Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Mediciner
 Cordarone
 Biverkning
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

prippe

Sweden
17 inlägg

Postat - 2011/10/13 :  16:10:36  Visa profil  Svara med citat
Hejsan.

Tänkte ta upp en biverkning som det inte varit någon studie på här i Sverige men typ resten av världen(men i form av Amiodaron).

Det är en biverkning i form att minnesförlust.

Det började först med att korttidsminnet vart sämre för att sedan bli riktigt dåligt(tex om jag vart tillfrågad om jag kunde fixa kaffe och jag inte gjorde det omgående så vart det glömt, dvs om frågan kom igen efter 5 minuter så hade jag inget minne av att ens blivit tillfrågad om det). Det har börjat kommit tillbaka men har fortfarande problem med det.

Sedan kom problem med långtidsminnet(explicita minnet), började tappa tidigare händelser och upplevelser(tex så tittade jag på kort från flera högtider flera år tillbaks och såg mig själv på bilderna men hade absolut inget minne av det och det är INGEN rolig upplevelse!). Har fortfarande samma problem, men minnen från 30 år sedan sitter som ett smäck vilket det inte gjorde förr!?

Enda minnet som verkar vara orört är inlärningen(procedurminnet).

Jag har prata med läkemedelstillverkaren och haft en jättebra dialog med dom om denna biverkning men dom behöver fler med denna biverkning för att starta en studie men kan komma att lägga till en rekommendation till FASS.

Läkarna ska man inte ens prata om, "står det inte i FASS så existerar det inte". Men dom har tagit åt sig att det kan ha gjorts studier, men i andra länder.

Jag har gjort alla sorts röntgen(man är snart självlysande) för att utesluta proppar-blödningar-tia och en rad andra tester för att utesluta andra sjukdomar men allt kommer tillbaka till Cordaronet.

Någon som känner igen sig? Så dela gärna med er.

Med vänlig hälsning
Prippe

Fick flimmer första ggn 14 januari 2009. Har gjort 1 Ablation 8/7-10. Tar 10mgr Bisoprolol/dygn

vgurra

Sweden
158 inlägg

Postat - 2011/10/13 :  23:10:20  Visa profil  Svara med citat
Mycket intressant! Har inte käkat den medicinen själv så jag har inget att tillägga där.

Var det en komplett minnesutredning du fick gå igenom? Det låter nästan så.

För er andra som är oroliga över flimrandets eller läkemedels påverkan på den kognitiva förmågan kan det kanske vara bra att veta kan vara möjligt att få en minnesutredning gjord.

Kostnaderna för demens/minnesproblem bland äldre, i kombination med det kommit fram läkemedel för att behandla vissa former, gör att det på senare år satsats friskt på att göra omfattande minnesutredningar. Det här kan säkert även flimrare med minnesproblem dra nytta av. Var med min gamla far på en sådan och det var mycket imponerande att se vilka resurser man satte till för att avgöra vad orsaken till hans minnesproblem var.

Diagnos: Paroxysmalt FF Juli 2008 + annat spök som under en period tolkades som förmaksfladder. Trött sinusknuta diagnos 200909 samt utsättning av betablock, så gott som symptomfri efter detta. Ingen medicin! Senaste kända flimmer Maj 2009. 2005-2008 av och till symptom som aldrig fastnade på EKG. Stress, uttorkning och dålig sömn triggers, samt sist men inte minst låg puls av betablock, under 45-50 = problem.
Gå till toppen av sidan

Elisabeth

Sweden
146 inlägg

Postat - 2011/10/14 :  07:20:16  Visa profil  Besök Elisabeth's hemsida  Svara med citat
Prippe!
Detta stämmer på mig också, jag åt Cordarone i flera år.
Just nu har jag lite bråttom men återkommer med mina upplevelser.
Elisabeth

Haft flimmerattacker i 20 år. Prövat alla möjliga kombinationer av Seloken, Tambocor, Durbis retard, Digoxin, Cordarone mfl. Elkonverterad > 40ggr . De sista åren utan resultat. Abladerad 2008, 2009 och 2010 . Hjärtat har ändrat form så klaffen läcker lite.
Mazeop. på Sahlgrenska 15/3-11
Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000