Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Allmänt
 Till Dig som fått förmaksflimmer för första gången
 Eventuell biverkning?
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

samulina

Sweden
14 inlägg

Postat - 2012/05/09 :  20:24:36  Visa profil  Svara med citat
Hej!
Dags igen med en fråga som jag förhoppningsvis får svar på genom er!

Jag äter Seloken 50 mg, en tablett om dagen. Den håller hjärtat på plats för det mesta, förutom lite konstiga hjärtrusningar och sådant. Inget flimmer sedan i november..

Under de senaste månaderna har jag känt att jag liksom "darrar" inombords, i bröstkorgen/halsen. Ibland kändes det att huvudet gungar, framförallt på morgnarna, men jag trodde det bara var en känsla.

Sedan två veckor tillbaka har jag synliga skakningar i huvudet, det liksom "säger nej" hela tiden med någon cm åt vardera hållet. Har även blivit väldigt stel i nacken. Idag har det varit så illa att jag har svårt att läsa vad som står på dataskärmen, både här och på jobbet.

Jag var hos läkare idag, han konstaterade att jag har reflexerna i ordning, är inte för yr, kan peka på näsan med stängda ögon etc, så jag kan inte ha några neurologiska sjukdomar.

Så jag undrar, kan huvudskakningarna komma från min medicin? Inga skakningar/darrningar står bland biverkningar men ibland orsakar mediciner konstiga symtom.

Admin

Sweden
3161 inlägg

Postat - 2012/05/10 :  21:31:59  Visa profil  Svara med citat
Jag har förstås ingen aning. Men jag undrar hur Du har det med synen. Jag kan bara föreställa sig att man kan få en massa konstiga symptom om man anstränger ögonen framför dataskärmar. Själv har jag skaffat terminalglasögon som sparar mina ögon mycket jobb.

Håkan

Två ablationer 2004 - 2005. Därefter mycket bättre, bara en flimmerattack per år i genomsnitt. I längden är jag kanske kandidat för en tredje ablation.

Tar just nu 200 mg Cordarone plus 200 mg Seloken per dag. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, kalciumantagonister, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor.

Cordaronet har havererat min sköldkörtel som nu vräker ut hormon. Jag provar medicin mot det. Om det inte fungerar måste jag operera bort min sköldkörtel och ta medicin (Levaxin) hela återstående livet. Ångrar trots allt inte Cordarone-användningen. Den gav mig livet tillbaka under 7 underbara år!

Gillar Du forumet? Du kan hjälpa till: http://xn--frmaksflimmer-imb.se/help.asp

Ropen skalla: ablationer åt alla
Gå till toppen av sidan

samulina

Sweden
14 inlägg

Postat - 2012/05/11 :  21:56:04  Visa profil  Svara med citat
Jag har inga problem med synen mer än att just nu när huvudet skakar är jag fruktansvärt trött i ögonen eftersom de hela tiden ska kompensera för skakningarna.

Annars så har läkarna inte kommit fram till något. Efter en del tjat från min sida fick jag byta till annan typ av betablockerare, Inderal Retard, vilken är en erkänd medicin mot skakningar. Jag mår riktigt dåligt av dem,fått tryck över bröstets vänstra sida, halsens vänstra sida känns svullen inifrån, huvudet känns konstigt pga blodtrycket har sjunkit och skakningarna har endast minskat men inte blivit borta.
Jag är jätterädd nu, vet inte vad som är fel på mig, jag dricker inte, missbrukar inte annat heller förutom några nikotintuggummin om dagen. Jag är så rädd att jag är på gränsen till panik..

Jaja, den historien hör ju inte till det här forumet. Med all sannolikhet skakar jag inte pga hjärtbesvären om det nu ändå inte visar sig att jag mår bättre när Selokenen går ut ur kroppen. Hoppas kan man ju alltid!
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3161 inlägg

Postat - 2012/05/12 :  18:56:37  Visa profil  Svara med citat
Fy, det låter ju hemskt.

Kan det möjligen vara nikotintuggummit som spökar? De kan tydligen ge en massa biverkningar. Eller nikotinabstinensen?

