Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Behandlingar
 Medicinering
 Verapamil
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

Nalleman

Sweden
44 inlägg

Postat - 2012/03/31 :  08:38:52  Visa profil  Svara med citat
Hej alla!

Under rubriken "Mediciner" saknar jag Verapamil. Jag har mycket goda erfarenheter av såväl Verapamil som Isoptin (samma verksamma ämne) när det gäller att reglera pulsen. Min läkare plockade bort Verapamil men jag krävde att få den tillbaka när pulsen stack iväg.
Nu ligger min puls på 50-55 men det kanske även beror på Cordaronet jag ätit sedan i augusti? Inget flimmer sedan jag började med Cordarone.
Äter just nu: 100 mg Cordarone (minskat från 200 mg), 100 mg Metoprolol, 240 mg Isoptin, 50 mg Losartan, 80 mg Furix och två Warantabletter per dag. Läste att man INTE skall äta Verapamil och betablockerare samtidigt.
Någon som känner till ev. nackdelar med det?
Sorry om jag skriver detta under fel rubrik....

Är 47 år och har kroniskt flimmer som jag inte märker något av överhuvudtaget. Tar just nu 100 mg Cordarone, 240 mg Isoptin, 100 mg Metoprolol och två tabl. Waran per dag. Dessutom 50 mg Losartan och 40 mg Furix per dag. Rena kemifabriken alltså. Elkonverterad fyra gånger. Testade Tambocor men det funkade inte alls. Fick puls runt 125. Elkonvertering misslyckades. Innan Tambocoren runt 80 i puls. Nu äter jag Cordarone sedan i augusti. Elkonverterad i slutet på oktober. Inget flimmer sedan dess och puls runt 60. Hittills är jag enbart positiv till Cordarone.

Hasse

Sweden
315 inlägg

Postat - 2012/03/31 :  10:10:32  Visa profil  Besök Hasse's hemsida  Svara med citat
Hej
Tycker den verkar vara på precis rätt sida, har dock ingen erfarenhet av medicinen ifråga.

Hasse

Född 1965 längd ca 190 cm och vikt mellan 96-100 kg
Abladerad 3 gånger, senast 2010-06-02. Har provat många mediciner innan och mellan ablationerna. Har åter börjat flimra och väntar på tid till läkaren. Fredag 27/1 ska jag få på ett långtids-EKG. EKG-et visade inget flimmer under 3 dygn, däremot ett par episoder med ett flertal extraslag. Ingen åtgärd tilssvidare.

Medicin för tillfället, ingen.

Gå till toppen av sidan

Gunnar

Sweden
434 inlägg

Postat - 2012/04/01 :  19:58:04  Visa profil  Besök Gunnar's hemsida  Svara med citat
Hej Nalleman!
Det var en intressan mix av mediciner du går på. Själv fick jag en gång verapamil istället för amlodipin. Händer, ansiket och ben svullnade upp. Jag kommer inte ihåg doseringen nu, men att du ovanpå det också tar en beta blockerare får mig att undra hur mycket du väger. Själv väger jag 76-77 kg och kan inte ta en betablockerare kontinuerligty eftersom jag då får för låg puls,under 50. Din läkare är dock på rätt spår, då det gäller att minska inflödet av Ca++ jone in till hjärtcellerna. Återkommande förmaksflimmer är egentligen en funktion av att Ca++ koncentrationen är för stor inuti hjärtcellerna. Cellerna hinner inte med att skicka ut jonerna i samma takt som de skickas in vid långvarig hög puls. Jag har experimenterat en hel del med lyckat resultat med att ta mycket betablockerare när jag får flimmer. Helt har jag ändå inte blivit av med flimrandet, men ser det inte som ett större problem, då sammandragningar av hjärtat inte är särskilt kraftiga och flimrandet alltid slutar av sig självt. Jag har haft flimmeruppehåll nästan ett år, halvårsvis och för tillfället cirka 2-3 månader från att ha flimrat varje vecka. Jag har nu inga problem med att ligga på vänster sida eller att konsumera måttliga mängder alkohol.
Kolla min hemsida.
Vad gäller mediciner och hur hjärtat fungerar så titta på nedanstående länkar:
http://www.cvpharmacology.com/antiarrhy/antiarrhythmic.htm
http://www.cvphysiology.com/Arrhythmias/A008.htm

Obs! Ändringar i medicinering diskuteras alltid med en läkare. Jag är inte läkare.
Gå till toppen av sidan

