Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Behandlingar
 Elkonvertering
 Sjuk eller frisk?
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

KaraGU

Sweden
4 inlägg

Postat - 2010/03/23 :  19:24:50  Visa profil  Svara med citat
En akut magsyra-attack med smärtor i bröstet och en känsla att svimma resulterade i ett jag hämtades med ambulans till sjukhus. Där konstaterades att jag hade förkammarflimmer. Skulle elkonverteras. Ingen frågade om jag ville bli el-konverterad.

Dagen efter blev jag utskriven med piller mot magsyran och ett recept på Varan. Åt mina fyra första Varan på kvällen och två nästa kväll. därefter till provtagning och order ny dosering under helgen och provtagning på måndagen.

Fick telefonbesked om dosering och dagen efter ett AVK-brev med ny doslista.

Där får jag se att medicineringen skall pågå fram till konverteringen + 8v. Under helgen effter hemkomsten kraftig huvudvärk och illamående trots medicineringen mot magsyra. Nästan ingen aptit alls. Som tur var kände jag mig bättre på måndagen och kunde börja äta i normal omfattning, med försiktighet.

Idag, tisdag känner jag mig så pass bra att jag funderar på att skippa medicinen mot besvären med magsyran. Tycker att biverkningslistan för Omeaprasol Mylan verkar obehaglig. Havande ”negativ tur” drabbas jag säkert av något.

"Varan" verkar inte heller särskilt kul. Effekten är att mina fötter antar likfärg om jag sitter med benen ner för länge. Händerna blir klarröda. Inga smärtor. Man har ställt mig på ett värde mellan 2 -3. Senaste värde 2,6. Kanske helt normala effekter av varan-medicinen?

Det som är positivt är att jag utan besvär har varit nästan”normalaktiv” under tisdagen och funderar över om jag verkligen har förmaksflimmer.

Kan ”halsbrännan”, eller vad man nu skall kalla dyspepsi-fenomentet, tillfälligt påverka hjärtrytmen i sådan omfattning att man registrerar ett FF som kräver konvertering.

Jag frågar mig således: Är jag frisk eller är jag sjuk?

Jag känner inga symtom. Något besked om återbesök har jag inte för närvarande.

Som patient har jag ju rätten att avbryta en behandling när som helst. Vad händer om jag ”ställer ut varanen” och litar på min subjektiva upplevelse av ”symptom-frihet”.

Tholun

Sweden
310 inlägg

Postat - 2010/03/23 :  19:44:49  Visa profil  Svara med citat
Det jag starkt vill rekommendera dig är att inte avbryta medicineringen utan att först kontaterat med ett EKG att du är flimmerfri.
Flimmer har även den förmågan att efter en period känns flimmret mindre och man kan "uppleva" att flimmret har upphört.

Gå till närmaste hjärtsköterska och be att få kolla EKG´t.

Thomas

Född -65, Attackvis flimmrare sedan 200505 Abladerad 080811, har fortfarande attacker ca 1-3 ggr/vecka och står i kön för en Mini-Maze operation, gjort sömnutredning (apné) utan resultat tar Tambocor 200-300mg, Metoprolol 50mg, Waran 15 tab/v, Enalapril Krka 20mg, Amlodipin BMM Pharma 5mg har tidigare prövat Sotalol 320mg, Durbis Retard 500mg samt Cordarone 200mg utan resultat.
En av donatorerna av forumet
Gå till toppen av sidan

pelargon

Sweden
733 inlägg

Postat - 2010/03/23 :  19:50:50  Visa profil  Svara med citat
Hej KaraGU!

Välkommen hit till forumet!
Ska börja med en brasklapp: vi som skriver på forumet är inte läkare utan medpatienter, vi är alltså inte kvalificerade att komma med medicinska utlåtanden eller råd. Däremot finns det en enorm samlad erfarenhet av FF att ta del av här. (Surfa runt, använd sökfunktionen och du kommer snart att vara en påläst patient som kan ställa krav på rätt vård för dig).

Jag ska komma med några snabba input på dina funderingar, det kommer säkert fler svar.

1) Om EKG på akuten visade att du hade förmaksflimmer så hade du förmaksflimmer (i alla fall då när EKG togs). Det finns ingen marginal för feltolkningar, EKG är glasklart (Kammarflimmer är en annan sak, hade du haft det så hade de nog inte släppt ut dig).

2) En flimmerattack kan spontant övergå i sinusrytm igen. I så fall krävs ingen elkonvertering. Kolla din puls. Är den regelbunden? Ligger den på en vettig nivå i förhållande till din aktivitetsnivå? (Hoppar den, är extremt hög, låg eller oregelbunden på något vis har du troligen fortfarande någon pågående arytmi).

3) Det är inte ovanligt att flimmerpatienter inte märker några symptom, trots pågående attack. Det kallas tyst flimmer. Att det är tyst flimmer betyder inte att det är hälsosamt. Sinusrytm bör återställas.

