Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Behandlingar
 Elkonvertering
 elkonverterings fråga
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

Anna83

Sweden
41 inlägg

Postat - 2009/12/18 :  20:11:17  Visa profil  Besök Anna83's hemsida  Svara med citat
Idag åkte jag in till Akuten i Norrköping och bad om en elkonvertering. Efter 2 timmar fick jag komma in på ett rum ta ekg och då blev det fart på sköterskorna, fick snabbt träffa läkaren och jag frågade om dem kunde konvertera mig, men fick till svar att dem aldrig elkonverterar akut och så får man bara konvertera 7ggr totalt på en livstid så dem vill spara detta ifall jag skulle flimmra en längre tid. Sen föreslog han en till ablation ? Men vad jag fått veta är att det är normalt att flimmra dem första 6 månaderna efter ablation, så jag tyckte det var konstigt att han föreslog detta. Dem ville lägga in mig och ge mig nån spruta som skulle få hjärtat att sakta ner, men då tyckte jag att jag lika gärna kunde vara hemma och må dåligt och vänta ut flimmret.

Stämmer det att man inte elkonverterar akut och att man bara får konverteras 7 ggr ?

Född -83 Fick diagnosen paroxysmaltförmaksflimmer jan 2009. Abladerad 091026 äter bisoprolol 2.5 mg (1 extra vid behov)Och vita waran efter ordination

Otakt

Sweden
288 inlägg

Postat - 2009/12/18 :  20:55:36  Visa profil  Svara med citat
Hej Anna83!

Du är alltså abladerad för ca 7 veckor sedan, då borde det snart lugna sig, om ablationen har varit lyckad. Det verkar som om du haft det lite stökigt. Ofta behöver man ge ett antiarytmiskt preparat efter ablationen, om det krånglar, men det måste ju din läkare fundera på.

Att det är normalt att flimra 6 månader efter ablation kan nog diskuteras. Flimmer som kommer, efter mer än 3 månader efter ablation, brukar räknas som återfall. Jag tycker att det verkar tidigt att diskutera ny ablation efter 7 veckor.

Möjligen ville man inte konvertera dig direkt, eftersom chansen till spontant omslag är stor det första dygnet.

Att man bara kan konverteras 7 ggr, låter mer som politik, än som medicin. Har aldrig hört detta. Låter mkt konstigt.

Haft paroxysmalt flimmer sedan -87. Har testat många läkemedel mot FF. Abladerad för fladder -02.

Haft pacemaker i 5 år, nu borttagen efter ablation. Markant försämring av flimret under 2009, abladerad i april.

Är nu i det närmaste besvärsfri, dock med Tambocor i halvdos. Således mycket bra effekt av flimmerablationen.
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2009/12/19 :  05:28:46  Visa profil  Svara med citat
quote:
Ursprungligen postad av Anna83

Stämmer det att man inte elkonverterar akut

Förklaringen måste vara den Otakt anger, att man hoppas på att Ditt hjärta återfår sinus spontant. Självklart kan man defibrillera akut, t ex vid kammarflimmer, då livet kan hänga på sekunder. Policyn är kanske att all annan defibrillering sker på kardiologen, efter att först ha provat med betablockerare i dropp. Vad fick Du för instruktioner? När och vart skulle Du återkomma om flimret inte upphör?

quote:

och att man bara får konverteras 7 ggr ?

Detta är rent strunt. Om någon medlem någonsin hör något liknande, acceptera absolut inte svaret. Kräv en nedskriven referens till var en sådan gräns anges. Du har rätt till den vård Ditt tillstånd kräver - punkt slut. Jag har för mig att vi har en stackars medlem som elkonverterats upp emot 100 gånger.

Vore bra om Du kunde anges på vilket sjukhus detta hände.

Suck ... man upphör aldrig att förvånas

Håkan

Symptomfri 2005-09 - 2008-05 (32 månader) efter två ablationer. I augusti 2008 fick jag i samband med extrem kolhydratbantning (i ketos) några flimmerattacker som spontankonverterade tillbaka till sinus. Sedan var det lugnt ett år. I augusti 2009 var det dags igen. Dock ej förmaksflimmer utan extrasystoler (för tidiga kammarsammandragningar). Dessa besvär försvann efter cirka tre veckor.

