Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Behandlingar
 Alternativa behandlingar
 Motion kan lindra förmaksflimmer?
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

ndjsbk

Sweden
2 inlägg

Postat - 2010/08/20 :  22:30:03  Visa profil  Svara med citat
Jag har haft förmaksflimmer med följd av hjärtklappningar från några sekunder upp till 3 månader. Vid envisa anfall kan jag stoppa anfallet med att gå ut och springa eller cykla från 20 till 40 minuter. Jag är 58 år och har lidit av flimmer under större delen av mitt liv. För ett halv år sedan slutade jag äta socker och sedan dess har det blivit mycket bättre. Jag måste tilläga att tidigare använde jag kopiöst med socker eller honung i teet eller kaffet.jag medicineras och tar beta blockerande tabletter men motionen har oftast stoppat hjärtklappningen. Ni som kan och har inte testat denna metoden kan vara ett bra råd? Kolla med era läkare så att ni inte skada er. Lycka till.

mvh Janos Back

petergustaf

Germany
1436 inlägg

Postat - 2010/08/21 :  14:07:07  Visa profil  Svara med citat
Janos !

Det gläder mig att se att också andra flimrare upptäckt "ansträngningsmetoden" !

Hos mig var det intensiteten som jag trodde vara viktig (?) och "det mystiska ämnet" måste vara förbrukat !
Alltså tidigast cirka två timmar efter flimmerutbrottet kunde jag så "självkonvertera".
Jag gick från trapplöpning-sprints-armböjningar-situps-krystningar till "darrning med vänster bröstmuskel" (jag vet det låter över-balla-balla men det funkade faktiskt !)

Peter

__________________________________________________________________________________________________________________
Född -47; f.d. paroxysmal flimrare 1987-20080604 (ablation), med självkonverteringsförmåga och joggarambition
Diuretika + Statin
Donator !
Gå till toppen av sidan

sepnur

Sweden
11 inlägg

Postat - 2012/06/11 :  11:49:19  Visa profil  Besök sepnur's hemsida  Svara med citat
Helt klart ger motion lindring eftersom starkare hjärta känner mindre av den effektförlusten flimret ger. Har också upplevt att motion kan akut stoppa hjärtklappning. Om flimret är därmed borta är tveksamt, säger min läkare. Kamrarna har bara funnit en lungnare takt, förmaken fortsätter nog att flimra. Jag har haft kroniskt förmaksflimmer hera livet.

Man 64, haft kronisk FF hur länge som helst utan större fysiska besvär.
Gå till toppen av sidan

ultrastefan

Sweden
1 inlägg

Postat - 2013/01/28 :  17:56:27  Visa profil  Besök ultrastefan's hemsida  Svara med citat
Jag brukar också testa att "dra det rätt" med ett litet löppass. Det funkar väl fifty-fifty. har det inte släppt efter någ kilometer är det bara att vända på klacken och gå hem igen. Om metoden är att rekommendera vet jag inte. men alternativet är en heldag på akuten och då kan det vara värt besväret.

Född 1956, 179 cm och just nu på väg ner i viktskalan.
Flimmerdiagnos år 2000. Två ablationer 2003. Flimret tillbaka 2011, men har uppträtt sporadiskt. Ultralöpare. Har sprungit en del 48- och 24 tim.lopp, etc. Gjort massa elkonverteringar. 18 gånger har jag sprattlat. Som grädde på moset åkte jag på en aortadissektion den 11 maj 2012. Är igång med löpning igen. Skam den som ger sig. Tränar inför ett av världens tuffaste lopp - Badwater Ultramarathon - 217 km genom Death Valley och 4000 höjdmetrar.
Det är INTE kört för att man får flimmer - tro mig! Inte aortadissektion heller för den delen.
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2013/02/01 :  17:09:03  Visa profil  Svara med citat
ndjsbk,

Är Du diabetiker?

Håkan

Två ablationer 2004 - 2005. Därefter mycket bättre, mindre än en flimmerattack per år i genomsnitt. I längden är jag kanske kandidat för en tredje ablation.

Tar just nu 200 mg Seloken och 220 mg Pradaxa per dag plus lite annat för andra krämpor. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, kalciumantagonister, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor.

Tog tidigare Cordarone som efter 7 år fick min sköldkörtel att spåra ur och vräka ut hormon. Gick att häva med 2 månaders medicinering med tiamazol. Ångrar trots allt inte Cordarone-användningen. Den gav mig livet tillbaka under 8 underbara år!

Har drabbats av en förlamande trötthet efter sköldkörtelproblemen. Har slutat ta Cordarone och provtagningar pågår för att verifiera den preliminära diagnosen, skelettmuskelförtving p g a amiodaron (Cordarone).

Perfekt blodtryck och blodsocker (med medicinering).

Gillar Du forumet? Du kan hjälpa till: http://xn--frmaksflimmer-imb.se/help.asp

Ropen skalla: ablationer åt alla
Gå till toppen av sidan

margithe

88 inlägg

Postat - 2013/02/02 :  18:30:09  Visa profil  Svara med citat
För tillfället har jag för mycket flimmer och för nedsatt kondition, men många gånger har jag fått stopp på flimret genom att ta en ckeltur. Och uträtta ärenden samtidigt. Om jag bara skulle cykla blir det lätt så att jag hela tiden tänker på flimret "måtte det sluta, måtte det sluta...."och fokuserar spännt på det. Passar jag på att gå in på biblioteket t.ex. och låter mig fångas av böcker, går in och handlar mat osv. så är det oftast borta när jag är hemma igen......
Till mitt jobb är det en väldig uppförsbacke jag måste streta uppför, men när jag väl kommer upp kan flimret jag hade vara borta.....

Så visst kan ansträngning hjälpa!

Margithe
Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000