Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Behandlingar
 Maze (Cox-Maze)
 Två år efter Mazeoperation!
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

cikada

Sweden
40 inlägg

Postat - 2011/05/04 :  23:13:34  Visa profil  Svara med citat
Det är idag 2 år sedan jag Mazeopererades och fick tillbaka livet!
Har varit flimmerfri sedan dess och dessutom numera medicinfri. Mår förträffligt och kan bara rekommendera Mazeoperation för de med svårbehandlat flimmer.
Utifrån min erfarenhet förefaller Maze vara den effektivaste metoden och egentligen också den (enda?) som ger en återgång till ett helt normalt liv utan Waran och frekvensreglerande medicin.
Enligt min operatörs uppfattning är dock intresset hos kardiologer att remittera till Maze ganska lågt. Han hade utfört över 100 Mazeoperationer under en 10-årsperiod men hade enligt e.u. klarat av betydligt fler men det saknades patienter just pga av detta ointresse. Om detta stämmer tycker jag det är sorgligt, särskilt när man läser alla vittnesmål om det lidande personer här på forumet utsetts för.

Kroniskt FF sedan 2005. Mazeopererad 4 maj 2009. Nu flimmerfri.

Elisabeth

Sweden
146 inlägg

Postat - 2011/05/05 :  08:16:01  Visa profil  Besök Elisabeth's hemsida  Svara med citat
Jag är så glad för din skull!
Det stämmer nog att man skall ha tur att hitta en kardiolog som är intresserad av maze och "vågar" låta sin patient kosta pengar.
Eller också får man tjata på läkare, sjukhusledning, politiker....
Nu är det 7 veckor sedan min maze och jag blir gladare för var dag som jag vaknar utan flimmer!
Elisabeth

Haft flimmerattacker i 20 år. Prövat alla möjliga kombinationer av Seloken, Tambocor, Durbis retard, Digoxin, Cordarone mfl. Elkonverterad > 40ggr . De sista åren utan resultat. Abladerad 2008, 2009 och 2010 . Hjärtat har ändrat form så klaffen läcker lite.
Mazeop. på Sahlgrenska 15/3-11
Sotalol 3 x 20 mg
Gå till toppen av sidan

cikada

Sweden
40 inlägg

Postat - 2011/05/05 :  23:00:23  Visa profil  Svara med citat
Härligt att höra att det gått bra för dig Elisabeth! Jag tycker det är viktigt att vi som genomgått Maze avdramatiserar operationen! När jag läser här på forumet får jag ibland uppfattningen att Maze skulle vara en vansinnigt stor och och farlig operation. Visst, det är en öppen bröstkorgsoperation men det är ju många andra operationer med, ex.vis bypass och klaffbyte.

Själv känner jag en bekant som hade ungefär samma sjukdomsbild som jag hade och som fick erbjudande om en Maze för ett par år sedan. Han tyckte dock att det verka vara ett för stort och riskabelt ingrepp och tackade nej. När jag idag hör honom berätta om ständigt återkommande elkonverteringar, medicinbyten för att inte tala om hur flimret undan för undan gjort honom mer och mer begränsad är jag tacksam för att jag valde Maze!

Hoppas att du får många glada uppvakningar framöver också Elisabeth!

Kroniskt FF sedan 2005. Mazeopererad 4 maj 2009. Nu flimmerfri.
Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000