Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Behandlingar
 Maze (Cox-Maze)
 Maze + alkohol
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

Lesdudek

Sweden
3 inlägg

Postat - 2009/12/03 :  14:04:59  Visa profil  Svara med citat
Hej.

Kan man dricka alkohol ett par månader efter en Maze operation, om hjärtat går i sinus.

Tacksam för svar/Björne

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2009/12/03 :  17:10:32  Visa profil  Svara med citat
Jag tror ingen av oss törs råda. Vi är ju inte kardiologer.

Personligen kan jag säga att jag själv inte skulle tveka dricka alkohol. Jag kan inte tänka mig någon mekanism varigenom alkoholen skulle ha någon avvikande påverkan på någon som mazeopererats långt tidigare jämfört med en normalperson.

Alkohol i måttliga mängder är bra. Det är väl tämligen klarlagt. Alkohol i större mängder är förkastligt. Därom råder heller ingen tvekan. Men den diskussionen gäller förstås alla - inte bara mazeopererade.

Berätta gärna hur Du upplevde mazeoperationen och tiden därefter. Forumet törstar efter att ta del av medlemmarnas erfarenheter. Fick Du några komplikationer eller gick allt som på räls?

Håkan

Symptomfri 2005-09 - 2008-05 (32 månader) efter två ablationer. I augusti 2008 fick jag i samband med extrem kolhydratbantning (i ketos) några flimmerattacker som spontankonverterade tillbaka till sinus. Sedan var det lugnt ett år. I augusti 2009 var det dags igen. Dock ej förmaksflimmer utan extrasystoler (för tidiga kammarsammandragningar). Dessa besvär försvann efter cirka tre veckor.

I längden är jag kanske kandidat för en tredje ablation (eller en maze-operation) för att slippa medicinen som inte är harmlös och alltså inte helt effektiv.

Tar just nu 200 mg Cordarone plus 100 mg Seloken per dag. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, kalciumantagonister, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor. Är även satt på saltfri kost av "elaka" läkare men jag fuskar en del.

Gillar Du forumet? Du kan hjälpa till: http://xn--frmaksflimmer-imb.se/help.asp

Ropen skalla: ablationer åt alla
Gå till toppen av sidan

Lesdudek

Sweden
3 inlägg

Postat - 2009/12/03 :  17:25:34  Visa profil  Svara med citat
Hej igen.

Råkade ut för exakt smma sak som "Swebo" dvs. Stafylokockinfektion ligga med svamp och vaccumpump. Råkade också ut för njursvikt, kopplad till dialys ett par dagar. Utan avsikt att skrämma någon , men för mig personligen en helvetesresa. (är diabetiker).

Hilsen/Björne
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2009/12/03 :  17:57:38  Visa profil  Svara med citat
Trist Björne. Förhoppningsvis kommer Du trots allt att kunna säga att det var värt Din helvetesresa. Hoppas innerligen det!

Swebo - som Du hänvisar till - rekommenderar varmt maze trots alla de problem han genomgick. Måtte Du - med lite perspektiv på det hela - kunna säga samma sak.

Håkan

Symptomfri 2005-09 - 2008-05 (32 månader) efter två ablationer. I augusti 2008 fick jag i samband med extrem kolhydratbantning (i ketos) några flimmerattacker som spontankonverterade tillbaka till sinus. Sedan var det lugnt ett år. I augusti 2009 var det dags igen. Dock ej förmaksflimmer utan extrasystoler (för tidiga kammarsammandragningar). Dessa besvär försvann efter cirka tre veckor.

I längden är jag kanske kandidat för en tredje ablation (eller en maze-operation) för att slippa medicinen som inte är harmlös och alltså inte helt effektiv.

Tar just nu 200 mg Cordarone plus 100 mg Seloken per dag. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, kalciumantagonister, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor. Är även satt på saltfri kost av "elaka" läkare men jag fuskar en del.

Gå till toppen av sidan

Lesdudek

Sweden
3 inlägg

Postat - 2009/12/03 :  19:42:23  Visa profil  Svara med citat
Jodå, jag rekomenderar verkligen en Maze operation om inget annat hjälper. Jag hade ju verkligen otur men det gick bra till slut, så med facit i hand är jag helnöjd med resultatet.

Björne
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2009/12/04 :  02:29:14  Visa profil  Svara med citat

Håkan

Gå till toppen av sidan

cikada

Sweden
40 inlägg

Postat - 2009/12/07 :  22:15:11  Visa profil  Svara med citat
Hej!
De första tre månaderna efter operationen avstod jag från sprit. Därefter har jag ungefär samma vin/sprit konsumtion som tidigare. I mitt fall innebär det några glas vin i veckan och några snapsar eller annan sprit någon gång i månaden. Jag prövade mig fram försiktigt och har inte drabbats av flimmer, även om jag vid något tillfälle tagit något mer än vad min försiktighet bjuder!

Kroniskt FF sedan 2005. Mazeopererad 4 maj 2009. Nu flimmerfri.
Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000