| Författare |
Ämne |
|
|
kallekula
4 inlägg |
Postat - 2010/01/31 : 21:41:15
|
Hej Jag har haft flimmer i 4 år, kommer på nätter och i bland på dagar faktist ,Men jag kan ta bort det ganska lätt med att komma upp i puls som t.e.x jogga på stället i några minuter upp till en kvart, idrottat på elitnivå i flera år men detta kom efter jag slutat idrotta finns det någon som liknade symtom att reglera detta själv? äter ingen medicin alls .
Mvh Joakim |
|
|
Admin

Sweden
2628 inlägg |
Postat - 2010/01/31 : 22:24:17
|
Peter här på forumet brukade häva sina flimmer på det sättet. Han är numera abladerad och flimmerfri.
Mitt i eländet så får man kanske gratulera Dig. Underbart att Du kan häva besvären "på beställning". Många skulle nog önska att de hade den möjligheten.
Med sinushälsningar!
Håkan
Symptomfri 2005-09 - 2008-05 (32 månader) efter två ablationer. I augusti 2008 fick jag i samband med extrem kolhydratbantning (i ketos) några flimmerattacker som spontankonverterade tillbaka till sinus. Sedan var det lugnt ett år. I augusti 2009 var det dags igen. Dock ej förmaksflimmer utan extrasystoler (för tidiga kammarsammandragningar). Dessa besvär försvann efter cirka tre veckor och med perspektiv på det hela tror jag att problemen hade med sommarhettan att göra.
I längden är jag kanske kandidat för en tredje ablation (eller en maze-operation) för att slippa medicinen som inte är harmlös och alltså inte helt effektiv.
Tar just nu 200 mg Cordarone plus 100 mg Seloken per dag. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, kalciumantagonister, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor.
Gillar Du forumet? Du kan hjälpa till: http://xn--frmaksflimmer-imb.se/help.asp
Ropen skalla: ablationer åt alla |
 |
|
|
petergustaf

Germany
954 inlägg |
Postat - 2010/02/01 : 09:07:20
|
Joakim ! Det är jag som är Peter, nämnd i ovanstående inlägg.
Jag debuterade som flimrare i mars 1987. Flimmer #2 dröjde 18 månader, följt av #3 tolv månader senare. Och så vidare, men oftare. Och oftare !
Vid flimmer #28 var jag nere två våningar och hämtade morgontidningen. När jag kom upp igen märkte jag att när pulsen lugnade ner sig så var flimret borta ! "Aha ! " tänkte jag, "där är nog ett samband". Ibland hade jag dock vid flimmer ingen tidning att hämta eller de två våningarna räckte inte. Så jag drog på träningskläderna och gav mig ut på fältet här utanför. Och sprintade till det inte gick mer, alltså maxlöpning cirka 15 sekunder. När pulsen därefter lugnade ner sig så var det oftast med sinus. Ibland räckte inte en sprint utan jag fick gå eller jogga lätt i några minuter för att sedan sprinta igen. Vid hemkomsten kunde jag så oftast meddela hustrun att "det är borta ! ".
Vid flimmer #61 var jag i ett hotell i Hamburg och det var mitt i natten och inga träningskläder tillgängliga. Så jag tog till armhävningar som ersättningsansträngning. Och det funkade ! Lite efteråt läste jag här på forumet ett inlägg av Olavi som förtäljde om situps som flimmerterminator. Vid nästa flimmer provade jag metoden, malde situps tills det inte gick mer. Flimret försvann ! Noterade efter en tid att när jag blev hängande vid sista situpen så blev det hela till en sorts lååång krystning ! Återigen "Aha ! " Vid nästa flimmer hoppade jag över situpsen och körde bara krystningen. "Heureka !" Det funkade perfekt !
Jag kunde under min karriär som självkonverterare dock fastställa att jag aldrig kunde stoppa flimret på direkten utan det måste ha varit i gång "cirka två timmar“. Utvecklade min teorei om "det mystiska ämnet" som måste förbrukas och fick vänligt instämmande av Håkan.
Efter ett år som hängiven krystningsterminator upptäckte jag en raffinerad variant av denna metoden. Att "darra med vänster bröstmuskel“. Jag vet att det låter "över-balla-balla". Men det fungerade. Don’t ask me why !!!
Den 21 maj 2008 fick jag mitt flimmer #142 precis innan hustrun och jag skulle på en "Elvis Revival Evening“ i grannbyn. Åkte dit utan att berätta för hustrun om min malör. Efter att "det mystiska ämnet" förbrukats kunde jag så i Elvis-pausen "darra bort" flimret. Utan att hustrun som talade med en bekant i andra stolsraden märkte det minsta.
Den 4de juni 2008 kryo-abladerades jag. Ytterst framgångsrikt ! Hade en tid efteråt ibland minimala "oroskänslor" (efter t.ex. ansträngande löpning eller Rieslingavnjutning) men nu är det bara "det stora lugnet". Så flimmer #142 var förhoppningsvis mitt sista ?
Referens: "Peters FF" på: http://förmaksflimmer.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=130
Peter
PS: Om du funderar på att pröva krystningsmetoden, tänk på att inte ha ätit surkål eller liknande matsmältningsfrämjande substanser innan !
__________________________________________________________________________________________________________________ Född -47; f.d. paroxysmal flimrare 1987-20080604 (ablation), med självkonverteringsförmåga och joggarambition Diuretika + ASA + Statin Donator ! |
 |
|
|
Shadows

