Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Mediciner
 Cordarone
 Cordarone
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

flodgrod

Sweden
207 inlägg

Postat - 2010/05/11 :  13:23:15  Visa profil  Svara med citat
Hej,
Har tagit Cordarone i en vecka och skall fortsätta i tre månader. Någon som har erfarenheter av denna medicin?

mvh
flodgrod

Född -65: Paroxysmalt flimmer sedan 1987-11. Gjort tre lungvensisoleringar 2005-08, 2007-09 och 2010-03. TIA 2002-07.
Medicinering: Cordarone 200 mg, Emconcor 2,5 mg, Simvastatin 20 mg, Allopurinol 100 mg och Waran. Har drygt 20 års erfarenhet av konditionsträning och FF.

Admin

Sweden
2627 inlägg

Postat - 2010/05/11 :  22:07:35  Visa profil  Svara med citat
Hej, jag flyttade inlägget till Cordarone-kategorin.

Jo, vi är nog många som har erfarenheter av Cordarone, på gott och ont. Du kan läsa massor här på forumet. Som en sammanfattning: Cordarone är guldstandarden vad gäller antiarytmiska mediciner. Dess effektivitet står i särklass. Men omkring 20% (reservation: siffran tagit fritt ur minnet) får så svåra biverkningar att de måste avbryta behandlingen. De farligaste biverkningarna är lungtoxicitet och leverpåverkan. Därför måste man kontrollera lever och lungor regelbundet när man tar medicinen. Problemen med lungtoxicitet är numera ovanliga när man sänkt standarddos till 200 mg per dygn från 400. Någon här på forumet fick också svåra problem med sköldkörteln av medicinen.

Cordarone ger ofta stor ljuskänslighet (huden) varför man måste vara försiktig om man semestrar i solen.

Om man avbryter behandling med Cordarone så tar det många månader innan verkan försvunnit. Det är en otrevlig egenskap som naturligtvis är besvärlig om man drabbas av en biverkning.

Idag skulle man aldrig godkänna en medicin som Cordarone p g a dess biverkningar. Men man drar inte tillbaka drogen eftersom den hjälpt så många männsikor från svårt lidande. I USA har FDA inte godkänt Cordarone (amiodarone) för användning mot förmaksflimmer men medicinen används "off label" i stor skala.

Själv har jag knaprat Cordarone i 5 år och det har varit min räddning.

Håkan

Symptomfri 2005-09 - 2008-05 (32 månader) efter två ablationer. I augusti 2008 fick jag i samband med extrem kolhydratbantning (i ketos) några flimmerattacker som spontankonverterade tillbaka till sinus. Sedan var det lugnt ett år. I augusti 2009 var det dags igen. Dock ej förmaksflimmer utan extrasystoler (för tidiga kammarsammandragningar). Dessa besvär försvann efter cirka tre veckor och med perspektiv på det hela tror jag att problemen hade med sommarhettan att göra.

I längden är jag kanske kandidat för en tredje ablation (eller en maze-operation) för att slippa medicinen som inte är harmlös och alltså inte helt effektiv.

Tar just nu 200 mg Cordarone plus 100 mg Seloken per dag. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, kalciumantagonister, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor.

Gillar Du forumet? Du kan hjälpa till: http://xn--frmaksflimmer-imb.se/help.asp

Ropen skalla: ablationer åt alla
Gå till toppen av sidan

flodgrod

Sweden
207 inlägg

Postat - 2010/05/13 :  00:29:27  Visa profil  Svara med citat
Ojoj, Cordarone verkar vara en speciell medicin, underbar mot flimmer, men ev. farlig på annat sätt. Har skummat igenom inläggen och undrar några saker.

- Läste om problem med lungorna, vad innebär det?
- Funkar Cordarone och konditionsträning, nån som vet?
- Sover efter en vecka sämre och vaknar 2-3 ggr per natt. Det kan väl knappast bero på medicinen efter bara en vecka?
- Enligt bipacksedeln kan Cordarone interagera med betablockerare och Waran, vilket jag äter. Man undrar hur det går?

