Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Allmänt
 Till Dig som fått förmaksflimmer för första gången
 Generella tips till en förstagångsflimrare
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

Admin

Sweden
3161 inlägg

Postat - 2010/05/28 :  14:00:50  Visa profil  Svara med citat
1. Se till att behandlas av en kardiolog, inte av en allmänläkare. Kräv remiss till kardiolog om Du hamnat på vårdcentral och diagnosticeras med förmaksflimmer. Flimrar Du, bege Dig helst till akuten. Då hamnar Du oftast på kardiologen, utan omvägen över vårdcentralen. Observera att det på många ställen finns privata läkare som kan skriva remiss till kardiologen om vårdcentralen skulle krångla.

2. Är Du överviktig? Gör allt för att gå ner i vikt och motionera. Ta rådet på allvar. Men hetsa inte viktminskningen. Låt den ta flera år om så behövs.

3. Har Du för högt blodtryck! Se till att få ordning på det. Det finns effektiva mediciner. Högt blodtryck kan utlösa flimmer och gör flimret farligare.

4. Se till att sova ordentligt, 7-8 timmar per natt. Vi är många här på forumet som tror att vi fick vårt flimmer p g a för lite sömn.

5. Du dör inte knall och fall av förmaksflimmer. Men många faror hotar. Se till att komma under behandling snarast. Det är ingen bagatellsjukdom som många fortfarande tycks tro. Risken att drabbas av stroke, Alzheimer, andra demenssjukdormar, farlig hjärtsvikt m m mångdubblas om Du flimrar. Runt 1/5 av alla strokes beror på förmaksflimmer.

6. Den goda nyheten: det finns vård för nästan alla! Med mediciner, kateterablationer, livsstilsändringar och mazeoperationer så kan de allra flesta bli symtomfria.

Håkan

Symptomfri 2005-09 - 2008-05 (32 månader) efter två ablationer. I augusti 2008 fick jag i samband med extrem kolhydratbantning (i ketos) några flimmerattacker som spontankonverterade tillbaka till sinus. Sedan var det lugnt ett år. I augusti 2009 var det dags igen. Dock ej förmaksflimmer utan extrasystoler (för tidiga kammarsammandragningar). Dessa besvär försvann efter cirka tre veckor och med perspektiv på det hela tror jag att problemen hade med sommarhettan att göra.

I längden är jag kanske kandidat för en tredje ablation (eller en maze-operation) för att slippa medicinen som inte är harmlös och alltså inte helt effektiv.

Tar just nu 200 mg Cordarone plus 100 mg Seloken per dag. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, kalciumantagonister, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor.

Gillar Du forumet? Du kan hjälpa till: http://xn--frmaksflimmer-imb.se/help.asp

Ropen skalla: ablationer åt alla

bow5

Sweden
1 inlägg

Postat - 2010/10/25 :  16:25:02  Visa profil  Besök bow5's hemsida  Svara med citat
Tack för detta forum.
Har just kommit från avd 90 på Danderyd efter fyra dygn med diagnos förmaksflimmer. Snart 73 år får jag ju konstatera att livet levererat en mängd god hälsa. Så här långt.
Jätteglad blev jag att hitta detta forum. Vilken skatt av kunskap och erfarenhet.
Får omedelbart användbar information om vad jag ska fokusera på och hur risker ska minimeras. Nu står jag på Waran och Metoprolol med sikte på elkonvertering om tre veckor.
And life goes on.

Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3161 inlägg

Postat - 2010/10/26 :  12:21:01  Visa profil  Svara med citat
Hej och välkommen bow5!

Beklagar att Du drabbats av detta elände! Fint dock att Du känner Dig hjälpt av forumet.

Lycka till med elkonverteringen framöver. En sådan är totalt odramatisk för patienten. Det enda tråkiga är att bli väckt efter sövningen när man helst vill sova vidare ...

Har Du lite tur så hoppar hjärtat i rytm av sig sjävlt långt innan konverteringen. Jag håller tummarna för att så sker.

