Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Allmänt
 Frågor och svar
 Mach 1. Mitt program
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

Gunnar

Sweden
270 inlägg

Postat - 2010/03/12 :  17:39:57  Visa profil  Besök Gunnar's hemsida  Svara med citat
Jag har tidigare berättat att jag gjort ett dataprogram för att hantera mitt förmaksflimmer. Just nu känner jag mig som en pilot som skall till att passera ljudvallen. Jag är nu vid den punkt där mitt återkommande flimmer brukar göra sig påmint. Jag har klarat passagen förut och för hoppningsvis kanske gör jag det nu också, dvs jag får inget flimmer.
Se bild 4 och 3 på
http://hem.bredband.net/afibber/

Detta är mitt första försök att lägga ut något på webben.

Om intresse finns så berättar jag gärna om de andra bilderna.

Gunnar

Sweden
270 inlägg

Postat - 2010/03/13 :  17:46:00  Visa profil  Besök Gunnar's hemsida  Svara med citat
Jag har nu uppdaterat bild 4 och är fortfarande i sinus, dvs inget flimmer.
I statiskidelen av programmet finns en knapp som det står Excel på. Klickar man på den så för programmet över data och beräkningsinstruktioner till Excel och man får som resultat data presenterade enligt bild 3. Man behöver således inte kunna något om kalkylprogrammet Excel för att använda funktionen. I det nedre diagrammet visas hur den mellanliggande tiden mellan mina flimmer har varierat. Jag har kallat den storheten för deltaTime och på y-axeln visas tiden utan flimmer i timmar och på x-axeln visas antalet dagar som jag tagit fram beräkningen för. I tabellen och i diagrammens rubrik framgår att perioden är från 2009-07-01 till 2010-03-05

Om jag nu är nyfiken på hur det nya värdet på tiden skulle slå i diagrammet, om jag fick flimmer idag så kan man lägga in fiktiva väden, vilket jag gjort och visar i bild 14. För enkelhetens skull rundade jag av till 269 timmar och räknade fram att det gått 11 dagar sedan jag hade flimmer sist. Det blev ingen förändring i kurvan att tala om, men jag ligger bättre till än förväntat dvs ovanför kurvan. Den heldargna kurvan,"Line of best fit" är resultatet av en regressionanalys, som programmet instruerar Excel om att göra. Programmet testar med 6 olika funktioner för att se vilken som ger den optimala kurvanpassningen, dvs det största R-kvadrat värdet. Se Wikipedia angånde Regression.
http://en.wikipedia.org/wiki/Regression_analysis
Vidare så extrapolerar programmet kurvan åt höger med 10% av det maximala x-värdet.
Programmet finns naturligtvis också på svenska, men på min utvecklingsdator kör jag Windows-2000 och Microsoft Office-2000. Min nyligen inköpta portabla dator har Windowds Vista och Excel 2007 på svenska och programmet fungerar lika bra där. Excel-2000 har dock fördelen att det ger en större yta att visa data på, då det sakanar allt grafiskt krafs som finnsi Excel 2007.
Gå till toppen av sidan

Gunnar

Sweden
270 inlägg

Postat - 2010/03/15 :  17:33:14  Visa profil  Besök Gunnar's hemsida  Svara med citat
Min flimmerfria period, "deltaTime" slutade på lördagskvällen 22.20 ett tag efter Melodifestivalen och efter det jag tagit mig några mackor. Den långa sittningen och maten verkade förmodligen menligt på min puls, men jag hade redan fått två förvarningar om vad som var på gång genom en serie SVES två ggr under kvällen. Förmodligen hade jag fått flimmer under natten under alla omständigheter. Det positiva är dock att kurvorna för flimmertider och flimmerfri tid mellan flimren båda nu ser bättre ut än tidigare. Se bild 3. Jag räknar med att vara av med flimret vid utgången av april. Detta kanske låter optimistiskt i överkant, men jag vill påminna om, att jag fick nästan ett flimmerfritt år 2008 frånsett två korta flimmer i april, då jag var ute och seglade på Västkusten och började frysa så att jag skakade. Flimren slutade så fort jag kom hem till värmen. Jag har tidigare skrivet om detta. Det märkliga var att jag inte tog några flimmermedicienr under senare halvan av 2008 och att känsligheten för att ligga på vänstersida slutade. Likaså kunde jag börja dricka ett gott vin till maten igen vilket också finns dokumenterat i forumet, då jag skrev om min test av att inta en hel flaska vitt under en kväll utan att det fick några konsekvenser.