Har Du kontrollerat sköldkörtelhormonerna? För hög eller låg nivå kan ge en massa konstiga symptom.

Ligger blodtrycket normalt?

Ligger blodsockret bra? För lågt blodsocker kan ju också ge en massa orevliga symptom. Drick ett glas mjök eller två och se om det hjälper.

Jag förutsätter att man tagit EKG på Dig flera gånger.

Seloken har en mycket kort halveringstid så det borde försvunnit ur kroppen nu. Mår Du bättre? Seloken (Metoprolol) kan ju i sig ge en hel rad biverkingar.

Tveka inte att genast ta Dig till akuten om Du upplever andningssvårigheter.

Håller tummarna för snar bättring!

Håkan

Två ablationer 2004 - 2005. Därefter mycket bättre, bara en flimmerattack per år i genomsnitt. I längden är jag kanske kandidat för en tredje ablation.

Tar just nu 200 mg Cordarone plus 200 mg Seloken per dag. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, kalciumantagonister, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor.

Cordaronet har havererat min sköldkörtel som nu vräker ut hormon. Jag provar medicin mot det. Om det inte fungerar måste jag operera bort min sköldkörtel och ta medicin (Levaxin) hela återstående livet. Ångrar trots allt inte Cordarone-användningen. Den gav mig livet tillbaka under 7 underbara år!

Gå till toppen av sidan

samulina

Sweden
14 inlägg

Postat - 2012/05/12 :  22:00:24  Visa profil  Svara med citat
Tack för ditt svar! Roligt att någon känner med mig!

Mitt blodsocker är snarare högt än lågt, jag har diabetes typ2, tyvärr är jag allergisk mot läkemedlet metformin, så jag har bara dieten att vända mig till. Fast värdena är aldrig högre än 7-8.
Jag har även låg ämnesomsättning, nivåerna har kontrollerats flera gånger men enligt läkaren är nivån inte så låg att det kräver behandling, jag ska till nästa kontroll om tre månader. Det konstiga är att jag har ju låg ämnesomsättning men min kropp uppför sig som om jag hade skyhöga nivåer! Det har läkaren sagt...

Och nej, de har inte gjort en endste ekg sedan skakningseländet började trots att jag var hos läkare fyra gånger på en vecka. Och jag åkte till akuten där en sköterska bedömde att mina symtom verkade inte vara livshotande så jag hänvisades till vårdcentralen utan undersökning.

Blodtrycket var normalt innan jag började med Inderal. Nu är det nog lägre för jag är lite yr i huvudet men det är inte så farligt. Mina skakningar är hemska, både kroppsligt och psykiskt. Nu har jag grävt fram min Oxascand som jag fick i februari istället för långtidsEKG

Jag ska inte till läkare förrän på onsdag om jag inte blir så dålig att jag måste till akuten. Och jag vet inte hur jag ska jobba i detta skick, läkaren ville inte ens höra talas om någon sjukskrivning i torsdags. Jag har visserligen inte fysiskt krävande arbete men att vara en av statens beslutsfattare (på låg nivå) kräver en hel del av starkt psyke och koncentration. Ingen av dem har jag för tillfället.

Nikotintuggummin har jag också tänkt på att de kan kanske vara orsaken. Jag har tuggat dessa nikotinhevetet i åratal, det var lättare att sluta röka än att sluta med tuggummin. Men jag tuggar ungefär hälften så mycket sedan eländet med flimmer började för snart ett år sedan... Och nu när jag mår riktigt skit tuggar jag inte många. Huvudet skakar oavsett detta, lika mycket på morgonen som när jag tuggar som när jag tuggat några under dagen...

Jag har även täkt på en grej som jag inte ens vet om det är möjligt men kanske är orsaken är för uppenbart så ingen tänker på det. Jag var på massage några dagar innan skakningshelsikket började. Om det kan vara så att någon nerv eller annat som har kommit i kläm, till skada eller .. Ja, jag vet ju inte, jag bara tänker för mycket.

Ändrad av - samulina den 2012/05/12 22:07:20
Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3161 inlägg

Postat - 2012/05/14 :  17:35:56  Visa profil  Svara med citat
Jag fattar inte hur man törs sätta in betablockerare utan föregående EKG. Men, Du lever ju så uppenbarligen gick det bra.

