Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Behandlingar
 Maze (Cox-Maze)
 Ev. MAZE operation
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

flodgrod

Sweden
280 inlägg

Postat - 2011/05/28 :  23:43:09  Visa profil  Svara med citat
Efter tre ablationer och en massa olika mediciner har jag fortfarande problem med detta flimmerelände. Har nu fått två val av min läkare, pacemaker eller MAZE-operation. Som att välja mellan pest eller kolera och jag skall ha bestämt mig om en dryg vecka. Läkaren rekommenderar MAZE, men vill inte pressa mig i mitt val.

Jag har läst igenom en del inlägg här på forumet om MAZE och det verkar som om folk är rätt nöjda med resultatet. Det som verkar skrämmande är att det är ett så stort ingrepp med jobbig rehabilitering. Men det är säkert värt det om problemet försvinner. Antar att det får bli MAZE på Sahlgrenska eftersom inget annat verkar hjälpa, men det är inget lätt val att göra. Nån som varit i samma dilemma?

Född -65: Paroxysmalt flimmer sedan 1987-11. Gjort tre lungvensisoleringar 2005-08, 2007-09 och 2010-03. TIA 2002-07.
Medicinering: Durbis Retard, Bisoprolol, Simvastatin, Allopurinol och Waran. Har ca 25 års erfarenhet av konditionsträning och FF.

cikada

Sweden
40 inlägg

Postat - 2011/05/30 :  18:42:15  Visa profil  Svara med citat
Alltid svårt att råda andra, man utgår gärna från sin egen situation. I mina tidigare inlägg har jag (även andra) redogjort för våra erfarenheter av mazeoperationer och de är ju väldigt positiva. Personligen innebar min maze att jag fick tillbaka livet och åter, utan mediciner, lever ett helt normalt liv. Du är betydligt yngre än jag och jag tycker du ska väga alternativen:
1. Att livet ut vara beroende av en pacemaker och/eller medicinering. Om det är en HIS-ablation som är alternativet tycker jag att det är en sista hands åtgärd som man kanske ska överväga när man pga ålder eller annat inte kan genomgå vare sig ablation eller maze.
2. Mazeoperationen ger dig en mycket god prognos, 85-95% flimmerfria, mortalitet ca 1 %, minimal medicinering efteråt (ofta ingen alls). Ingen waran eftersom förmaksörat avlägsnas. Jag upplevde inte vare sig operationen eller rehabiliteringen som särskilt jobbig, andra har haft det jobbigare men ingen har ångrat mazen vad jag sett.

Skaffa dig så mycket information du kan. En bra länk:

http://www.stopafib.org/cured.cfm

Kroniskt FF sedan 2005. Mazeopererad 4 maj 2009. Nu flimmerfri.
Gå till toppen av sidan

flodgrod

Sweden
280 inlägg

Postat - 2011/05/30 :  23:14:48  Visa profil  Svara med citat
Tack för ett bra och uttömmande svar. Jag tror att det lutar mer och mer åt att det får bli en MAZE eftersom det verkar ge bäst resultat.

När det gäller undersökningar innan och förberedelser, vad är det då som man får gå igenom?

Född -65: Paroxysmalt flimmer sedan 1987-11. Gjort tre lungvensisoleringar 2005-08, 2007-09 och 2010-03. TIA 2002-07.
Medicinering: Durbis Retard, Bisoprolol, Simvastatin, Allopurinol och Waran. Har ca 25 års erfarenhet av konditionsträning och FF.
Gå till toppen av sidan

cikada

Sweden
40 inlägg

Postat - 2011/06/02 :  17:24:07  Visa profil  Svara med citat
Förutom sedvanligt EKG, ultraljud och blodprover gör man en kranskärlsröntgen för att se om några förträngningar i kranskärlen finns. I så fall åtgärdar man detta samtidigt med mazeoperationen. Det gör man även med eventuell klaffproblematik som upptäckts vid ultraljudet. Därutöver kan jag inte erinra mig några andra undersökningar. Rutinerna innan operationen kan väl variera mellan olika sjukhus och över tiden men i mitt fall fick jag träffa kirurgen en vecka före inläggningen och han gick mycket noggrant igenom vad en en Maze innebar. Han redovisade även resultaten från de över 100 mazeoperationer han gjort, vilket ytterligare styrkte mig i min övertygelse att jag gjort rätt som valt maze. Jag fick även med mig särskilt rengöringsmedel som jag skulle använda tre dagar före operationen.
Jag blev inlagd dagen innan operationen, återigen tvättning etc. Därefter opererad på morgonen och uppe på benen dagen efter. Sjukgymnasten kom på morgonen och visade hur man tar sig upp ur sängen utan att snedbelasta bröstbenet etc. Därefter successivt bättre och utskriven efter (om jag minns rätt) ca 2 veckor.
Kan låta enkelt och smärtfritt men såklart mådde jag pyton den första dagen efter operationen. Vi var flera som opererades den veckan och endast för en av oss inträffade det en komplikation; han fick en infektion i såret efter operationen. Det innebar att han fick stanna en vecka längre på sjukhuset. Om jag förstått saken rätt är detta den vanligaste komplikationen men även den är ovanlig och behandlingsbar. Hygien är A och O före, under och efter operationen vilket man nogsamt informeras om.