Har haft väldiga problem med flimmer efter min tredje ablation, men det försvann efter fyra dagar med Cordarone, otroligt!!! Inväntar nu bara biverkningarna.

/flodgrod

Född -65: Paroxysmalt flimmer sedan 1987-11. Gjort tre lungvensisoleringar 2005-08, 2007-09 och 2010-03. TIA 2002-07.
Medicinering: Cordarone 200 mg, Emconcor 2,5 mg, Simvastatin 20 mg, Allopurinol 100 mg och Waran. Har drygt 20 års erfarenhet av konditionsträning och FF.
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
2627 inlägg

Postat - 2010/05/13 :  16:48:24  Visa profil  Svara med citat
flogrod,

Jag har lite brådis men vill ge ett svar. Lungproblem innebär alltifrån att man får sluta ta medicinen p g a lungförändringar (upptäckta med lungröntgen eller genom svårförklarlig hosta t ex) till ond kvafull död. Observera att man ka dö av i stort sett allting (inte minst hjärtmediciner) om man har väldig otur. Precis som man kan dö i trafiken eller av matförgiftning. Så det är som alltid en balansgång mellan goda effekter och dåliga. Men som sagt, med 200 mg är fallen av fatal lungpåverkan få.

Jag själv har valt att ta Cordarone eftersom det givet mig livet tillbaka. Hellre en jätteliten risk för ond bråd död än ett utdraget lidande. Eller som min far brukade säga, hellre en ände med förskräckelse än en förskräckelse utan ände. Man lever ju idag.

Jag tror inte Cordarone har någon som helst påverkan på konditionsträningen. Prova!

Eventuella förändringar som kommer inom 4 - 7 dagar (flimmerfrihet, sömnproblem) tror jag är slumpens verk. Det tar normalt längre än så att bygga upp en verkningsfull koncentration. Men ingen blir gladare än jag om Du verkligen slipper flimret nu - oavsett om det är slumpen eller Cordaronet.

Sömnproblem är en känd biverkning som jag själv inte har några erfarenheter av. Jag råder Dig att avvakta någon månad eller två för att se hur det utvecklar sig med sömnen.

Vad gäller interaktioner:

Cordarone höjer INR-värdet mycket kraftigt. Det är alltså MYCKET VIKTIGT att skära ner dosen Waran (neråt hälften) när man börjar ta Cordarone och gå på täta kontroller i början. Jag hoppas för guds skull att de givit Dig sådana instruktioner. Rusa annars iväg till närmaste AK-mottagning och kontrollera Ditt INR.

Vad gäller antiarytmiska effekter så adderas effekterna av betablockerare och Cordarone. Man får alltså ge akt på att inte pulsen blir för låg. EKG ibland, speciellt i början, är väl en god idé.

Både Cordarone och betablockerare är blodtryckssänkande (Cordarone genom dess kärlvidgande egenskaper). Så man bör hålla ett öga på att blodtrycket inte faller för lågt, speciellt i början.

Håkan

Symptomfri 2005-09 - 2008-05 (32 månader) efter två ablationer. I augusti 2008 fick jag i samband med extrem kolhydratbantning (i ketos) några flimmerattacker som spontankonverterade tillbaka till sinus. Sedan var det lugnt ett år. I augusti 2009 var det dags igen. Dock ej förmaksflimmer utan extrasystoler (för tidiga kammarsammandragningar). Dessa besvär försvann efter cirka tre veckor och med perspektiv på det hela tror jag att problemen hade med sommarhettan att göra.

I längden är jag kanske kandidat för en tredje ablation (eller en maze-operation) för att slippa medicinen som inte är harmlös och alltså inte helt effektiv.

Tar just nu 200 mg Cordarone plus 100 mg Seloken per dag. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, kalciumantagonister, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor.

Gå till toppen av sidan

flodgrod

Sweden
207 inlägg

Postat - 2010/05/13 :  20:25:31  Visa profil  Svara med citat
Hmm, jag har lågt blodtryck normalt, dessutom betablockerare och nu Cordarone. Det räcker att jag sitter en kort stund och reser mig för att det skall snurra i skallen. Ingen hit alltså.

