag håller tummarna för dig inför nästa ablation!
Jag är med dig!
Rassel
Gå till toppen av sidan

holm

Sweden
64 inlägg

Postat - 2009/11/08 :  07:40:18  Visa profil  Svara med citat
Hej Inna!

Här är en till med bl. a. EAT. Fokuset sitter i så nära anslutning till sinusnoden så man vet inte om det är sinusnoden själv som är upphov till rusningarna. 2 ablationer, väntar på en tredje (inom ett år). Rusningarna är mkt färre, men den höga pulsen finns kvar. (Har alltid haft hög puls).
Läkarna säger att i slutändan, dvs efter ett antal ablationer kommer mitt hjärta slå normalt. Ev med hjälp av pacemaker om sinusnoden påverkas. Jag känner igen det Du berättar om hur diafragman "hoppar till" under ablation. Under en period efter ablationen fick jag lite svårt att djupandas, men det går över.
Håller med Rassel i det hon säger om HIS-ablation. Skönt att Du har ett i övrigt friskt hjärta.
Mina rusningar har jag haft så länge jag kan komma ihåg, dvs mer än 40 år. Jag har alltid haft svårt vid ansträngning, men har varit uthållig. Rusningarna har också ofta kommit utan någon egentlig orsak. Mitt hjärta är fortfarande friskt.
Har också provat en del mediciner (Metoprolol, Seloken retsrd, Procoralan; Isoptin) och fått en del biverkningar.
Vad betyder MAT?
Detta blev lite rörigt, men kontentan av det jag vill säga är att det finns mkt hjälp att få mot hjärtrusningar.
Det verkar som om Du är väl omhändertagen. Lycka till med Din 5:te ablation.
Lev väl
Ae

Gå till toppen av sidan

inna

Sweden
11 inlägg

Postat - 2009/11/08 :  11:54:00  Visa profil  Svara med citat
vet i alla fall att min arytmi är ofarlig även om den är jobbig. jag har varit heltidssjukskriven i mer än ett år nu ..jag blir så trött. hur är det för er, klarar ni jobba något?
MAT.. jag fattade det som att det är när man har flera "fokus" och då kan det vara svårbehandlat.
..jag håller med om att jag blir väl omhändertagen. det är visst lite krångligt men det känns som att de gör sitt bästa
Tack för svar! det betyder mycket
kram
Gå till toppen av sidan

holm

Sweden
64 inlägg

Postat - 2009/11/08 :  17:45:36  Visa profil  Svara med citat
Hej Inna!

Om MAT betyder fler foki har nog jag det också. Läkarna talar om fler ektopiska foki och det måste väl betyda MAT. Tröttheten känner jag igen. Både hög puls och mediciner bidrar till detta. Jag arbetar liten deltid, hjälper till med barnbarn och våra djur (hästar ), men skulle aldrig orka arbeta heltid. Hoppas att Du får tillbaka orken så att Du kan börja leva ett normalt liv. Håller tummarna för det.
Lev väl
Ae
Gå till toppen av sidan

rassel

Sweden
71 inlägg

Postat - 2009/11/14 :  21:56:53  Visa profil  Svara med citat
Hej Inna!

"Man" ska aldrig jämföra sig mig någon annan.
Du är en alldeles unik människa!
Jag och "holm" delar upplevelser av ditt elände och vill dig så väl!
Ge aldrig upp!
Du är inte ensam, vi håller tummarna för dig inför nästa ablation!
Hjärtevännen
Rassel
Gå till toppen av sidan

