Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Allmänt
 Frågor och svar
 Extraslag
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

Otakt

Sweden
288 inlägg

Postat - 2009/11/30 :  00:17:01  Visa profil  Svara med citat
Hej!

Är det nån som vet, eller har läst om mängden förmodade förmaksextraslag (PACS = SVES) efter flimmerablation, jmf med före abl.

Det jag kan komma ihåg är, att "man inte ska förvänta sig att extraslagen försvinner efter ablation". Det var nog en amerikansk källa.

Haft paroxysmalt flimmer sedan -87. Har testat många läkemedel mot FF. Abladerad för fladder -02.

Haft pacemaker i 5 år, nu borttagen efter ablation. Markant försämring av flimret under 2009, abladerad i april.

Är nu i det närmaste besvärsfri, dock med Tambocor i halvdos. Således mycket bra effekt av flimmerablationen.

Admin

Sweden
2627 inlägg

Postat - 2009/11/30 :  09:39:20  Visa profil  Svara med citat
PAC utgår vad jag förstår normalt från celler i sinusknutan, inte inifrån lungvenerna. Därför är det logiskt om lungvensisolering inte påverkar PACs, som jag uppfattar det.

Håkan

Symptomfri 2005-09 - 2008-05 (32 månader) efter två ablationer. I augusti 2008 fick jag i samband med extrem kolhydratbantning (i ketos) några flimmerattacker som spontankonverterade tillbaka till sinus. Sedan var det lugnt ett år. I augusti 2009 var det dags igen. Dock ej förmaksflimmer utan extrasystoler (för tidiga kammarsammandragningar). Dessa besvär försvann efter cirka tre veckor.

I längden är jag kanske kandidat för en tredje ablation (eller en maze-operation) för att slippa medicinen som inte är harmlös och alltså inte helt effektiv.

Tar just nu 200 mg Cordarone plus 100 mg Seloken per dag. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, kalciumantagonister, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor. Är även satt på saltfri kost av "elaka" läkare men jag fuskar en del.

Gillar Du forumet? Du kan hjälpa till: http://xn--frmaksflimmer-imb.se/help.asp

Ropen skalla: ablationer åt alla
Gå till toppen av sidan

Otakt

Sweden
288 inlägg

Postat - 2009/11/30 :  10:34:14  Visa profil  Svara med citat
Hej allihopa!

PACS är ektopiska, dvs de kan komma från vilket ställe som helst i förmaken inkluderande lungvener, dock inte från sinusknutan.

"A type of cardiac arrhythmia with premature atrial contractions or beats caused by signals originating from ectopic atrial sites. The ectopic signals may or may not conduct to the HEART VENTRICLES. Atrial premature complexes are characterized by premature P waves on ECG which are different in configuration from the P waves generated by the normal pacemaker complex in the SINOATRIAL NODE."

Ni som är abladerade med bra resultat, har era extraslag minskat påtagligt efter ablationen??? Skulle vara intressant att veta.

Haft paroxysmalt flimmer sedan -87. Har testat många läkemedel mot FF. Abladerad för fladder -02.

Haft pacemaker i 5 år, nu borttagen efter ablation. Markant försämring av flimret under 2009, abladerad i april.

Är nu i det närmaste besvärsfri, dock med Tambocor i halvdos. Således mycket bra effekt av flimmerablationen.
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
2627 inlägg

Postat - 2009/11/30 :  19:31:44  Visa profil  Svara med citat
Otakt,

Förlåt att jag förmedlade tveksam information om ursprunget för PACs. I mitt febriga influensatillstånd kontrasterade jag inte källor utan förlitade mig (*****iskt nog) på http://en.wikipedia.org/wiki/Premature_atrial_contraction Där står: Some cells in the heart (ectopic foci) start to fire or go off before the normal heart beat is supposed to occur. This happens in the Sinoatrial node, aka SA. These can be cells that are damaged or sick from a virus or some other cause that a doctor can't determine.

På Din grundfråga har jag inget svar. Jag hade inga extraslag alls före mina två ablationer. Jag fick problem med extraslag först 4 år efter den senaste ablationen. Problemen satt i under någon månad och är sedan som bortblåsta, peppar-peppar. Jag misstänker att de utlöstes av hetta. Satt under långt tid och jobbade i 32 graders värme under ett svart tak.