Ingen har sagt att jag skall kolla INR-värdet eller något annat värde heller efter att jag börjat med Cordarone. Vid insättning av medicinen kollades dock INR-, lever- och sköldkörtelvärden upp. Skall iofs iväg på måndag och kolla upp INR. Tänkte testa det här med konditionen i veckoslutet.

Tack för snabba svar trots att du är på språng.

mvh
flodgrod

Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
2627 inlägg

Postat - 2010/05/14 :  07:18:11  Visa profil  Svara med citat
flogrod,

Det är helt åt h*e att ingen sagt till Dig att kolla upp INR efter insättning av Cordarone. Jag blir heligt förbannad (det är absolut inte första gången fall som detta dyker upp på forumet ). Du bör inte skjuta upp kontrollen till måndag. Fixa det under fredagen - det är mitt tips. Har Du otur går Du just nu omkring med ett oacceptabelt högt INR-värde.

För mig, som lekman, tycker jag att betablockeraren verkar överflödig när Du har lågt blodtryck och känner yrsel. Fråga läkaren om det inte är dags att stryka den medicinen.

Håkan

Gå till toppen av sidan

jansson

Sweden
12 inlägg

Postat - 2010/07/23 :  08:20:21  Visa profil  Klicka för att se jansson's MSN Messenger-adress  Svara med citat
Hallå

Intressant att läsa om Cordarone.
Har haft förmaksflimmer i några år och gått på olika mediciner som ni alla andra. Från att ha 20 timmars attacker någon gång varje månad är jag nu nere på var tredje dag och det håller fortfarande på runt 18-20 timmar. Min räddning "varje gång" har varit att det slutat efter en hastig promenad. Har klarat mig från elkonvertering. Ser fram emot att testa nya medicinen och informerar framöver hur den funkar.
Trevlig fortsättning på sommaren
Jansson

FF med attacker varje eller varannan dag
Gå till toppen av sidan

petergustaf

Germany
953 inlägg

Postat - 2010/07/24 :  14:22:52  Visa profil  Svara med citat
Jansson !

Du kör alltså min patenterade "ansträngningskonvertering" !
Genialt !
Gratulerar !

Peter, på semester i internetfri zon (Blekingeskogarna), men snyltat sig till lite tid på en avlägsen släktings uppkopplade dator i närbelägen tätbygd.

__________________________________________________________________________________________________________________
Född -47; f.d. paroxysmal flimrare 1987-20080604 (ablation), med självkonverteringsförmåga och joggarambition
Diuretika + Statin
Donator !
Gå till toppen av sidan

hans fru

Sweden
4 inlägg

Postat - 2010/08/16 :  09:41:13  Visa profil  Svara med citat
Ja min man åt Cordarone under ca 3 år - räddningen för oss,livskvaliten tillbaka-.Sedan fick vi ett telsamtal att omedelbart sluta med Cord. sköldkörteln påverkad-det gick en vecka sedan lades han in med svår giftstruma.Har sedan dess ätit 22 tabletter om dagen-Selocen,Waran,Thacapzol och kortison-mkt trött.Sänder hjärtsignal via tel till Thorax -trygghet.Nu har värdena blivit bättre mycket bättre än tidigare.Arbetar men är givetvis mycket trött har flimmer hela tiden går ej att få bort.Ska börja med en ny medicin som jämställs lite med Cordarone fast ej sååå bra men utan dessa farliga biverkningar.Konvertering och ny medicin -ser vi fram mot.
Gå till toppen av sidan

hans fru

Sweden
4 inlägg

Postat - 2010/08/16 :  09:48:41  Visa profil  Svara med citat
Kanske vore något att begära att få den nya medicinen som just blivit godkänd.

Min man sov inte heller bra men vi var så lyckliga när flimmret omedelbar försvann.

Följderna efter giftstruman har varit och är allvarliga.

Be att få den nya medicinen istället! Den är dyr-men det är ditt liv det gäller.
Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000