| Författare |
Ämne |
|
|
norr1
Sweden
17 inlägg |
Postat - 2010/02/14 : 14:55:42
|
Hej igen! Inte varit här på ett tag men har haft ett jobbigt år med massor med läkarbesök och inlagd ett par gånger.
Har flimmer och väldigt lågt blodtryck så dessa tabletter är ju hopplösa att ställa in. Seloken, bytte till Sotalol, fått Tambocor som helt tog ner tryck till 80/50 puls 48 inte kul. Har även fått veta att Cardarone inte kan tas ihop med Levaxin.
Fick åka in igen för vilken gång i ordningen vet jag inte, har flimmer nu vid varje tillfälle 30-40 timmar med några dagars mellanrum, när de slår tillbaka svimmar jag, inte kul att bara falla ihop ute på gatan.
De vill heller inte elkonventera pga av att de inte får igång hjärtat av de.
Så nu blir de operation 24 mars på Huddinge Sjukhus. Ablation
De som är jobbigt, dessa undersökningar dan innan, röntgen genom matstrupen bakom hjärtat, är de någon som kan svara om de är hemskt???
Hur länge behöver man vara sjukskriven eller de kanske inte behövs??
Ja inte roligt men är ju ett måste för nu har man ju inget liv. TRÖTT TRÖTT jämt och ständigt.
Idag har jag bara en halv 50mg Seloken per dag och vid flimmer försöka öka men inte lätt när de hela blir så att man svimmar.Äter även Waran, hoppas de snart kommer en annan tablett som inte är lika jobbig, något på gång vad jag förstår.
Ja de är väl bara och tänka positivt att man verkar bli en ny människa när man läser Era inlägg Häls: Ewa |
|
|
Admin

Sweden
2628 inlägg |
Postat - 2010/02/14 : 15:37:01
|
Hallå Eva, välkommen tillbaka.
Grattis till kommande ablation. Den är garanterat början till ett bättre liv. Det är givetvis ohållbart som det nu är, inte minst med ständiga svimningar. Du kan ju skada Dig svårt om Du har otur.
Har Du tur blir Du symptomfri efter en första ablation, annars kan det bli aktuellt med någon mer. Lika bra att ha realistiska förväntningar så kan det bara bli positiva överraskningar.
Vad gäller matstrupsultraljudet så tror jag att de allra flesta tycker det är en struntsak FÖRUTSATT att de fått ordentligt med lugnande och bedövande. Du kan läsa om detta på flera ställen i forumet (sök på TEE t ex). Så min rekommendation är att Du tillser att Du är hellullig innan Du går med med på att öppna munnen. Du kommer att vara mer eller mindre "borta". Säg till på förhand (uppe på avdelningen) att undersökningen oroar Dig. Du kan säkert få en tablett så att Du anländer till undersökningen redan lite lullig.
Vad gäller sjukskrivning så kan jag inte svara. Jag antar att det beror främst på hur såret i ljumsken ser ut. Man skall nog ta det lite försiktigt i början, inte minst eftersom man tar blodförtunnande veckorna efter ablationen.
Lycka till och hör definitivt av Dig efter ablationen!
Håkan
Symptomfri 2005-09 - 2008-05 (32 månader) efter två ablationer. I augusti 2008 fick jag i samband med extrem kolhydratbantning (i ketos) några flimmerattacker som spontankonverterade tillbaka till sinus. Sedan var det lugnt ett år. I augusti 2009 var det dags igen. Dock ej förmaksflimmer utan extrasystoler (för tidiga kammarsammandragningar). Dessa besvär försvann efter cirka tre veckor och med perspektiv på det hela tror jag att problemen hade med sommarhettan att göra.
I längden är jag kanske kandidat för en tredje ablation (eller en maze-operation) för att slippa medicinen som inte är harmlös och alltså inte helt effektiv.
Tar just nu 200 mg Cordarone plus 100 mg Seloken per dag. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, kalciumantagonister, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor.
Gillar Du forumet? Du kan hjälpa till: http://xn--frmaksflimmer-imb.se/help.asp
Ropen skalla: ablationer åt alla |
 |
|
|
Hasse

