Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Mediciner
 Cordarone
 Cordarone och sol
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

cantona

Sweden
24 inlägg

Postat - 2010/12/20 :  12:49:38  Visa profil  Svara med citat
Hej !
Det har försökts att kurera mitt "hjärtsnörp" medelst mediciner och elkonverteringar men ingenting har hjälpt men nu har jag sedan en tid
"ätit" Cordarone 200 mg x 1 och hjärtat går i sinus och så har det sett ut ca. en månad (hoppas att det fortsätter så).
Ev. biverkningar lever sitt eget liv och en tillsynes trivial fundering är om den påtalade känsligheten för solljus är ett stort bekymmer eller om man kan tillåta sig att njuta av solen när det är så dax?
Så en tillsynes otillbörlig fråga,kan man så här i Juletider tillåta sig en liten "virre" till julmaten eller är det Tabu (i övrigt är jag måttligheten personifierad)?
GOD JUL
Hälsningar Cantona

Oldtrafford

pelargon

Sweden
733 inlägg

Postat - 2010/12/20 :  14:14:44  Visa profil  Svara med citat
Hej Cantona!

Med reservation för att jag inte är läkare utan detta är mina lekmannafunderingar.

1) Enligt den samlade forum-erfarenheten kan alkohol fungera som trigger för flimmer.
2) Hur kul är det att ha flimmer precis över jul?

Av 1 + 2 skulle jag dra slutsatsen att prova en liten virre någon vardag först, innan jag provar det över jul.

Min personliga erfarenhet är att lite alkohol ihop med mat (typ 1-2 glas vin eller motsvarande till en normal middag eller 2-3 glas om det är en lååång middag) inte är något som helst problem.

Lycka till med julfirandet!

Vältränad kvinna f -71. Symptom konstig puls och blodtrycksfall. Avfärdades med "panikångest" utan EKG (läkare fälldes senare av HSAN). Korrekt diagnos VT och VES (19000/dygn). Sotalol 160 mg 21 juli-6 augusti, ablation 7 augusti 2008.

Mer om min historia hittar du på (med vidare länkar) http://xn--frmaksflimmer-imb.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=959

Tipsar också om hur en ablation kan gå till http://xn--frmaksflimmer-imb.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=929

Har du haft nytta av forumet? Du kan göra en insats och donera en liten slant till driften då och då.
Gå till toppen av sidan

Elisabeth

Sweden
146 inlägg

Postat - 2010/12/25 :  13:23:37  Visa profil  Besök Elisabeth's hemsida  Svara med citat
Hej!
Dina funderingar är inte triviala, det gäller ju din livskvalitet!
Jag har ätit Cordarone under några år.
De första 2 åren var jag inte mer känslig för sol än innan. Jag var t.o.m i Thailand ett par gånger utan att bränna mig.( Med solskyddsfaktor )
Denna vår och sommar har jag varit otroligt känslig och inte kunnat vara i solen utan skyddande kläder, solhatt och solglasögon.
Trist.
Men hellre det än flimmer!
Hälsningar
Elisabeth

Haft flimmerattacker i 20 år. Prövat alla möjliga kombinationer av Seloken, Tambocor, Durbis retard, Digoxin, Cordarone mfl. Elkonverterad > 40ggr . De sista åren utan resultat. Abladerad 2008, 2009 och 2010 . Hjärtat har ändrat form så klaffen läcker lite.
Kallas " Terapiresistent "men ordinerad Cordarone 200 mg, Seloken 200 mg, Waran, Enalapril 20 mg, Digoxin (igen...) Remitterad till Sahlgrenska för Mazeoperation
Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000