Sweden
76 inlägg |
Postat - 2010/02/01 : 14:01:50
|
Hej Joakim,
MERA TIPS,
Sängen har i många fall varit min ”strömbrytare” som stoppat många av mina flimmerattacker.
Ett av mina tricks för att stänga av flimmer är exempelvis att ligga på rygg i sängen, spänna ryggen och magen i en liten båge (utan krystning), klick så är pumpen i sinus eller att sitta mot sänggaveln och försiktigt pressa nacken mot sänggaveln, klick flimmerfri igen.
Har även lyckats bra under ca fyra år med att knåda hals och nacke och stoppat massor av flimmer. Enligt förra årets statistik blev det ca 300 flimmertimmar (från några minuter till några timmar varje gång) och utan eget ”trixande” hade flimmertimmarna förmodligen varit det dubbla. Har fått uppgifter från vissa läkare om riskerna med metoden men jag är ett levande exempel på att det funkar utan komplikationer.
Krystningsmetoden fungerar även utmärkt.
Cliff |
Ändrad av - Shadows den 2010/02/01 16:50:44 |
 |
|
|
petergustaf

Germany
954 inlägg |
Postat - 2010/02/03 : 11:23:24
|
Joakim och Cliff !
Hur har ni det med "det mystiska ämnet" ? Kan ni avsluta ett flimmer direkt eller behöver ni också lite "karenstid" ?
Peter
__________________________________________________________________________________________________________________ Född -47; f.d. paroxysmal flimrare 1987-20080604 (ablation), med självkonverteringsförmåga och joggarambition Diuretika + ASA + Statin Donator ! |
 |
|
|
kallekula
4 inlägg |
Postat - 2010/02/03 : 21:43:56
|
Hej petrgustaf
Jag har kunnat avsluta alla min flimmer ganska snabbt faktist ,Men det har hänt att man har fått hålla på lite max 1 timme tror jag , däremot har jag mina fladder som kommer och går vid stora måltider och vin ,jag har tränat ganska bra i sommar även fast jag har detta tror att det är ganska bra faktist/eller jag kan inte hålla mig i från att få röra på mig helt enkelt, Men det där med kryo-abladerades kanske är något för mig ,Det jobbiga tycker jag är att just vid möten på jobbet eller middagar när man inte kan dra sig undan och du vet(jogga på stället eller få upp pulsen lite för att få bort flimmret
annars är livet för bra för att grubbla bort
joakim
|
 |
|
|
Shadows

