Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Behandlingar
 Medicinering
 Har det hänt nåt på 20 år??
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

Otakt

Sweden
288 inlägg

Postat - 2009/12/12 :  09:53:33  Visa profil  Svara med citat

Under de senaste 10 åren har den icke-farmakologiska behandlingen av FF utvecklats enormt. Mindre komplikationer, bättre ablationsresultat.

Men hur ser det ut på läkemedelssidan? Finns det några nya flimmerhämmande mediciner på apotekens hyllor, jmf med 1989?
Rätta mig om jag har fel, men jag tror inte det.

För 20 år sedan fanns Sotalol, Tambocor, Cordarone, Rytmonorm, Durbis dvs samma preparat som vi diskuterar idag i forumet. Det som har hänt de senaste 15 åren, är att den stora rädslan för Tambocor i Sverige, har minskat.

Det forskas naturligtvis en hel del, men inga stora genomslag tycks ha ägt rum. Givetvis har ju kunskaperna om dessa gamla preparat ökat, vilket väl har kommit patienterna till godo.

Nu hoppas vi att Pradaxa kan ersätta Waran, och därmed göra livet lite lättare för oss flimrare.

Trevlig helg!

Mats

Haft paroxysmalt flimmer sedan -87. Har testat många läkemedel mot FF. Abladerad för fladder -02.

Haft pacemaker i 5 år, nu borttagen efter ablation. Markant försämring av flimret under 2009, abladerad i april.

Är nu i det närmaste besvärsfri, dock med Tambocor i halvdos. Således mycket bra effekt av flimmerablationen.

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2009/12/12 :  13:00:54  Visa profil  Svara med citat
Dronedarone är på ingång och kan möjligen vara effektivare än Tambocor och Sotatol. Så där finns kanske en ljusning.

Själv är jag fascinerad över att de kombinationsstrategier som jag tar upp i http://xn--frmaksflimmer-imb.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=161 och http://xn--frmaksflimmer-imb.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=662 förtigs totalt och inte används i Sverige.

Om man tog dessa två kombinationer, stoppade dem i egna tabletter (färdigblandade) och sålde dem under egna varumärken så tror jag att de skulle vara succéer som ersättning till Cordarone (man får ju i sig mindre dos amiodaron).

Just strävan att ta fram mediciner som verkar enbart i förmaken och inte i kamrarna är kanske det mest hoppfulla just nu.

Så, jag tycker att det verkligen har hänt något men att det inte kommer flimrare (åtminstone inte svenska) till del

Håkan

Symptomfri 2005-09 - 2008-05 (32 månader) efter två ablationer. I augusti 2008 fick jag i samband med extrem kolhydratbantning (i ketos) några flimmerattacker som spontankonverterade tillbaka till sinus. Sedan var det lugnt ett år. I augusti 2009 var det dags igen. Dock ej förmaksflimmer utan extrasystoler (för tidiga kammarsammandragningar). Dessa besvär försvann efter cirka tre veckor.

I längden är jag kanske kandidat för en tredje ablation (eller en maze-operation) för att slippa medicinen som inte är harmlös och alltså inte helt effektiv.

Tar just nu 200 mg Cordarone plus 100 mg Seloken per dag. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, kalciumantagonister, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor. Är även satt på saltfri kost av "elaka" läkare men jag fuskar en del.

Gillar Du forumet? Du kan hjälpa till: http://xn--frmaksflimmer-imb.se/help.asp

Ropen skalla: ablationer åt alla
Gå till toppen av sidan

rassel

Sweden
71 inlägg

Postat - 2009/12/12 :  22:35:25  Visa profil  Svara med citat
Helt rätt, Mats och Håkan!