Jag skall nu förklara tankegångarna bakom vad jag kallar för Gunnars protokoll för att få stopp på flimmer.

Punkt 1.
Det står beskrivet i åtskilliga forskningsrappoerter att Sotalol har en "reverse use dependency", dvs man får ut största effekten av kaliumjonblockering ju lägre pulsen är.
http://content.onlinejacc.org/cgi/content/full/36/4/1404
Nu är det så att Sotalol också är en beta-blockerare. men den är inte hjärtselektiv (beta-1 selektiv).
http://www.cvphysiology.com/Blood%20Pressure/BP010.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Bisoprolol

Jag har alltid haft mycket låg vilopuls det är först efter det jag blev 50 som den lyckades krypa upp ovanför 50 strecket. Att då ta Sotalol i större mängder än 1 eller 2 piller om dagen á 40 mg har varit för mycket för mig. Jag får alla möjliga konstiga biverkningar om jag tar 80 mg om dagen kontinuerligt. I och med att den inte är hjärtselektiv påverkar den all slät muskulatur. Jag löser då detta problemet genom att när jag får flimmer förutom att ta mer Sotalol också tar Bisoprolol som är den mest beta1-selektiva beta-blockeraren som finns att tillgå i Sverige. Det meför att jag får ut mycket större effekt av kaliumjonblockeringen och samtidigt får ner hjärtfrekensen vid flimret samtidigt som beta1-blockeringen försvagar hjärtmuskelcellernas sammandragningqar. Jag känner överhuvudtaget inte av hjärtslagen under flimret, när hjärtfrekensen ligger strax under 100. Jag tar för närvaranda 30-40mg av Sotalol kontinuerligt och när flimret sätter in så kör jag med (PiP) piller i fickan metoden enligt ett särskilt av doatorn framställt schema.

Punkt 2
För det första så bör man ha någon slags modell av läget. Detta får jag genom att samla in data. Sedan slutet på Juni 2009 har jag skrivet ner i en bok, när flimret börjat och slutat och de piller jag tagit. Jag hade då inget datorprogram. Det började jag skriva 2009-07-13 efter det att jag svimmat i receptionen på min vårdcentral. Jag hade tagit en promenad ditt för att få taget ett EKG, då jag var orolig för att jag kanske tagit för mycket Sotalol och därmed fått för högt QT/QTc värde, vilket kan inträffa om man tar för mycket av en kaliumjonblockerare. För högt QT/QQTc värde är en indikation på att ventrikelflimmer av typen "torsades des pointes" kan vara i görningen. Det visade sig efteråt, när jag kommit igång med programmet att jag tagit för mycket Bisoprolol, beta-blockerare, och fick alldeles för låg puls vid omslaget till sinusrytm och därmed för lågt blodtryck. QT/QTc värdet var högt men inte alltför högt. Nivån på Bisiporolol var 14.
När jag kommit igång med programet och fått dataregistreringen och till en viss del statistiken att fungera, så tyckte jag att varför inte beräkna hur medicererna byggs upp och bryts ner i kroppen. Beräkningskapaciteten i en modern PC är enorm. Efter lite studier i ämnet aproximerade jag både uppbyggnad av koncentrationen och nedbrytningen med räta linjer genom x-axeln tiden till max-koncentartion och halveringstiden. Från och med början på november kunde datorn räkna ut när jag skulle ta piller efter det flimret började och hur mycket för att få en viss nivå av substansen i kroppen.
Vad jag menar med nivå bör förklaras. Jag vet naturligtvis inte vilken koncentration som läkemedlet har i kroppen, men jag gör antagandet att det är proprtionellt mot mängden som jag stoppar i mig. dvs konc. C=konstant * mängden. Konstanten är då unik för mig med min kroppsvolym och njurfunktion och innefattar också hur mycket min kropp kan tillgodogöra sig av läkemedlet (bioavailibility). Hur ett läkemedel av typ Sotalol bryts ner i kroppen antas föja en differentialekvation: dCp/dt=-kel*Cp
http://www.boomer.org/c/p3/c05/c0506.html
Lösningen till diff.ekvationen är: Cp=A*exp(-kel*t) och konstanterna A och kel kan man beräkna från de kända värdena vid max occh halveringstiden. Programmet instruerar datorn att göra denna beräkning för nedbrytningen av varje piller allteftersom jag tar dem upp till 36 timmar och adderar ihop koncentrationerna (nivåerna) för varje piller och ritar upp ett diagram. Se bild 10. Poängen här är att jag får ett mått som förmodligen är någorlunda konstant på vad som händer med pillren jag svalt. Av diagrammet framgår också den stora svängningen i koncentartion man får om man tar 40mg piller av Sotalol även vid optimalt intag, ca 30%. Vi skall då inte tala om den svängning mellan höga och låga koncentrationer som sker om man tar ett piller kl 8 på morgonen och ett kl 20.00 på kvällen. För att få en medelvärdeskonccentration som har någon effekt får man då ta mer än 40 mg åt gången med ökade biverkningar som följd. För en vagal flimrare som får flimmer strax efter det han somnat, är det då med tanke på tiden till maxkoncentration och halveringstiden, bättre att ta ett piller c:a 3 timmar innan han lägger sig och det andra (om så är fallet), när han lägger sig.
Sedan har jag noterat nivån jag haft i kroppen, då omslag skett till sinus och senare också gjort en programslinga som gör nivåberäkningarna och kollar vad den är då omslag till sinus sker för varje flimmertillfälle som finns lagrat i datorn. Se bild 11. På så viss försöker jag optimera mitt pillerintag till den mest lämpliga nivån. Tiitar man på de två nedersta diagrammen i bild 11 ser man också hur Sotalol och Bisoprolol har en negativ korrelation,
http://en.wikipedia.org/wiki/Correlation_and_dependence
dvs ökar man intaget av Bisoprolol så behöver man inte ta så mycket av Sotalol för att få samma effekt (nivå), så att talet om reverse use dependency stämmer verkligen också i praktiken.

