Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Behandlingar
 Wolf Mini-Maze (titthåls-Maze)
 pacemaker/minimaze
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

grinolle

Sweden
2 inlägg

Postat - 2010/11/11 :  01:27:30  Visa profil  Svara med citat
Ålder 74 120 kg. Levaxin mot gammalt sköldkjörtelproblem. Waran, Ramipril, Seloken och Lasix som vattendrivare. Tidigare Cordarone.
Akut hjärtinsuffience pga förmaksflimmer för ca 5 år sedan. Akut behandlad i Portugal med bl.a. Cordarone. Gav fin sinus men med låg puls runt 50. Den steg ej vid ansträngning, i stället orkade jag inte över en viss gräns.
Hamnade hos kardiologiprofessor i Stockholm som inte gillade Cordarone. Inga bestående förbättringar trots 2 ablationsoperationer och några elkonvertingar. Återgång till Codarone gav sinus igen.
Efter några år på Cordarone med långtidsdos 100g återkom ändock flimmret. I bland Fladder. I vila spontan återgång till sinus. Efter en knäimplantatoperation fick jag knävärk och valde att ligga i soffan för att spara värk och för att få hjärtat lugnt. Gav en viktökning på 20 kg. Har idag en övervikt av av 45 kg. Har bestämt mig för att gå ned i vikt (hittills 15 kg). Vissa lungproblem med Cordarone. Professorn stängde av Cordarone och jag har fått konstant hjärtflimmer och blir anfådd av att klä på mig. Har nu ändock börjat träna, simning och motionscykel.
Vill spela golf igen på halv elitnivå men orkar inte gå ens 9 hål.
Professorn föreslår nu kapning av alla impulser från sinusknuten och 100% styrning med en pacemaker.
Vad innebär detta? Kan man verkligen få pulsen att variera efter behovet/belastningen. Eller blir det en vilopuls för soffan. Vet någon?
Lönar det sig att hårdträna med ett flimrande hjärta?
20-30 kg viktminskning ökar väl rörligheten med oförändrat hjärta.
Mår redan idag utmärkt i soffan!

pelargon

Sweden
733 inlägg

Postat - 2010/11/11 :  08:16:04  Visa profil  Svara med citat
Hej Grinolle,

Välkommen hit!
Tråkigt höra om dina besvär! Klart målet ska vara att du ska kunna golfa igen! Du är för ung för soffan .

Nu är jag ingen expert men det ringer någon liten klocka att cordarone och sköldkörtel inte är någon bra kombination... Det finns dock en hel del andra mediciner att välja mellan (mer eller mindre dåliga dock och alla med några biverkningar).

Tråkigt att ablationerna inte lyckats. Att ge upp efter två känns dock tidigt, det finns medlemmar som gjort fyra och fem. En HIS-operation och pacemaker är ju ganska drastiskt. Brukar tas till som sista utväg. Den andra sista utvägen är maze men det är en större operation med längre rehabilitering.

Forumet hade förut en medlem med pace-maker (den var dock som stöd, han var inte HIS-abladerad). Han verkade väldigt nöjd med sin pace-maker och tränade en hel del på gym. Du kan säkert hitta igen hans gamla inlägg om du söker på medlem ChristerL.

Det finns också en pacemaker-sida som drivs av en eldsjäl till läkare som svarar på frågor om pace-maker. Har du varit där? Han finns också på arytmialliansen.

Hårdträna är nog inte hälsosamt - hårdträning kan hos en del utlösa eller vara en bakomliggande orsak till FF eller andra arytmier. Soffpotatisliv är dock ännu värre, det gäller att hitta någon balans däremellan

Lycka till, inte lätt val kan jag förstå och jag kan nog inte bidra så mycket, har inte stått inför det valet själv.

/Pelargon

Vältränad kvinna f -71. Symptom konstig puls och blodtrycksfall. Avfärdades med "panikångest" utan EKG (läkare fälldes senare av HSAN). Korrekt diagnos VT och VES (19000/dygn). Sotalol 160 mg 21 juli-6 augusti, ablation 7 augusti 2008.

Mer om min historia hittar du på (med vidare länkar) http://xn--frmaksflimmer-imb.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=959

Tipsar också om hur en ablation kan gå till http://xn--frmaksflimmer-imb.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=929

Har du haft nytta av forumet? Du kan göra en insats och donera en liten slant till driften då och då.
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2010/11/12 :  04:53:35  Visa profil  Svara med citat
Hej Grinolle,

Fast vidare grinig tycker jag inte Du låter!

Jag hänger på Pelargons funderingar och råd.

Att nå normalvikt är ett bra mål och kan nog öka oddsen för bra resultat av en tredje ablation. Övervikt är förödande för hjärtat och en klassisk trigger för flimmer.

Jag håller med Pelargon om att det inte finns någon anledning att ge upp efter två ablationsförsök. Jag skulle verkligen pressa kardiologen på den punkten. Varför har Ni misslyckats med just mig? Varför lyckas inte ablationerna? Efter att ha varit inne i hjärtat och mätt potentialer så måste kardilogen ha en teori om vad det är som går snett, exakt var problemet ligger.

Om Du varit aningen yngre skulle jag inte tveka att rekommendera en mazeoperation. Men jag är ingen hjärtkirurg och enbart en hjärtkirurg kan avgöra huruvida Din ålder är en kontraindikation för den totala riskbilden. Frågan tål att dryftas med just en hjärtkirurg - ingen annan. Man får skilja mellan åldersfascism (som ibland vidrigt nog smyger sig in i vården) och objektivt konstaterbar ökas risk för komplikationer under operation med ökad ålder.

Vad gäller pacemakers: visst varierar pacemakerfrekvensen med beslastning. Det åstadkommer man med sensorer som registrerar andning, kroppsrörelser och / eller syre i blodomloppet. Det är en oerhört avancerad teknik.

Vad gäller HIS-ablation så bör det förstås vara det sista alternativet. Men det är givetvis bättre än att ha hela hjärtat permanent rusande. Om HIS-ablation blir aktuell så skulle jag insistera på att få förmaksörat blockerat, antingen med kateter eller utifrån i en titthålsoperation. Det minskar risken för strokes högst väsentligt och kan t o m eliminera behovet av Waran.

Lycka till. Jag hoppas verkligen det kan lösa sig för Dig - helst med en tredje, lyckad ablation.

Håkan

Symptomfri 2005-09 - 2008-05 (32 månader) efter två ablationer. I augusti 2008 fick jag i samband med extrem kolhydratbantning (i ketos) några flimmerattacker som spontankonverterade tillbaka till sinus. Sedan var det lugnt ett år. I augusti 2009 var det dags igen. Dock ej förmaksflimmer utan extrasystoler (för tidiga kammarsammandragningar). Dessa besvär försvann efter cirka tre veckor och med perspektiv på det hela tror jag att problemen hade med sommarhettan att göra. Hösten 2010 var det dags igen. Förmaksfladder som dessbättre försvann spontant.

I längden är jag kanske kandidat för en tredje ablation (eller en maze-operation) för att slippa medicinen som inte är harmlös och alltså inte helt effektiv.

Tar just nu 200 mg Cordarone plus 200 mg Seloken per dag. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, kalciumantagonister, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor.

Gillar Du forumet? Du kan hjälpa till: http://xn--frmaksflimmer-imb.se/help.asp

Ropen skalla: ablationer åt alla
Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000