Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Medlemsrummet
 Kalendern
 Ablation
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

prippe

Sweden
10 inlägg

Postat - 2010/06/05 :  11:59:17  Visa profil  Svara med citat
Snart är det dags för Ablation, 7-9 Juli. Det enda som är helt tokigt är tidpunkten, skulle ha firat mitt 20:e år på Power Big Meet som är 8-10 Juli.
Men i detta läge går hälsan före!!!

mvh//Prippe

Fick flimmer första ggn 14 januari 2009. Tar 200mgr Cordarone / dygn, 5mgr Bisoprolol / dygn och varierande doser Waran pga kommande ablation. Har fått tid till Ablation! 7/7-10!

Hasse

Sweden
132 inlägg

Postat - 2010/06/06 :  08:31:36  Visa profil  Besök Hasse's hemsida  Svara med citat
rätt tänkt med hälsan först. Men om du inte har för långt till Power Big Meet orkar du säkert ta dig dit efter ablation för ett dagsbesök i alla fall. Håller tummarna för att det går bra för dig.

Hasse

Född 1965 längd ca 190 cm och vikt mellan 96-100 kg
Abladerad 2 gånger och friskförklarad i september -09. Flimret är åter tillbaka, har provat att avstå alkohol, kaffe och choklad utan att det hjälpte. Gör nu avbrott med smågodis (något jag har svårt att vara utan). Fick tid till ablation nummer 3 den 17 maj, hade dock inte blivit insatt på Waran då så den blev inställd. Åter insatt på Waran nu och inväntar den n atiden till ablation när värdena tillåter den :)

Medicin för tillfället, Waran enligt ordination.

Gå till toppen av sidan

prippe

Sweden
10 inlägg

Postat - 2010/06/07 :  21:23:05  Visa profil  Svara med citat
Tackar...bor i V-ås så det är inte långt till själva crusingen, men det är väl bäst att intala sig att man inte orkar så man inte blir besviken. Ska iaf skicka ut tanten på fältet för att köpa en Powertröja.

//Prippe

Fick flimmer första ggn 14 januari 2009. Tar 200mgr Cordarone / dygn, 5mgr Bisoprolol / dygn och varierande doser Waran pga kommande ablation. Har fått tid till Ablation! 7/7-10!
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
2627 inlägg

Postat - 2010/06/07 :  22:32:16  Visa profil  Svara med citat
quote:
Ursprungligen postad av prippe

Ska iaf skicka ut tanten på fältet för att köpa en Powertröja.

Och ta kort!

Hjärtligt lycka till med Din kommande ablation!

Håkan

Symptomfri 2005-09 - 2008-05 (32 månader) efter två ablationer. I augusti 2008 fick jag i samband med extrem kolhydratbantning (i ketos) några flimmerattacker som spontankonverterade tillbaka till sinus. Sedan var det lugnt ett år. I augusti 2009 var det dags igen. Dock ej förmaksflimmer utan extrasystoler (för tidiga kammarsammandragningar). Dessa besvär försvann efter cirka tre veckor och med perspektiv på det hela tror jag att problemen hade med sommarhettan att göra.

I längden är jag kanske kandidat för en tredje ablation (eller en maze-operation) för att slippa medicinen som inte är harmlös och alltså inte helt effektiv.

Tar just nu 200 mg Cordarone plus 100 mg Seloken per dag. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, kalciumantagonister, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor.

Gillar Du forumet? Du kan hjälpa till: http://xn--frmaksflimmer-imb.se/help.asp

Ropen skalla: ablationer åt alla
Gå till toppen av sidan

prippe

Sweden
10 inlägg

Postat - 2010/06/10 :  18:08:09  Visa profil  Svara med citat
Tackar Håkan!
Hon ska ta med sig kameran

Måste bara få berätta om vad som hände idag, liten tillbakablick först bara:
Fick tid för datortomografi på bröstkorgen för nån månad sen i Solna, jag ringde dit och frågade om dom inte kunde flytta den till Västerås?. Jodå det ska vi fixa sa man i Solna. Gick dit i morse och till min förvåning så var det avbokat igår av Solna? Men va f-n, jaja hem och ringer Solna. Blir skickad hit & dit tills nån smart ser att det är Huddinge som ska göra datortomografin. Nu fick jag iaf ett namn på sköterskan som avbokat tiden. Ringer & söker henne men hon är på en annan avd. Men sköterskan som tar emot samtalet ska prata med henne och sedan återkomma, hon nämner samtidigt att dom tydligen sökt mig igår. Ok, inget registrerat på nr pressen. hmm, ok. En annan sköterska ringer upp mig och förklarar varför det vart inställt, den apparat V-ås har kan inte visa visuella bilder och att jag därför skulle behöva ta om det i nu Huddinge. Det var anledningen till avbokningen. Nu började jag få känningar.... Då sa jag det att samtalen dom försökte med inte var registrerade, vilket nr har ni? Det som följde med journalen från V-ås. Vilket var ett tel som jag inte haft på ca 1 år, MEN VA F-N. Jaja, tack så länge. Ringde direkt till hjärtkliniken här V-ås och fick veta att fast jag påvisat FLERA ggr att jag har nytt tel så fanns det inte med. Men vänta sa hon, det står nere på kommentarer? Men va f-n sa hon, vad är det för klåpare som gjort detta? Nåväl, hon ändrade nu så det står på rätt plats.