Punkt 3.
Förändringen som sker av hjärtmuskulaturen vid flimmer och som vanligtvis kallas för "electrical remodelling" anses bero på Ca++ overload i hjärtcellens kärna. Min hypotes är att denna ansamling av Calcium blir mindre om man också tar Bisoprolol, när man flimrar, då beta-blockering i slutändan blockerar Cacium-joners passage in genom cellmembranen, därav de svagare hjärtslagen. Det är min förklaring till att jag trots frekvent flimrande samtidigt får en minskning av både flimmertider och en ökning av flimmerfria tider. Se bild 3. Ansamlingen av Ca-joner blir inte längre större i cellkärnan p.g.a. flimmer utan netto så hinner det ske en minskning av Ca++ i cellkärnen under den flimmerfria perioden.

Gå till toppen av sidan

eroten

Australia
182 inlägg

Postat - 2010/03/16 :  00:29:39  Visa profil  Svara med citat
Gunnar!
Jag tror du är en pilot!!!
Vilken självutredning och forskning du har gjort och kartlagt, helt fantastiskt tycker jag.
OK, jag har kanske förstått den lilla bråkdel som "berör" mig, och resten är tyvärr lite obegripligt för mig.
MEN, de andra som känner igen sig och sitt flimmer pattern blir nog imponerade som jag.
Mycket intressant.
Har du även delgivit din kardiolog i ditt program?
Hälsningar
Eva

07.02.05 första episoden av FF, el.konv., Paroxysmal. 2x40 mg Sotalol, Aspirin, 0.5 mg Lexapro. Symptomfri tills 8 juni 2009 - andra konv. Meds.enl.tidigare.
Gå till toppen av sidan

Gunnar

Sweden
270 inlägg

Postat - 2010/03/16 :  21:09:23  Visa profil  Besök Gunnar's hemsida  Svara med citat
Jag har lagt in den svenska version som går på Windows Vista och använder Excel 2007. Mer kommentarer imorgon.
Gå till toppen av sidan

