Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Allmänt
 Till Dig som fått förmaksflimmer för första gången
 Efter arbetsprovet - diagrammen för hjärt/kärl
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

Henke1975

Sweden
8 inlägg

Postat - 2010/07/21 :  10:16:52  Visa profil  Svara med citat
Hej

Jag gjorde för några veckor sen ett arbetsprov. Efteråt gick jag igenom resultatet med kardiologen och fick se bla diagrammen för hjärtats mjölksyra. Som jag förstod det så är det samma sak som kärlkramp?

Alla diagrammen såg bra ut förutom det sista där man kunde se en knapp mm stor nedåtböj i diagrammet för de allra minsta kärlen till hjärtat. Kardiologen sa att man egentligen inte ska titta på just de diagrammen då de inte har nån betydelse. Jag blev lite orolig ändå. Kan den lilla avvikelsen betyda att jag löper större risk för framtida hjärt/kärlsjukdomar? Eller har jag redan en sådan sjukdom iom resultatet?

Varför har jag den lilla avvikelsen och på vilket vis kan den besvära mig? Sämre kondition?

I övrigt frisk. Två konstaterade förmaksflimmer senast för 1,5 år sen. Har en del korta flimmer per dag, ca 2-4. Är 35 år och tränar mycket.

Mvh,

Henrik

pelargon

Sweden
430 inlägg

Postat - 2010/07/21 :  12:41:52  Visa profil  Svara med citat
quote:
Ursprungligen postad av Henke1975

Hej

Jag gjorde för några veckor sen ett arbetsprov. Efteråt gick jag igenom resultatet med kardiologen och fick se bla diagrammen för hjärtats mjölksyra. Som jag förstod det så är det samma sak som kärlkramp?

Halloj,

Nja, det tycker jag låter väldigt märkligt. Kärlkramp har jag fått för mig har att göra med smärta och förträngningar i hjärtats kärl. Mjölksyra är väl fullständigt normalt och inget sjukdomstillstånd?

Vad gäller de övriga frågorna så har jag ingen som helst aning men om experten säger att det det inte har någon betydelse så skulle jag ta fasta på det!

Vältränad kvinna f -71. Symptom konstig puls och blodtrycksfall. Avfärdades med "panikångest" utan EKG (läkare fälldes senare av HSAN). Korrekt diagnos VT och VES (19000/dygn). Sotalol 160 mg 21 juli-6 augusti, ablation 7 augusti 2008.

Mer om min historia hittar du på (med vidare länkar) http://xn--frmaksflimmer-imb.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=959

Tipsar också om hur en ablation kan gå till http://xn--frmaksflimmer-imb.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=929

Har du haft nytta av forumet? Du kan göra en insats och donera en liten slant till driften då och då.
Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000