Nalleman

Sweden
44 inlägg

Postat - 2012/04/02 :  08:41:31  Visa profil  Svara med citat
Hej Gunnar!
Vikt är ju inget man frågar en dam om men eftersom jag inte är dam kan jag ju svara: väger c:a 115 kg (jojomän kilon är det gott om).
För att ytterligare späda på så åt jag tidigare även 5 mg Amlodipin per dag men den har jag plockat bort på eget bevåg. Tror du alltså att jag skulle kunna byta ut Isoptin (Verapamil) mot Amlodipin? Funderar på om jag skulle kunna sänka min dos Metoprolol från 100 mg till 50 mg alternativt sänka dosen Isoptin från 240 mg till 120 mg. Tänkte prova det sistnämnda d.v.s. att minska på Isoptin till hälften kommande vecka.
Har inte märkt någon svullnad mer än att benen kan svälla upp om jag suttit ner på jobbet en hel dag. Det kanske har med Verapamilen att göra? Just nu går jag ju även på dundermedicinen Cordarone. Vet ju inte riktigt vilken påverkan den har på puls och blodtryck...
Skall göra ett besök på din hemsida.
Gå till toppen av sidan

Gunnar

Sweden
434 inlägg

Postat - 2012/04/02 :  15:34:49  Visa profil  Besök Gunnar's hemsida  Svara med citat
Doseringen är beroende på vikten.
Det är en stor skillnad på Amlodipin och Verapamil. Det blev jag påmind on när jag blev fel expedierad på apoteket.
Amlodipin och andra dihydropyrodiner påverkar i huvudsak bara L-kanalen för Calcium joner i det vaskulära systemet, dvs det är en blodtryckssänkande medicin, då den miskar artärernas sammandragning.

Icke-dihydropyridiner som verapamil är däremot något selektiva för hjärtcellerna (myocardium) och kan därför vara till nytta för patienter som lider av förmaksflimmer. En envist hög puls som vid flimmer medför på sikt ett överskott av Calcium inuti hjärtmuskelcellerna och bidrar till att det blir allt lättare att råka ut för flimmer igen. Man har i djurförsök visat att om man utsätter ett hjärta för en hög hjärtfrekvens genom elektrisk stimulering så börjar det flimra efter ett tag. Likaså är idrottare som utsätter sig för långa perioder av hög puls överrepresenterade, när det gäller förmaksflimmer. Sett enbart ur nationell hälsosynpunkt så borde Vasaloppet och liknande tävlingar förbjudas.
Här är en länk till kalciumblockerare:
http://www.cvpharmacology.com/vasodilator/CCB.htm

Med mina diagram har jag visat att en maximalt hög dos av betablockerare vid en flimmerattack tycks förhindra denna ansamling av Ca joner och t.o.m. kan få flimrandet att gå tillbaka. Betablockerare verkar i praktiken som en kalciumjonblockerare som styrs av impulserna som drar upp pulsen.

Obs! Ändringar i medicinering diskuteras alltid med en läkare. Jag är inte läkare.
Gå till toppen av sidan

Nalleman

Sweden
44 inlägg

Postat - 2012/04/10 :  12:21:48  Visa profil  Svara med citat
Hej igen!

Jag testade lite och slutade med Isoptin och bytte till Amlodipin.
Har bägge sorterna så jag kunde göra mitt test.
Pulsen steg på ett par dagar från 50 till 60 och blodtrycket från 130/75 till 145/98.
Uppenbarligen är det så att för mig är Isoptin (Verapamil) det klart bästa komplementet till Metoprolol.
Lyckades ju tjata mig till Verapamil igen efter att min läkare valde att sätta ut det. En utsättning som i kombination med Tambocor ledde till en puls på 125.
Det är nog så att Verapamil är och förblir lite av min "favorit".
Gå till toppen av sidan

Gunnar

Sweden
434 inlägg

Postat - 2012/04/10 :  13:34:04  Visa profil  Besök Gunnar's hemsida  Svara med citat
Då det verkar som du har högt blodtryck, kanske Diltiazem vore något värt att prova.
http://www.cvpharmacology.com/vasodilator/CCB.htm
Den har egenskaper som är en blandning av Verapamil och Amlodipin. I Sverige säljs den under varumärket Cardizem.
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/substance_products.jsp?substanceId=IDE4POF0UAMEBVERT1

Gå till toppen av sidan

Nalleman

Sweden
44 inlägg

Postat - 2012/04/10 :  16:04:21  Visa profil  Svara med citat
Uppdatering:

Efter att ha tagit 120 mg (en halv 240 mg tablett) Isoptin Retard vid lunch ändrades mina värden så här:

Före:
Puls: 60
Blodtryck: 147/98

Mätt kl. 10.30

Efter:
Puls: 50
Blodtryck: 122/75

Mätt kl. 15.00

Ovanstående är snitt på tre mätningar per tillfälle.

Helt klart är att Isoptin verkar väldigt snabbt.
Jag tror jag klarar mig lika bra utan Amlodipinvarianten.
Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000