Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Allmänt
 Frågor och svar
 "Helsingörpillren"
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

Elisabeth

Sweden
29 inlägg

Postat - 2010/03/09 :  12:20:59  Visa profil  Svara med citat
Hej!
Under ett samtal med en medpatient på sjukhuset, nämde hon ett gammalt reportage som handlade om riskerna med ett bantningspiller som skrevs ut av läkare i Helsingör.
Eftersom jag själv var nere i Helsingör för en 15-20 år sedan för att få dessa "undergörande piller" så blev jag nyfiken.
Jag googlade på Helsingörpillren och har nu läst det reportage Aftonbladet skrev 2002.
De skriver att pillren kan ge störningar av hjärtrytmen.
Är det någon av er som vet mer om detta?
Undrar
Elisabeth

Haft flimmerattacker i 20 år. Provat Alla möjliga kombinationer av Seloken, Tambocor, Durbis, Digoxin, Cordarone mfl. Elkonverterad> 40ggr. De sista åren utan resultat.Abladerad 2008 och 2009, väntar nu på en tredje ablation. Det sista året har flimren mynnat ut i fladder.
"Terapiresistent"

Admin

Sweden
2628 inlägg

Postat - 2010/03/10 :  23:47:30  Visa profil  Svara med citat
Helsingörpiller hade efedrin som aktiv substans. Efedrin är känt för att kunna framkalla arytmier. Sådana piller är nu - sedan länge - förbjudna i Sverige, med all rätta.

För att vara objektiv vill jag säga att dessa piller förmodligen fungerade som bantningspiller - men de var för farliga.

Jag drar en parallell till amfetamin. Jag minns hur min far - som hade ett stressigt jobb - berättade hur han fick amfetamin förskrivet när han hade stressiga tjänsteresor framför sig.

Tiderna förändras - verkligen!

Håkan

Symptomfri 2005-09 - 2008-05 (32 månader) efter två ablationer. I augusti 2008 fick jag i samband med extrem kolhydratbantning (i ketos) några flimmerattacker som spontankonverterade tillbaka till sinus. Sedan var det lugnt ett år. I augusti 2009 var det dags igen. Dock ej förmaksflimmer utan extrasystoler (för tidiga kammarsammandragningar). Dessa besvär försvann efter cirka tre veckor och med perspektiv på det hela tror jag att problemen hade med sommarhettan att göra.

I längden är jag kanske kandidat för en tredje ablation (eller en maze-operation) för att slippa medicinen som inte är harmlös och alltså inte helt effektiv.

Tar just nu 200 mg Cordarone plus 100 mg Seloken per dag. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, kalciumantagonister, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor.

Gillar Du forumet? Du kan hjälpa till: http://xn--frmaksflimmer-imb.se/help.asp

Ropen skalla: ablationer åt alla
Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000