Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Behandlingar
 Wolf Mini-Maze (titthåls-Maze)
 Lite erfarenheter från en Mini-Maze operation
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

Tholun

Sweden
310 inlägg

Postat - 2010/04/04 :  07:18:07  Visa profil  Svara med citat
Ska i denna tråd försöka dela med mig av mina erfarenheter och upplevelser från den än så länge, lite ovanliga mini-maze operationen som jag gjorde på Umeå universitetssjukhus den 8 mars.

Jag ska kort och gott börja med det bästa, jag har sedan operationen inte haft en enda flimmer attack, eller fladder symptom, till och med mina besvärliga inre "skakningar" känner jag än så länge inte av. Nu är jag klart medveten om att det är svårt att säga utfallet av operationen innan helningsprocessen är klar vilket beräknas till 3-6 månader.

Lite bakgrund:

Jag har efter min ablation (kateter, med ingång i ljumsken, och genom att försöka isolera genom att bränna vid lungvenernas mynningar) i augusti 2008 fortfarande haft flimmer 3-4 gånger i veckan där attackerna vanligtvis uppstått på senkväll eller natt och varat ca 3-9 timmar med en frekvens på ca 160 i vilopuls.

Efter ablationen 2008 fick jag ganska mycket problem med "inre skakningar" vilket har varit ganska svårt att diagnostisera, men jag tror själv ganska mycket på Håkans (Admins) tidigare teorier om virvlande förmak, det har kännt så.
På grund av detta har min lust till ytterligare ablation varit ganska låg då jag inte har önskat mer av dessa skakningar som har varit ganska konstant då jag inte har haft flimrat.

Nu under senhösten 2009, valde jag i alla fall att efter samråd med min lokala kardiolog ställa mig i kön för ytterligare en ablation.
Jag blev uppringd från universitetssjukhuset och fick frågan om jag var beredd att genomgå en mini-maze operation på Thorax avdelningen då dels deras beläggning var mindre än planerad, jag var en bra kandidat för detta, och att min tidigare abladör där tyckte att denna typ av ablation var ett mycket bra komplement till den tidigare.

Jag fick relativt lite information av min tidigare abladör om själva ingreppet (mini-maze) och sökte själv via forumet och www.minimaze.org vad och hur det görs och vad det innebär.

Det kom en bekräftelse om att jag stod i kö och att ingreppet planerades inom 3 månader från beslutsdatumet (vilket var 24 nov -2009). Ringde sköterskan några gånger då det enligt planering var 3-5 veckor kvar till planerad tid, och fick bara beskedet om att jag inte än var på tur. PANG en vecka före utsatt tid fick jag brevet om inläggning den 7 mars för operation(det misstämde på ca 14 dagar....)

Efter kommunicering med sköterskan fick jag ordern om att ställa ut waranet genom att äta sista dosen fredag kväll före operationen som skulle göras påföljande tisdag.

Söndag 7 mars
Jag anlände som planerat den 7 mars för inläggning, och anmälde mig på avdelningen och fick genomgå inskrivningsprocessen tillsammans med ytterligare ett antal patienter som skulle göra allt från bypass, klaffbyten med mera, jag var ensam om skulle göra en mini-maze, och blev snabbt varse om att jag tillhörde undantaget, då jag skulle göra någonting "speciellt".....

Måndag 8 mars
Nu skulle det vara en heldag med aktiviteter, provtagningar träffa läkaren (efter samtalet så ritade han var han skulle "snitta" och mumlade "hmmm ungefär där...."
Man träffade även sjukgymnaster och narkosläkare, och det var då jag första gången fick vetskap om att man skulle sätta in någon form av smärt-reglerare i ryggen i samband med narkosen.

Tisdag 9 mars
Dagen D var här, efter duschning med hibiscrub var jag först ut på avdelningen för operation 07:30. Fick en lugnande spruta 30 min före och rullades iväg till narkosen.
Lagomt lullig hörde jag sedan dom säga att mitt waranvärde inte var tillräckligt bra för att sätta in denna smärtreglerare i ryggen men att dom kan göra det senare........

