Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Mediciner
 Sotacor
 sotalol
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

tegelviken

Sweden
20 inlägg

Postat - 2010/02/05 :  21:10:37  Visa profil  Svara med citat
Hej,

många skriver om tambocor men man hör inte så mycket om sotalol. Den fungerar bra för mig, men vilken är skillnaden?

tegelviken

dah

Sweden
56 inlägg

Postat - 2010/02/05 :  22:22:45  Visa profil  Svara med citat
Hej

Det finns säkert en rad skäl för den ena och andra medicinen. Jag fick av min kardiolog upplysningen att mina rytmproblem (paroxysmalt ff) antagligen skulle bli mycket mindre med Tambocor, men att det inte var lämpligt då jag tidigare drabbats av en hjärtinfarkt. Tambocor skulle avsevärt öka risken för ännu en hjärtinfarkt, sa man, varför bara Sotalol och Amiodaron återstod. P.g.a. den sistnämnda medicinens långsiktiga biverkningar blev det Sotalol.

Sotalol fungerar väl hyfsat även för mig, såtillvida att den sannolikt oundvikliga försämringen har bromsats upp lite. De kaotiska ff-atackerna har minskat något, men de har samtidigt blivit längre, och nattliga (vagala) rytmstörningar ökar i antal "all the time" (palpationer, extraslag, fladder, etc).

Kid

Tachykardiattacker 1999-2002. Infarkt 2002. Odiagnostiserat ff 2003 -2004. Ff-diagnos hösten -04 efter mängder av akutbesök och 'tjat' på kardiologen (ff fastnade aldrig på långtidsekg). Flertalet av mina ff-attacker är kraftigt symptomatiska - två per månad som varar ca 20 - 30 timmar - men jag har också 'tysta' (lömska) attacker företrädesvis på nätterna. Väntar på ablation sedan ett år tillbaka. Medicin: Asa, ACE-hämmare och statiner samt för arytmin - Sotalol (2x60 mg) och stora mängder Waran. Donator.
Gå till toppen av sidan

petergustaf

Germany
1433 inlägg

Postat - 2010/02/06 :  07:24:00  Visa profil  Svara med citat
Tegelviken !

Sotalol är rytmmedicin OCH betablocker.
Tambocor "BARA" rytmmedicin.

Peter

__________________________________________________________________________________________________________________
Född -47; f.d. paroxysmal flimrare 1987-20080604 (ablation), med självkonverteringsförmåga och joggarambition
Diuretika + ASA + Statin
Donator !
Gå till toppen av sidan

tegelviken

Sweden
20 inlägg

Postat - 2010/02/06 :  10:17:52  Visa profil  Svara med citat
Petergustaf skrev: Tambocor "BARA" rytmmedicin.

Vad får man då för extra effekt med en rytmmedicin som dessutom är betablockerare?

undrar den frågvise tegelviken
Gå till toppen av sidan

petergustaf

Germany
1433 inlägg

Postat - 2010/02/06 :  11:40:41  Visa profil  Svara med citat

Hej Tegelviken !

Hjärtat "lugnar ner" sig lite också !
När jag "bytte upp mig" till Tambocor så fick jag en extra betablockare därtill.

Peter, som egentligen inte är någon riktig kardiolog, det bara verkar så !

__________________________________________________________________________________________________________________
Född -47; f.d. paroxysmal flimrare 1987-20080604 (ablation), med självkonverteringsförmåga och joggarambition
Diuretika + ASA + Statin
Donator !
Gå till toppen av sidan

Otakt

Sweden
288 inlägg

Postat - 2010/02/06 :  15:51:00  Visa profil  Svara med citat
Hej tegelviken!

Det finns stora skillnader på biverkningssidan. Starkt förenklat enl följande:

Tambocor: Ganska många (15-20%), får yrsel eller synstörning, speciellt i början. Endast liten nedsättning av konditionen. Minimal påverkan på vilopulsen.

Sotalol: "Alla" får nedsatt kondition, viss muskelsvaghet samt kalla fötter. Är ingen medicin för den som vill springa 100 m på 9,5 sek.
Dock sällan riktigt allvarliga biverkningar.

Mats

Haft paroxysmalt flimmer sedan -87. Har testat många läkemedel mot FF. Abladerad för fladder -02.

Haft pacemaker i 5 år, nu borttagen efter ablation. Markant försämring av flimret under 2009, abladerad i april -09.