Sweden
76 inlägg |
Postat - 2010/02/04 : 12:06:01
|
Hur har ni det med "det mystiska ämnet" ? Kan ni avsluta ett flimmer direkt eller behöver ni också lite "karenstid" ?
Hej alla,
Peter, fråga ett, om jag behöver någon ”karenstid” för att bryta mitt flimmer, svar, ja och nej. Är jag snabb och i närheten av en lugn miljö, fåtölj eller säng och gör mina ”trix” kan jag stänga av mitt flimmer på någon minut till max tio minuter. Men det finns som i det verkliga livet inget statiskt, det har funnits undantag. Ofta efter kraftiga måltider eller dryckenskap inträffar den klasiska ”karenstiden”. Vid dessa tillfällen är det bara att gilla läget under en timme eller mer. Fråga två, ”det mystiska ämnet”, varför inte!? För några år sedan tog det exakt 45 minuter innan hjärta styrde in på sinus, varken mer eller mindre, kunde nästan ställa in ”äggklockan” på flimmerperioderna. Uppfattade att ”flimmerdrogen” då släppte sitt grepp och karrenstiden tog slut. Men senaste halvåret före min ablation fanns det ingen logik alls i eländet, långa flimmerattacker och ofta. (Ibland 1 till 5 timmar och upp till 5 attacker per dag) Olycksbröder, nytt ”världsrekord” igen för mig, en månad utan flimmer, trots motion varje dag, snöskottning, vedhuggning och dessutom medicinfri, hurra. 
__________________________________________________________________________________________________________________ Född -47; f.d. paroxysmal flimrare 1987-20080604 (ablation), med självkonverteringsförmåga och joggarambition Diuretika + ASA + Statin Donator ! [/quote]
Cliff |
Ändrad av - Shadows den 2010/02/04 12:10:09 |
 |
|
|
Otakt

Sweden
288 inlägg |
Postat - 2010/02/04 : 15:14:28
|
Hej!
Jag vet inte, om jag har fattat er rätt om "det mystiska ämnet".
För mig har det alltid varit så (tidigare), att om jag haft ett flimmer på säg fyra timmar, så har det sedan kunnat vara lugnt en vecka.
Har det däremot varit småflimmer på 10 min x flera, så har ett längre flimmer kommit efterpå.
Det verkar som om det måste "flimra klart", för att man ska få en lugn period framöver. Vad detta beror på har jag inte en aning om.
Mats
Haft paroxysmalt flimmer sedan -87. Har testat många läkemedel mot FF. Abladerad för fladder -02.
Haft pacemaker i 5 år, nu borttagen efter ablation. Markant försämring av flimret under 2009, abladerad i april -09.
Är nu i det närmaste besvärsfri, förutom extraslag i liggande. Således mycket bra effekt av flimmerablationen. |
 |
|
|
skidoo
22 inlägg |
Postat - 2010/02/05 : 08:02:07
|
Hej Själv kan jag ej stoppa flimret men jag känner igen det hemliga ämnet i kroppen som flera pratar om Jag känner när det är dags för flimmer med ca 1-2 dagars försprång det är oroligt och en inre oro/stress infinner sig efter flimret är det därimot helt lungt och det känns som att man inte ens har denna sjukdom Hoppas att man hittar ett piller i framtiden mot detta ämne så man slipper operationer och annat elände
Paraxysmal flimmrare född 1972 fick denna åkomma jul 2007 efter oerhörd stressig tid samt att jag slutade snusa efter 20år Relativt flimmerfri sen mars 09 efter nedanstående medicin hade flimmer 2-3ggr i månaden innan 1.95 lång och 125kg Medicin Seloken zok 1*50mg samt Tambocor 2*100 mg |
 |
|
|
petergustaf

