Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Behandlingar
 Officiella riktlinjer
 Indikationer för Waran
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2010/05/24 :  10:51:40  Visa profil  Svara med citat
Använd CHADS score för riskbedömning

Hjärtsvikt 1 poäng
Hypertoni 1 poäng
Ålder 75 år eller äldre 1 poäng
Diabetes 1 poäng
Tidigare stroke/TIA 2 poäng

Lägg ihop poängen. Vid 2 poäng eller högre rekommenderas waran.

Håkan

Symptomfri 2005-09 - 2008-05 (32 månader) efter två ablationer. I augusti 2008 fick jag i samband med extrem kolhydratbantning (i ketos) några flimmerattacker som spontankonverterade tillbaka till sinus. Sedan var det lugnt ett år. I augusti 2009 var det dags igen. Dock ej förmaksflimmer utan extrasystoler (för tidiga kammarsammandragningar). Dessa besvär försvann efter cirka tre veckor och med perspektiv på det hela tror jag att problemen hade med sommarhettan att göra.

I längden är jag kanske kandidat för en tredje ablation (eller en maze-operation) för att slippa medicinen som inte är harmlös och alltså inte helt effektiv.

Tar just nu 200 mg Cordarone plus 100 mg Seloken per dag. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, kalciumantagonister, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor.

Gillar Du forumet? Du kan hjälpa till: http://xn--frmaksflimmer-imb.se/help.asp

Ropen skalla: ablationer åt alla

flodgrod

Sweden
280 inlägg

Postat - 2010/05/24 :  13:20:25  Visa profil  Svara med citat
Enda tävlingen där man skall ha så låg poäng som möjligt
Fick själv direkt en tvåpoängare

flodgrod

Född -65: Paroxysmalt flimmer sedan 1987-11. Gjort tre lungvensisoleringar 2005-08, 2007-09 och 2010-03. TIA 2002-07.
Medicinering: Cordarone 200 mg, Emconcor 2,5 mg, Simvastatin 20 mg, Allopurinol 100 mg och Waran. Har drygt 20 års erfarenhet av konditionsträning och FF.
Gå till toppen av sidan

Kristina

Sweden
680 inlägg

Postat - 2010/05/24 :  16:18:24  Visa profil  Svara med citat
Jag fick noll poäng så jag får väl samla poäng då

Kristina
------------------------
Inappropriated sinus node tachycardia,(IST) op 91 för AV-nod ÅK-tacky,och har nu fått FF som ledde till intensivvård.
Elkonvertering gjord i aug och Väntar på ev PM.
Äter Bisoprolol 5 mg, Burinex 1 mg,och Waran i varierande dos eftersom värdet är instabilt och Omeprazol i förebyggande syfte för att inte få magsår av Waranet
Har dessutom prövat all sorts hjärtmedicin under åren utan resultat eller för mycket biverkningar.

Jag är donator naturligtvis!
Gå till toppen av sidan

pippi

79 inlägg

Postat - 2011/11/04 :  22:23:19  Visa profil  Svara med citat
Hej hopp.

Det kanske redan står någon annanstans men nu får man som kvinna! också 1 poäng...

Godnatt alla flimmrare och fd flimmrare

Pippi

Female med Paroxymalt flimmer sen 2005 och 5 konverterningar plus ett LONG QT Syndrome för säkerhets skull.. Knaprar Seloken 150mg/dag, Waran och är utrustad med en Pacemaker. Väntelistad för Ablation
Gå till toppen av sidan

Kristina

Sweden
680 inlägg

Postat - 2012/06/04 :  17:42:47  Visa profil  Svara med citat
Jag fick Waran för all framtid pga återkommande olika slags arytmier

Kristina
------------------------
Inappropriated sinus node tachycardia,(IIST) fladder och extraslag op 91 för AV-nod ÅK-tacky,.
Har sommaren 2009 fått FF som ledde till intensivvård.
Elkonvertering gjord i slutet av aug 2009
Nytt ff 12 mars 2011 akut elkonvertering.
Äter Bisoprolol 7.25/dag mg Waran enligt ord
Orstanorm 5 mg x 2,samt Comfora enl läkarordnation.
(Silika,mineraler,Omega3 och Behepan)

Har dessutom prövat all sorts hjärtmedicin under åren utan resultat eller för mycket biverkningar.

Jag är donator naturligtvis!
Gå till toppen av sidan

flodgrod

Sweden
280 inlägg

Postat - 2012/06/05 :  12:47:16  Visa profil  Svara med citat
Strax innan min mazeoperation blev jag av med waranet för gott trots att jag har en två poängare p.g.a. TIA.

Född -65: Paroxysmalt flimmer sedan 1987-11. Gjort tre lungvensisoleringar 2005-08, 2007-09 och 2010-03. TIA 2002-07. Mazeopererad 26/1-12. Medicinering: Bisoprolol, Simvastatin och Allopurinol. Har lång erfarenhet av konditionsträning och FF.
Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000