Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Mediciner
 Rytmonorm, Rythmol
 Erfarenheter av Rytmonorm?
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2007/01/23 :  02:54:35  Visa profil  Svara med citat
Har Du provat Rytmonorm? Har det hjälpt Dig?

Det vore kul att höra vilka erfarenheter forumets deltagare har av den här medicinen som på något sätt tycks ha hamnat i skuggan av Tambocor.

Håkan

Hasse

Sweden
315 inlägg

Postat - 2007/06/06 :  18:42:40  Visa profil  Besök Hasse's hemsida  Svara med citat
Jag provade på Rytmonorm under en period av ungefär tre veckor men flimmret blev värre så den plockades bort och in sattes istället Durbis som fungerade lite bättre. Efter det så har jag provat flera men senast så var det Bisoprolol som nu har plockats bort pga depression. Detta ledde i sin tur till ett nästan konstant FF som nu ska elkonverteras efter Waranbehandling.

Hasse
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2007/06/07 :  07:40:23  Visa profil  Svara med citat
Där ser man hur individuellt medicinerna verkar! Jag antar att det måste bero på genetiska skillnader. En dag kanske vi kan få rätt medicinering från början, efter ett enkelt blodprov.

Jag träffade en gång en man på en kardiologavdelning som hållt sitt förmaksflimmer i shack 12 år (!) med just Rytmonorm. Så det hjälper en del.

Hoppas Du hittar rätt medicin för just Dig, Hasse. Eftersom medicinerna ger Dig trassel, har Du övervägt kateterablation?

Håkan
Gå till toppen av sidan

ovesne

Sweden
7 inlägg

Postat - 2007/11/21 :  20:22:35  Visa profil  Svara med citat
Jag har använt Rytmonorm (2 * 300 mg per dag) i ca 6 år efter att ha provat ett flertal mediciner i 15 år. Den sämsta för mig har varit Tambocor, som vid flimmer förstärkte orytmen. Hade 240 slag/min i puls vid ankomst till akuten. Den medicinen passade inte mig alls.
Efter det började jag med Rythmonorm. Den har gjort att jag under 5 år inte behövt göra någon elkonvertering (fick göra en i somras). Däremot har jag haft en del arytmier som pågått i ca 1 timme som mest. Men det har varit sällsynt. Oftast varar det bara några minuter. Sammantaget är jag mycket nöjd med denna medicin. Den fungerar bra på mig.

Har kortare rytmstörningar då och då som jag häver med en lång utandning. Äter 2 x 300 mg Rythmonorm och 25 mg Athenolol. Har provat de flesta mediciner med varierande resultat. Rythmonorm passar mig bra. En konvertering på 5 år (i somras). Ablation på gång. Ska kallas till Örebro för undersökning i Januari.

Ändrad av - ovesne den 2008/01/15 13:44:45
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2007/11/21 :  22:22:23  Visa profil  Svara med citat
Välkommen Ove!

Tack för att Du hörde av Dig. Kul att Du mitt i flimmereländet i alla fall hittat en medicin som passar Dig bra. Jag tror Du är den ende av de som skriver på forumet som använder medicinen just nu. Det tycks annars vara Sotatol och Tambocor de flesta svenska läkarna satsar på.

Håkan

_________________________________________________________________________________________________
Symptomfri sedan 2005-09 efter två ablationer. Tar just nu i genomsnitt cirka 150 mg Cordarone om dagen plus 100 mg Seloken och 300 mg aspirin per dag. Samt silymarin mot leverpåverkan
av Cordaronet.

Gillar Du forumet? Du kan hjälpa till: http://xn--frmaksflimmer-imb.se/help.asp

Ropen skalla: ablationer åt alla
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2008/01/15 :  15:51:21  Visa profil  Svara med citat
quote:
Ursprungligen postad av ovesne

Ablation på gång. Ska kallas till Örebro för undersökning i Januari.

Grattis! Skriv in Dig i Kalendern på forumet när Du vet datum. Så vi kan sända Dig en tanke när dagen är inne.

Håkan

_______________________________________________________________________________________________________________________

Symptomfri sedan 2005-09 efter två ablationer. Tar just nu i genomsnitt cirka 140 mg Cordarone om dagen plus 100 mg Seloken och 300 mg aspirin per dag.

Gå till toppen av sidan

Marcus

1 inlägg

Postat - 2008/01/25 :  12:11:44  Visa profil  Svara med citat
Jag har använt Rytmonorm under ca 8 år. Jag fick den ordinerad i Singapore när jag jobbade där. När jag återvände till Sverige verkade svenska läkare relativt obekanta med preparatet. Den har fungerat bra för mig men jag har ändå tvingats genomföra två ablationer. Men det är nu två år sedan den senaste och allt fungerar bra. Jag tar nu 3*150 dagligen.
P-O
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2008/01/25 :  13:37:40  Visa profil  Svara med citat
Välkommen till forumet, P-O (Marcus)!

Är Du alltså flimmerfri nuförtiden, Marcus?

Du tar medicin trots att Du gått igenom två ablationer. Är det så att Du flimrar utan medicin eller tar Du medicin "för säkerhets skull"? Bara kul att veta.

Jag är själv abladerad 2 ggr men tar Cordarone fortfarande efter dryga år just "för säkerhets skull". Men jag håller på att trappa ner Cordarone-användningen.

Om Du är helt flimmerfri sedan över ett år, anmäl Dig gärna under http://xn--frmaksflimmer-imb.se/forum/forum.asp?FORUM_ID=56 där vi ger vittnesbörd som kan ge stackars flimrare hopp. Det går ju faktiskt att bli av med eländet.

Håkan
____________________________________________________________________________________________________________________________________

Caveat lector: jag är lekman, ibland påläst, och olycksbroder, absolut ingen läkare. Bedöm mina inlägg därefter, tag inget för givet. Om det jag skriver understundom kan tjäna som underlag för Din diskussion med behandlande läkare, så är jag nöjd.

Symptomfri sedan 2005-09 efter två ablationer. Tar just nu i genomsnitt cirka 110 mg Cordarone om dagen plus 100 mg Seloken och 300 mg aspirin per dag. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor.

Gå till toppen av sidan

Noma91

Sweden
21 inlägg

Postat - 2018/03/13 :  18:12:45  Visa profil  Skicka ett AOL-meddelande till Noma91  Svara med citat
Jag ska i skrivande stund om en vecka läggas in för att bli insatt på Rytmonorm. Jag hoppas innerligt att denna medicinen kommer att hjälpa mig då det är den sista utvägen innan en eventuell Maze/mini maze kanske måste göras.
Har testat Cordarone (ingen effekt alls), Multaq (fortsatta flimmer episoder men höll ner frekvensen) samt testat Tambocor som jag snabbt fick sätta ut efter biverkningar. Så hoppas nu verkligen att denna medicinen kan hjälpa mig.

/Klara

Första konstaterat flimmer Aug 2015 och var då 24 år (Har dock haft det sedan 13 års ålder, vid efter tanke om symtom). Ablation okt -16 och feb -17. Elkonventeringar över 20 gånger.
Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000