4) Sinusrytm återställs med elkonvertering. Eller med olika mediciner, exempelvis betablockerare eller antiarytmika. Det finns en del medlemmar som har uppnåt bra effekt med olika typer av ansträngningsmetoder. Läs exempelvis PeterGustafs långa beskrivning av sin FF-karriär.

5) Waran är ett gissel. Det finns en hel avdelning med biverkningar här på forumet. Läs och jämför. . Men det krävs för att du ska kunna elkonverteras. Det kan också finnas skäl till att fortsätta med Waranet även efteråt för att undvika stroke. Det beror lite på hur gammal du är mm.

Lycka till!
Och återkom gärna och berätta hur du mår längre fram!

Hälsar

Pelargon

Vältränad kvinna f -71. Symptom konstig puls och blodtrycksfall. Avfärdades med "panikångest" utan EKG (läkare fälldes senare av HSAN). Korrekt diagnos VT och VES (19000/dygn). Sotalol 160 mg 21 juli-6 augusti, ablation 7 augusti 2008.

Mer om min historia hittar du på (med vidare länkar) http://xn--frmaksflimmer-imb.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=959

Tipsar också om hur en ablation kan gå till http://xn--frmaksflimmer-imb.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=929

Har du haft nytta av forumet? Du kan göra en insats och donera en liten slant till driften då och då.
Gå till toppen av sidan

KaraGU

Sweden
4 inlägg

Postat - 2010/03/24 :  10:35:34  Visa profil  Svara med citat
Till Tomas och Pelargon.

Tack för kommentarer.

Jag har förstått att det inte är läkare som svarar utan medpatienter (tålmodiga personer) som har praktisk erfarenhet av sjukdomstillståndet.

Hur som helst, inläggen här verkar vara seriösa och råden förefaller vara logiska.

Nej, jag skall inte avbryta någon medicinering på eget bevåg.

Jag hoppas att man gör en ny kontroll inför elkonverteringen. Kanske min intuitiva känsla av "symptomfrihet" är OK, men den kan ju vara en "förfalskning" av verkligheten eftersom jag kanske är för "tålmodig" och accepterar att ålder medför mer eller mindre uttalade krämpor :-)

Jag kan bara konstatera att jag idag har hämtat mig så pass att jag tänker ta itu med min skitiga bil och ge den en välbehövlig uppfrächning.

Jag tar det i allafall som ett tecken på visst tillfrisknande. Sen får vi se hur det går med flimmer delen.

Hej så länge

Gå till toppen av sidan

pelargon

Sweden
733 inlägg

Postat - 2010/03/24 :  11:38:52  Visa profil  Svara med citat
Hej igen,

Roligt att du känner dig såpass pigg att du orkar ta tag i saker. För en del är en pågående FF-attack helt invalidiserande.

Självklart tas nytt EKG före elkonverteringen. Vill du få besked före dess så lyd Thomas råd och uppsök närmaste kardiologsköterska.

Ha en bra dag!

Vältränad kvinna f -71. Symptom konstig puls och blodtrycksfall. Avfärdades med "panikångest" utan EKG (läkare fälldes senare av HSAN). Korrekt diagnos VT och VES (19000/dygn). Sotalol 160 mg 21 juli-6 augusti, ablation 7 augusti 2008.

Mer om min historia hittar du på (med vidare länkar) http://xn--frmaksflimmer-imb.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=959

Tipsar också om hur en ablation kan gå till http://xn--frmaksflimmer-imb.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=929

Har du haft nytta av forumet? Du kan göra en insats och donera en liten slant till driften då och då.
Gå till toppen av sidan

uffe1

Sweden
528 inlägg

Postat - 2010/04/14 :  23:12:36  Visa profil  Svara med citat
Vad gäller din fråga om magproblemen (dyspepsi) så har så gott som alla mina flimmer utlösts av det.

____________________________________________________________________________________

Född -62, ca 2 m lång, 130 kg, Parsoxysmal flimrare sedan 2002 ungefär. Debuterade förmodligen tidigare utan att jag visste vad det var. F.d. tyngdlyftare och tävlande i "strongman tävlingar" Har under -09 haft attacker ofta, upphör efter några timmar med "ansträngningsmetoden". Triggers Alkohol och magbesvär. 2 x 100 mg Tambocor och 3 x 60 mg Cardizem f.n.
Gå till toppen av sidan

KaraGU

Sweden
4 inlägg

Postat - 2010/04/22 :  09:14:55  Visa profil  Svara med citat
Tack för alla kommentarer.

Nu har det gått mer än en månad sedan jag togs in akut pga bröstsmärtor, som med största sannolikhet fförorsakades av magbesvär.

Fick en effektiv magmedicin, som jag bara behöve använda c:a 4 veckor för att få magen att återgå till normalbetende.
En bieffekt: gått ner ungefär 3,5 kg. Skall försöka behålla den nedåtgående kurvan i framtiden. Målet är c:a 87 kg.

Har, av omsorg för magen, nästan upphört med kaffedrickande och matintag efter 18,00. Min mage behöver tydligen en fasteperiod på c:a 12 timmar per dygn för att fungera normal.