Gunnar

Sweden
270 inlägg

Postat - 2010/03/17 :  21:31:00  Visa profil  Besök Gunnar's hemsida  Svara med citat
Hej Eva!
Trevligt med lite respons.
Jag hade en rutinundersökning av min kardiolog i december. Eftersom det går att prata med honom, så talade jag om innan vad jag höll på med och bad honom reservera lite tid så att jag kunde visa honom vad mitt program gjorde. Av det skälet så köpte jag en laptop före jul. Mötet blev katastrofalt dåligt sett ur min synvinkel. Det visade sig att receptionisten var försenad den morgonen occh säväl sjuksköterskor och läkare stod i dörrarna och väntade på patienter när klockan var åtta. Efter undersökningen slog vi oss ner vid ett bord och jag började prata om programmet. Då ringde hans telefon och av samtalet förstod jag att det var från hans sons skola, där de talade om att han blivit sjuk och undrade om de kunde skicka hem honom, hämtning, etc. Efter detta blev det en snabb avslutning på demonstrationen, andra patienter väntade och hans koncentration var borta. Jag frågade om han tyckte att jag skulle fortsätta med min proccedur att få stopp på flimret och det hade han inga invändningar emot. Han sa också att det kunde vara svårt att veta hur mycket sotalol man skulle ta vid flimmer om man också tog sotalol kontinuerligt. Uppenbarligen hade han inte förstått återkopplingen i mitt program där jag utvärderar varje flimmer och anpassar "nivån" till den lägsta möjliga och dessutom kolllar QT/QTc värdet vid längre flimmer.
En annan kanske mer givande kontakt är ett samtal jag haft med en klasskamrat från gymnasitiden som är läkare och numera professor vid Sahlgrenska, tyvärr har han inget med kardiologi att göra. Hans doktorander skulle kanske kunna titta på min metod. Hur mycket av samtalet som var ren artighet vet jag inte och jag har inte kommit så långt med dokumentation att jag kan förnya den kontakten. Kanske efter påsk?
Mitt problem är att jag hela tiden får nya idéer på hur jag kan förbättra programmet. Högsta prioritet är ju att jobba för mitt eget välbefinnande. Inlägget om programmet i det här forumet har tagit mycket tid och vad har jag fått tillbaka?

För att återvända till programmet, så har det oansenliga diagrammet i bild 2 varit till stor nytta för mig. Det finns i flera tappningar och Flimmerbörda/dag är en version. Varje stapel visar hur många timmar jag flimrat under en dag. De dubbla staplarna innebär att flimret börjat en dag och slutat den nästa. Staplarna ger då vid handen att jag är en vagal flimrare som oftast får flimret när jag gått och lagt mig. Dvs. det vanligaste är att flimret börjar när jag har låg puls. En del flimmer kommer nära inpå varandra occh det beror på att jag slutat för tvärt med bisoprololen. Jag har då fått flimmer när jag t ex har cyklat. Allting har känts bra, men när jag klivit av cykeln har inte pulsen gått ned. Jag har till störta delen nu eliminerat den typen av flimmer genom att ta en halv tablett 2.5 mg bisoprolol den tredje dagen efter det att flimret slutat och vara försiktig med vad jag gör dag 3 och 4. Sedan kan jag köra på som vanligt igen. Flimmer nr 73 var förmodligen en liknande reaktion på alla de piller jag stoppade i mig vid det föregående länga flimret I vinter har jag åkt en hel del skidor och gått på en danskurs, bugg. Sedan promenerar jag i rask takt i en dryg halvtimma varje dag. På sommaren blir det dagliga cykelturer. Normalt kan jag ansträänga mig rejält utan att något händer.

Bild 4.
Piller-i- Fickan.
Jag började med att göra den modul som jag kallar Farmakodynamik. Jag behövde inte Registrerings modulen då jag kunde skriva in från mina anteckningar hur jag tagit piller från slutet av juni 2009 direkt i Access databasen. När Dynamik modulen fungerade hyfsat så kunde jag processa alla dessa flimmertillfällen och skrev ut ett diagram enlgt Bild 12 för vaje flimmer. Diagrammen gav en indikation på vilken nivå jag skulle lägga mig för respektive drog. Jag gjorde därefter Konverteringsmodulen som bearbetar alla flimmer i ett svep för en angiven period. Bilden saknas. Detta blev någorlunda klart under september. Därefter gjorde jag Generator modulen som rräknar ut när jag skall ta pillren för att få en jämn nivå. Denna modul var definitivs svårast. Modulerna har mycket gemensamt men har olika utgångspunkter. Dynamikdelen har tidpunkterna för respektive piller occh räknar fram kurvan. Konverterins modulen räknar fram nivåen för varje piller när flimret upphör med utgångspunkt från tidpunkterna då pillren intogs. Generatorn räknar fram tidpunkterna för att nivån skall bli jämn och inte överskrida en viss nivå. Respektive modul blev inte direkt så som den ser ut idag utan har succesivt kommit dit.

Den 11 november kunde jag köra fram en lista liknande den i Bild 11. Dessförinnan hade jag lagt in värden i databasen och kört dynamik modulen och studerat hur nedbrytningskurvorna såg ut.