Gå till toppen av sidan

flodgrod

Sweden
280 inlägg

Postat - 2011/06/03 :  00:48:37  Visa profil  Svara med citat
Tack igen för ett bra svar.

Gå till toppen av sidan

Elisabeth

Sweden
146 inlägg

Postat - 2011/06/03 :  13:49:36  Visa profil  Besök Elisabeth's hemsida  Svara med citat
Hej!
För mig gick det till så som Cikada beskriver det och jag hade inte tvekat att göra om operationen trots att rehabiliteringen var/är tuffare än jag väntat mig. Har lite problem med inflammation i bröstkorgen som troligtvis beror på att jag grejat för mycket för tidigt. Gör inte det...
Det är bra att veta om att ca 35% får besvär med flimmer de första 3 månaderna efter en öppen bröstkorgsoperation.
Även om jag "hade hört" det så fick jag panik när jag på tredje dagen fick flimmer. (Jag tyckte att allt gick så bra, att smärta var uthärdlig, jag kom lätt upp ur sängen och det gick framåt med sjukgymnastiken)
Jag blev elkonverterad utan resultat (inte förvånad, så har det varit de sista åren) insatt på sotalol med pump för att snabbt komma upp i hög koncentation. Deppig, trött ja helt slut, fick jag efter 2 dagar ett nytt försök. OCH SE, det lyckades på första försöket!!!
Jag trodde inte att det var sant och trodde egentligen inte att det var sant förrän jag 8 veckor efter operationen var på Sahlgrenska för ett återbesök hos kirurgen.
Jag gick in i samma väntrum som vid inskrivningen den 14 mars.
Där satt 6 nervösa människor som höll på med sina inskrivningssamtal.
Jag kunde helt plötsligt inte sluta le, jag bad min syster som var med, att hon skulle hålla vårt samtal igång så att det såg naturligt ut att jag skrattade hela tiden.
Det var först nu jag förstod att jag var på andra sidan operationen, att jag överlevt den.
Jag är glad, lycklig och tacksam varje dag.
Elisabeth

Haft flimmerattacker i 20 år. Prövat alla möjliga kombinationer av Seloken, Tambocor, Durbis retard, Digoxin, Cordarone mfl. Elkonverterad > 40ggr . De sista åren utan resultat. Abladerad 2008, 2009 och 2010 . Hjärtat har ändrat form så klaffen läcker lite.
Mazeop. på Sahlgrenska 15/3-11
Sotalol 3 x 20 mg
Gå till toppen av sidan

flodgrod

Sweden
280 inlägg

Postat - 2011/06/05 :  11:10:26  Visa profil  Svara med citat
Ja det verkar ju inte vara så mycket att tveka på efter dessa positiva inlägg och resultat. Får väl isf se när jag sitter i väntrummet på Sahlgrenska och är nervös.

Gå till toppen av sidan

flodgrod

Sweden
280 inlägg

Postat - 2011/11/29 :  09:16:54  Visa profil  Svara med citat
Så har jag då slutligen fått en operationstid för en maze-operation. Den 19 december, så det blir väl till att fira Jul på Sahlgrenska antar jag.

Medicinering: Durbis Retard, Bisoprolol, Simvastatin, Allopurinol och Waran. Har ca 25 års erfarenhet av konditionsträning och FF. Väntar på Mazeoperation.
Gå till toppen av sidan

cikada

Sweden
40 inlägg

Postat - 2011/12/01 :  11:51:02  Visa profil  Svara med citat
Kanske inte världens roligaste tidpunkt för en operation men hoppas att du ändå kan glädja dig åt att den nu blir av! Jag ser fram emot dina vidare rapporter och om du har frågor och funderingar kring operationen så är vi flera mazeopererade här på forumet som kanske kan hjälpa dig med svar och lindra din ev. oro!

Gå till toppen av sidan

flodgrod

Sweden
280 inlägg

Postat - 2011/12/01 :  12:56:00  Visa profil  Svara med citat
Härligt att höra positiva saker. Även om jag inte är direkt orolig nu så känner jag ett obehag inför operationen. Kommer säkert också att vara nervös innan.

Medicinering: Durbis Retard, Bisoprolol, Simvastatin, Allopurinol och Waran. Har ca 25 års erfarenhet av konditionsträning och FF. Väntar på Mazeoperation.
Gå till toppen av sidan

swebos

Sweden
32 inlägg

Postat - 2011/12/06 :  17:27:48  Visa profil  Besök swebos's hemsida  Svara med citat
Tänker på dig den 19:e och hoppas allt går bra.

<hr style="color:#000000; height:0;" size="1">[size=1]Flimmrare sedan mer än 10 år. Har provat Sotalol, Durbis och Cordarone utan resultat. Är 60+ och MAZE-opererad aug-07. Är nu flimmerfri med sinusrytm. Tar 10 mg Enalapril
Gå till toppen av sidan

flodgrod

Sweden
280 inlägg

Postat - 2011/12/06 :  21:53:31  Visa profil  Svara med citat
Ja dom lär vara ganska rutinerade på Sahlgrenska så jag tror dom får till det denna gången med.

Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000