Sweden
132 inlägg |
Postat - 2010/02/15 : 08:28:42
|
Verkligen gratis till att du har fått en ablationstid. Ultraljudet oroade jag mig också mycket för men de gjorde precis som Håkan sade, jag fick någon lugnande tablett innan jag gav mig iväg till det och sen fick man duktigt med lugnande när man väl var där. De försökte först att få ner det som ska ner i halsen men det fungerade inte utan de fick ge mig mer avslappnade innan det lyckades. Jag hoppas att det går bra för dig.
Hasse
Född 1965 längd ca 190 cm och vikt mellan 96-100 kg Abladerad 2 gånger och friskförklarad i september -09. Nu har det dock börjat visa sig igen det retliga flimret. Ska avvakta ett tag till sen blir det dags för kontakt med läkaren igen för eventuell tredje ablation. Kör en helt alkoholfri period för tillfället och nu har det hållit sig borta :)
Medicin för tillfället, INGEN
|
 |
|
|
Shadows

Sweden
76 inlägg |
Postat - 2010/02/15 : 10:03:18
|
Grattis till ablation Ewa!!
Min lilla ”referensgrupp” som var inlagda på Akademiska kan rapportera följande, några ultraljudades men ej genom matstrupen, en del patienter hade inga besvär alls av undersökningen förutom rena obehaglighetskänslan och en del hade lite större problem när kräkreflexen började spöka. Så Ewa, ta det lugnt och följ råden från tidigare inlägg. Själv rekommenderade en av systrarna i Uppsala att jag skulle begära mer bedövning i halsen för att dämpa kräkreflexerna, därefter gick allt utan problem.
Frågan om sjukskrivning, Har du ett stillasittande jobb är du på ”banan” ganska snabbt men har du ett mer rörligt jobb får man under någon månad vara mer försiktig men trots det jobba efter egen förmåga och eget förstånd. (Lämpligt att du för en dialog med din läkare vad som är bäst för dig) Men du kan börja röra på dig redan dagarna efter ingreppet men inga tunga lyft eller överdrivet motionerade rekommenderas, men undvik för del inte att röra på dig dagligen. Men Ewa, det bruka lösa sig rent praktiskt eftersom man under de första månaderna är lite öm i ljumsken. Rådet är därför, rör dig men aldrig så att det smärtar i ljumsken men du kommer att märka att ömheten ganska snart är borta och ditt nya bättre liv har börjat. 
Hör gärna av dig om det finns något mer som du undra över, före, under eller efter ablationen.
Cliff |
 |
|
|
Clabbe

Sweden
109 inlägg |
Postat - 2010/02/15 : 16:32:38
|
Hej Ewa o grattis till ablationen. Har gjort mina ablationer på huddinge sjukhus , men tillhör region skåne. Man blir väldigt väl omhändertagen där och mycket vänliga och framförallt proffsiga läkare.Har gjort ultra ljud på huddinge fyra gånger och dom är inte snåla med lungnande och det går ganska snabbt så jag tror du fixar detta. När jag fick gjort min första ablation sa läkaren att jag skulle vara berädd på att få gjort ytterliggare en och det var ett bra råd.
Clabbe
född 49. Har haft både flimmer och fladder samtidigt.Har gjort fyra ablationer på Huddinge sjukhus med remiss från Lund ,första ablation mot fladder 07.fick besked att jag hade både flimmer o flladder i v.förmak.lungvensisolering höst 07.andra lungvensisolering våren 08 .sista ablation höst 08.5st El-konverteringar.Ballongvidgning 09 hjärtat går idag i sinus men har sjuk sinusknuta och är kandidat för his-abl. och pacemaker. medicin seloken o waran |
 |
|
|
pelargon