Mvh
Håkan

Symptomfri 2005-09 - 2008-05 (32 månader) efter två ablationer. I augusti 2008 fick jag i samband med extrem kolhydratbantning (i ketos) några flimmerattacker som spontankonverterade tillbaka till sinus. Sedan var det lugnt ett år. I augusti 2009 var det dags igen. Dock ej förmaksflimmer utan extrasystoler (för tidiga kammarsammandragningar). Dessa besvär försvann efter cirka tre veckor och med perspektiv på det hela tror jag att problemen hade med sommarhettan att göra. Hösten 2010 var det dags igen. Förmaksfladder som dessbättre försvann spontant.

I längden är jag kanske kandidat för en tredje ablation (eller en maze-operation) för att slippa medicinen som inte är harmlös och alltså inte helt effektiv.

Tar just nu 200 mg Cordarone plus 200 mg Seloken per dag. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, kalciumantagonister, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor.

Gillar Du forumet? Du kan hjälpa till: http://xn--frmaksflimmer-imb.se/help.asp

Ropen skalla: ablationer åt alla
Gå till toppen av sidan

vgurra

Sweden
158 inlägg

Postat - 2010/10/26 :  20:06:30  Visa profil  Svara med citat
Fler som håller tummarna för att du skall konvertera spontant.
För en del kan en måttlig pulshöjning göra att sinusknutan tar tag i taktpinnen igen och ger tillbaka sinusrytm. Det finns en del om fenomenet här på forumet. Fast se det inte som någon ordination, rekommenderar ett samtal med din kardiolog innan du prövar.

Diagnos: Paroxysmalt FF Juli 2008 + annat spök som under en period tolkades som förmaksfladder. Trött sinusknuta diagnos 200909 samt utsättning av betablock, så gott som symptomfri efter detta. Nu bara Trombyl! Senaste kända flimmer Maj 2009. 2005-2008 av och till symptom som aldrig fastnade på EKG. Stress, uttorkning och dålig sömn triggers, samt sist men inte minst låg puls av betablock, under 45-50 = problem.
Gå till toppen av sidan

tegelviken

Sweden
20 inlägg

Postat - 2011/04/30 :  13:27:35  Visa profil  Svara med citat
Gå ned i vikt, motionera och sova bättre. Kloka råd för alla. Men det hjälper alltså mot flimmer? Kan det rent av ersätta medicinering?

PeO
Gå till toppen av sidan

Vangelia

25 inlägg

Postat - 2014/02/18 :  19:39:51  Visa profil  Svara med citat
Otroligt skönt att ha hittat det här forumet där det finns människor som har varit med ett tag och har massor av erfarenheter att dela med sig av.

Kvinna född dec 1970, 178 sm lång , 60 kg.
Flimmer i ca 10 års tid utan att veta att det var flimmer. 6 december akuttransport då det fastnade och pulsen låg på mellan 150-200 i 2 timmar. Förlorade medvetandet. På akuten 3 sprutor med betablockerare, det funkade! Insatt på Multaq kort därefter, fungerade inte. Remiss för ablation skickad till Uppsala, övervägande om Tambocor står nu på lut.
Gå till toppen av sidan

Kristina

Sweden
673 inlägg

Postat - 2014/02/18 :  23:05:51  Visa profil  Svara med citat
Bra råd Håkan.

Undrar om man inte till i med kan skriva egenremiss till kardiologen om det skulle knipa?

Kristina
------------------------
Flimmer som utlöser fladder SVT och extraslag.Op 91 för AV-nod ÅK-tacky,.
Har juli 2009 fått FF med akut hjärtsvikt som ledde till intensivvård.
Elkonvertering gjord i aug 2009 samt 3 ggr juli 2012.Ablation 2014-0108,elkonv 2 ggr därefter
Äter Bisoprolol 10-15 mg/ dag mg Waran enligt ord

Har prövat all sorts hjärtmedicin under åren utan resultat eller mycket biverkningar.

Jag är donator naturligtvis!
Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000