Tisdag 9 mars - Lördag 13 mars
Tiden efter operationen då jag vaknade och framåt innebar en period med mycket smärta, jag hade fortfarande fel waranvärde (för högt, och riskerade blödning) så man kunde inte sätta in en smärtreglerare. Jag fick däremot en morfinpump där jag själv kunde trycka för dosering vid smärtan, och det gjorde jag, 95 gånger första dygnet vilket var för mycket så dom var tvugna att minska från dubbel dosering till enkel. Här konstaterar jag vikten av att gå och kontrollera PK-värdet veckan innan eventuell operation och inte som jag 5 veckor före.....
Dessa dagar vill jag helst förtränga ur mitt medvetande

Söndag 14 mars - Tisdag 16 mars
Började smärtan klinga av och normaliseras och jag började kvickna till så pass att jag på Tisdagen fick åka ambulans för första gången som transport till mitt hemsjukhus.

Onsdag 17 mars - Fredag 19 mars
Tillbringade jag på hemsjukhuset och dessa dagar innebar mycket provtagningar och sjukgymnastik. Fick regelbundet ta lungröntgen då jag hade vätska i lungorna vilket jag förstår är vanligt vid denna typ av ingrepp. Kan konstatera att man efter ett sådant ingrepp är väldigt svag och rör sig allmänt som en pigg "120-åring".
Här är bara att konstatera att bästa redskapet som jag tyvärr inte använde flitigt nog är PEP-flaskan (en halvfull 1-litersflaska med slang) som jag borde haft blåst i betydligt mer än vad jag gjorde.

Nu har jag varit hemma drygt 14 dagar och är fortfarande inte riktigt i form, Påskafton firade jag på akuten på hemsjukhuset och kunde konstatera att min feber som jag haft senaste veckan beror troligen på att jag har för mycket vätska i min vänstra lunga.
Nu måste jag vara mer igång än tidigare trots "sjukdomskänslan" man har med förhöjda temperaturvärden.
Jag äter fortfarande en hel del värkmediciner då det fortfarande känns som om jag blivit överkörd av en buss.

Någonting som jag tycker har varit besvärligt är att inte kunna sova på sidorna utan att halv-sitta på rygg är ingen trevlig sovställning.
Att rekommendera är att man har en motorsäng i bostaden, det underlättar oerhört.

Nu hoppas jag mina erfarenheter inte skrämmer mer än de lockar, jag konstaterar i alla fall att JAG INTE HAR HAFT NÅGRA SOM HELST TENDENSER TILL ARYTMIER SEDAN OPERATIONEN, och trots smärtproblematiken skulle jag inte tveka att köra om hela skiten bara för att "kanske" bli fri från flimmret.

Thomas, mörbultad men

Född -65, Attackvis flimmrare sedan 200505 Abladerad 080811, Mini-Maze opererad 100308 med gott resultat, tar fortfarande Tambocor 200-300mg, Metoprolol 50mg, Waran 15 tab/v, Enalapril Krka 20mg, Amlodipin BMM Pharma 5mg har tidigare prövat Sotalol 320mg, Durbis Retard 500mg samt Cordarone 200mg utan resultat.
En av donatorerna av forumet

Ändrad av - Tholun den 2010/04/05 07:56:14

Otakt

Sweden
288 inlägg

Postat - 2010/04/05 :  11:29:28  Visa profil  Svara med citat
Hej Thomas!

Först, Tack för den fina beskrivningen av hela operationsperioden!
Är oerhört värdefullt för blivande kandidater för detta ingrepp.

OjOj det var ingen dans på rosor detta. Bröstkorgen "avger" mkt smärta, speciellt när man går in mellan revbenen.

Man brukar lägga en sk epiduralbedövning om INR<1,5. Detta ger en överlägsen smärtlindring, synd att du inte kunde få detta. Det är samma bedövning som vid förlossning, man sticker bara lite högre upp.

Hela förloppet förefaller tuffare än vad jag personligen hade trott. Med tanke på din stora flimmerbörda innan ingreppet, hoppas jag verkligen, att detta ska bli bra!

Mats

Haft paroxysmalt flimmer sedan -87. Har testat många läkemedel mot FF. Abladerad för fladder -02.

Haft pacemaker i 5 år, nu borttagen efter ablation. Markant försämring av flimret under 2009, abladerad i april -09.

Är nu i det närmaste besvärsfri, förutom extraslag i liggande. Således mycket bra effekt av flimmerablationen.
Gå till toppen av sidan

pelargon

Sweden
724 inlägg

Postat - 2010/04/05 :  13:10:14  Visa profil  Svara med citat
Thomas,

Jag tar fasta på de sista raden, du har åtminstone inte känt av minsta tendens till flimmer! DET låter underbart!

