Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Behandlingar
 Elkonvertering
 Elkonventering/funderingar
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

sp69

Sweden
7 inlägg

Postat - 2010/07/13 :  14:16:20  Visa profil  Klicka för att se sp69's MSN Messenger-adress  Svara med citat
Dags för premiär stöt för min del..Nervös? Jaa,,lite skall erkännas..Några funderingar, om nu det blir som hoppats,,en lyckad konventering..Måste man fortsätta med Waran även efter el-konv.?

mvh
Staffan

Gunnar

Sweden
434 inlägg

Postat - 2010/07/13 :  17:04:19  Visa profil  Besök Gunnar's hemsida  Svara med citat
Nej, Du måste inte fortsätta med Waran efter el-konverteringen. Waran endast om du uppfyller CHADs scoren för att ta Waran, vilket inte alls är omöjligt.

Obs! Ändringar i medicinering diskuteras alltid med en läkare. Jag är inte läkare.
Gå till toppen av sidan

sp69

Sweden
7 inlägg

Postat - 2010/07/16 :  00:44:39  Visa profil  Klicka för att se sp69's MSN Messenger-adress  Svara med citat
Hej Gunnar.
Tack för ditt svar,,konventeringen lyckades..Och waran ska jag fortsätta äta minst 4 veckor till...
Även ett stort tack till dina inlägg om vagal flimrare..Nu säker på att jag tillhör den kategorin,,och att mitt eviga tjatande om seloken/metropronol till olika läkare stämmer...Nu ännu mera övertygad om att det startade mina problem..

Mvh
Staffan
Gå till toppen av sidan

Gunnar

Sweden
434 inlägg

Postat - 2010/07/16 :  05:12:00  Visa profil  Besök Gunnar's hemsida  Svara med citat
Här är lite mer info om el-konvertering och waran.

Det finns en "blintarm" inuti vänster förmak som kallas left appendage på engelska. När man flimrar finns det risk för att blodet blir stagnant i denna återvändsgränd och då koagulerar, dvs klumpar ihop sig. Vid el-konverterigen, som är en ganska våldsam process om man ser till styrkan i hjärtmuskelns sammandragning, finns det risk för att klumparna sprutar ut och följer med blodströmmen och därmed kan förorsaka proppar på andra ställen.

Waran förtunnar inte blodet. Det flyter lika bra och har samma viskositet som utan Waran. Däremot förhindrar det till en viss utsträcknint att blodet koagulerar, dvs fibrin omvandlas till fibrinogen. Detta innebär att Waran inte löser upp några proppar utan istället förhindrar att de byggs på och att nya bildas. Propparna löses däremot upp av en naturlig process som hela tiden pågår.

Av ovanstående framgår enligt min mening att Waran inte borde vara nödvändigt efter en el-konvertering och hjärtat går i sinus rytm.

Obs! Ändringar i medicinering diskuteras alltid med en läkare. Jag är inte läkare.
Gå till toppen av sidan

Gunnar

Sweden
434 inlägg

Postat - 2010/07/16 :  05:29:55  Visa profil  Besök Gunnar's hemsida  Svara med citat
P.S.
Du har rätt i att beta-blockerare inte skall tas kontinuerligt av vagala flimrare. Däremot är det viktigt att man tar det, när man flimrar för att därefter trappa ned det när flimret slutat. Om du tittar på de rekommendationer, guidlines, för behandling av flimrare, så anges att betablockerare inte förbättrar situationen för vagala flimrare utan tvärtom kan försämra läget.

För ett par år sedan gick motsvarigheten till socialstyrelsen i Storbrittainien ut med en mycket stark rekommendation för hur högt blodtryck skall behandlas med medicin. Förstahands val är ACE hämmare eller dihydropyridner (t.ex amlodipin) eller kombinationer av dessa piller. Detär möjligt att det visar sig att den epedimi av förmaksflimmer som framför allt fyrtiotalisterna nu genomgår orsakats av flitig användning av beta-blockerare för behandling av högt blodtryck. Vi eller våra barn får väl se vad man tycker om 15 20 år.

En annan sak är att namnet Seloken borde strykas. Den enda anledningen att det förkommer så frekvent är Astra Zeneccas effektiva marknadsföring hos läkarkåren och starka ställning i Sverige. Patentet på den aktiva substansen metoprolol har gått ut för länge sedan, men Astra Zenecca, lyckades förlänga patentet i US genom att marknadsföra det i "extended release" form.