Sweden
430 inlägg |
Postat - 2010/02/16 : 20:31:06
|
quote: Ursprungligen postad av norr1
. Hur länge behöver man vara sjukskriven eller de kanske inte behövs??
Gratulerar till ablationstiden!
Jag har för mig att jag för något år sedan läste att socialstyrelsens riktlinje var en veckas sjuksskrivning efter en ablation men det är nog individuellt hur snabbt man återhämtar sig.
Vältränad kvinna f -71. Symptom konstig puls och blodtrycksfall. Avfärdades med "panikångest" utan EKG (läkare fälldes senare av HSAN). Korrekt diagnos VT och VES (19000/dygn). Sotalol 160 mg 21 juli-6 augusti, ablation 7 augusti 2008.
Mer om min historia hittar du på (med vidare länkar) http://xn--frmaksflimmer-imb.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=959
Tipsar också om hur en ablation kan gå till http://xn--frmaksflimmer-imb.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=929 Har du haft nytta av forumet? Du kan göra en insats och donera en liten slant till driften då och då. |
 |
|
|
Hasse

Sweden
132 inlägg |
Postat - 2010/02/16 : 21:21:28
|
Kom på att jag blev hemskickad på lördagen efter att ablationen var gjod på fredagen utan någon sjukskrivning men med tillsägelse att inte lyfta ngt tungt de närmaste dagarna.
Hasse
Född 1965 längd ca 190 cm och vikt mellan 96-100 kg Abladerad 2 gånger och friskförklarad i september -09. Nu har det dock börjat visa sig igen det retliga flimret. Ska avvakta ett tag till sen blir det dags för kontakt med läkaren igen för eventuell tredje ablation. Kör en helt alkoholfri period för tillfället och nu har det hållit sig borta, inte längre :( Nu är det dags att dra ner på kaffet sakta men säkert till noll. Ny telefontid med läkaren imorgon 16/2 -10 för att se hur vi ska gå vidare.
Medicin för tillfället, INGEN
|
 |
|
|
norr1
Sweden
17 inlägg |
Postat - 2010/02/17 : 21:09:48
|
Måste tacka för alla fina svar. Ja känns ju lite lugnare att läsa de Ni skriver, ja de är väl bara att se till att man får lugnande, får väl vara påstridig.
Ja sen sist jag skrev ännu en tur till akuten med ett flimmer som ej kunde fås bort med 3 sprutor seloken, de känns som man inte orkar med dessa attacker hela tiden de är ena dagen upp nästa ner som en pannkaka[ men bara att hoppas tiden nu går fort till 24 mars och att allt skall klaffa med alla prover som skall stämma in och alla röntgen.
Man vill ju som sagt bli normal igen man orkar ju inte med sig själv så ens omgivning tycker nog att man är hemsk, har eget företag så all energi går till att få den att gå ihop, sen är man totalt slut, ingen social person är man ialla fall. Ja ja kommer från Norrland så då är man envis som tusan. Tack än en gång alla. Ewa
|
 |
|
|
Shadows