När vi nu ändå berört tema, Du skulle kunna ta Januvia och / eller glimeperide mot Din diabetes II. Har läkarna övervägt dem?

Jag kan inte bidra med något vettigt i grundfrågan (Du verkar ha koll på alla parametrar) utan hoppas bara att Du kryar på Dig.

Mvh
Håkan

Gå till toppen av sidan

samulina

Sweden
14 inlägg

Postat - 2012/05/27 :  19:55:29  Visa profil  Svara med citat
Hej Allihopa!
Jag tänkte bara skriva några rader även om mit inkägg inte riktigt passar i det här forumet..

Jag blev riktigt dålig av Inderal Retarden som läkaren bytt min Seloken till. Jag yrade omkring, raglade och fick hjärtklappning. Illfart till hjärtmottagning till en annan stad som hade tid att ta emot mig samma dag. Byte av medicin till Bisoprolol.. Mina skakningar kan inte komma från betablockeraren säger läkaren, remiss till neurolog utfärdas. Väntan påbörjas.

Två dagar efter detta fick jag skakningar i HELA kroppen, spasmer i alla muskler, även i de musklerna jag inte visste de fanns. Jag kunde även göra "magdans" i liggande ställning :-) Illfart till akuten. Väntan i timmar, inget direkt fel, väntan på neurolog föreslås, under tiden får jag äta Stesolid som en annan form av valium, det är den enda som minskar mina skakningar.
Tre dagar efteråt träffar jag en sjukgymnast som tittar på mig och säger att detta är ingenting hon kan hjälpa till med men något är jättefel i kroppen... Hon föreslår att jag beställer tid till läkare igen och står på mig och inte använder min semester till att inte orka jobba.. Hon tycker rakt ut att jag "kanske håller på att gå in i väggen"
Samtal till vårdcentralen, endast telefontid, då närmate vanlig tid kan inte ordnas förrän den 13 juni.
Några dagar efteråt får jag veta följande genom ett telefonsamtal med en läkare:
Tidigare, av en annan läkare i april, fick jag besked om "din ämnesomsättning är i underkant, ska kontrolleras igen om tre månader". Nu säger den nya läkaren att B-vitamin-nivån i kroppen är på 156, vilket är väldigt lågt, fast kan vara mellan 150 och 500. Skördkörtelprovet visar att jag har förhöjda värden, fast inte så låga att de måste behandlas men i kombination med B-vitaminet.... Jag får hästdoser med B-vitamin.

Nu har jag fått lämna blodprov i många-många rör, de kollar det mesta, jag träffar läkare imorgon. Jag hoppas att de hittar vad som är fel, något är jättefel men NU tror de på mig i alla fall.... :-) Och jag hoppas verkligen att jag får bli åtminstone sjukskriven för jag orkar ingenting längre, stackars hunden får knappt några promenader för mina muskler orkar inte hålla mig uppe i mer än ca 20 minuter i taget, och så har jag en make som tycker att jag ska "gaska upp mig"...

Fast å andra sidan så hjärtat har inte krånglat sedan jag mår illa på annat sätt :-)

------------------------------
Kvinna född -66. Stelopererad i nacken på två nivåer hösten 2009. Hör till den stora gruppen som även har diabetes typ 2. Har haft flera flimmerepisoder sedan våren 2011.
Gå till toppen av sidan

samulina

Sweden
14 inlägg

Postat - 2012/05/30 :  09:30:49  Visa profil  Svara med citat
Inga egentliga nyheter, jag fick B-vitamin, (värde 119 i kroppen, normalt minst 150) och Levaxin, då min skördkörtel verkar ha lagt av, påstås ta många veckor innan man känner av eventuella effekter. Troligen även utmattningsdepression i grund och botten.

Jag har i alla fall kommit så långt att jag bara vill må bättre!

Ha det så bra allihopa, hoppas alla mår bra och orkar njuta av det fina vårvädret!

Kvinna född -66. Stelopererad i nacken på två nivåer hösten 2009. Hör till den stora gruppen som även har diabetes typ 2. Har haft flera flimmerepisoder sedan våren 2011.
Gå till toppen av sidan

samulina

Sweden
14 inlägg

Postat - 2012/06/23 :  21:28:59  Visa profil  Svara med citat
Hej igen!