Gå till toppen av sidan

greven

Sweden
1 inlägg

Postat - 2012/03/13 :  11:31:55  Visa profil  Svara med citat
Svar till Gunnar!
Waran förtunnar blodet och värdet ges av INR(PK)-värdet.Vid en elkonvertering får detta värde ligga melllan 2.0-3.9.Om el-konv. görs över övre gränsen är risken för blödningar stor, om det görs under nedre gränsen är risken för blodproppar stor.
Läs på SÖS hemsida om förmaksflimmer.Där står följande som jag betvivlar är fel:
Blodförtunnande behandling:
Blodförtunnande behandling minskar risk för blodpropp och behövs
även efter att elkonvertering genomförts. Dina riskfaktorer för
blodpropp avgör om behandling med Waran eller Acetylsalicylsyra
ska användas. Waran har en kraftigare blodförtunnande effekt och
kräver regelbunden kontroll.

BoS
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2012/03/13 :  13:08:07  Visa profil  Svara med citat
quote:
Ursprungligen postad av Gunnar

Av ovanstående framgår enligt min mening att Waran inte borde vara nödvändigt efter en el-konvertering och hjärtat går i sinus rytm.

Jag tror att man medvetet kalkylerar in risken för behovet av en ny elkonvertering inom kort tid. Då är det ju en fördel att stå på Waran och slippa vänta en månad.

Håkan

Två ablationer 2004 - 2005. Därefter mycket bättre, bara en flimmerattack per år i genomsnitt. I längden är jag kanske kandidat för en tredje ablation.

Tar just nu 200 mg Cordarone plus 200 mg Seloken per dag. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, kalciumantagonister, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor.

Cordaronet har havererat min sköldkörtel som nu vräker ut hormon. Jag provar medicin mot det. Om det inte fungerar måste jag operera bort min sköldkörtel och ta medicin (Levaxin) hela återstående livet.

Gillar Du forumet? Du kan hjälpa till: http://xn--frmaksflimmer-imb.se/help.asp

Ropen skalla: ablationer åt alla
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2012/03/13 :  13:11:03  Visa profil  Svara med citat
quote:
Ursprungligen postad av sp69

,konventeringen lyckades..

Grattis! Hoppas Du får njuta sinusrytm under lång tid!

Håkan

Två ablationer 2004 - 2005. Därefter mycket bättre, bara en flimmerattack per år i genomsnitt. I längden är jag kanske kandidat för en tredje ablation.

Tar just nu 200 mg Cordarone plus 200 mg Seloken per dag. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, kalciumantagonister, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor.

Cordaronet har havererat min sköldkörtel som nu vräker ut hormon. Jag provar medicin mot det. Om det inte fungerar måste jag operera bort min sköldkörtel och ta medicin (Levaxin) hela återstående livet.

Gå till toppen av sidan

flodgrod

Sweden
280 inlägg

Postat - 2012/03/13 :  23:04:36  Visa profil  Svara med citat
Svar till Greven!
Waran med det verksamma ämnet Warfarin förtunnar inte blodet. Man säger lite slarvigt i dagligt tal att det är blodförtunnande men det stämmer inte. Waran hämmar blodets förmåga att koagulera, det blir inte tunnare.

Så här säger FASS om Waran
Det verksamma ämnet warfarin hämmar blodets förmåga att levra sig (koagulera) och förhindrar därigenom uppkomsten av blodproppar i blodkärlen.

Så här säger Nycomed AB som tillverkar Waran
Verkningsmekanism
Den verksamma substansen warfarinnatrium verkar genom att hämma de K-vitaminberoende koagulationsfaktorerna.