I längden är jag kanske kandidat för en tredje ablation (eller en maze-operation) för att slippa medicinen som inte är harmlös och alltså inte helt effektiv.

Tar just nu 200 mg Cordarone plus 100 mg Seloken per dag. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, kalciumantagonister, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor. Är även satt på saltfri kost av "elaka" läkare men jag fuskar en del.

Gillar Du forumet? Du kan hjälpa till: http://xn--frmaksflimmer-imb.se/help.asp

Ropen skalla: ablationer åt alla
Gå till toppen av sidan

Tholun

Sweden
310 inlägg

Postat - 2009/12/19 :  08:34:14  Visa profil  Svara med citat
Hej Anna83!

Håller fullständigt med Mats och Håkan, har dessutom själv konverteras 16 gånger och aldrig hört detta tidigare.

För det första tycker jag det lite märkligt att du kommer till akuten med flimmer och det tar 2 timmar innan du får komma in i ett rum och få fakta verifierad, hemma vid blir man uppkopplad direkt för att få attacken bekräftad, man förbereder även för en elkonvertering innan läkaren kontaktas (kanyl, PK-prov, feber mm)

När jag abladerades (aug -08) fick jag redan dagen efter konverteras då flimmer uppstått inom de två närmaste veckorna fick jag konverteras ytterligare 2 gånger, så jag tycker det låter lite märkligt.

den sprutan som dom ville ge dig var förmodligen flytande seloken, vid hög frekvens på flimmret vill dom ofta ge den innan en kovertering.

Hur länge hade du haft flimmer när du åkte in på akuten?, och hur är det nu?, har attacken upphört?

Jag blir OERHÖRT UPPRÖRD över de variationer som vi flimmrare-/fladdrare bemöts på landets alla akuter.
Thomas

Född -65, Attackvis flimmrare sedan 200505 Abladerad 080811, har fortfarande attacker ca 2-3 ggr/vecka och står i kön för en andra ablation, gjort sömnutredning (apné) utan resultat tar Tambocor 200-300mg, Metoprolol 50mg, Waran 15 tab/v, Enalapril Krka 20mg, Amlodipin BMM Pharma 5mg har tidigare prövat Sotalol 320mg, Durbis Retard 500mg samt Cordarone 200mg utan resultat.
En av donatorerna av forumet
Gå till toppen av sidan

Anna83

Sweden
41 inlägg

Postat - 2009/12/19 :  11:12:45  Visa profil  Besök Anna83's hemsida  Svara med citat
Jag hade flimmrat i ungefär 6 timmar och det blev bara värre o värre jag stod inte ut längre och min kompis skjutsade upp mig till Vrinnevisjukhuset i Norrköping.

Tyckte doktorn som inte äns var kardiolog utan underläkare i medicin var mycket nedlåtande när jag förklarade att jag ville elkonverteras för jag inte står ut med flimmret mer. Allt jag sa, sa han emot som att jag inte hade en aning om vad jag pratade om. Ungefär -Men lilla gumman så gör vi inte på detta sjukhus..

När jag sen var riktigt ledsen och började gråta så gick han iväg, kom tillbaka efter en halvtimme och sa att jag skulle läggas in och få den där sprutan. Jag ville verkligen inte läggas in och berättade att jag då kan lika gärna ligga hemma och åkterkomma till akuten om flimmret inte ger sig. För varför ska jag ligga där och må dåligt utan att dem gör något, då är det skönare att ligga i sin egen säng och se på tv.

Då blev han sur o sa som du vill jag kan inte tvinga dig. Och sa hej då.

Jag kanske har fått det där med konvertering om bakfoten, jag trodde man kunde komma in och konverteras akut även om hjärtat brukar spontant gå i sinus efter ung 20h. Jag ville bara bli av med det för det var rikigt obehagligt och jag stod nästan inte ut mer.