Håkan

Symptomfri 2005-09 - 2008-05 (32 månader) efter två ablationer. I augusti 2008 fick jag i samband med extrem kolhydratbantning (i ketos) några flimmerattacker som spontankonverterade tillbaka till sinus. Sedan var det lugnt ett år. I augusti 2009 var det dags igen. Dock ej förmaksflimmer utan extrasystoler (för tidiga kammarsammandragningar). Dessa besvär försvann efter cirka tre veckor.

I längden är jag kanske kandidat för en tredje ablation (eller en maze-operation) för att slippa medicinen som inte är harmlös och alltså inte helt effektiv.

Tar just nu 200 mg Cordarone plus 100 mg Seloken per dag. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, kalciumantagonister, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor. Är även satt på saltfri kost av "elaka" läkare men jag fuskar en del.

Gillar Du forumet? Du kan hjälpa till: http://xn--frmaksflimmer-imb.se/help.asp

Ropen skalla: ablationer åt alla
Gå till toppen av sidan

Clabbe

Sweden
109 inlägg

Postat - 2010/07/17 :  15:42:47  Visa profil  Svara med citat
Hej!
efter mina ablationer har jag fått ganska mycket besvär med extra slag.Har nyligen haft en period på 5 dygn i princip med konstanta extra slag, med korta avbrott för effekten av betablockerare.Var inne en vända på akuten och där låg jag i 6 timmar, jag kunde avläsa på övervakningen att jag hade mellan 12-18/min och öv. indikerade även sinusbrady.Träffade ingen Läkare för jag orkade inte ligga kvar för det var total kaos , hade jag stannat hade jag säkert fått vänta 6 timmar till.
Är det någon här på forumet som blivit behandalad mot extraslag.Beskriv gärna hur och med vilket resultat.

Clabbe

född 49. Har haft både flimmer och fladder samtidigt.Har gjort fyra ablationer på Huddinge sjukhus med remiss från Lund ,första ablation mot fladder 07.fick besked att jag hade både flimmer o flladder i v.förmak.lungvensisolering höst 07.andra lungvensisolering våren 08 .sista ablation höst 08.5st El-konverteringar.Ballongvidgning 09
hjärtat går idag i sinus men har sjuk sinusknuta och är kandidat för his-abl. och pacemaker.Har fått insatt en Ilr (Loop recorder)
medicin atenolol och trombyl
Gå till toppen av sidan

pelargon

Sweden
430 inlägg

Postat - 2010/07/17 :  18:54:51  Visa profil  Svara med citat
quote:
Ursprungligen postad av Clabbe

Är det någon här på forumet som blivit behandalad mot extraslag.Beskriv gärna hur och med vilket resultat.

Hej Clabbe,

Jag har abladerats mot extraslag. Om jag inte missminner mig har jag skrivit en rad om det här:
http://xn--frmaksflimmer-imb.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1285

Hoppas du får ordning på dina extraslag!

Pelargon

Vältränad kvinna f -71. Symptom konstig puls och blodtrycksfall. Avfärdades med "panikångest" utan EKG (läkare fälldes senare av HSAN). Korrekt diagnos VT och VES (19000/dygn). Sotalol 160 mg 21 juli-6 augusti, ablation 7 augusti 2008.

Mer om min historia hittar du på (med vidare länkar) http://xn--frmaksflimmer-imb.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=959

Tipsar också om hur en ablation kan gå till http://xn--frmaksflimmer-imb.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=929

Har du haft nytta av forumet? Du kan göra en insats och donera en liten slant till driften då och då.
Gå till toppen av sidan

Clabbe

Sweden
109 inlägg

Postat - 2010/07/17 :  20:58:10  Visa profil  Svara med citat
Hej Pelargon!
Ablation mot extraslag är inget man pratar högt om i vården , man försöker kringgå detta med att det hjälper med betablockerare och att du får försöka leva med detta.När jag var inne på akuten och låg där i 6 timmar gjorde jag ett överslag dagen efter och kom fram till någonstans mellan 3-4000 extraslag.
Mina extraslag börjar bli lika jobbiga som när jag hade flimmer.Får ofta kraftiga bröstsmärtor och yrsel , kan vakna på nätterna och känna andnöd.
Jag får nog börja bli lika besvärlig för som när jag fick genomfört mina ablationer.Står man inte på sig blir man överkörd.
Jag har en inopererad ILR(loop recorder) Man blir irriterad på mig på pacemakerenheten när jag aktiverar denna för enbart extraslag och brukar säga att man sett enbart ett slag vid varje aktivering.