Det verkar inte ha hänt ha ngt nytt på läkemedelsfronten sedan slutet på 80-talet. Jag läser inlägg och ser att det inte är så mkt nytt på fronten. Har detta med resurser att göra?
Görs det fler ablationer?
Eller är det Landstingens dåliga ekonomi som styr?
Vi måste verkligen göra vår röst hörd i vår patientgrupp, det är helt klart!
Vi är många och starka, men hur kan vi påverka??

Rassel
Gå till toppen av sidan

Wicki

USA
10 inlägg

Postat - 2011/08/25 :  18:47:39  Visa profil  Svara med citat
Min hjärtläkare här i USA vill ge mig Tikosyn (Dofetilid) i samband med elkonvertering som jag nog ska genomgå när mina PK värden har varit stabila i fyra veckor.

Jag har aldrig stött på namnet på denna rytmmedicin. Vet någon något om den, används den i Sverige?

Jag har haft förmaksflimmer länge och det har blivit längre och längre episoder tills i somras, i juli, när jag var i Sverige, så tog episoden aldrig slut och mitt flimmer pågår fortfarande.

Jag har tagit Toprol XL, 150 mg per dag. Nu vill läkaren att jag höjer Toprol till 100 mg två gånger om dagen plus Digoxin, .25 mg för att sakta ner hjärtat, som egentligen inte slår så fort, 80 - 100 slag i minuten. När jag var OK mellan episoder hade jag 60 slag i minuten när jag satt lugnt en stund.

Jag har många gånger läst i forumet med intresse men inte kunnat skriva något själv förrän nu.
Gå till toppen av sidan

Gunnar

Sweden
434 inlägg

Postat - 2011/08/26 :  14:54:58  Visa profil  Besök Gunnar's hemsida  Svara med citat
Tikosyn är en kaliumjonblockerare i likhet med Sotalol.
http://www.cvpharmacology.com/antiarrhy/potassium-blockers.htm
Medicinen gör att hjärtcellernas refraktärstid
http://cvphysiology.com/Arrhythmias/A006.htm
blir längre och flimmer kan förhindras. Den anses av somliga vara den mest effektiva medicinen mot flimmer. Den fanns tidigare i Europa men tillverkaren drog in den, då han inte mötte gehör för att läkarna som skrev ut medicinen skulle gå en särskild kurs och följa ett speciell schema när drogen sattes in, vilket innebar att patienten skall vara inlagd några dagar. För mycket blockering av kaliumjonerna kan innebära kammarflimmer, därav den nog nogranna behandlingen vid insättningen. Annars brukar det inte vara några biverkningar och medicinen är så effektiv att även kroniska flimrare kan bli av med flimret. Det är bara att beklaga att Tikosyn inte är tillgängligt i Sverige.
http://www.tikosyn.com/

Obs! Ändringar i medicinering diskuteras alltid med en läkare. Jag är inte läkare.
Gå till toppen av sidan

Wicki

USA
10 inlägg

Postat - 2011/08/27 :  14:10:07  Visa profil  Svara med citat
Tack Gunnar för svar! Ska jag lita på min hjärtläkare att han har blivit utbildad på den här medicinen och vet vad han gör?

Apropå nya mediciner så finns ju Multaq. Om den säger min hjärtläkare: "It is like kissing your sister. Doesn´t not do anything for you".

Wicki
Gå till toppen av sidan

Gunnar

Sweden
434 inlägg

Postat - 2011/08/27 :  16:05:10  Visa profil  Besök Gunnar's hemsida  Svara med citat
Det är ju omöjligt för mig att svara på den frågan. Med tanke på de rejäla skadeståndsutbetalningar som amerikanska läkare kan råka ut för, om de inte följer rutinerna, så skulle jag känna mig tryggare med en amerikansk läkare än en svensk. Tilläggas kan att jag bott i USA i elva år och har erfarenhet av amerikansk sjukvård, Kolla upp rutinerna för insättning a Tikosyn på tikosyn-länken jag gav dig.

Obs! Ändringar i medicinering diskuteras alltid med en läkare. Jag är inte läkare.
Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000