Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Behandlingar
 Alternativa behandlingar
 Nu igen....
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

eroten

Australia
247 inlägg

Postat - 2011/02/12 :  01:56:08  Visa profil  Svara med citat
Jaha, det blev dax igen.
Mitt tredje besök till sjukhus i ambulansen! Denna gång var lik den första gången, mycket hög puls och inga pauser eller så emellan - man kunde helt enkelt inte "ta" pulsen.
Som vid de andra tillfällena vaknade jag i detta tillstånd, tidigt på morgonen. För mig känns det som om jag vore jättenervös, skrajsen eller alltihopa.
Min man kom hem från gymmet, vår frukost var färdig, då jag bad honom kolla min puls.....nej, det stämmer inte.
Jag ringde på ambulansen, berättade och svarade på frågor för att ev. utesluta värre saker, och dom kom kanske inom 10 min.
Jag togs in på universitetsjukhuset, Royal Melbourne Hospital Emergency,där jag blev elkonverterad efter ha varit där kanske i 2 timmar. Det gick bra, sinus efter första stöten.
Min kardiolog förflyttade sen över mig till den privata delen och jag observerades med full anslutning, ekg etc över natten. Det såg bra ut och när han såg mig på morgonen efter fick jag åka hem, och har ett återbesök om 6 v. Samma medicinering som tidigare. Det är nu precis 6 år sen första gången.
(om jag skulle jämföra mig med ere andra - så har jag ju givetvis mycket lite att "klaga" på - men för mig är det trots allt fruktansvärt hemskt!)
hälsningar från landet med torka, flod och skogseld oftast samtidigt!

07.02.05 första episoden av FF, el.konv., Paroxysmal. 2x40 mg Sotalol, Aspirin, 0.5 mg Lexapro. Symptomfri tills 8 juni 2009 - andra konv. Meds.enl.tidigare.

Elisabeth

Sweden
146 inlägg

Postat - 2011/02/12 :  18:33:01  Visa profil  Besök Elisabeth's hemsida  Svara med citat
Attans också!
Ibland kommer det som en blixt från himlen och man fattar ingenting...
Vi får hoppas att det var sista gången, att hjärtat skärper sig nu.
Hälsningar från ett kallt, frostvitt Sverige
Elisabeth

Haft flimmerattacker i 20 år. Prövat alla möjliga kombinationer av Seloken, Tambocor, Durbis retard, Digoxin, Cordarone mfl. Elkonverterad > 40ggr . De sista åren utan resultat. Abladerad 2008, 2009 och 2010 . Hjärtat har ändrat form så klaffen läcker lite.
Kallas " Terapiresistent "men ordinerad Cordarone 200 mg, Seloken 200 mg, Waran, Enalapril 20 mg, Digoxin (igen...) Remitterad till Sahlgrenska för Mazeoperation
Gå till toppen av sidan

eroten

Australia
247 inlägg

Postat - 2011/02/13 :  05:29:18  Visa profil  Svara med citat
Fy 17, det låter ju inte alls skönt det du "brottas" med! Man säger sig veta att ju oftare man har flimmer ju oftare får man ha det. Det låter ju lite så i ditt fall, eller hur?
Kanske även i mitt eget? 2005 sen 2009 och nu 2011! Vi får väl se.
Min brorsdotter abladerades på Sahlgrenska i slutet av januari. So far so good!
Men jag tror hennes FF är av annan typ igen. Ung, lång, smal och vältränad!
Där finns jag inte med.
Tack för att du tog dig tid och svarade!
Eva

Ändrad av - eroten den 2011/02/13 05:36:42
Gå till toppen av sidan

uffe1

Sweden
528 inlägg

Postat - 2011/02/13 :  19:18:08  Visa profil  Svara med citat
Inte kul att höra.
Du kanske skulle diskutera en justering av din medicinering.
På mig fungerade Sotalol väldigt begränsat något år, har nu bytt till Tambocor och har betydligt mindre flimmerfrekvens.

/Uffe

____________________________________________________________________________________

Född -62, ca 2 m lång, 130 kg, Parsoxysmal flimrare sedan 2002 ungefär. Debuterade förmodligen tidigare utan att jag visste vad det var. F.d. tyngdlyftare och tävlande i "strongman tävlingar" Har under -09 haft attacker ofta, upphör efter några timmar med "ansträngningsmetoden". Triggers Alkohol och magbesvär. 2 x 100 mg Tambocor och 3 x 60 mg Cardizem f.n.
Gå till toppen av sidan

eroten

Australia
247 inlägg

Postat - 2011/02/14 :  10:17:28  Visa profil  Svara med citat
Hej Uffe, ja du kanske får rätt. John, min cardiolog sa just att vi får kanske göra det om det kommer att hända oftare i fortsättningen. Jag kan inte ta mera Sotalol eftersom jag har så pass låg vilopuls...etcetc
Hur ofta flimrar du numera?
Men ditt flimmer går tillbaka av sig själv? Eller behöver du också el.konverteringar?
eva

07.02.05 första episoden av FF, el.konv., Paroxysmal. 2x40 mg Sotalol, Aspirin, 0.5 mg Lexapro. Symptomfri tills 8 juni 2009 - andra konv. Meds.enl.tidigare. Symptomfri tills 2.2.2011, 3.e elkonvert. Meds.enl.tidigare.
Gå till toppen av sidan

petergustaf

Germany
1436 inlägg

Postat - 2011/02/14 :  17:16:55  Visa profil  Svara med citat
Eva !