Född -65: Paroxysmalt flimmer sedan 1987-11. Gjort tre lungvensisoleringar 2005-08, 2007-09 och 2010-03. TIA 2002-07. Mazeopererad 26/1-12. Medicinering: Bisoprolol, Simvastatin och Allopurinol. Har lång erfarenhet av konditionsträning och FF.
Gå till toppen av sidan

Ylva

Sweden
345 inlägg

Postat - 2012/03/13 :  23:44:05  Visa profil  Svara med citat
Alldeles riktigt flodgrod!
Jag tycker Nycomed är närmast sanningen.
Blodets koagulationsförmåga är bl.a. beroende av K-vitamin, såå om
man hämmar detta med t ex "råttgiftet" warfarinnatrium, minskar denna liksom risken för blodpropp.
Många gröna växter typ sallad, spenat, nässlor, johannesört mm. innehåller mycket K-vitamin och bör därför undvikas vid intag av Waran.
Bra att känna till!
Ylva
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2012/03/14 :  04:33:05  Visa profil  Svara med citat
quote:
Ursprungligen postad av Ylva

Många gröna växter typ sallad, spenat, nässlor, johannesört mm. innehåller mycket K-vitamin och bör därför undvikas vid intag av Waran.
Bra att känna till!
Ylva

Behöver man verkligen undvika? Är det inte så att man inte bör ändra intaget radikalt när man står på Waran? Man kan vräka i sig spenat så länge man gör det konstant och dosen därmed är anpassad till detta stora intag.

Det är lite som diabetes. Det är inget problem att äta socker bara man kompenserar medicineringen.

Håkan

Gå till toppen av sidan

flodgrod

Sweden
280 inlägg

Postat - 2012/03/14 :  11:46:15  Visa profil  Svara med citat
quote:
Behöver man verkligen undvika? Är det inte så att man inte bör ändra intaget radikalt när man står på Waran? Man kan vräka i sig spenat så länge man gör det konstant och dosen därmed är anpassad till detta stora intag.

Jag har också hört att man inte skall förändra matintaget drastiskt vid Waranbehandling, för det påverkar INR-värdet. Men att ligga på en extra hög dos Waran för att kompensera bort K-vitaminrika grönsaker skulle då inte jag göra eftersom höga doser Waran alltid kan vara riskabelt.

Av den anledningen har jag avstått bl.a. grapefrukt under de 9,5 år jag åt Waran. Har för övrigt slutat med Waran nu efter min maze-operation i januari så nu kan jag frossa i grapefrukt.

Född -65: Paroxysmalt flimmer sedan 1987-11. Gjort tre lungvensisoleringar 2005-08, 2007-09 och 2010-03. TIA 2002-07. Mazeopererad 26/1-12. Medicinering: Bisoprolol, Simvastatin och Allopurinol. Har lång erfarenhet av konditionsträning och FF.
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2012/03/15 :  14:59:00  Visa profil  Svara med citat
quote:
Ursprungligen postad av flodgrod

Men att ligga på en extra hög dos Waran för att kompensera bort K-vitaminrika grönsaker skulle då inte jag göra eftersom höga doser Waran alltid kan vara riskabelt.

Jag vet inte om ett högt Waran-intag i sig kan vara riskabelt. Jag tror snarare att det är det resulterande INR-värdet som är riskfaktorn. Men låt oss säga att dessa ting bör avgöras av läkare. Observera också att det finns fler blodförtunnare än Waran, som inte har samma verkningssätt som Waran.

Vad gäller grapefrukt. Det är en lurig frukt som påverkar metabolismen och därmed interagerer med många mediciner. Jag tar själv Cordarone och kombinationen med grapefrukt kan vara rent livsfarlig. Ändå varnas man aldrig för detta i den svenska sjukvården. Synnerligen märkligt!

Håkan

Gå till toppen av sidan

flodgrod

Sweden
280 inlägg

Postat - 2012/03/15 :  16:46:59  Visa profil  Svara med citat
Vem vet, en dag kanske det kommer att "grapefruktlarm" i media.
Men visst är det konstigt att det mesta som är gott antingen är farligt eller onyttigt på nåt sätt.

Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2012/03/15 :  19:06:01  Visa profil  Svara med citat
quote:
Ursprungligen postad av flodgrod

Vem vet, en dag kanske det kommer att "grapefruktlarm" i media.
Men visst är det konstigt att det mesta som är gott antingen är farligt eller onyttigt på nåt sätt.

Jo, så är det

Jag minns när jag satt i en hotell-lobby i Hong Kong för några år sedan. Det var stekhett ute och läge att svalka sig. Man erbjöd mig en stor. härlig, iskall grapefruktjuice. Jag föll för frestelsen! Fullt medveten om den potentiella risken. Ibland måste man chansa och kompromissa, annars vore livet ett litet h*e. Chansningen gick bra i mitt fall!

Håkan

Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000