Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Behandlingar
 Maze (Cox-Maze)
 Hur länge ont efter maze-operation?
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

flodgrod

Sweden
280 inlägg

Postat - 2012/04/19 :  10:49:44  Visa profil  Svara med citat
Jag genomgick denna operation den 26 januari i år. Allt har gått bra och jag är helt flimmerfri än så länge. Smärtan har förstås avtagit till stor del. Men det gör fortfarande ont när jag hostar, nyser mm. Hur länge hängde detta i för er andra som opererats? Tilläggas bör att jag fick hosta tre veckor efter operationen och den hängde kvar i drygt två veckor. Det var ingen höjdare kan jag lova.

Känner även "knäppningar" vid bröstbenet när jag sitter och ändrar läge lite. Har fler haft det?

Född -65: Paroxysmalt flimmer sedan 1987-11. Gjort tre lungvensisoleringar 2005-08, 2007-09 och 2010-03. TIA 2002-07. Mazeopererad 26/1-12. Medicinering: Bisoprolol, Simvastatin och Allopurinol. Har lång erfarenhet av konditionsträning och FF.

cikada

Sweden
40 inlägg

Postat - 2012/04/24 :  19:53:11  Visa profil  Svara med citat
Härligt att höra att allt gått bra för dig!
Det är snart tre år sedan som jag mazeopererades så min minnesbild från den första tiden är lite otydlig men jag tror att jag hade lite känningar i bröstbenet ända upp till 5 -6 månader efter operationen. Inga direkta smärtor men någon form av förnimmelse av att det inte var färdigläkt.
Kan tillägga att jag varit i sinus sedan operationen och att livet leker!

Kroniskt FF sedan 2005. Mazeopererad 4 maj 2009. Nu flimmerfri.
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2012/04/24 :  20:02:50  Visa profil  Svara med citat
Grattis cikada!

Två ablationer 2004 - 2005. Därefter mycket bättre, bara en flimmerattack per år i genomsnitt. I längden är jag kanske kandidat för en tredje ablation.

Tar just nu 200 mg Cordarone plus 200 mg Seloken per dag. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, kalciumantagonister, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor.

Cordaronet har havererat min sköldkörtel som nu vräker ut hormon. Jag provar medicin mot det. Om det inte fungerar måste jag operera bort min sköldkörtel och ta medicin (Levaxin) hela återstående livet. Ångrar trots allt inte Cordarone-användningen. Den gav mig livet tillbaka under 7 underbara år!

Gillar Du forumet? Du kan hjälpa till: http://xn--frmaksflimmer-imb.se/help.asp

Ropen skalla: ablationer åt alla
Gå till toppen av sidan

flodgrod

Sweden
280 inlägg

Postat - 2012/04/24 :  20:25:08  Visa profil  Svara med citat
Det låter ju verkligen lovande med så bra resultat. Bara att låta tiden läka med andra ord. Håller som bäst på att träna upp konditionen. Längtar tillbaks till spinningcykeln.

Född -65: Paroxysmalt flimmer sedan 1987-11. Gjort tre lungvensisoleringar 2005-08, 2007-09 och 2010-03. TIA 2002-07. Mazeopererad 26/1-12. Medicinering: Bisoprolol, Simvastatin och Allopurinol. Har lång erfarenhet av konditionsträning och FF.
Gå till toppen av sidan

pippi

79 inlägg

Postat - 2012/05/01 :  23:01:32  Visa profil  Svara med citat
Vad härligt! Grattis!!
Just den där känslan att man kanske kan bli frisk, träna eller vad det nu är man gör i sitt "normala" liv, att inte behöva tänka på flimret varje sekund - vilken lättnad.
Det önskar jag alla flimrare av hela mitt hjärta!

Kram
Pippi (flimmerfri 3 mån på torsdag)
Obs, korsade fingrar..

Female född -65 med Paroxymalt flimmer sen 2005 och 5 konverterningar plus ett LONG QT Syndrome för säkerhets skull (får inte äta övriga arytmi-mediciner) Ablation jan 2012. Knaprar Seloken 150mg/dag, Waran och är utrustad med en Pacemaker.
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2012/05/11 :  01:46:07  Visa profil  Svara med citat
quote:
Female född -65 med Paroxymalt flimmer sen 2005 och 5 konverterningar plus ett LONG QT Syndrome för säkerhets skull (får inte äta övriga arytmi-mediciner) Ablation jan 2012. Knaprar Seloken 150mg/dag, Waran och är utrustad med en Pacemaker.

Pippi, vilken typ av ablation genomgick Du? HIS-ablation? Jag frågar eftersom Du har pacemaker. Har Du pacemaker med inbyggd defibrillator? Jag frågar det med tanke på long QT syndromet.

Håkan

Två ablationer 2004 - 2005. Därefter mycket bättre, bara en flimmerattack per år i genomsnitt. I längden är jag kanske kandidat för en tredje ablation.

Tar just nu 200 mg Cordarone plus 200 mg Seloken per dag. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, kalciumantagonister, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor.

Cordaronet har havererat min sköldkörtel som nu vräker ut hormon. Jag provar medicin mot det. Om det inte fungerar måste jag operera bort min sköldkörtel och ta medicin (Levaxin) hela återstående livet. Ångrar trots allt inte Cordarone-användningen. Den gav mig livet tillbaka under 7 underbara år!

Gillar Du forumet? Du kan hjälpa till: http://xn--frmaksflimmer-imb.se/help.asp

Ropen skalla: ablationer åt alla
Gå till toppen av sidan

lentrollet

Sweden
1 inlägg

Postat - 2012/06/08 :  11:26:10  Visa profil  Svara med citat
Hej jag op den 16 maj 20012 i Lund för besvärligt, snabbt som fan, flimmer. Så läkarna i Lund erbjöd mej en Meze op, detta ha gått bra. väldigt drogad i 3 dagar efteråt, men sedan ha det gått bra, inlagd i 3 v, eftersom, de får inte upp mitt blodvärde,de vet inte vad som är fel, jag blöder inte någon stans, så vi får avvakta vad som händer, jag vill gärna rekommdera denna op om läkarna erbjuder detta sätt, jag har haft mycket besvär förut med flimmer ,medicin ,ablationer 2 st, många el konventeringar, så ännu mår jag mycket bättre, trött och lite smärta men det är ju knappt en månad sedan.
Gå till toppen av sidan

flodgrod

Sweden
280 inlägg

Postat - 2012/06/08 :  15:39:57  Visa profil  Svara med citat
Hej,
Ja jag skulle också rekommendera denna op för personer med stora besvär och lång sjukdomshistoria. Det gör ont ett tag men blir jättebra sen. Fortfarande lite smärta när jag nyser och hostar annars ingenting. Hjärtat går som en klocka. Mycket lyckat resultat för mig.

Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000