Sweden
76 inlägg |
Postat - 2010/02/18 : 14:38:21
|
quote: Ursprungligen postad av norr1
Måste tacka för alla fina svar. Ja känns ju lite lugnare att läsa de Ni skriver, ja de är väl bara att se till att man får lugnande, får väl vara påstridig.
Ja sen sist jag skrev ännu en tur till akuten med ett flimmer som ej kunde fås bort med 3 sprutor seloken, de känns som man inte orkar med dessa attacker hela tiden de är ena dagen upp nästa ner som en pannkaka[ men bara att hoppas tiden nu går fort till 24 mars och att allt skall klaffa med alla prover som skall stämma in och alla röntgen.
Man vill ju som sagt bli normal igen man orkar ju inte med sig själv så ens omgivning tycker nog att man är hemsk, har eget företag så all energi går till att få den att gå ihop, sen är man totalt slut, ingen social person är man ialla fall. Ja ja kommer från Norrland så då är man envis som tusan. Tack än en gång alla. Ewa
Hej igen Ewa,
Tyvärr har vi flimrare upp och nergångar som påverkar vårt humör. Man känner sig vissa dagar pigg, allt fungerar utmärkt men helt plötsligt blir det en våldsam kontrast när hjärtat ”misständer” och bara går på en cylinder. Får under mina år som notorisk flimrare beundra min familj som stått ut med mina ”egenheter” där humöret ibland växlar nästan lika snabbt som ett trafikljus. 
Beträffande din oro för prover och röntgen, det minsta du skall hänga dina mörka tankar på är undersökningar och operation. Personalerna är helt underbar, lyhörda och professionella. Man var väl inte så stöddig själv före sin operation men som sagt, med det varma och proffsiga mottagandet infanns sig det norrländska lugnet snabbt, jag kände mig trygg och tänkte, här kan inget gå fel. Så Ewa, lycka till!
Cliff |
 |
|
|
Elisabeth

Sweden
29 inlägg |
Postat - 2010/02/26 : 10:06:27
|
Hej! Jag har gjort 2 ablationer på Karolinska i Huddinge och där var sjukvårdspersonalen underbar! Inför första ablationen var jag inte särskilt rädd utan fylld av tillförsikt och hopp. Trots det "propsade" intagningssköterskan på att jag skulle ta lugnade innan jag åkte ner till operationssalen. Det var klokt av henne. Väl inne i operationssalen, som för mig såg ut som en rymdstation, så blev jag rädd, livrädd. Vad hade jag gett mig in på?! Men, som sagt, personalen var urgullig och observant. Det stod en syster vid mitt huvud och klappade mig på kinden så fort hon såg att jag hade smärtor eller såg rädd ut. Lugnade och smärtstillande fick jag när det behövdes, Jag håller tummarna för dig!!! Elisabeth
Haft flimmerattacker i 20 år. Prövat alla möjliga kombinationer av Seloken, Tambocor, Durbis, Digoxin, Cordarone mfl. Elkonverterad >40ggr. De sista åren utan resultat.Abladerad 2008 och 2009, väntar nu på en tredje ablation. "Terapiresistent" |
 |
|
|
norr1
Sweden
17 inlägg |
Postat - 2010/03/07 : 13:49:08
|
Ja nu är de inte så länge kvar, skönt....Men de som jag oxå blir så fundersam på- de är ju så många som får göra ablation flera gånger???
Man vill ju att de skall lyckas 1 gången, men läser man forumet så hör de ju inte till vanligheten .
En annan fråga jag undrar över varför man skall skriva på ett papper med alla risker de trots allt kan ge. Får den känslan att sjukhuset vill frånsäga sig ansvaret om något går snett???Vet inte om de är så, men upplever att de vill bli fri ansvar om de skulle bli komplikationer. Kanske feltänkt, har någon annan fått skriva på ett sånt papper, tycker att jag inte vill göra de om de är så att de är ansvaret vid felbehanling som de vill slippa. Ja Ni ser mycket funderingar???
Ha en bra söndag. Skall försöka gå ut en sväng i solen, men orkar inte gå så långt. Ewa |
 |
|
|
Otakt

Sweden
288 inlägg |
Postat - 2010/03/07 : 14:26:45
|
Hej Ewa!
Jag tycker inte att du ska tveka det minsta inför ingreppet. Du har det så besvärligt, att ablation är det enda rimliga.
Att behöva skriva på ett papper, tycker jag vittnar om en seriös inställning hos den läkare, som ska göra ingreppet. Det handlar inte om att friskriva sig ansvar, utan att förvissa sig om att patienten är informerad om ingreppets natur.
I de fall att man måste göra flera ingrepp, finns ganska ofta försvårande faktorer, tex högt blodtryck, svår övervikt eller förstorade förmak.
Du ska se, att det kommer att gå bra!
Mats
Haft paroxysmalt flimmer sedan -87. Har testat många läkemedel mot FF. Abladerad för fladder -02.
Haft pacemaker i 5 år, nu borttagen efter ablation. Markant försämring av flimret under 2009, abladerad i april -09.
Är nu i det närmaste besvärsfri, förutom extraslag i liggande. Således mycket bra effekt av flimmerablationen. |
 |
|
|
Elisabeth