Bild 6. Generatorn.
Det är mycket lite indata jag behöver knappa in för varje flimmer. Har jag väl en gång lagt upp nivåerna, Loading Dose och min dos så sparas dessa värden och vill jag inte ändra dem så behöver jag bara knappa in datum och tidpunkt för när flimret börjar.
Bild 7.
När flimret slutar klickar jag på Arkivera och får då ange datum och klockslag när flimret slutade och då arkiveras data om flimret ihop med de piller som faller inom intervallet Start-Stopp på flimmer. Klickar man på Excel så far man ett färdigt Excel ark enligt Bild 9. Jag tog fram den funktionen för att stämma av att det blev samma resultat som med dynamik modulen. Eftersom beräkningarna är mycket olika så var det en bra koll på att jag räknat rätt.

Bild 12.
Från Augusti har jag använt Nebivolol en ännu mera beta1 selektiv beta blockerare än Bisoprolol. Jag förmådde min läkare att skriva ut ett recept och tog sen färjan till Fredrikshavn och köpte 100 tabletter. Det kostade mig totalt c:a 1000 kr men jag tyckte att det var värt det. Nu tog pillrena slut och jag tog istället Bisoprolol. Nu saknar jag det falerande diagrammet. Jag skall lägga in det som nummer 15 men det blir den engelska varianten. Det är mycket mera klös i Bisoprolol än Nebivolol har jag funnit ut och när jag körde fram pillerlistan för flimmer 72 2010-02-23 så tog jag till för lite Bisoprolol. Precis som vanligt så försökte hjärtat slå om till sinus efter 10-12 timmar men hoppade tillbaka till flimmer igen. Det har hänt mig tidigare och innebär att det kommer att bli ett mycket utdraget flimmer. Jag tror att vad som händer är att kroppen utsöndrar mycket adrenalin för att få upp puls och blodtryck till normala nivåer igen. De värdena utsätts för en mycket radikal sänkning när sinusrytmen tar vid och hjärtat är under inflytande av beta blockeraren. Pulsen hoppar då från en högt värde till ett lågt som vanligtvis är hälften av vad pulsen är vid flimret. Jag brukar ha en puls mellan 42-47 direkt efter konverteringen och blodtryck cirka 100/55. En gång svimmade jag vid konverteringen vilket resulterade i att jag skrev det här programmet. Frågan är om jag inte har en ektopisk takykardi efter det att pillrerna fått full effekt. Jag mår inte alls särskilt dåligt och pulsen ligger mellan 85 occh 100. Skillnaden gentemot flimmer är att förmakets sammandragning inte är oordnad som vid flimmer men att impulserna kommer från två ställen, sinus knutan och den extra ektopiska punkten med relativts lika frekvenser som ibland korsar varandra. I bild 12 ser man hur jag försökt kompensera genom att ta mera Bisoprolol. Flimret blev så långvarigt att jag kom utanförr listan vilken har begränsningen max 8 piller av vardera slaget eller 24 timmar. Jag har satt den gränsen eftersom jag tycker att man kan inte lita på systemet när dessa värden överskrids. Värdena på max-tider och halveringstider är alldeles för ungefärliga. I ett sådant läge åker jag in till vårdcentralen och ber dem att ta ett EKG för att kolla QT/QTc värdet. Ligger det över 500 ms är det risk för kammarflimmer så då skall man definitivt inte ta mer som förlänger refraktärstiden. Nu låg QT på 420 så det var ingen fara. Sjuksystern som tog EKGet ville absolut att en läkare skulle kolla mig och när han väl gjort det så ville han absolut skicka mig till akuten. Medan jag väntade på sjuktransporten tog jag en Sotalol och en Bisoprolol till (kl.9.00) och efter ett antal timmars väntan på regionssjukhusets akutmottagning konverterade jag till sinus helt omärkligt kl. 12:05, varefter jag tog bussen hem. Detta långa flimmer förstörde statistiken för februari, vilket retar mig. Nu har ju Exccel-arken den förmågan att de räknar automatiskt om värden och kurvor, om man ändrar något. Det har jag gjort i Bild 14 och ändrat flimrets längd från 35 timmar till det mer normala 15 timmar om inte mindre, om jag doserat rätt med Bisoprololen. Den övre kurvan som visar hur flimertiderna stadigt gått ned sedan jag började använda programmet, 2009-11-10 blir då mycket snyggare och mer hoppingivande.
Forts. följer nästa vecka.
Gå till toppen av sidan

Gunnar

Sweden
270 inlägg

Postat - 2010/04/08 :  20:26:28  Visa profil  Besök Gunnar's hemsida  Svara med citat
På grund av dåligt intresse koncentrerar jag mig på den engelska versionen.

http://hem.bredband.net/fibrillations/
Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000