Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Behandlingar
 Medicinering
 Oordinerade betablockerare emot stress
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

Kristina

Sweden
680 inlägg

Postat - 2010/06/12 :  14:22:30  Visa profil  Svara med citat
Jag har läst på ett annat forum att det finns personer som tar oordinerade betablockerare för att minska akut stress.Jag är väldigt tveksam till den sortens användning av denna sorts medicin dels därför att man lånar andras mediciner utan läkartillsyn,dels för att det finns inget reellt behov av medicinen för hjärtproblem och dels för att jag tycker att det finns bättre sätt att hantera stress.

Vad tycker ni.Borde man inte varna för denna sorts användande

Kristina
------------------------
Inappropriated sinus node tachycardia,(IST) op 91 för AV-nod ÅK-tacky,och har nu fått FF som ledde till intensivvård.
Elkonvertering gjord i aug och Väntar på ev PM.
Äter Bisoprolol 5 mg, Burinex 1 mg,och Waran i varierande dos eftersom värdet är instabilt och Omeprazol i förebyggande syfte för att inte få magsår av Waranet
Har dessutom prövat all sorts hjärtmedicin under åren utan resultat eller för mycket biverkningar.

Jag är donator naturligtvis!

Ändrad av - Kristina den 2010/06/13 00:00:00

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2010/06/12 :  16:22:28  Visa profil  Svara med citat
Kristina,

Håller med Dig!

Att på egen hand mixtra med hjärtmediciner är väl bland det stolligaste man kan hitta på. Det finns ju kontraindikationer för betablockare så har man otur kan man ju råka väldigt illa ut.

Håkan

Symptomfri 2005-09 - 2008-05 (32 månader) efter två ablationer. I augusti 2008 fick jag i samband med extrem kolhydratbantning (i ketos) några flimmerattacker som spontankonverterade tillbaka till sinus. Sedan var det lugnt ett år. I augusti 2009 var det dags igen. Dock ej förmaksflimmer utan extrasystoler (för tidiga kammarsammandragningar). Dessa besvär försvann efter cirka tre veckor och med perspektiv på det hela tror jag att problemen hade med sommarhettan att göra.

I längden är jag kanske kandidat för en tredje ablation (eller en maze-operation) för att slippa medicinen som inte är harmlös och alltså inte helt effektiv.

Tar just nu 200 mg Cordarone plus 100 mg Seloken per dag. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, kalciumantagonister, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor.

Gillar Du forumet? Du kan hjälpa till: http://xn--frmaksflimmer-imb.se/help.asp

Ropen skalla: ablationer åt alla
Gå till toppen av sidan

Kristina

Sweden
680 inlägg

Postat - 2010/06/12 :  23:58:55  Visa profil  Svara med citat
Ja jag påpekade det men skrivaren menade att hjärtat gick saktare och "lugnade ner sej" och att "det har ju idrottare för att orka mer".
Än värre personen hade lågt blodtryck! Man undrar hur folk tänker. Dom skulle ta en promenad istället

Kristina
------------------------
Inappropriated sinus node tachycardia,(IST) op 91 för AV-nod ÅK-tacky,och har nu fått FF som ledde till intensivvård.
Äter Bisoprolol 5 mg, Burinex 1 mg,och Waran i varierande dos eftersom värdet är instabilt och Omeprazol i förebyggande syfte för att inte få magsår av Waranet
Har dessutom prövat all sorts hjärtmedicin under åren utan resultat eller för mycket biverkningar.

Ändrad av - Kristina den 2010/06/13 00:00:29
Gå till toppen av sidan

Hasse

Sweden
315 inlägg

Postat - 2010/06/13 :  12:58:07  Visa profil  Besök Hasse's hemsida  Svara med citat
Håller med er bägge angående att själv leka läkare, det måste väl ändå vara det sämsta man kan göra. Angående idrottare och att det skulle orka mer hur funkar det? Jag själv orkar ju inget när jag äter betablockerare blir som tvärnit för mig när jag försöker springa. Hjärtat orkar ju inte snurra runt blodet i den fart det skulle behövas egentligen då väl, eller tänker jag fel?

Hasse

Född 1965 längd ca 190 cm och vikt mellan 96-100 kg
Abladerad 3 gånger, senast 2010-06-02. Har provat många mediciner innan och mellan ablationerna. För tillfället flimmerfri men hade under tidiga morgonen efter ablationen ett par rusningar på hjärtat som ledde till att jag blev insatt på Metoprolol.

Medicin för tillfället, Waran enligt ordination samt Metoprolol 1 x 100 mg.

Gå till toppen av sidan

Kristina

Sweden
680 inlägg

Postat - 2010/06/13 :  22:13:22  Visa profil  Svara med citat
Jag vet inte om det kan vara så att idrottare tränar och använde Bb för att få motigt,det kräver mer att röra sej med dem i kroppen,och sen trappar ner inför evenemang.Rent hypotetiskt kan det innebära att de då har bättre prestationsförmåga.