Är nu i det närmaste besvärsfri, förutom extraslag i liggande. Således mycket bra effekt av flimmerablationen.
Gå till toppen av sidan

Shadows

Sweden
80 inlägg

Postat - 2010/02/07 :  15:14:09  Visa profil  Svara med citat
quote:
Ursprungligen postad av tegelviken

Hej,

många skriver om tambocor men man hör inte så mycket om sotalol. Den fungerar bra för mig, men vilken är skillnaden?

tegelviken

Hej Tegelviken,

Åt Tambocor och Seloken under något år utan problem men fick efter min ablation våldsamma problem av denna kombination, fråga mig inte varför.
Det blev hastigt efter några tuffa nätter på lasarett medicinbyte till sotalol och efter någon timme fungerade medicinen excellent, nästa tre dygns konstant fladder och andra störningar var alla problem helt borta.
Sedan blev det visserligen snabba ryck igen, efter mitt återbesök till Uppsala (tre månader efter ablationen) blev jag helt medicinfri och har med några få undantag inga känningar alls av mitt hjärtflimmer. (Han där uppe har förhoppningsvis äntligen överseende med den flimrande dalmasen) Bonus, all huvudverk, synstörningarna och yrsel är borta. Mer ablationer till folket!

Cliff
Gå till toppen av sidan

tegelviken

Sweden
20 inlägg

Postat - 2010/02/07 :  19:01:23  Visa profil  Svara med citat
Tack - "otakt" vet väl, men inte har jag märkt av följande biverkningar av sotalol:

"Alla" får nedsatt kondition, viss muskelsvaghet samt kalla fötter.

Tvärtom har jag känt mig uthållig och stark. Men det är väl individuellt. 100 meters lopp har jag slutat med!

Tack för all information.

Tegelviken
Gå till toppen av sidan

Otakt

Sweden
288 inlägg

Postat - 2010/02/07 :  20:26:17  Visa profil  Svara med citat
Hej tegelviken!

Jättebra att du har sluppit dessa biverkningar, om dom kommer, så kommer dom direkt.

Hoppas det går bra framöver, själv åt jag sotalol några år i början på 90-talet.

Mats

Haft paroxysmalt flimmer sedan -87. Har testat många läkemedel mot FF. Abladerad för fladder -02.

Haft pacemaker i 5 år, nu borttagen efter ablation. Markant försämring av flimret under 2009, abladerad i april -09.

Är nu i det närmaste besvärsfri, förutom extraslag i liggande. Således mycket bra effekt av flimmerablationen.
Gå till toppen av sidan

Shadows

Sweden
80 inlägg

Postat - 2010/02/09 :  14:26:26  Visa profil  Svara med citat
Hej igen Tegelviken,

Många får efter en tids medicinering av ”hjärtmediciner” ibland känningar av biverkningar, yrsel, huvudverk, synstörning etc. eller så blir medicinen efter en tid ”kraftlös” vilket får till följd att man får hjärtstörningar, flimmer eller fladder igen.
Nya ordinationer med ändrad medicin kan snabbt förändra tillvaron till det bättre för en flimrare, men tyvärr blir man nödsakad att äta ”starkare” mediciner och dessutom tvingas öka dosen efter hand och det kanske inte är så bra i längden, eller?

Ha det bra.

Cliff
Gå till toppen av sidan

Kenta

Sweden
125 inlägg

Postat - 2016/07/28 :  12:25:54  Visa profil  Svara med citat
Hej. Ang. Sotalol. Jag äter fnv 4ggr 80 mg per dag. Jag tog upp detta med ökad risk för kammararytmi o död med min kardiolog. Enl honom berodde den ökade förekomsten av dessa allvarliga biverkningar på att medicinen skrivs ut till " fel patienter". Någon som vet vad han menade med det?

Började som flimrare Sept 07. Akut till Varberg med en puls pån ca 180 utan att ha en aning om vaddå? Waran Seloken mm.mm .Fick efter 14 dgr Cordarone 200mg/dag .2 veckor efter det infann sig sinus och så är det ännu.Har trappat ned via Sotacor 80 mg till nuvarande Bisoprolol 5mg /dag Tar oxå Enalapril 10mg o Simvastatin 20mg/dagf

Gå till toppen av sidan

mali

Sweden
13 inlägg

Postat - 2016/07/31 :  16:21:21  Visa profil  Svara med citat
Tror det beror på att historiskt sätt har sotalol använts "för flitigt" eller brett, större restriktion numera samt att det finns andra alternativ.
Har använt sotalol själv och för min del så kändes skillnad på bara några timmar, ett större lugn för hjärtat och betydligt bekvämare för mig. Dock en del bi verkningar

43år. första Ablation Aug 2014. Arytmier orsakade av hjärtsäcks virus oct/nov 2013. Magnet röntgen gav fyndet som inte sågs på lung röntgen eller ultraljud.

Ny ablation genomförd höger och vänster 2015

I väntan på epicardiel ablation under 2016
Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000