Vad säger man?

//Prippe

Gå till toppen av sidan

Hasse

Sweden
132 inlägg

Postat - 2010/06/11 :  07:56:56  Visa profil  Besök Hasse's hemsida  Svara med citat
ja vad säger man!!??

Jag tror det bara är att skratta åt eländet.

Hasse

Född 1965 längd ca 190 cm och vikt mellan 96-100 kg
Abladerad 3 gånger, senast 2010-06-02. Har provat många mediciner innan och mellan ablationerna. För tillfället flimmerfri men hade under tidiga morgonen efter ablationen ett par rusningar på hjärtat som ledde till att jag blev insatt på Metoprolol.

Medicin för tillfället, Waran enligt ordination samt Metoprolol 1 x 100 mg.

Gå till toppen av sidan

prippe

Sweden
10 inlägg

Postat - 2010/06/11 :  20:31:29  Visa profil  Svara med citat
Jadu Hasse, idag pratade jag med Huddinge igen ang transport. Fick det beskrivet och sen kom bomben...jag kan trots allt göra datortomografin i V-ås!? Jaha sa jag, har dom köpt in rätt apparat eller vad? Det skulle tydligen gå att ta nån teknisk utrustning från nån annan apparat, koppla upp den med ct´n och vips så ska man tydligen kunna få visuella bilder så som Huddinge vill ha dom.

Börjar likna såpopera/fars av det hela...hehe

Baksidan är ju att jag känner av att hjärtat rusar med ff som följd varje gång man ska kontakta någon inom sjukvården.

//Prippe

Gå till toppen av sidan

prippe

Sweden
10 inlägg

Postat - 2010/06/21 :  20:49:24  Visa profil  Svara med citat
Nu börjar det falla på plats med hur allt ska göras. Nu väntar en ct(i v-ås) och sedan bär det iväg till Huddinge den 7/7. Ska bli så skönt att få denna ablation, förra veckan var jobbig med sjukhuspersonal som inget vet och timtals långa ff-attacker som följd.

//Prippe

ps. som jag skrev i en annan tråd, TACK att denna sida finns

Gå till toppen av sidan

prippe

Sweden
10 inlägg

Postat - 2010/07/10 :  15:25:29  Visa profil  Svara med citat
Så där, hemkommen i går fredag. Ablationen gick bra och inget problem med ljumsken.
Det vart en ablation med kyla vilket bestämdes ca 3 minuter innan start. Det var lugnt hela tiden med smärta osv(har ganska hög smärttröskel), det hela tog ca 5 timmar och läkare/sköterskor var jättegulliga under hela tiden.
Det jobbigaste var direkt efter ablationen när man skulle ligga still i sängen, 2 timmar helt stilla och 4 timmar kvar i sängen innan jag fick sätta mig upp. Sen vart det promenad i korridoren som en vankande anka.
Kände mig så pass bra i går att det vart en tur ner på stan & kolla på träffen. Var där ca 2 timmar innan hemfärd.
Vart dock chockad när jag skulle lägga mig, vart som ett jätte kraftigt flimmer när jag la mig ner. Då slog det mig att dom varnade att det kunde kännas så närmaste dagarna pga hjärtat/vä lunga är svullna. Så det vart att ligga i datafåtöljen och sova.
På det hela så har allt gått bra och tack vare detta forum så kunde jag planera/förbereda mig mentalt innan.
Så tack igen för forumet!!!

mvh//Prippe

Gå till toppen av sidan

vgurra

Sweden
103 inlägg

Postat - 2010/07/10 :  16:07:07  Visa profil  Svara med citat
Grattis Prippe!! Håller tummarna för att du blir medicin och besvärsfri snart.

Diagnos: Paroxysmalt FF Juli 2008 + annat spök som under en period tolkades som förmaksfladder. Trött sinusknuta diagnos 200909 samt utsättning av betablock, så gott som symptomfri efter detta. Nu bara Trombyl! Senaste kända flimmer Maj 2009. 2005-2008 av och till symptom som aldrig fastnade på EKG. Stress, uttorkning och dålig sömn triggers, samt sist men inte minst låg puls av betablock, under 45-50 = problem.
Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000