Sweden
29 inlägg |
Postat - 2010/03/07 : 21:09:53
|
Hej Ewa! Jag tycker inte heller att du skall tveka! Mina flimmerperioder har blivit färre efter ablationerna och jag LÄNGTAR efter att få den tredje gjord, nu när jag fått smak på hur det är att vara utan flimmer flera månader i sträck! Tänker på dig. Elisabeth
Haft flimmerattacker i 20 år. Provat Alla möjliga kombinationer av Seloken, Tambocor, Durbis, Digoxin, Cordarone mfl. Elkonverterad> 40ggr. De sista åren utan resultat.Abladerad 2008 och 2009, väntar nu på en tredje ablation. Det sista året har flimren mynnat ut i fladder. "Terapiresistent" |
 |
|
|
sia

Finland
96 inlägg |
Postat - 2010/03/07 : 23:22:41
|
Hej Ewa Jag vill berätta att jag har gjort bara en ablation i januari 2008, och är i stort sätt flimmerfri sedan dess. Eftersom jag har pacemaker så kan man kontrollera exakt om och när jag haft flimmer. Jag har haft två småflimmer på två år. Jag har fått ett helt nytt liv, det är fantastiskt.
Direkt efter ablationen var jag flimmerfri men jag mådde inte så särskilt bra, jag var så totalslutkörd efter att under flera års tid haft ständiga flimmer perioder som pågick i flera timmar. Jag beslöt att testa akupunktur och det återgav mej energin. Så ändrade jag matvanor en hel del. Slutade äta kolhydrater. Jag är ganska säker att i mitt fall är sockret orsak till mina hjärtbesvär.
Ewa, jag önskar dej riktigt mycket lycka till, jag hoppas att du också blir en av oss som blivit besvärsfri med bara en ablation.
Pacemaker p.g.a. övermedicinering med Tambocor 2006. Ablation 4.1.2008. i stort sätt flimmerfri sedan dess. Medicinering: Seloken 2x95mg, Sparkal, Marevan. |
 |
|
|
norr1
Sweden
17 inlägg |
Postat - 2010/03/20 : 11:53:57
|
Tack för alla värmande ord från Er alla och ja nu hoppas jag allt skall funka. Tänker att värre än så som man har nu kan de ju inte bli och som sagt förstår när man läser era inlägg att de är bara att tuta och köra. Kram till Er alla och håll tummarna, hör av mig hur min resa blir.
54 år, normalvikt 53kg, lågt blodtryck, inge kolestrol, inge kärlkramp så alltså ingen kandidat för dessa flimmer. Idag Waran, Seloken. Har blivit Elkonverterad utan resultat. Ablation skall göras slutet mars 2010. |
 |
|
|
Shadows

