Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Behandlingar
 Medicinering
 Metoprolol
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

Ingrid39

Sweden
2 inlägg

Postat - 2011/10/10 :  20:30:54  Visa profil  Svara med citat
Hej
Det är mitt första besök på detta forum så ursäkta om det blir lite fel. Jag hittar inget om Metoprolol så jag undrar om jag är den enda som behandlas med det mot flimmer. 2x100 mg dagligen. Men hjärtat hoppar som det vill i alla fall. Ibland puls över 100 i flera timmar och ofta ojämn puls fastän inte snabb. När pulsen är jämn är den ofta under 50.
Hälsningar
Ingrid

Gunnar

Sweden
434 inlägg

Postat - 2011/10/11 :  00:11:22  Visa profil  Besök Gunnar's hemsida  Svara med citat
Metoprolol är i pricip samma som Seloken. Den aktiva beståndsdelen är densamma.

Metoprolol är ett substansnamn. Medan Seloken är Astras varumärke för metoprolol. Uppställningen här på forummet är egentligen inte särskilt bra, då indelningen borde vara på den aktiva substansens namn med eventuell angivelse av vilka varumärken som finns för substansen.

Om du får flimmer när pulsen ärlåg så är det inte särskilt meningsfullt att ta metoprolol, däremot är det mycket bra att ta när flimret startar, då hjärtat avlastas och syreförbrukningen minskar, när hjärtfrekensen går ner, t.ex under 120.

Om man har flimmer ofta t.ex varje vecka eller ett "svagt" hjärta p.g.a. förträngningar i kranskärlen eller skadade kranskärl, så är det olämpligt att variera intaget av betablockeraren, då belastningen på hjärtat ökar när man slutar tvärt med betablockeraren.

Hjärtat har vant sig med betablockeraren och puls och sammandragningkraften ökar med åtföljande stegring av blodtrycket,när betablockaden bryts.

Kranskärslröntgen brukar vara en rutin undersökning för flimmerpatienter.

Obs! Ändringar i medicinering diskuteras alltid med en läkare. Jag är inte läkare.
Gå till toppen av sidan

Elisabeth

Sweden
146 inlägg

Postat - 2011/10/11 :  21:34:08  Visa profil  Besök Elisabeth's hemsida  Svara med citat
Gunnar- intressant det du skriver om att blodtrycket ökar när man slutar med betablockerare. Såväl mitt blodtryck som puls har ökat sedan jag slutade. Min vilopuls ligger nånstans mellan 80-90 nu, det är en enorm skillnad mot att ligga på under 50 som jag gjort i många år.
Min läkare beskrev det som att hjärtat skaffar sig fler receptorer för att "motverka betablockaden".
Elisabeth

Haft flimmerattacker i 20 år. Prövat alla möjliga kombinationer av Seloken, Tambocor, Durbis retard, Digoxin, Cordarone mfl. Elkonverterad > 40ggr . De sista åren utan resultat. Abladerad 2008, 2009 och 2010 . Hjärtat har ändrat form så klaffen läcker lite.
Mazeop. på Sahlgrenska 15/3-11
Gå till toppen av sidan

Elisabeth

Sweden
146 inlägg

Postat - 2011/10/11 :  21:35:09  Visa profil  Besök Elisabeth's hemsida  Svara med citat
Välkommen till forumet Ingrid!
Elisabeth

Haft flimmerattacker i 20 år. Prövat alla möjliga kombinationer av Seloken, Tambocor, Durbis retard, Digoxin, Cordarone mfl. Elkonverterad > 40ggr . De sista åren utan resultat. Abladerad 2008, 2009 och 2010 . Hjärtat har ändrat form så klaffen läcker lite.
Mazeop. på Sahlgrenska 15/3-11
Gå till toppen av sidan

Gunnar

Sweden
434 inlägg

Postat - 2011/10/14 :  04:12:06  Visa profil  Besök Gunnar's hemsida  Svara med citat
Elizabeth!

Vi pratar om två olika saker.

A.
Hjärtat vill naturligt gå betydligt fortare än 60 slag/min, men det autonoma nervsystemet, den vagala delen, trycker ner hjärtfrekvensen till ungefär 60. När ärr skapas i förmaket vid ablation eller Maze skadas nervsystemet i förmaket och den vagala delen förmår inte längre hålla nere hjärtfrekvensen. Enligt de som genomgått proceduren kan det ta upp till ett år innan systemet är återställt.

B.
Jag tar 3x 20 mg Sotalol per dygn. Sotalol är en kaliumjon blockerare samt också en generell betablockerare. När jag får flimmer höjer jag dosen av Sotalol samt tar också en rejäl dos av den hjärtspecifika betablockeraren Bisoprolol. Beroende på hur snabbt flimret slutar kan det bli ganska mycket Bisoprolol. När flimret slutar återgår jag till min vanliga dos av Sotalol och trappar ner Bisoprololen under ett dygn till noll. Ibland leder detta till mycket högt blodtryck och förhöjd puls andra eller tredjae dagen efter det att flimret slutat. Men det går över på en dag. Detta är abstinens reaktioner på den kraftigt minskade betablockaden. Notera att jag hela tiden är på betablockad från Sotalolen. Mina kranskärl har undersökt och har inga problem. Halveringstiden för Bisoprolol är cirka 11 timmar.

Obs! Ändringar i medicinering diskuteras alltid med en läkare. Jag är inte läkare.

Ändrad av - Gunnar den 2011/10/14 04:23:24
Gå till toppen av sidan

Ylva

Sweden
345 inlägg

Postat - 2011/10/14 :  22:55:00  Visa profil  Svara med citat
Hej Gunnar!
Du är väldigt påläst som vanligt. Men vad är en kaliumjonblockerare??
Har jag aldrig hört talas om..
Du menar inte kalciumblockerare?
Såna medel används ju ofta mot högt blodtryck och kärlkramp pga hjärtats minskade "slagkraft" och därmed minskade syrebehov.
Bland dessa kan nämnas preparaten Plendil, Lomir och Adalat.
Jag är inte heller läkare, men apotekare
Gå till toppen av sidan

Gunnar

Sweden
434 inlägg

Postat - 2011/10/15 :  18:48:21  Visa profil  Besök Gunnar's hemsida  Svara med citat
Sotalol tas för dess kaliumjonblockerande (potassium blocking) egenskaper, vid rytmstörningar. Skälet är att man vill förlänga refraktärstiden hos hjärtmuskelcellerna i förmaket. Rent idealistkt så skulle bara dessa celler påverkaqs, men också cellerna i kammaren påverkas, vilket kan leda till kammarflimmer vid större doser.

En förlängning av refraktärstiden
http://www.cvpharmacology.com/antiarrhy/ERP.htm
blockerar extra slag, ectopic foci
http://www.cvphysiology.com/Arrhythmias/A017.htm

, vilka initierar flimrandet. Skyddsmekanismen har fått ett eget namn: Overdrive suppression
http://www.cvphysiology.com/Arrhythmias/A018.htm

Det är också kaliumjonblockering man erhåller med amoiodarone, dronedarone och dofetilide.
Medicinerna har liksom sotalol flera blockearande effekter, förutom dofetilide (Tikosyn) som bara blockerar kaliumjoner.

Gå till toppen av sidan

Ylva

Sweden
345 inlägg

Postat - 2011/10/17 :  23:18:55  Visa profil  Svara med citat
Ojojoj, vad mycket man inte kan
Nu vet jag lite mer om kaliumblockerare.
Och jag som inte ens hört benämningen förr
Tack Gunnar!
Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000