Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Behandlingar
 Elkonvertering
 hur länge kan man hålla på
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

skidoo

22 inlägg

Postat - 2010/02/20 :  15:40:30  Visa profil  Svara med citat
Hej har just kommit hem från min tredje elkonventering
Tänker anmäla mig till ablation
Undrar nu om det är många som håller på och åker in och ut på elkonventeringar som har attackvisa flimmer som ibland går över själv och lever med denna livskvalitet sänkande sjukdom men ändå är som mig och tvekar till ablation (livrädd för komplikationer)
snälla hör av er hur ni tänker tacksam för svar!!!

Paraxysmal flimmrare född 1972 fick denna åkomma jul 2007 efter oerhörd stressig tid samt att jag slutade snusa efter 20år Relativt flimmerfri sen mars 09 efter nedanstående medicin hade flimmer 2-3ggr i månaden innan 1.95 lång och 125kg Medicin Seloken zok 1*50mg samt Tambocor 2*100 mg

pelargon

Sweden
733 inlägg

Postat - 2010/02/20 :  17:11:12  Visa profil  Svara med citat
Stämmer inte in på din beskrivning eftersom jag inte tvekade en sekund när jag fick frågan om ablation. Jag frågade läkaren efter statistiken och den var massor av procent för att jag skulle bli bättre och några ynkliga promille att jag skulle få komplikationer. Komplikationerna var dessutom åtgärdbara och skulle inte göra mig sämre. Och blev resultatet statu quo så kunde man abladera igen. Ingenting att tveka på ansåg jag och tackade jag. Ett beslut jag inte har ångrat!!

Nu var kanske min situation lite speciell:
- jag var extremt illa däran, kunde inte resa mig ur sängen utan att hjärtlarmet blinkade och sjukvårdspersonalen kom springande.
- fick enormt mycket biverkningar av läkemedel, som dessutom inte hjälpte mot mer än delar av mina problem
- hade genomfört en kranskärlsröntgen och en elfysiologisk utredning (dessa var ej valbara) och tyckte att skillnaden på dessa och på en ablation inte var något att bråka om.

Så resonerade jag men jag har full förståelse för att det kan synas läskigt.

Lycka till!

Vältränad kvinna f -71. Symptom konstig puls och blodtrycksfall. Avfärdades med "panikångest" utan EKG (läkare fälldes senare av HSAN). Korrekt diagnos VT och VES (19000/dygn). Sotalol 160 mg 21 juli-6 augusti, ablation 7 augusti 2008.

Mer om min historia hittar du på (med vidare länkar) http://xn--frmaksflimmer-imb.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=959

Tipsar också om hur en ablation kan gå till http://xn--frmaksflimmer-imb.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=929

Har du haft nytta av forumet? Du kan göra en insats och donera en liten slant till driften då och då.
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2010/02/24 :  21:51:18  Visa profil  Svara med citat
quote:
Ursprungligen postad av skidoo

Undrar nu om det är många som håller på och åker in och ut på elkonventeringar som har attackvisa flimmer som ibland går över själv och lever med denna livskvalitet sänkande sjukdom men ändå är som mig och tvekar till ablation (livrädd för komplikationer)
snälla hör av er hur ni tänker tacksam för svar!!!

När Du frukar komplikationer så tycker jag att Du bör beakta hela ekvationen. Ty det är ju så att flimmer i sig är mycket farligare än ablationen. Din hjärnhälsa är i ständig fara och rent statistiskt så är det inte otroligt att Din hjärna redan är påverkad. Obs: min avsikt är inte att skrämmas givetvis utan bara att belysa andra sidan av myntet. Flimmer är inte bara ett obehag, det är en lömsk sjukdom som attackerar vår viktigaste organ, hjärta och hjärna.

Tag nu inte detta som en pekpinne för guds skull. Du inbjöd till åsikter om detta och nu fick Du min om än brutal

Lycka till!

Håkan

Symptomfri 2005-09 - 2008-05 (32 månader) efter två ablationer. I augusti 2008 fick jag i samband med extrem kolhydratbantning (i ketos) några flimmerattacker som spontankonverterade tillbaka till sinus. Sedan var det lugnt ett år. I augusti 2009 var det dags igen. Dock ej förmaksflimmer utan extrasystoler (för tidiga kammarsammandragningar). Dessa besvär försvann efter cirka tre veckor och med perspektiv på det hela tror jag att problemen hade med sommarhettan att göra.

I längden är jag kanske kandidat för en tredje ablation (eller en maze-operation) för att slippa medicinen som inte är harmlös och alltså inte helt effektiv.

Tar just nu 200 mg Cordarone plus 100 mg Seloken per dag. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, kalciumantagonister, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor.

Gillar Du forumet? Du kan hjälpa till: http://xn--frmaksflimmer-imb.se/help.asp

Ropen skalla: ablationer åt alla
Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000