| Författare |
Ämne |
|
|
skidoo
22 inlägg |
Postat - 2010/03/10 : 00:41:54
|
Hej Då har man gjort en ablation till slut mot fladdret Har även flimmer men då jag endast haft fladder sen jag fick tambocor ansåg man att man börjar med åtgärder mot fladdret och låter medicinen sköta flimret Har mått bra i 2veckor jobbar för fullt och börjat träna lite igen Så kom bakslaget Flimmer vilket gick över av sig själv inom en timme men kom helt oväntat Ni andra som gjort ablation mot fladder har ni fått bakslag jag har uppfattat att flimmerablationer vilket är ett större ingrepp har bakslag men gäller även detta fladderablationer eller??? Hör gärna av er så man får höra hur ni har haft det Mvh skidoo
Paraxysmal flimmrare född 1972 fick denna åkomma jul 2007 efter oerhörd stressig tid samt att jag slutade snusa efter 20år Relativt flimmerfri sen mars 09 efter nedanstående medicin hade flimmer 2-3ggr i månaden innan 1.95 lång och 125kg Medicin Seloken zok 1*50mg samt Tambocor 2*100 mg |
|
|
Otakt

Sweden
288 inlägg |
Postat - 2010/03/10 : 15:30:37
|
Hej skidoo!
Jag gjorde fladderablation -02, men tyvärr kommer jag inte ihåg hur det var efteråt. Minns att jag åt Trombyl i 8 veckor, sen var min magsäck ganska luggsliten, skulle inte ha kunnat fortsätta en vecka till. Andra äter Trombyl år ut och år in, till synes utan problem.
"Brännskadan" efter fladderabl sitter nära nedre hålvenen och nära diafragma. Teoretiskt tycker man att en ökad flimmerrisk skulle kunna föreligga efter abl, men säker är jag inte.
Lycka till!
Mats
Haft paroxysmalt flimmer sedan -87. Har testat många läkemedel mot FF. Abladerad för fladder -02.
Haft pacemaker i 5 år, nu borttagen efter ablation. Markant försämring av flimret under 2009, abladerad i april -09.
Är nu i det närmaste besvärsfri, förutom extraslag i liggande. Således mycket bra effekt av flimmerablationen. |
 |
|
|
Clabbe

Sweden
109 inlägg |
Postat - 2010/03/11 : 20:48:56
|
Hej skidoo! Min första ablation var också en fladderablation som man åtgärdade i höger förmak.Efter detta ingrepp fick jag besked av läkaren att jag hade både fladder och flimmer i vänster förmak.Jag var hemma i tre dagar sedan fick jag läggas in på sjukhus igen och testa tambocor.Detta hjälpte en månad sedan var det dags för cordarone som också hjälpte cirka en månad .Jag fick sedan prova enbart seloken som hade en god effekt men blev uppsatt på ytterliggarre en ablation detta 6 månader efter den första.
Clabbe
född 49. Har haft både flimmer och fladder samtidigt.Har gjort fyra ablationer på Huddinge sjukhus med remiss från Lund ,första ablation mot fladder 07.fick besked att jag hade både flimmer o flladder i v.förmak.lungvensisolering höst 07.andra lungvensisolering våren 08 .sista ablation höst 08.5st El-konverteringar.Ballongvidgning 09 hjärtat går idag i sinus men har sjuk sinusknuta och är kandidat för his-abl. och pacemaker. medicin seloken o waran |
 |
|
|
skidoo
22 inlägg |
Postat - 2010/03/15 : 09:38:32
|
Fortsatt oroligt efter min fladderablation Var ute igår söndags och åkte snöskoter vilket gick bra men när jag kom hem och skulle äta middag var det dags igen först en massa extra slag och sen flimmer vilket höll på till 0500 i morse skönt fick sova lite men för en timme sedan var det dags igen Får nu kontakta kardiologen eller åka in till akuten Konstigt att man gör en fladder ablation och vips så komer flimmret tillbaka istället
Paraxysmal flimmrare född 1972 fick denna åkomma jul 2007 efter oerhörd stressig tid samt att jag slutade snusa efter 20år Relativt flimmerfri sen mars 09 efter nedanstående medicin hade flimmer 2-3ggr i månaden innan 1.95 lång och 125kg Medicin Seloken zok 1*50mg samt Tambocor 2*100 mg |
 |
|
|
Otakt

Sweden
288 inlägg |
Postat - 2010/03/15 : 11:49:56
|
Hej!
Det finns en tanke bakom detta förfarande. Det kallas för hybridterapi när man abladerar fladdret och fortsätter med Tamb.
Eftersom ett fladder kan starta ett flimmer så kan flimmerbördan minska efter ablation. Jag har varit i samma läge själv.
Det kan nog hända att du behöver göra en flimmerabl också, men först måste väl denna första ablation utvärderas.
Mats
Haft paroxysmalt flimmer sedan -87. Har testat många läkemedel mot FF. Abladerad för fladder -02.
Haft pacemaker i 5 år, nu borttagen efter ablation. Markant försämring av flimret under 2009, abladerad i april -09.
Är nu i det närmaste besvärsfri, förutom extraslag i liggande. Således mycket bra effekt av flimmerablationen. |
 |
|
| |
Ämne |
|