Har bla bytt däck på bilen, utfört en del "svetdrivande" trädgårdsarbeten. Har inte känt några symptom.

Idag känner jag mig "normalfrisk" :-) för min åder, c:a 72. Undrar om en elkonvertering kommer att öka livskvalitén i sådan omfattning att det är värt att underkasta sig en sådan behandling. Jag tvekar. Använder forfarande varan.

Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2010/04/22 :  16:28:54  Visa profil  Svara med citat
quote:
Ursprungligen postad av KaraGU

Undrar om en elkonvertering kommer att öka livskvalitén i sådan omfattning att det är värt att underkasta sig en sådan behandling. Jag tvekar. Använder forfarande varan.

Hej KaraGu,

Jag hänger inte riktigt med. Har Du pågående flimmer eller ej? Det kan enkelt avgöras med EKG. Och oftast känner Du det om Du kontrollerar Din egen puls vid handleden. Om Den är oregelbunden har Du förmodligen flimmer (eller annan hjärtstörning).

Om Du har pågående flimmer skall Du definitivt sikta in Dig på elkonvertering. Det är absolut inte nyttigt att flimra (även om man inte direkt känner av flimret) och jag utgår ifrån att Du vill vara vid så god hälsa som möjligt så länge som möjligt. Flimrande hjärta innebär bl a risk för fibros, förstorat hjärta och hjärtsvikt - alltihop ganska otrevligt.

Lycka till!

Håkan

Symptomfri 2005-09 - 2008-05 (32 månader) efter två ablationer. I augusti 2008 fick jag i samband med extrem kolhydratbantning (i ketos) några flimmerattacker som spontankonverterade tillbaka till sinus. Sedan var det lugnt ett år. I augusti 2009 var det dags igen. Dock ej förmaksflimmer utan extrasystoler (för tidiga kammarsammandragningar). Dessa besvär försvann efter cirka tre veckor och med perspektiv på det hela tror jag att problemen hade med sommarhettan att göra.

I längden är jag kanske kandidat för en tredje ablation (eller en maze-operation) för att slippa medicinen som inte är harmlös och alltså inte helt effektiv.

Tar just nu 200 mg Cordarone plus 100 mg Seloken per dag. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, kalciumantagonister, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor.

Gillar Du forumet? Du kan hjälpa till: http://xn--frmaksflimmer-imb.se/help.asp

Ropen skalla: ablationer åt alla
Gå till toppen av sidan

KaraGU

Sweden
4 inlägg

Postat - 2010/04/27 :  17:05:35  Visa profil  Svara med citat
Ja att försöka kolla sin egen puls är något som jag inte är särskilt duktig på.

Man bör observera att det konstaterade förmaksflimmret iakktogs då jag hade en förskräcklig smärta från bröstkorgen pgs av "halsbränna".
Eftersom vår kropp styrs av elpulser kan jag tänka mig att det var rätt bökingt i "kroppsetern" och att mitt hjärta fick lite "störsignaler" som resulterade i flimmer.

När min mage slutade bråka, efter en vecka har jag inte haft några som helst symptom på att "vilja svimma", "börjar susa i öronen" (blodtrycksfall eller likande) Härom dagen sågade vi ner en 20 m lång häck och samlade ihop de mer än två meter långa avsågade "träden" i häcken. Ett arbete som tog c:a 6 timmar eller mer.

Jag undrar om man bara utgår från ett EKG eller om man ser hjärflimmer bättre med ultraljud.

Som det är just nu tycker jag att jag har mer besvär av medicineringen med Vafarin än av de ursprunglia besvären.

Det kanske är dags att kolla med dom som sköter doseringen igen. Jag har ju inte haft någon personlig kontakt med kardiologen utöver blodprovstagning och att jag fått min dos förhöjd. Är lite orolig för att den ökade dosen skall göra mig benägen att få en hjärnblödning. Har löst om sådan effekter.l

Subjektivt lider jag för närvande inte av något flimmer.
Gå till toppen av sidan

Gunnar

Sweden
434 inlägg

Postat - 2010/04/27 :  20:01:11  Visa profil  Besök Gunnar's hemsida  Svara med citat
Hej KaraGU,
jag förstår dig inte riktigt. Varför gå omkring och fundera på olika eventualiteter? Mitt råd är att gå till närmsta vårdcentral och be dem ta ett EKG, då du vill veta om du flimrar. Från EKGet får du ett helt entydigt svar om du har flimmer.

Man kan tydligt se det också med ultraljud, men den undersökningen är till för att mäta upp hjärtat och kolla eventuellt klaffläckage, väggrörlighete m.m. Ett viktigt mått är vad som på engelska kallas "ejection fraction", vilket visar hur mycket av kammarens volym som pumpas ut. Är den låg så har man hjärtsvikt, vilket kan vara resultatet av åratals med flimrande.

Obs! Ändringar i medicinering diskuteras alltid med en läkare. Jag är inte läkare.
Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000