Clabbe

född 49. Har haft både flimmer och fladder samtidigt.Har gjort fyra ablationer på Huddinge sjukhus med remiss från Lund ,första ablation mot fladder 07.fick besked att jag hade både flimmer o flladder i v.förmak.lungvensisolering höst 07.andra lungvensisolering våren 08 .sista ablation höst 08.5st El-konverteringar.Ballongvidgning 09
hjärtat går idag i sinus men har sjuk sinusknuta och är kandidat för his-abl. och pacemaker.Har fått insatt en Ilr (Loop recorder)
Gå till toppen av sidan

pelargon

Sweden
430 inlägg

Postat - 2010/07/18 :  10:32:54  Visa profil  Svara med citat
Hej Clabbe,

Du har helt rätt, extraslag är inte något som står högt på agendan i vården. Verkar som om de lägger mest krut på att förklara att det inte är något att bry sig om. Inte så konstigt, 80% av befolkningen har extraslag någon gång per dygn. Men mellan "någon gång per dygn" och 3-4000 per dygn är det väsenstor skillnad.

Betablockerare ger ingen som helst effekt på extraslag (av vad jag har läst vilket stämmer med min egen erfarenhet). Enda effekten av betablockerare är möjligen placebo (så då kan man äta sockerpiller istället och slippa biverkningarna).

Om det är så att dina extraslag blir mer och mer frekventa så kommer du i sinom tid att passera den magiska gränsen 10 000 extraslag per dygn - då om inte förr blir det fart på vården!

Andnöd och bröstsmärtor är inget jag känner igen ihop med extraslag. Däremot hade jag ganska långa pauser nattetid (upp till ett par tre sekunder om jag minns rätt). Men dessa sov jag glatt igenom och såg först på ekg, kanske är det dessa som ger dig andnöd? Eller kan det vara något annat? Bra att du har en event recorder så du kan få dina besvär på print. Hur långa sektioner är det du spelar in när de bara hittar ett extraslag per gång? Kan du spela in längre snuttar?

Jag hoppas att dina extraslag försvinner eller att du får hjälp från vården. Tyvärr tror jag att ablation är enda sättet att bli av med dem, förutsatt att det går att identifiera varifrån de kommer. Var på väg att skriva att ev betablockerare kan du slänga, ifall du äter dem för extraslagens skull, men kom på tidigare diskussioner om att man inte ska skriva något som låter som att man ger ordinationer då jag ju inte är läkare. Så jag skrev inget :-)

God bättring!!

Pelargon - nästan utan extraslag!! (Har ca 20-50 om dagen nu istället för 20 000 - SKILLNAD!)

Vältränad kvinna f -71. Symptom konstig puls och blodtrycksfall. Avfärdades med "panikångest" utan EKG (läkare fälldes senare av HSAN). Korrekt diagnos VT och VES (19000/dygn). Sotalol 160 mg 21 juli-6 augusti, ablation 7 augusti 2008.

Mer om min historia hittar du på (med vidare länkar) http://xn--frmaksflimmer-imb.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=959

Tipsar också om hur en ablation kan gå till http://xn--frmaksflimmer-imb.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=929

Har du haft nytta av forumet? Du kan göra en insats och donera en liten slant till driften då och då.
Gå till toppen av sidan

Clabbe

Sweden
109 inlägg

Postat - 2010/07/18 :  13:54:23  Visa profil  Svara med citat
Hej Pelargon!
Betablockerare lindrar bröstsmärtorna så och då påverkar inte extra slagen mig så mycket.När jag aktiverar Loop recordern så skall den spela in 8 min enl. anvisningar.Jag tror inte på vad sköterskorna säger utan fortsätter och spelar in när jag känner att det behövs.Jag tömmer allt inspelat material var tredje månad men har jag aktiverat tre gånger skall jag skicka iväg information.Jag hade ett samtal med min läkare för två månader sedan och då fick jag besked på att jag hade extra slag från förmak och kammare och att det varade i många timmar i sträck,och han baserade detta på samma inspelningar som pacemakersköterskorna.

Clabbe

Gå till toppen av sidan

pelargon

Sweden
430 inlägg

Postat - 2010/07/18 :  16:51:50  Visa profil  Svara med citat
Hej,

Lindrade smärtor låter som en bra effekt.
Skumt det där med hur läkarna och sköterskorna tolkar samma material (dina ekg) olika men bra att läkarna har koll.