inna

Sweden
11 inlägg

Postat - 2010/03/03 :  14:24:41  Visa profil  Svara med citat
Hej nu var det längesedan jag skrev.
Genomgick mitt 5:e och sista ablationsförsök för ca en vecka sedan. Det gick inte att göra något. Antingen har jag fortfarande ett ektopiskt fokus som sitter nära sinusknutan eller så är mitt hjärta väldigt lättretat. Om det är det första så skulle de inte våga abladera det även om de skulle kunna och om det är det andra alternativet så brukar man få betablockerare men det tål inte jag.
De säger att jag inte ska tappa hoppet ..det kan ju fortfarande gå över av sig självt eftersom jag är ung eller så får jag hoppas på att det kommer bättre teknink så att det går att behandla om några år.
Nu ska jag vara utan medicin och se hur det går. Ska också börja arbetsträna såsmåningom och se vad jag klarar.
De senaste dagarna har varit så konstiga. jag har fortfarande haft hjärtrusningar men de har inte gett lika mycket symtom ..det är så klart possitivt men ganska förvirrande också. Jag fattar inte vad som har hänt. Får se om det håller i sig.
Tror kanske att de ablationsförsöken som lyckades hjälpte mer än vad jag först märkte.
Gå till toppen av sidan

holm

Sweden
64 inlägg

Postat - 2010/04/12 :  07:40:45  Visa profil  Svara med citat
Hej Inna!

Härligt att Du känner Dig bättre efter Din senaste ablation. Jag abladerades i december och först nu börjar jag kunna träna lite mer effektivt, så det tar nog lite tid för hjärtat att återhämta sig.

Jag känner igen det mesta som Du berättar, men som Rassel en gång skrivit kan man inte jämföra olika människors hjärtan, jag vill bara ge Dig hopp.

Lycka till med bla träningen och tänk på att det tar tid att återfå kondition och styrka, Du har ju faktiskt varit sjukskriven länge.

Var abladerades Du? Det är ju bra att läkarna tar Dina problem på allvar och verkligen vill hjälpa Dig.

Lycka till
Ae
Gå till toppen av sidan

inna

Sweden
11 inlägg

Postat - 2010/04/15 :  16:49:56  Visa profil  Svara med citat
Hej!
..ja de är skönt att det är bättre! Det har varit lite upp och ner men jag är absolut piggare. Blir glad när jag märker att jag klarar saker som jag inte gjorde innan. Jag är bara lite fundersam på hur det ska gå i sommar ..värmen brukar inte vara någon höjdare, men jag ska försöka att inte ta ut något i förskott utan bara njuta av att det är bättre nu

Hur mår du efter din senaste ablation? Verkar det som att den var lyckad? Kanske för tidigt att säga?
Du skrev tidigare att ditt fokus sitter nära sinusknutan. Försöker de alltså abladera det trots risken att skada sinusknutan? Du skrev att du i så fall får pacemaker. Till mig sa de att de inte vågar abladera för även om de inte skulle skada sinusknutan vid ablation så kan ärret växa med tiden så att sinusknutan ändå skadas senare. Men det går som sagt inte att jämföra oss två ...bara intresserad av att veta hur det är för dig.

..Tack! Jag fick tipset av min läkare att inte träna korta intensiva pass utan längre och ta det lite lugnare ..hjärtat pumpar visst inte lika effektivt när det går sådär fort och då blir jag yr. Det är kanske mindre risk att det rusar iväg så där om jag tar det lite lugnare ..det får nog bli en långpromenad i kväll

MVH
inna

Ektopisk förmakstakykardi sedan 2007
Ablationsförsök x5 varav 2 "lyckade"
Har testat olika mediciner men försöker nu vara utan.
Hjärtat rusar fortfarande ett antal gånger om dagen men den senaste tiden har jag ändå haft mer energi.
Född 87
Gå till toppen av sidan

hamlet

2 inlägg

Postat - 2010/05/02 :  09:58:24  Visa profil  Svara med citat
Hej!

Jag har också EAT, har haft det sedan födseln. De undersökte mig till jag var två men hittade inget fel utan gav bara diagnosen att jag har onormalt hög puls. Flera år envisades min mamma om att jag ska undersökas igen, men fick alltid avslag. När jag var 9 gick de äntligen med på det och då låg jag på ultraljud en timme. De trodde jag hade hjärtsvikt eftersom vänstra förmaken var förstorad efter att ha pumpat på i flera år. Vi skickades akut på undersökning till ett annat sjukhus, men där kom de på att det var EAT. Jag har gjort två ablationer, båda misslyckade, på grund av att störningen bara byter nerv. De funderar nu på en tredje när jag blir 16. Jag vet dock inte om jag vill gå med på det.

