Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Mediciner
 Cordarone
 Indikation Cordarone
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

annbe20

7 inlägg

Postat - 2009/12/03 :  06:21:11  Visa profil  Svara med citat
Först, tack för ett utmärkt skött forum!! Min make genomgick en ablation den 30/11. Går fn i sinus, fick ordinerat Cordarone, under indikationen oelastiska kammrar? Han kanske uppfattade det fel, vad vet jag? För ett år sedan åt han Cordarone, för att försöka frekvensreglera sitt flimmer, tyvärr ej lyckosamt. Däremot fick han som biverkan högt kalcium, som nu har lett till att bisköldkörtlar måste opereras bort. Någon som har någon kommentar om detta? Tacksam för all info jag kan få
Mvh ann

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2009/12/03 :  17:52:28  Visa profil  Svara med citat
Ann,

Tack för de vänliga orden!

Det glädjer mig att Din make nu går i sinus. Det är verkligen en underbar känsla.

Cordarone är ju verkligen en tveeggad medicin. Den är enastående vad gäller antiarrytmiska egenskaper. Samtidigt har den en massa otrevliga biverkningar (som dock långt ifrån drabbar alla). Biverkningarna - speciellt på lungorna - kan vara livsfarliga. Därför är det oerhört viktigt att man kollar upp sina värden (och lungröntgar) ungefär var tredje månad när man tar medicinen.

Varför ger man då medicinen om den är potentiellt livsfarlig? Man kan väl säga att idag skulle den aldrig bli godkänd. Men samtidigt föreligger ett etiskt dilemma eftersom den är så otroligt effektiv mot många farliga arrytmier och arrytmier som raserar livskvaliteten. Jag som obotligen vill lägga så mycket makt som möjligt hos patienten, tycker att läkaren skall informera och sedan låta patienten ta det slutliga beslutet.

Det är verkligen trist att Din man har drabbats av biverkningar. Tur i oturen är väl att bortfallet av bisköldkörtlar lätt vid behov kan kompenseras genom medicinering, om jag förstår rätt. Har Din man fått operera bort samtliga bisköldkörtlar eller bara några? Behöver han någon ny medicin efter operationen?

Vad gäller oelastiska kamrar då kan jag inte tillföra något. Låter inte alls som någon indikation för Cordarone.

Det finns en del material på nätet om Cordarones påverkan på bisköldkörtel. Tyvärr är allt material avgiftsbelagt varför studier faller utanför forumets budget.

Jag önskar Din make fortsatt sinus!

Håkan

Symptomfri 2005-09 - 2008-05 (32 månader) efter två ablationer. I augusti 2008 fick jag i samband med extrem kolhydratbantning (i ketos) några flimmerattacker som spontankonverterade tillbaka till sinus. Sedan var det lugnt ett år. I augusti 2009 var det dags igen. Dock ej förmaksflimmer utan extrasystoler (för tidiga kammarsammandragningar). Dessa besvär försvann efter cirka tre veckor.

I längden är jag kanske kandidat för en tredje ablation (eller en maze-operation) för att slippa medicinen som inte är harmlös och alltså inte helt effektiv.

Tar just nu 200 mg Cordarone plus 100 mg Seloken per dag. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, kalciumantagonister, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor. Är även satt på saltfri kost av "elaka" läkare men jag fuskar en del.

Gillar Du forumet? Du kan hjälpa till: http://xn--frmaksflimmer-imb.se/help.asp

Ropen skalla: ablationer åt alla
Gå till toppen av sidan

annbe20

7 inlägg

Postat - 2009/12/16 :  19:36:48  Visa profil  Svara med citat
Tack för svaret! Maken har ännu inte kommit intill operation, men det ska bli nu de närmaste månaderna. Idag fick han tyvärr tämligen ofta återkommande flimmerepisoder. Just nu är han på det stora sjukhuset, sedan 3 tim tillbaka. EGK skulle givetvis tagas, ev ett elkonverteringsförsök. Det var vad kardiolog informerade om i förväg, dvs om flimmret skulle återkomma. Tufft att vara sjuk(och anhörig)
Gå till toppen av sidan

Fimmer

Sweden
11 inlägg

Postat - 2010/04/09 :  09:15:49  Visa profil  Svara med citat
Hej!
Har genomgått två ablationer och går i sinus sedan nyår 2009. Dock åt jag Cordarone fram till och med maj 2009 och har fått en massa problem med tiden. Min läkare på Kardiologen (Sahlgrenska) hävdar att Cordarone bara ligger kvar i kroppen i sex månader men det verkar inte stämma alls. Jag har fått leverpåverkan som gjort att jag inte kan ta annan medicin i normala nivåer, gick upp 25 kg de tre första månaderna, påverkan på slemhinnan i munnen, sprickor och blåsor på tungan, ständiga krypningar och domningar i kroppen etc som inte har gått bort sedan jag slutat med Cordaronet trots att det nu är 11 månader sedan .. Så Cordarone är synnerligen tve eggad som medicine betraktad.
Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000