Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Behandlingar
 Stamceller och annan cellterapi
 Ännu inget specifikt för oss flimmerpatienter
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2007/02/26 :  16:11:08  Visa profil  Svara med citat
Mängder av försök görs hela tiden på detta område. Redan 2004 lyckades man t ex ersätta en pacemaker på ett marssvin med embryonala stamceller som fått växa ut. Men embryonala stamceller innebär ett mycket stort etiskt problem, som bekant.

Man använder idag perifera vuxna stamceller, från olika organ, fett och blod, i allt fler sammanhang. Bland annat använder man tekniken efter hjärtinfarkt för att reparera den del av hjärtat vars vävnad skadats.

Jag har ännu inte sett någon rapport om bruk av stamceller för att korrigera flimrande kammarvävnad. Men jag är övertygad om att det kommer. Man kan också redan nu tänka sig att använda stamceller för att reparera eventuella skador under en lungvensablation eller Maze-operation.

Får Du syn på någon nyhet där stamcellsforskning berör oss flimmerpatienter så hoppas jag Du skriver ett inlägg eller tipsar oss.

Håkan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000