Smärtbitarna, operationen och hela den biten låter - hmm, inte fullt så kul - eller helt enkelt för d-ligt. Men hoppas att det är en passerad fas och att det nu bara ska bli bättre.

Krya på dig!

Vältränad kvinna f -71. Symptom konstig puls och blodtrycksfall. Avfärdades med "panikångest" utan EKG (läkare fälldes senare av HSAN). Korrekt diagnos VT och VES (19000/dygn). Sotalol 160 mg 21 juli-6 augusti, ablation 7 augusti 2008.

Mer om min historia hittar du på (med vidare länkar) http://xn--frmaksflimmer-imb.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=959

Tipsar också om hur en ablation kan gå till http://xn--frmaksflimmer-imb.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=929

Har du haft nytta av forumet? Du kan göra en insats och donera en liten slant till driften då och då.
Gå till toppen av sidan

Gunnar

Sweden
434 inlägg

Postat - 2010/04/05 :  16:25:18  Visa profil  Besök Gunnar's hemsida  Svara med citat
Har läst om liknande erfarenheter av Mini-maze på andra forum. Sett från mitt persktiv så tycker jag inte att ingreppet går att försvara, då man inte har kunnat visa på större lyckandefrekvens ett år efter ingreppet än med ablation. Ablation anses vara relativt smärtfri av de som gått igenom ingreppet och har definitivt inte den konvalecens som du beskriver. I de flesta fall kan man få åka hem efter 1 till 2 dagar.
Gå till toppen av sidan

Tholun

Sweden
310 inlägg

Postat - 2010/08/12 :  09:01:57  Visa profil  Svara med citat
Nu är det dags för en liten uppdatering om hälsotillståndet efter Mini-Maze ingreppet för 5 månader och 3 dagar sedan.

Tillståndet är FANTASTISKT, jag har endast haft en "tendens" till att jag känner den karaktäristiska känslan innan flimmret startar och det var helt självförvållat (hade glömt och ta min medicin )

Tilläggas ska att det inte har saknats tillfällen för flimmret att visa sig, exempelvis i söndags eftermiddag då flickan (5 år) bröt foten (ganska komplicerat) i studsmattan i vår sommarstuga och det tog fram till 03:00 morgonen därpå innan hon fick komma till en vårdavdelning. Vid det tillfället var jag bombis på att flimmret skulle ge sig till känna, men icke.

Oavsett andras erfarenheter av denna typ av ingrepp så känner jag mig ytterst tillfreds och jag har till och med förträngt den ständiga oron som jag tidigare gick omkring med, då jag väntade på nästa "attack"

Thomas, den numera ständiga optimisten

Född -65, Attackvis flimmrare sedan 200505 Abladerad 080811, Mini-Maze opererad 100308 med gott resultat, tar fortfarande Tambocor 200-300mg, Metoprolol 50mg, Waran 15 tab/v, Enalapril Krka 20mg, Amlodipin BMM Pharma 5mg har tidigare prövat Sotalol 320mg, Durbis Retard 500mg samt Cordarone 200mg utan resultat.
Gå till toppen av sidan

Elisabeth

Sweden
146 inlägg

Postat - 2010/08/12 :  23:05:54  Visa profil  Besök Elisabeth's hemsida  Svara med citat
Härligt att höra!
Elisabeth

Haft flimmerattacker i 20 år. Prövat alla möjliga kombinationer av Seloken, Tambocor, Durbis retard, Digoxin, Cordarone mfl. Elkonverterad > 40ggr . De sista åren utan resultat. Abladerad 2008, 2009 och 2010 . Hjärtat har ändrat form så klaffen läcker lite.
Kallas " Terapiresistent "men ordinerad Cordarone 200 mg, Seloken 200 mg, Digoxin 25 mg , Waran, Enalapril 20 mg
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3161 inlägg

Postat - 2010/08/22 :  01:33:24  Visa profil  Svara med citat
quote:
Ursprungligen postad av Tholun

Thomas, den numera ständiga optimisten

Grattis Thomas till det goda resultatet av Din mini-maze. En fröjd att läsa. Hoppas Din flicka repar sig snabbt!