När vi hade sagt hejdå fick jag inga andra instuktioner än det jag uppfattade att jag skulle komma in akut igen om det inte slutade.

Nu är det i sinus men det känns som det slår för långsamt istället, är slö och utmattad och får svimningskänslor när jag är stående.

Född -83 Fick diagnosen paroxysmaltförmaksflimmer jan 2009. Abladerad 091026 äter bisoprolol 2.5 mg (1 extra vid behov)Och vita waran efter ordination
Gå till toppen av sidan

pelargon

Sweden
733 inlägg

Postat - 2009/12/19 :  11:50:48  Visa profil  Svara med citat
quote:

Tyckte doktorn som inte äns var kardiolog utan underläkare i medicin var mycket nedlåtande när jag förklarade att jag ville elkonverteras för jag inte står ut med flimmret mer. Allt jag sa, sa han emot som att jag inte hade en aning om vad jag pratade om. Ungefär -Men lilla gumman så gör vi inte på detta sjukhus..

GRRR, MORRR

Jag vet inte var jag ska börja. Underläkare som leker kardiologer utanför deras kompetensområde. Eller allmänt nedlåtande attityd. Vilket är värst?

Jag ska inte skriva mer, blir bara arg.

Stå på dig! Åk till Linköping!

Vältränad kvinna f -71. Symptom konstig puls och blodtrycksfall. Avfärdades med "panikångest" utan EKG (läkare fälldes senare av HSAN). Korrekt diagnos VT och VES (19000/dygn). Sotalol 160 mg 21 juli-6 augusti, ablation 7 augusti 2008.

Mer om min historia hittar du på (med vidare länkar) http://xn--frmaksflimmer-imb.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=959

Tipsar också om hur en ablation kan gå till http://xn--frmaksflimmer-imb.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=929

Har du haft nytta av forumet? Du kan göra en insats och donera en liten slant till driften då och då.
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2009/12/19 :  16:37:23  Visa profil  Svara med citat
Vill i detta sammanhang påminna om denna länk: http://xn--frmaksflimmer-imb.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1424 Notera noga var det hände!

På institutioner och företag utvecklas väl ett slags kultur, uppifrån och ner. Man kan fråga sig hur det ser ut på Vrinnevisjukhusets akut. Uppenbarligen begagnar man sig av läkare utan varje uns av social kompetens. Den läkare som vänder på klacken och går när en patient börjar gråta är ju ifrån vettet. Dessutom dröjer man 2 timmar med att koppla upp EKG. Huvudlöst!

De gånger jag farit till akuten (bodde då i Linköping) har jag bemötts mycket korrekt. Vad jag kan minnas har jag aldrig ens fått betala p g a brådskan. Problem med hjärtat? Bråttom, bråttom in, koppla genast in EKG (det kan ju vara kammarflimmer, Torsades eller vadsomhelst) och se vad som är på gång. Lita inte på patienten att det är förmaksflimmer, kolla det verkliga läget.

Aldrig någonsin har jag sparkats ut från akuten eller bemötts avvisande eller känslokallt. Tvärtom! Men jag har fått acceptera att akutbesöket i stort sett alltid lett till inläggning. Det är kardiologen som elkonverterar utom när det akut gäller att rädda liv.

Akuten är förstås inte designad för att vara snabb och bekväm för patienten utan bara för att rädda livet så kostnadseffektivt som möjligt. Men undersökningar (som finns att läsa på nätet) visar att man ofta jobbar mycket ineffektiv. Det kan vara brist på koordination mellan ambulans och akut, röntgensvar som dröjer timmar även i akutfall etc. Som så ofta på forumet tvingas vi konstatera att vården oftast är bra när man väl får tillgång till den. Det är administrationen (och i bland den sociala kompetensen) som är det stora problemet.

Mitt råd till Dig Anna83 är att nästa gång acceptera att bli inlagd. Du får då betablockerare intravenöst som kan hjälpa hjärtat att slå om till sinus. I vart fall drar medicinen ner takten så att flimret blir mera uthärdligt. Lyckas inte den medicinska konverteringen (som alla sjukhus vill prova först) så kommer man att elkonvertera Dig. Garanterat. Även om det inte är sjunde utan sjuttionde gången. Det kan bli en vända på 10 timmar eller mer på sjukhuset men det är det värt.