Sa de något om vilka extraslag som var mest förekommande (de från kammare eller förmak)? Kan de säga något om de verkar komma från samma ställe? Gissar att det är större chans abladera om de kommer från ett och samma ställe .

Pelargon

Gå till toppen av sidan

Clabbe

Sweden
109 inlägg

Postat - 2010/07/23 :  16:28:10  Visa profil  Svara med citat
Hej Pelargon!
Var fick du gjort ablation mot extraslag? Pratade med en av mina läkare idag (I Lund) han sa att man inte hade stora erfarenheter i Lund av abaltion mot extraslag men han skulle skriva till huddinge och konsultera dom i mitt ärende.Har gjort mina tidigare ingrepp där.
Enligt honom kom dom flesta extraslagen från förmaken, han ansåg att vartannat slag var ett extra slag.Sköterskornas information till mig tyckte han var väldigt konstigt.Så nu får jag gjort ytterliggare en bedömning i Stocjholm så får vi se vart detta leder.

Clabbe

Gå till toppen av sidan

pelargon

Sweden
430 inlägg

Postat - 2010/07/23 :  17:57:01  Visa profil  Svara med citat
Hej Clabbe,

Sahlgrenska gjorde min ablation. Sigfuss Gizuardsson (med reservation för stavningen). Nu vet jag inte om det i första hand var en ablation mot VT (hjärtrusningar) eller mot VES (extraslag fr kammare). De kom båda från samma ställen och det var extraslagen som användes för att styra ablationen till rätt ställe.

Hoppas det ska lösa sig!

/Pelargon

Gå till toppen av sidan

Gunnar

Sweden
269 inlägg

Postat - 2010/07/23 :  20:35:18  Visa profil  Besök Gunnar's hemsida  Svara med citat
Hej Clabbe!
Du har det inte lätt. Jag förstår inte varför du skall ta Atenolol om du har en sjuk sinusknuta, det bör inte göra saken bättre. Vidare går de ektopiska focci som alstrar extraslag med en lägre frekens än sinusknutan och om du då med hjälp av Atenolol (beta-blockad) sänker sinusknutans frekvens så ökar chansen för ektopiska extraslag. Fråga din läkare om du kan minska Atenololen till 0 succesivt under 2 veckor och se om det blir någon förbättring. När man minskar beta-blockaden får hjörmuskelcellerna abstinensproblem och man bör därför minska försiktigt. Går det för snabbt kan du se en kraftig höjning av det systoliska blodtrycket. Eftersom du också har haft andra problem än arytmier med ditt hjärta bör du ta det försiktigt.

Obs! Ändringar i medicinering diskuteras alltid med en läkare. Jag är inte läkare.
Gå till toppen av sidan

Clabbe

Sweden
109 inlägg

Postat - 2010/07/26 :  10:11:50  Visa profil  Svara med citat
Hej!
Pelargon:Jag tror att den ledande experisen på arytmi i Sverige finns på Karolinska och skulle dom inte hitta en lösning på mina problem får be min läkare kontakta utländsk expertis ,han verkade väldigt inställd på att försöka hjälpa mig.Ivintras träffade jag en annan läkare som erbjöd mig antidreppesiva läkemedel mot mina problem men efter ganska mycket diskussioner och påtryckningar så satte man in loop recordern.

Gunnar:Jag har fria händer och hantera min medicin efter hur jag mår , så ibland tar jag väldigt låg dos och när jag mår sämre blir det max.Denna medicinering är det enda som fungerat på mig, har provat det mesta av övrig medicinering, men har fått avstå på grund av biverkningar.2009 upptäckte man fyra stycken korta vt-episoder på mig ((puls 230-250 ) med långtids EKG detta eliminerade man med en kranskärlsvidning , enl.läkarna har jag enbart arytmier och i övriigt inga andra hjärtsymtom.Betablockerare lindrar mina bröstsmärtor och tar bort extraslagen till viss del.

Clabbe

Gå till toppen av sidan

pelargon

Sweden
430 inlägg

Postat - 2010/07/26 :  10:24:52  Visa profil  Svara med citat
quote:
Ursprungligen postad av Clabbe

Hej!
Ivintras träffade jag en annan läkare som erbjöd mig antidreppesiva läkemedel mot mina problem m

Denna förtjusning för att skriva ut antidepressiva medel...

Väldigt skönt att höra att du har fått fatt i en läkare inställd på att behandla dina besvär.

Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000