Germany
954 inlägg |
Postat - 2010/02/05 : 11:10:57
|
"Det mystiska ämnet" ?
Lanserades av mig i ett av mina första inlägg här 20007/01/19:
"Jag anar när en episod ska komma, nån halvtimme i förväg. Då kan jag hålla den tillbaka lite, men endast när episoden har varit igång en stund kan jag terminera den. Det är som om jag har ett samlat upp en substans i mig som måste "förbrukas" ???"
Svar av Håkan:
"Det där har jag ofta funderat över. Och jag slås över att vetenskapen inte kommit längre. Det måste finnas en mekanism som ger den typiska periodiciteten, alltså att flimret återkommer med mer eller jämna mellanrum. Är det underskott eller överskott av något som byggs upp? Som lekman tycker man att noggrann övervakning av olika spårämnen i blodplasman borde kunna ge fingervisningar.... Alltså, när man haft förmaksflimmer - varför får man det inte en timme senare? Eller ett dygn senare? Mitt flimmer kom under lång tid som en klocka, cirka en gång i månaden (sedan allt tätare). På något sätt skyddar sig alltså kroppen mot nytt flimmer efter en attack."
Ja varför detta himmelska lugn efter en avslutad episod ?
Citat skidoo: "efter flimret är det däremot helt lungt och det känns som att man inte ens har denna sjukdom". Exakt !!! Jag var varje gång övertygad om att "det kommer aldrig tillbaka igen !" Men det gjorde det ! 141 gånger under 21 år ! Och ju snabbare jag lyckades strypa ett flimmer desto snabbare kom det igen ! För att "det mystiska ämnet" inte var helt förbrukat ???
Citat Mats: "Det verkar som om det måste "flimra klart", för att man ska få en lugn period framöver. Vad detta beror på har jag inte en aning om." Som sagt: "Det mystiska ämnet" ("Peterium" ?) måste förbrukas !!
Citat Cliff: "Vid dessa tillfällen är det bara att gilla läget under en timme eller mer." Precis ! Jag gjorde ibland inga försök att terminera under de första två timmarna för att slippa besvikelsen när det inte funkade.
Innan jag blivit så vis hade jag gjort erfarenheten att: 1. Konverteringsförsök direkt efter flimrets början ignorerades helt av systemet. 2. Efter någon halvtimme-timme så blev det sinus 10-20 sekunder för att därefter återgå till flimmer. 3. Efter två eller mer timmar: Sinus !!! Oändligt lugn !
Citat Joakim: "Det jobbiga tycker jag är att just vid möten på jobbet eller middagar ..." Jag har vid middag kl. 22 med vänner ursäktat mig, klätt om till träningsoverall och kört några sprints på gatan. Och därefter satt mig till bordet igen. I träningsoverall. Med bra deodorant ! Och i sinus !
Peter, numera över tjugo månader i sinus !
 |
|
|
Fred

Sweden
115 inlägg |
Postat - 2010/02/05 : 12:19:09
|
"det mystiska ämnet"
Hoppas verkligen att någon forskar i detta !!!!
Vi som ofta drabbas av FF förstår att detta mystika ämne som startar och håller igång flimmret måste finnas. Vi vet, att når "tanken är tom" på detta ämne, så råder det igen frid och fröjd i förmaken. Skall jag göra något speciellt ansträngande, t.e.x resa bort, tvätta bilen eller ha sex så vet jag att tiden direkt efter ett FF anfall är den mest lämpliga och risken för återfall obefindlig. Det måste väl "för katten" gå att hitta detta bränsle 
hälsningar till alla från ett vintrigt Malmö
Fred ( som nu 11 dagar efter senaste FF håller på att fyller "tanken" igen )
.................................................................................................................................................... Fred..född 38 ..paroxismalt flimmer patient sedan 2001.....3 elkonverteringar...15 stycken FF-anfall bara under 2008.... 5 mg Emconcor och endast vid behov 100 mg Tambocor. Fick ablation den 9. september 2009 och går nu 2 månader på Cordarone som extra stöd för hjärtat. |
 |
|
|
Martin Petersen
Denmark
17 inlägg |
Postat - 2010/02/05 : 13:22:53
|
Ja, alle flimrere burde kræve af de medicinske forskere at de gik på jagt efter dette "mystiske stof" (Ämne ..). Som måske slet ikke findes. Eller som inte alls er noget stof, men nogle elektriske mekanismer, eller ... eller ...
Mats, har du ikke nogle cardiolog-kolleger som du kan overbringe denne resolution fra De Forenede Skandinaviske Flimrere? 
Jeg er sikker på at mange herinde gerne vil medvirke som forsøgspersoner og lade sig måle og monitorere for dermed at medvirke til at finde "flimrets gåde"!
MartinP - Har ikke flimmer, men ofte "ekstraslag" med en efterfølgende periode af ubehag, "elektrisk fornemmelse" i brystet. Nok til at det optager mine tanker alt for meget ... |
Ändrad av - Martin Petersen den 2010/02/05 13:31:34 |
 |
|
|
Gunnar