/H (-96)

Gå till toppen av sidan

inna

Sweden
11 inlägg

Postat - 2010/05/09 :  22:40:47  Visa profil  Svara med citat
Hej hamlet!
jag har inte varit inne på forumet på ett tag så jag såg ditt inlägg först nu.
Vad jag har förstått så kan EAT vara lite svårbehandlat. Jag har gått igenom 5 ablationsförsök och det han varit jobbigt att förbereda sig inför varje försök för man vet inte vilket resultat man ska vänta sig ..om det ska lyckas eller misslyckas igen, men jag kännde att jag var tvungen att fortsätta försöka så länge jag fick. Annars var det som att jag accepterade att det kanske skulle vara så här hela livet ..kanske helt i onödan. Hade så klart inte orkat hur många försök som helst:p
Om läkarna vill försöka igen så finns det ju fortfarande chans att du bli bra eller bättre. Du har ju lite tid att tänka på saken.

Hur påverkas du av EAT? Har du hög puls hela tiden?

Tar du någon medicin?

MVH inna

Hjärtat rusar fortfarande ett antal gånger om dagen men den senaste tiden har jag ändå haft mer energi.
Född 87
Gå till toppen av sidan

Gunnar

Sweden
434 inlägg

Postat - 2010/05/10 :  04:03:31  Visa profil  Besök Gunnar's hemsida  Svara med citat
Är det någon som kan förklara hur man utläser EAT från ett EKG?

Obs! Ändringar i medicinering diskuteras alltid med en läkare. Jag är inte läkare.
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3161 inlägg

Postat - 2010/05/10 :  15:49:00  Visa profil  Svara med citat
Jag lider med Er som har fortsatt EAT trots diverse ablationer Ni är undantag, men det är ju föga tröst för Er Normalt sett är EAT relativt lättbehandlat och framgångsprocenten vid ablation är hög.

Man kan ju fråga sig om Era diagnoser är riktiga, om Ni egentligen inte lider av Multifocal atrial tachycardia (MAT), med flera störningskällor i stället för en enda.

Om någon av Er är rökare så bör Ni snarast gör Er av med den ovanan. Det finns ett klart samband mellan rökning och MAT.

Håkan

Symptomfri 2005-09 - 2008-05 (32 månader) efter två ablationer. I augusti 2008 fick jag i samband med extrem kolhydratbantning (i ketos) några flimmerattacker som spontankonverterade tillbaka till sinus. Sedan var det lugnt ett år. I augusti 2009 var det dags igen. Dock ej förmaksflimmer utan extrasystoler (för tidiga kammarsammandragningar). Dessa besvär försvann efter cirka tre veckor och med perspektiv på det hela tror jag att problemen hade med sommarhettan att göra.

I längden är jag kanske kandidat för en tredje ablation (eller en maze-operation) för att slippa medicinen som inte är harmlös och alltså inte helt effektiv.

Tar just nu 200 mg Cordarone plus 100 mg Seloken per dag. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, kalciumantagonister, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor.

Gillar Du forumet? Du kan hjälpa till: http://xn--frmaksflimmer-imb.se/help.asp

Ropen skalla: ablationer åt alla
Gå till toppen av sidan

inna

Sweden
11 inlägg

Postat - 2010/05/12 :  15:31:30  Visa profil  Svara med citat
Hej!

Gunnar
Jag vet tyvärr inte hur man ser EAT på EKG.

Admin
En av läkarna som abladerat mig har sagt att det kunde vara MAT men sedan har jag inte hört något om det.
Jag har aldrig rökt.

inna

Född 87
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3161 inlägg

Postat - 2010/05/14 :  07:41:27  Visa profil  Svara med citat
Inte för jag tror att det är aktuellt för någon i den här tråden, men det kan ändå vara värt att påpeka. EAT utlöses ofta av digitalispreparat. Paradoxen är att om man misstolkar ett EKG och diagnosticerar förmaksfladder istället för EAT och ger digitalis så kan man allvarligt förvärra EAT. Något att hålla ögonen på.