Håkan

Symptomfri 2005-09 - 2008-05 (32 månader) efter två ablationer. I augusti 2008 fick jag i samband med extrem kolhydratbantning (i ketos) några flimmerattacker som spontankonverterade tillbaka till sinus. Sedan var det lugnt ett år. I augusti 2009 var det dags igen. Dock ej förmaksflimmer utan extrasystoler (för tidiga kammarsammandragningar). Dessa besvär försvann efter cirka tre veckor och med perspektiv på det hela tror jag att problemen hade med sommarhettan att göra.

I längden är jag kanske kandidat för en tredje ablation (eller en maze-operation) för att slippa medicinen som inte är harmlös och alltså inte helt effektiv.

Tar just nu 200 mg Cordarone plus 100 mg Seloken per dag. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, kalciumantagonister, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor.

Gillar Du forumet? Du kan hjälpa till: http://xn--frmaksflimmer-imb.se/help.asp

Ropen skalla: ablationer åt alla
Gå till toppen av sidan

Tholun

Sweden
310 inlägg

Postat - 2011/01/01 :  08:56:54  Visa profil  Svara med citat
Snart har det gått 9 månader sedan operationen, 9 månader som varit helt flimmerfria för min del .
Det har funnits enstaka tillfällen då jag har känt att flimmret är på väga att bryta ut (känner så tydligt igen signalerna) men det har ej utmynnat i något flimmer.

Just nu så njuter jag av mitt hälsotillstånd, slipper oron för nästa attack, men det finns dock en oro under ytan i form av hur länge de mediciner jag går på håller och fungerar som de ska....

På mitt senaste återbesök hos läkaren kunde han konstatera på ultraljudet att mitt "förmak" hade blivit 2 mm mindre vilket kan konstateras att läkning pågår för fullt

Ett Gott Nytt flimmerfritt år tillönskar jag er alla tappra FF:are på forumet.

Thomas

Gå till toppen av sidan

pelargon

Sweden
724 inlägg

Postat - 2011/01/01 :  14:59:32  Visa profil  Svara med citat
Kul att höra! Gott Nytt År på dig också!

Vältränad kvinna f -71. Symptom konstig puls och blodtrycksfall. Avfärdades med "panikångest" utan EKG (läkare fälldes senare av HSAN). Korrekt diagnos VT och VES (19000/dygn). Sotalol 160 mg 21 juli-6 augusti, ablation 7 augusti 2008.

Mer om min historia hittar du på (med vidare länkar) http://xn--frmaksflimmer-imb.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=959

Tipsar också om hur en ablation kan gå till http://xn--frmaksflimmer-imb.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=929

Har du haft nytta av forumet? Du kan göra en insats och donera en liten slant till driften då och då.
Gå till toppen av sidan

Tholun

Sweden
310 inlägg

Postat - 2016/01/23 :  07:23:53  Visa profil  Svara med citat
Nu är det dags för en liten uppdatering, det var länge sedan jag skrev
någonting på forumet och nu den 8 mars är det precis 6 år sedan min operation
och jag kan summera att det tidigare ständiga flimmret har reducerats till ett mycket begränsat antal kortare episoder nattetid samt 2 st tillfällen med kännbart flimmer
i vaket tillstånd.

Nu i samband med den årliga "besiktningen" med en veckas bärande av bandspelar-ekg:n så konstaterades inga som helst episoder av flimmer

Och nu är det dags för den stora händelsen, jag ska sluta helt med TAMBOCOREN vilket gör mig ganska nervös. Jag har inte tagit någon tablett sedan i onsdags denna vecka men jag känner nervositeten komma sakta men säkert krypande, där jag nu ständigt analyserar alla tänkbara reaktioner av detta.

Jag har haft 6 sköna år efter min operation, gick ner på halvtid 2009, jobbar fortfarande halvtid men har kombinerat detta med att utveckla den egna verksamheten vilket gör att jag idag jobbar någonting mellan 100-130%
och det fungerar ypperligt.
Har ett stort egenansvar att se till att inte låta stressen ta överhand vilket gjort att när jag ser-/märker att jag är på väg tillbaka in i mitt gamla "stressmönster" kliver jag tillbaka i stället för att fortsätta och det har fungerat bra.

Till er alla som kämpar för en flimmerfri vardag vill jag bara säga att jag fick den.
(än så länge....)

Ha det bra kamrater

Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000