Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Behandlingar
 Wolf Mini-Maze (titthåls-Maze)
 Nu är det dags för en Titthåls-ablation
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

Tholun

Sweden
310 inlägg

Postat - 2009/11/18 :  15:42:13  Visa profil  Svara med citat
Nu är det dags igen.....
I måndags ringde min "gamla" abladör från universitetssjukhuset då remissen på en 2:a ablation landat på deras bord. Efter en stunds samtal sa han att han planerar in mig på listan för en ny ablation.

Idag, onsdag 18 nov fick jag ett till telefonsamtal från universitetssjukhuset där man sa att ungerfärlig väntetid på kateterablationen var ca 12-14 månader , men han, det var en han, sa att man på andra avdelningar på hjärtcentrum hade minskad beläggning och frågade om jag var beredd på att göra en Titthåls-ablation, mitt svar utan att tveka blev OJAAAA....
så nu bär det iväg och jag kommer att få göra den innan jul..

Kommer att låta er alla på forumet ta del av erfarenheterna från detta. När jag avslutat samtalet vrålade jag JAAAAAAA.... så högt att alla runt omkring nog tror jag kammade hem en storvinst. (och det gjorde jag....)

Thomas, snart även titthåls-bränd....

Född -65, Attackvis flimmrare sedan 200505 Abladerad 080811, har fortfarande attacker ca 2-3 ggr/vecka och står i kön för en andra ablation, gjort sömnutredning (apné) utan resultat tar Tambocor 200-300mg, Metoprolol 50mg, Waran 15 tab/v, Enalapril Krka 20mg, Amlodipin BMM Pharma 5mg har tidigare prövat Sotalol 320mg, Durbis Retard 500mg samt Cordarone 200mg utan resultat.
En av donatorerna av forumet

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2009/11/18 :  21:05:03  Visa profil  Svara med citat
Tholun, själv är jag numera skeptisk Utfallet är av allt att döma sämre än för "vanliga" ablationer, även om det mörkas och smusslas med statistiken.

Jag tror mig ha läst någonstans att det bara går att göra en titthålsablation. Den går alltså inte att "bättra på" vid behov. Ta det med en nypa salt, jag kan inte ange källa och kan minnas fel, men jag vill i alla fall nämna det.

En viktig följdfråga blir förstås: utgör minimaze hinder för framtida kateterablationer? Jag tycker Du bör ha ett klart och entydigt svar på den frågan.

Jag misstänker att det gäller Örebro? Jag tror det är enbart de som håller på med minimaze. Man kan ställa sig den befogade frågan: varför? Varför är det kö till kateterablation men inte till minimaze? Det är en varningsklocka.

Jag skulle tala med den "gamla" abladören och inhämta hans åsikt.

Kateterablation omfattas förstås av vårdgaranti så i princip kan Du ju ringa runt - även till Danmark - och kolla upp köläget.

Jag låter förstås sur och skeptisk men - tro mig - jag vill bara förbättra Ditt eget beslutsunderlag.

Håkan

Symptomfri 2005-09 - 2008-05 (32 månader) efter två ablationer. I augusti 2008 fick jag i samband med extrem kolhydratbantning (i ketos) några flimmerattacker som spontankonverterade tillbaka till sinus. Sedan var det lugnt ett år. I augusti 2009 var det dags igen. Dock ej förmaksflimmer utan extrasystoler (för tidiga kammarsammandragningar). Dessa besvär försvann efter cirka tre veckor.

I längden är jag kanske kandidat för en tredje ablation (eller en maze-operation) för att slippa medicinen som inte är harmlös och alltså inte helt effektiv.

Tar just nu 200 mg Cordarone plus 100 mg Seloken per dag. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, kalciumantagonister, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor. Är även satt på saltfri kost av "elaka" läkare men jag fuskar en del.

Gillar Du forumet? Du kan hjälpa till: http://xn--frmaksflimmer-imb.se/help.asp

Ropen skalla: ablationer åt alla
Gå till toppen av sidan

Tholun

Sweden
310 inlägg

Postat - 2009/11/19 :  03:08:50  Visa profil  Svara med citat
Håkan,
Jag tycker inte du låter vare sig sur eller skeptisk i ditt inlägg, som vanligt tycker jag att du mer låter realistisk och med rätta, "ifrågasättande" av tekniken framförallt då den inte har fått större genomslag sedan 2007 inte här på forumet i alla fall.

Det verkar som om dom gör dessa mini-maze på fler ställen är Örebro i alla fall för det är i Umeå jag ska göra den.
Huruvida dom har gjort dessa där i större utsträckning vet jag dock inte?

Vad jag förstår så hade man mindre beläggning än väntat på Thorax-avdelningen och det var min gamla "abladör" som tyckte att det här är ett bra komplement som 2:a ablation till kateterablationen.

Det vore roligt att här på forumet få lite mer feedback på dessa mini-maze, jag känner mig också lite skeptiskt men kommer dock att ställa upp på ingreppet då jag inte har tolkat den som hinder för en 3:e ablation i framtiden enligt "gammal beprövad" kateterablation.

Thomas

Född -65, Attackvis flimmrare sedan 200505 Abladerad 080811, har fortfarande attacker ca 2-3 ggr/vecka och står i kön för en andra ablation, gjort sömnutredning (apné) utan resultat tar Tambocor 200-300mg, Metoprolol 50mg, Waran 15 tab/v, Enalapril Krka 20mg, Amlodipin BMM Pharma 5mg har tidigare prövat Sotalol 320mg, Durbis Retard 500mg samt Cordarone 200mg utan resultat.
En av donatorerna av forumet
Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000