Håkan

Symptomfri 2005-09 - 2008-05 (32 månader) efter två ablationer. I augusti 2008 fick jag i samband med extrem kolhydratbantning (i ketos) några flimmerattacker som spontankonverterade tillbaka till sinus. Sedan var det lugnt ett år. I augusti 2009 var det dags igen. Dock ej förmaksflimmer utan extrasystoler (för tidiga kammarsammandragningar). Dessa besvär försvann efter cirka tre veckor och med perspektiv på det hela tror jag att problemen hade med sommarhettan att göra.

I längden är jag kanske kandidat för en tredje ablation (eller en maze-operation) för att slippa medicinen som inte är harmlös och alltså inte helt effektiv.

Tar just nu 200 mg Cordarone plus 100 mg Seloken per dag. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, kalciumantagonister, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor.

Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3161 inlägg

Postat - 2010/05/14 :  07:44:18  Visa profil  Svara med citat
Gunnar,

Det finns ganska mycket på näter om EKG för EAT. Googla på eat p waves.

Den här länken förefaller mig lovande: http://books.google.com/books?id=3H3AIEtvc8YC&pg=PA362&lpg=PA362&dq=eat+p+waves&source=bl&ots=p3Q6AB0jQe&sig=0Zd4VyIHYSK1kH97I4FtDRoCzVU&hl=en&ei=meLsS7L2IoeX_QayrbDnBg&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=4&ved=0CCIQ6AEwAw#v=onepage&q=eat%20p%20waves&f=false

Håkan

Gå till toppen av sidan

Annelie

Sweden
1 inlägg

Postat - 2013/03/29 :  18:32:17  Visa profil  Svara med citat
Hej
Jag har också EAT, har gjort elektrofysiologisk undersökning en gång men de kunde inte jaga ifatt signalerna som de uttryckte sig så efter fyra timmar gav de upp, blev ingen ablation.

Jag undrar - ni som gjort ablation flera gånger, har ni gjort den på bägge sidor av hjärtat då?

Hjärtläkaren som jag har nu sa då vi träffades sist att det nog kan bli aktuellt för ytterligare en ablation då min medicin inte hjälper mig nämnvärt. Äter Isoptin retard 250 mg en gång per dag. I så fall går de in på vänstra sidan av hjärtat, mer riskabelt vad jag förstår.

Har ni fått hög puls under lång tid som inte gett sig någon gång? Jag vaknade av att hjärtat bankade som sjutton utan att det gav sig på 45 min. Det var nytt för mig. Hjärtläkaren tror det var en engångsgrej men vi ska höras nästa vecka och bestämma om jag ska byta medicin.

Hoppas nån ser detta som har samma fel som jag även om tråden är några år. Mitt hjärta är friskt för övrigt.
Gå till toppen av sidan

viktorw3

Sweden
1 inlägg

Postat - 2014/01/23 :  22:07:01  Visa profil  Svara med citat
Hej

Jag har också EAT och ska göra min andra ablation om några dagar. Jag var iväg och skulle abladeras i oktober men de lyckades bara reta igång hjärtklappningen i några sekunder och kunde därför inget göra.

Jag har haft EAT i flera år nu och börjar verkligen bli trött på det hela, hittills har det förstört en stor del av min uppväxt och jag börjar nu verkligen bli desperat och vill bara bli av med det.

På min senaste ablation fick jag också höra av någon läkare att det kunde bli aktuellt att man gick in ett annat håll. Men nu när jag fick min tid för någon månad sedan stod det att det skulle bli en likadan ablation igen.

Jag är verkligen nervös och hoppas att det ska vägen den här gången, annars ska jag antagligen försöka få tag i någon form utav hjärtpsykolog som man kan prata med. Det börjar verkligen bli svårt att leva med detta efter att man kämpat med det sålänge. Och inga mediciner verkar fungera särskilt bra, går på Tambocor just nu. Får inte längre särskilt många långa hjärtklappningar/rusningar men en hel del mindre rusningar och mycket extraslag.

Om det är någon som har EAT och läser detta så svara gärna och berätta om er situation just nu.

Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000