Ett tips kan man kanske ge: om Du börjar flimra, börja fasta omedelbart. Jag har för mig att det skall ha gått X antal timmar innan man elkonverterar p g a risken att kvävas av sina egna spyor. Är det akut livshotande så sätter man sig förstås över den risken eftersom man har full beredskap att klara av en sådan situation. Måhända var det denna omständighet (kravet på fasta) som Din socialt inkompetent akutläkare borde förklarat för Dig.

Skönt att Du återfick sinus! Om inte Din matthet släpper så ta en akutvända igen. Det är inte meningen att man skall gå omkring svimfärdig. Har Du någon blodtrycksmätare hemma?

Trevlig helg!

Håkan

Symptomfri 2005-09 - 2008-05 (32 månader) efter två ablationer. I augusti 2008 fick jag i samband med extrem kolhydratbantning (i ketos) några flimmerattacker som spontankonverterade tillbaka till sinus. Sedan var det lugnt ett år. I augusti 2009 var det dags igen. Dock ej förmaksflimmer utan extrasystoler (för tidiga kammarsammandragningar). Dessa besvär försvann efter cirka tre veckor och med perspektiv på det hela tror jag att problemen hade med sommarhettan att göra.

I längden är jag kanske kandidat för en tredje ablation (eller en maze-operation) för att slippa medicinen som inte är harmlös och alltså inte helt effektiv.

Tar just nu 200 mg Cordarone plus 100 mg Seloken per dag. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, kalciumantagonister, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor.

Gillar Du forumet? Du kan hjälpa till: http://xn--frmaksflimmer-imb.se/help.asp

Ropen skalla: ablationer åt alla
Gå till toppen av sidan

Anna83

Sweden
41 inlägg

Postat - 2009/12/19 :  18:48:17  Visa profil  Besök Anna83's hemsida  Svara med citat
Tyvärr har ingen blodtrycksmätare men har funderat på att köpa en. Vart kan man få tag i en ?

Jag har varit inlagd varje gång efter ett akut besök, men dem sista gångerna har jag bara fått ångest av att äns besöka sjukhus.. När jag låg inne en gång så fick jag mina mackor kastade till mig och tyckte inte personalen var särskilt trevlig. Andra gånger har jag fått underbara sköterskor. Jag är livrädd för och ta blodprover och ligga med en sån där kanyl som man får när man blir inlagd. Jag har oftast reagerat lika dant att jag vägrar läggas in men läkarna har varit mer snälla och förklarat på ett snällare sätt som fått mig vilja stanna.

Gå till toppen av sidan

Shadows

Sweden
80 inlägg

Postat - 2009/12/19 :  19:49:24  Visa profil  Svara med citat
quote:

Tyvärr har ingen blodtrycksmätare men har funderat på att köpa en. Vart kan man få tag i en ?

Jag har varit inlagd varje gång efter ett akut besök, men dem sista gångerna har jag bara fått ångest av att äns besöka sjukhus.. När jag låg inne en gång så fick jag mina mackor kastade till mig och tyckte inte personalen var särskilt trevlig. Andra gånger har jag fått underbara sköterskor. Jag är livrädd för och ta blodprover och ligga med en sån där kanyl som man får när man blir inlagd. Jag har oftast reagerat lika dant att jag vägrar läggas in men läkarna har varit mer snälla och förklarat på ett snällare sätt som fått mig vilja stanna.

<hr style="color:#000000; height:0;" size="1">Född -83 Fick diagnosen paroxysmaltförmaksflimmer jan 2009. Abladerad 091026 äter bisoprolol 2.5 mg (1 extra vid behov)Och vita waran efter ordination

Hej Anna,

Enkelt svar om Blodtrycksmäter.

Blodtrycksmäter finns exempelvis
på Jula och Clas Olsson, titta gärna i deras kataloger, där det finns en del olika modeller.

Ha det!!

Cliff
Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000