Jag själv tar "bara" 5 mg Bisprolol men har absolut ingen prestationsförmåga med den medicinen i kroppen.
Jag har i övrigt svårt att förstå hur man kan utan läkare inblandad medicinera med hjärtmedicin istället för att ta tag i situationen som skapar stress eller söka relevant hjälp.Det är ju inga ofarliga mediciner

Kristina
------------------------

Ändrad av - Kristina den 2010/06/13 22:16:13
Gå till toppen av sidan

Marimai

Sweden
4 inlägg

Postat - 2010/06/20 :  21:03:13  Visa profil  Svara med citat
Hej Kristina,

Läser här i din inlägg att du har ingen prestationsförmåga efter att du tar 5 mg Bisprolol. Jag har blivit ordinerat sen augusti 5 mg Emconcor och upplever att jag inte orkar mera gå som jag gjorde tidigare. Det blir så motigt efter en stund och jag får håll på högra sidan i höjd av diafragman. Gud bevare när jag har matkassen med mig. Tror du att betablockeraren är den verkliga boven här också? Har inte haft så många olika mediciner, tog över 25 år Isoptin men den hjälpte inte mera mot hjärtklappning och flimmer. Nu håller hjärtat sig lugnare men inte alltid. Ibland önskar jag att kunna ta också mot natten någonting eftersom jag tar hela dosen på morgonen. Har samma problem som många här, det flimrar mer vid sänggående och låter mig inte sova alltid. Läser ofta era inlägg men är inte så bra på att skriva själv. Det känns bra att ni finns och pratar om era problem. Jag har fått konstgjord mitralklaff inopererad, fick skadan efter reumatiskt feber redan som barn. Är nu 65 år gammal. Behandlas också med Waran.
Gå till toppen av sidan

Gunnar

Sweden
434 inlägg

Postat - 2010/06/21 :  09:23:18  Visa profil  Besök Gunnar's hemsida  Svara med citat
Det är skyttar som dopar sig med beta-blockerare. Det används också av jägare. De gör det för att få en lägre hjärtfrekvens och på så vis bli stadigare på handen. För andra mer fysiskt prestationsinriktade vore det en katastrof.

Obs! Ändringar i medicinering diskuteras alltid med en läkare. Jag är inte läkare.
Gå till toppen av sidan

Kristina

Sweden
680 inlägg

Postat - 2010/06/21 :  21:53:18  Visa profil  Svara med citat
Jag delar upp min dos så att jag tar 2½ mg morgon och lika mycket på kvällen men trött blir jag som sagt..Jag vet inte om det är betablockeraren enligt läkaren är dosen så liten att den inte skulle märkas.Jag klan inte bära därför har jag ansökt och för 15 år sen ffått handikapp-parkeringstillstånd så att jag får med mej maten hem från affären

Kristina
------------------------

Ändrad av - Kristina den 2010/06/21 21:56:01
Gå till toppen av sidan

kaos

Sweden
19 inlägg

Postat - 2012/05/01 :  09:41:01  Visa profil  Svara med citat
Betablockare, t ex Inderal, användes fr a tidigare av musiker och föredragshållare för att minska darrhänthet o darr på rösten. Man bör nog testa det innan man ställer sig på scenen. Har man otur får man ett astmaanfall.
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2012/05/11 :  01:41:00  Visa profil  Svara med citat
Förutom astma så finns potentiellt dödliga biverkningar av betablockerare. Om man lider av vissa typer av hjärtblock (partiell blockering av pulser till kamrarna) så kan ju en betablockerare ta livet av en (hjärtat stannar helt enkelt). För att undvika det måste läkare första ta ett EKG och studera det innan han skriver ut betablockerare. Dessutom, för diabetiker (och många är det utan att veta om det) så kan betablockerare dölja ett livsfarligt blodsockerfall och därmed leda till svimning och död. Det är alltså ett stort ansvar läkemedsllangare tar på sig.

Håkan

Två ablationer 2004 - 2005. Därefter mycket bättre, bara en flimmerattack per år i genomsnitt. I längden är jag kanske kandidat för en tredje ablation.

Tar just nu 200 mg Cordarone plus 200 mg Seloken per dag. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, kalciumantagonister, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor.

Cordaronet har havererat min sköldkörtel som nu vräker ut hormon. Jag provar medicin mot det. Om det inte fungerar måste jag operera bort min sköldkörtel och ta medicin (Levaxin) hela återstående livet. Ångrar trots allt inte Cordarone-användningen. Den gav mig livet tillbaka under 7 underbara år!

Gillar Du forumet? Du kan hjälpa till: http://xn--frmaksflimmer-imb.se/help.asp

Ropen skalla: ablationer åt alla
Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000