Sweden
270 inlägg |
Postat - 2010/05/04 : 19:54:21
|
I brist på Mats så har jag en del funderingar över svårigheterna med att hitta det "hemliga ämnet".
För att fösrtå vad som orsakar flimret och vad flimret förorsakar med hjärtmuskelcellerna, måste man ta cellprover. Vanligtvis använder man försöksdjur: hundar, getter, råttor, kaniner etc. Lättast vore nog att se vad som händer med ett elefanthjärta. Det är ju ganska stort. Av etiska själ är det begränsningar vad som kan göras med människor, även om det varit ganska så elastiska under historiens gång. http://sv.wikipedia.org/wiki/Josef_Mengele
Jag har läst en någorlunda ny rapport, där man tog cellprover på flimrare, när man genomförde Maze procedurer på patienter med kronisk flimmer. Numera görs Maze proceduren endast om man ändå sågat upp bröstkorgen, för att byta klaffar. Även det kommer nog att minska, då man i många fall kan byta klaffar med kateterteknik (även i Sverige).
För att studera vad som händer med hjärtcellerna opererar man in elektroder i hjärtat och stimulerar cellerna till sammandragningar. Efter en viss tid avbryter man stimuleringen, avlivar försöksdjuret och tar cellprover som därefter undersöks. De enda djur som jag hört talas om med förmaksflimmer, är travhästar. Förmaksflimmer lär vara en trolig orsak till att en travhäst börjar galoppera. Jämför överrepresentationen av förmaksflimrare hos personer som sysslar med uthållighetstävlingar, t ex maraton, orientering etc. Tänk nu på svårigheterna att få tag på försöksdjur som regelbundet börjar flimra utan någon yttre stimulans. Finns de överhuvudtaget?
Det är känt att en av följderna av flimmer är att det blir en överkoncentration av kalciumjoner inuti hjärtcellen, vilket medför en förkortad aktionspotential och gör att muskelcellen lättare kan göra en ny sammandragning. För att förhindra skador så sker det automatiskt en nedreglering av den jonkanal som leder in Kalciumjoner i cellen genom cellmembranen.
Tänk nu rent hypotetiskt, att det är en åtföljande uppreglering av jonkanalen (L-Ca) som gör att flimret kommer cyklist tillbaka. Det måste vara omöjligt att genom cellprover konstatera om så är fallet. Hur får man tag i försöksdjur och hur preparera man dem. Att ta cellprover på människor lär vara omöjligt p.g.a. etiska regler för forskning. Jag har funderat en del på det här och tar nu betablockerare som en preemptive strike
http://en.wikipedia.org/wiki/Preemptive_war
när jag från min statistik vet att det är dags för flimmer. Resultatet av en beta-receptor blockad är i slutändan, efter många mellansteg, att calciumjonkanaler till en viss utsträckning blockeras. Jag provade dem metoden sist, då jag lyckades att kraftigt förlänga tiden mellan mina senaste två flimmer. Kanske var det bara en tillfällighet. Jag skall prova igen när det är dags för nästa flimmer om det blir något. För att säkert kunna säga att metoden fungerar, så måste man upprepa det hela kanske 50 ggr, vad vet jag? Jag tror starkt på en dynamisk användning av medicin, dvs man tar inte bara rent mekaniskt en viss mängd en ller två ggr om dagen, utan varierar intahet efter behov. För beta-blockerare är detta viktigt, då kroppen anpassar sig till dosen och efter ett tag kommer man upp i så höga doser att biverkningar sättar stopp.
Obs! Ändringar i medicinering diskuteras alltid med en läkare. Jag är inte läkare. |
 |
|
| |
Ämne |
|
|
|