| Författare |
Ämne |
|
|
Kristina

Sweden
242 inlägg |
Postat - 2010/07/21 : 23:53:01
|
Jag sitter här och grubblar.Min normalvikt är jag 34-35 BMI ifrån.All min övervikt har jag fått sen jag blev hjärtsjuk för 22 år sen på allvar.Och det pga min höga hjärtfrekvens gjorde det omöjligt för mej att vara i rörelse. DVS det var den första sträckan.
Jag lyckades gå ner 5 kilo inför hjärtoperationen 1991 men sen gick vikten stadigt uppåt när jag åt diverse betablockerare.Vid mitt sista besök den perioden på kard.-95. hade jag ett BMI på BMI 30.09.Jag blev tillsagd att gå ner i vikt och lyckades också gå ner hela 4 kilo. Sen jag började med betablockerare igen för två år sen har vikten gått upp mer än den gick ner tyvärr.Jag har dock gått ner tre kilo eller fyra sen förra sommaren. Men det står still jag halkar upp och ner 1.5 kilo och hur jag än försöker äta vettigt blir det inte annat. Jag äter inget mjukt bröd,väldigt lite pasta,ris och potatis,ingen sås alls och inget socker så gott som.
En hård smörgås med ost och sallad på förmiddagen.Sen äter vi ett huvudmål med som jag ser det vettig kost.Inga härdade margariner, Bara olivolja till stekning på spis eller i ugn.Fisk och kött och ibland kyckling men alltid hemlagad. Inte heller mer salt än normalt och inga starka kryddor.Till kvällen kan jag ta frysta hallen blåbär och björnbär med en matsked socker och 1½-2 dl mellanmjölk.
Nu har jag en syster som gjort en gastrobypass.En månad innan fick hon börja med flytande näringskost och hennes diabetes fick stryka på foten. Fyra veckor efter operationen har hon gått ner över 25 kilo, diabetesen är totalt puts veck och hon mår bra.Lättare att gå och andas och bättre liv överhuvudtaget. Skillnaden är att hon vägde mer än sin dubbla vikt jag har "bara" 23.6 kilos övervikt.
Jag blir så avundsjuk för hur jag än gör så står jag och stampar på samma ställe.Nu skulle jag igen sa dom på klin fys lab gå ner i vikt men inga verktyg fick jag till det.Jag skämdes över mina extrakilon och inte blev det bättre när hon talade om att den överläkare som var mer överviktig än jag när jag låg på hj-IVA förra sommaren och som därför inte ansåg sej kunna läxa upp mej för min övervikt,gått ner mycket i vikt. Med mitt BMI är jag väl knappast en kandidat för gastrobypass ? Men jag frestas att använda mej av näringsdrycker för att få en bra start på viktnergången,men jag är rädd att det i längden straffar sej.
Den dietist som vi har förespråkar lättprodukter,härdat margarin och smörgåsmargarin som hjärt o lungsjukas förening varnar för.Som jag ser det hänger hon inte med när det gäller vad som är bra eller dålig kost. Vi tar någon gång ibland rent smör till stekningen istället för konstgjorda saker eller onyttiga manipulerade fetter och transfetter.
Jag vill inte äta mat med tillsatser och som gjorts på ett vis som aldrig kan vara nyttigt jag tycker naturligt låter vettigare.Nu är jag ledsen och undrar.Hur ska jag tänka,för detta upptar en stor del av min värld och hänger över mej.......................Jag MÅSTE gå ner i vikt men kan inte.
Jag kan tillägga att mitt blodtryck ligger perfekt,jag har inga problem annat än att jag har visst besvär med knän (som jag för 1½ år sen föll platt på i ett trappsteg vid en handikppnerfart ett trappsteg av kullersten som inte syntes) och anfåddhet.
Kristina ------------------------ Inappropriated sinus node tachycardia,(IST) op 91 för AV-nod ÅK-tacky,och har nu fått FF som ledde till intensivvård. Elkonvertering gjord i aug och Väntar på ev PM. Äter Bisoprolol 5 mg, Burinex 1 mg,och Waran i varierande dos eftersom värdet är instabilt och Omeprazol i förebyggande syfte för att inte få magsår av Waranet Har dessutom prövat all sorts hjärtmedicin under åren utan resultat eller för mycket biverkningar.
Jag är donator naturligtvis!
|
Ändrad av - Kristina den 2010/07/22 00:00:55 |
|
|
eroten

Australia
182 inlägg |
Postat - 2010/07/30 : 07:41:20
|
Hejsan Kristina, visst är det svårt det här med att lägga om ätvanor och lägga till andra mat produkter etc för att gå ned i vikt! Jag sitter själv i samma båt som du, och har "med åren blivit tämligen fet". Inte bra. Mitt BMI är strax över 30 och därför för högt. Hade ett par knäskador och sen 6 mån ett problem med höften. Det betyder att man rör sig mindre pga värk och stelhet, men äter säkerligen inte mindre utan kanske tvärtom - det är ju lite synd om mig också! Detta skriver jag bara för att visa att jag känner igen din situation i alla fall lite grand pga hur jag själv har det. En väninna till mig har haft en gastrobypass och är nöjd och belåten, men hon säger alltid att hennes liv numera är totalt annorlunda, och måste se upp med sin diet livet ut - vara på vakt! Inte äta för mycket mat som bara "rinner" ned etc. Hon var inte dubbelt så överviktig, men hon hade en familj med diabetes och hjärtsjukdomar, som gjorde att hon "tilläts" denna operation. Så Kristina, jag tror att jag skulle inte orka med att leva ett sånt regimenterat liv, utan jag tar nya tag med att bli bättre fysiskt sett. Har haft sjukgymnastik, vattengympa, tai chi etc för att mitt mål skall kunna uppnås. Det är att kunna promenera 3 km varannan dag eller så. För mig verkade det hyfsat med att kunna hålla en vikt på 10 kg mindre än nu. Jag är då "endast" överviktig, inte fet!! Lycka till! Hälsningar från vintrigt Australien Eva
07.02.05 första episoden av FF, el.konv., Paroxysmal. 2x40 mg Sotalol, Aspirin, 0.5 mg Lexapro. Symptomfri tills 8 juni 2009 - andra konv. Meds.enl.tidigare. |
 |
|
|
Kristina

Sweden
242 inlägg |
Postat - 2010/08/03 : 00:22:39
|
Ja jag äter inga lightprodukter,utan hemlagad mat inga konstgjorda fetter bara naturligt.Smör och olivolja till stekning. Inge mjukt bröd mer än grovt nån enstaka gång annars hårt med smör,ost och sallad det är gott. Grönsaker och lagom med frukt,dragit ner på kolhydratena men vikten går ner ett par kilo och sen upp igen.
Kristina ------------------------ Inappropriated sinus node tachycardia,(IST) op 91 för AV-nod ÅK-tacky,och har nu fått FF som ledde till intensivvård. Elkonvertering gjord i aug och Väntar på ev PM. Äter Bisoprolol 5 mg, Burinex 1 mg,och Waran i varierande dos eftersom värdet är instabilt och Omeprazol i förebyggande syfte för att inte få magsår av Waranet Har dessutom prövat all sorts hjärtmedicin under åren utan resultat eller för mycket biverkningar.
Jag är donator naturligtvis!
|
 |
|
| |
Ämne |
|
|
|