Sweden
76 inlägg |
Postat - 2010/03/21 : 07:57:10
|
Hej Eva,
Nu är det bara att släppa sargen och gasa ut på isen Eva, eller hur?
Lycka till och följ alla goda råd du fått så går allt bra. En sak är säker, personalen är underbara och du får rätt av ett professionellt bemötande för nu kan vi tala om proffs.
Cliff |
 |
|
|
norr1
Sweden
17 inlägg |
Postat - 2010/03/29 : 13:49:05
|
Jaha nu är hela köret gjort, magstrup ultraljudet gick relativt bra men inte särskilt trevligt.
Ablation i 4 timmar och de måste jag säga var fruktansvärt jobbigt, tårarna bara spruta fast jag fick mycket lugnande och smärt stillande. Men nu är de över . Känner av lite att hjärtat rusar och slår lite extra mycket men väldigt korta stunder så de är bara att hoppas att de håller i sig.
Men man är ju slut efter allt detta, känns som ång välten kört över en och inte mycket krafter heller, men de skall väl återkomma snart. Får försöka att ta lite promenader så man får lite frisk luft.
Men tar ju ca 3 månader innan man kan säga om de gått bra.
Men helt underbar personal på Huddinge Sjukhus måste jag säga, de tror nog man är knäpp med alla frågor man ställer men de är väl van skulle jag tro. Så nu är de bara att ha tålamod. Ha en bra dag. Ewa
54 år, normalvikt 53kg, lågt blodtryck, inge kolestrol, inge kärlkramp så alltså ingen kandidat för dessa flimmer. Idag Waran, Seloken. Har blivit Elkonverterad utan resultat. Ablation skall göras slutet mars 2010. |
 |
|
|
Elisabeth

Sweden
29 inlägg |
Postat - 2010/03/29 : 21:18:30
|
Bra jobbat! Elisabeth
Haft flimmerattacker i 20 år. Provat Alla möjliga kombinationer av Seloken, Tambocor, Durbis, Digoxin, Cordarone mfl. Elkonverterad> 40ggr. De sista åren utan resultat.Abladerad 2008 och 2009, väntar nu på en tredje ablation. Det sista året har flimren mynnat ut i fladder. "Terapiresistent" |
 |
|
|
norr1
Sweden
17 inlägg |
Postat - 2010/04/01 : 19:37:44
|
Hej igen.
Ja inte fick de vara lungt så länge innan stormen kom. Fick fruktanvärda bröstsmärtor och flimmer och fladder så ambulans med blåljus till Huddinge.
Ja pulsen i 170 inte kul kan jag säga, blev kvar på hjärtintensiven och de konstaterades att vätska har samlats kring hjärtat och framför allt har förmaken mycket vätska kring sig, även tydligen någon slags svullnad. Herre Gud skall de aldrig ta slut. Så nu blir de antiinflammations tabletter och vila som gäller i 10 dagar.
De känns som ett slag i ansiktet att behöva få detta oxå, känns frusterande, krafterna ger verkligen vika. Men bara att kämpa antar jag. Men är slut och leds .
Ewa
54 ÅR, 53kg normalvikt, lågt blodtryck, Inge kolestrol, Inge kärlkramp sa alltså Ingen kandidat FÖR dessa flimmer. IDAG Waran, Seloken. Har blivit Elkonverterad utan Sinbad. Ablation skall göras Slutet mars 2010. Ablation gjord 100326. |
 |
|
|
Otakt

Sweden
288 inlägg |
Postat - 2010/04/02 : 10:53:11
|
Hej Ewa!
Så tråkigt, att det skulle krångla på detta sätt.
Vad var det som hände? Blev det ett litet hål i nåt av förmaken (perforation)? Detta brukar uppdagas ganska snabbt efter abl.
Ibland blir det istället en inflammation (icke-bakteriell) i hjärtsäcken, som sitter som en kostym utanpå hjärtat. Då bildas vätska i hjärtsäcken.
Är du beh med köldballong, brukar vara så i Huddinge?
På lång sikt, tror jag inte att du får några problem av detta, men det är ju jobbigt i alla fall. Vilken dag fick du åka in?
Krya på dig!
Mats
Haft paroxysmalt flimmer sedan -87. Har testat många läkemedel mot FF. Abladerad för fladder -02.
Haft pacemaker i 5 år, nu borttagen efter ablation. Markant försämring av flimret under 2009, abladerad i april -09.
Är nu i det närmaste besvärsfri, förutom extraslag i liggande. Således mycket bra effekt av flimmerablationen. |
Ändrad av - Otakt den 2010/04/02 17:22:34 |
 |
|
| |
Ämne |
|