Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Mediciner
 Xarelto
 Godkänt i EU!
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2012/03/09 :  07:21:19  Visa profil  Svara med citat
Ännu ett blodförtunnande läkemedel som på sikt kan komma att ersätta dagens Waran har godkänts av den europeiska läkemedelsmyndigheten EMA.

Det aktuella preparatet, Xarelto, godkänns för förebyggande av stroke hos personer som lider av förmaksflimmer samt för behandling av djupa ventromboser.

Waran, som är det dominerande läkemedlet i dag, ökar risken för hjärnblödningar om dosen är felinställd. Tidigare har EMA även godkänt Pradaxa.

Håkan

Två ablationer 2004 - 2005. Därefter mycket bättre, bara en flimmerattack per år i genomsnitt. I längden är jag kanske kandidat för en tredje ablation.

Tar just nu 200 mg Cordarone plus 200 mg Seloken per dag. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, kalciumantagonister, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor.

Cordaronet har havererat min sköldkörtel som nmu vräker ut hormon. Jag provar medicin mot det. Om det inte fungerar måste jag operera bort min sköldkörtel och ta medicin (Levaxin) hela återstående livet.

Gillar Du forumet? Du kan hjälpa till: http://xn--frmaksflimmer-imb.se/help.asp

Ropen skalla: ablationer åt alla

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2012/03/09 :  07:56:43  Visa profil  Svara med citat
Efter genomläsning av pressrapporter så tycks Xarelto vara det svagaste kortet bland de ny blodförtunnarna, Pradaxa och Equilis.

Håkan

Två ablationer 2004 - 2005. Därefter mycket bättre, bara en flimmerattack per år i genomsnitt. I längden är jag kanske kandidat för en tredje ablation.

Tar just nu 200 mg Cordarone plus 200 mg Seloken per dag. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, kalciumantagonister, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor.

Cordaronet har havererat min sköldkörtel som nmu vräker ut hormon. Jag provar medicin mot det. Om det inte fungerar måste jag operera bort min sköldkörtel och ta medicin (Levaxin) hela återstående livet.

Gillar Du forumet? Du kan hjälpa till: http://xn--frmaksflimmer-imb.se/help.asp

Ropen skalla: ablationer åt alla
Gå till toppen av sidan

Majander

Finland
75 inlägg

Postat - 2016/05/15 :  19:45:31  Visa profil  Svara med citat
Hej,
Är det någon som har erfarenheter av Xarelto, blodförtunnande? Det är visst 4 år sedan de senaste skriverierna om Xarelto här på Forumet så jag undrar om det finns någon som har erfarenheter?
Har blivit rekommenderad just Xarelto innan abladering om några månader men tyckte mej förstå på arbetsplatsläkaren att valet är mitt. Vill jag ha Waran eller Xarelto?
Känner till biverkningarna, dvs att det är svårare att häva en blödning med Xarelto och fördelen att man inte behöver hålla diet.
Xarelto är också mycket dyrare men behöver inte kollas upp med blodprov.
Hur är det med Xarelto och Tambocor? Xarelto och Seloken?
Waran och Tambocor går väl ihop?
Hur mår man med Xarelto?
Visst, jag ska fråga läkaren. Men skulle vara glad över lite erfarenheter.....
Finns det någon därute..:) ?
Maja

Diagnostiserad med paroxysmalt flimmer 2006 (har flimrat längre dock) och läckage på klaffarna. Född 1955.Börjat Tambocor och Seloken 2013.
Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000