Du har mitt djupa deltagande !
Du bekräftar min tes att har man fått eländet så har man det. Och det kommer oftare och oftare.
Fast ännu relativt sällan !!!

Du borde för-sondera om den ultimativa lösningen. Ablation !

Och när nu ändå Uffe är i faggorna:
Hos dig verkar min ovan nämnda tes inte stämma ?
Så jag ansluter mig till Evas fråga: Hur ofta flimrar du nu ?

Peter, still running like the wind !

__________________________________________________________________________________________________________________
Född -47; f.d. paroxysmal flimrare 1987-20080604 (ablation), med självkonverteringsförmåga och joggarambition
Diuretika + Statin
Donator !
Gå till toppen av sidan

uffe1

Sweden
528 inlägg

Postat - 2011/02/23 :  21:51:43  Visa profil  Svara med citat
Hej på er.

Efter att jag bytt till Tambocor har jag haft två flimmer sedan sommaren -09.
Ett i samband med min mors bortgång i November -09, och ett i midsomras -10.
Vid båda tillfällena hade det blivit väl mycket alkohol. Därefter bara stora lugnet.
Tar idag 2 x 100 mg. Och flimren jag haft har gått över av sig själv, andra gången tre timmar efter en extra tablett (100 mg).

/Uffe

____________________________________________________________________________________

Född -62, ca 2 m lång, 130 kg, Parsoxysmal flimrare sedan 2002 ungefär. Debuterade förmodligen tidigare utan att jag visste vad det var. F.d. tyngdlyftare och tävlande i "strongman tävlingar" Har under -09 haft attacker ofta, upphör efter några timmar med "ansträngningsmetoden". Triggers Alkohol och magbesvär. 2 x 100 mg Tambocor och 3 x 60 mg Cardizem f.n.

Ändrad av - uffe1 den 2011/02/23 21:53:03
Gå till toppen av sidan

petergustaf

Germany
1436 inlägg

Postat - 2011/02/24 :  17:58:42  Visa profil  Svara med citat
Uffe !

Grattis till att du relativiserar min tes om att "har du väl fått eländet så ..."
För en episod om året hade jag bara i några få år efter flimmerdebuten.

Peter

__________________________________________________________________________________________________________________
Född -47; f.d. paroxysmal flimrare 1987-20080604 (ablation), med självkonverteringsförmåga och joggarambition
Diuretika + Statin
Donator !
Gå till toppen av sidan

eroten

Australia
247 inlägg

Postat - 2011/04/08 :  08:14:09  Visa profil  Svara med citat
Hej petergustav et.al
Jag har haft 3 flimmer attacker på 6 år!!! Alla måste konverteras. Naturligtvis är det inte många - men ack, så hemska! Plus, nästan var natt när jag lägger mig kommer tanken över mig "skall det bli FF när jag vaknar". Mig veterligt har jag aldrig haft FF nån annan gång, t.ex. under dagen eller så.
Jag var på återbesök hos cardiologen förra fredagen, och han sa vi fortsätter så här så länge, mao, till nästa gång! För det har vi ju lärt oss att det kommer att hända igen, vi vet oftast bara inte NÄR.
Nu har jag hört av en kollega som säger att Taurine är ett bra supplement för sådana som har FF.
Har ni hört något om detta här på forumet???
Glad Påsk från en helt fantastiskt fin höstdag, 25 C varmt

07.02.05 första episoden av FF, el.konv., Paroxysmal. 2x40 mg Sotalol, Aspirin, 0.5 mg Lexapro. Symptomfri tills 8 juni 2009 - andra konv. Meds.enl.tidigare. Symptomfri tills 2.2.2011, 3.e elkonvert. Meds.enl.tidigare.
Gå till toppen av sidan

petergustaf

Germany
1436 inlägg

Postat - 2011/04/08 :  09:37:40  Visa profil  Svara med citat
Hej Eva !

Tre flimmerattacker på sex år är inte mycket.
Och någon tillförlitlig tendens om de kommer oftare kan väl inte utläsas med det magra urvalet ?
När jag hade attacker så sällan så hade jag glömt hur himskt det var.
Men kände direkt igen vad som var fatt, "helvitte, inte nu igen !"
Det var först vid attack #17 ungefär som dramatiken avtog och jag bara funderade på "hur länge varar det nu då ?".

Taurine ? Inte hört något alls om ! Sorry !

Glad Påsk tillbaka !
Från en helt fantastiskare vårdag, 28°.
Igår visserligen, men än är dagen för ung för att göra någon prognos. Ser dock bra ut !

Peter

Diuretika + Statin
Donator !
Gå till toppen av sidan

eroten

Australia
247 inlägg

Postat - 2011/04/09 :  02:46:49  Visa profil  Svara med citat
OK, Uffes resultat låter ju bra, och något att tänka på ute ifall......
Men jag är glad att ni båda är OK, och livet går sin gilla gång.
Taurine är en amino acid, som sägs kunna ha en positiv effect för arytmier, tänkte bara om någon på forumet har erfarenhet.
tack för era svar!
Eva

Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000