Jag lever!
Jag har haft ett mindre helvete under några veckor men nu känner jag att jag kanske-kanske mår lite bättre.

Vid kontroll bara två veckor efter det förra inlägget hade mitt b-vitaminvärde gått ner till 71. D3-vitaminet var på 35 i stället för minst 75. Jag äter nu vitaminer i hästdoser, äter levaxin och starkt lugnande tabletter för att slippa STORA okontrollerade rörelser. Levaxinet gör tyvärr att hjärtat "skenar"ibland, men flimmer harjag som tur är inte fått.
Jag har fått sluta känna konstiga krypningar i kroppen, orkar lite-lite mer dock absolut inte mer än någon halvtimme åt gången. Men det verkar gå åt rätt håll. Det känns i alla fall att jag kommer att överleva!

Glad midsommar på er!

Gå till toppen av sidan

Violina

Sweden
116 inlägg

Postat - 2012/06/24 :  07:01:07  Visa profil  Svara med citat
Hej Samulina! Min man tar också Levaxin och han har vid ett par tillfällen haft problem som vi tolkat som flimmer. Jag tycker att han kanske borde få testa sitt levaxinvärde i blodet lite oftare. Hur ofta får du det uppkollat?

Diagnos förmaksflimmrer -09 p.g.a. sjuk sinusknuta. Pacemaker juli -10. Gått på tambocor och sotalol, försöker nu med multaq men det verkar inte bita på flimret.
Gå till toppen av sidan

samulina

Sweden
14 inlägg

Postat - 2012/06/24 :  18:47:17  Visa profil  Svara med citat
Hej Violina!
Jag vet inte hur det blir framöver men just nu när jag började ta Levaxin testas det varannan månad.. Eftersom hela min diagnos inte är färdig vet jaginte riktigt hur det kommer att bli. Faktum är att "någonting" äter upp B12 vitaminet i min kropp, nu när de sänkte dosen från 4 mg till 2 mg om dagen börjar jag få tillbaka mina "krypningar". Det måste betyda att dosen som är 2000 gånger normaldos inte räcker till....
Vi får se, jag hoppas de snart kommer på vad som är fel på mig och varför för just nu får jag bara behandling mot symtom och det kan inte bli bra i längden :-)

Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3161 inlägg

Postat - 2012/06/25 :  03:03:59  Visa profil  Svara med citat
Samulina,

Du lider tydligen av hypotyroidism. Det är ett varitabelt h*e och ger oftast en enorm trötthet som inte går att vila bort.

Jag gick från hypertyroidism till hypotyroidism på grund av läkemedel som bromsade min skenande sköldkörtel.

Nu ligger värdena bra men fortfarande efter flera veckor är jag dödstrött. Det tar tydligen lång tid att återfå krafterna även sedan värdena hamnat rätt. Så tiden kanske verkar för Dig också! Håll ut! Själv testar jag T4, T3 och TSH var tionde dag för att snabbt kunna korrigera medicineringen om det rusar iväg ån något håll. Förändringar kan gå snabbt. Se till att Du inte slår om till hypertyroidism. Det är lika illa som hypotyroidism.

Krya på Dig!

önskar Håkan som otåligt går och väntar på att krafterna skall återvända

Cordaronet havererade min sköldkörtel vilket ledde till hypertyroidism och förlamande trötthet, men det gick att häva med tiamazol, i alla fall än så länge. Ångrar trots allt inte Cordarone-användningen. Den gav mig livet tillbaka under 8 underbara år!

Gå till toppen av sidan

Filippa1

Sweden
4 inlägg

Postat - 2017/08/29 :  17:06:39  Visa profil  Svara med citat
Hej, jag har liknande symtom... hur hard et gått för dig Samulina?
Gå till toppen av sidan

Filippa1

Sweden
4 inlägg

Postat - 2017/08/29 :  20:49:20  Visa profil  Svara med citat
Hej, hur har det gått för dig? Har liknande symtom.
Gå till toppen av sidan

Filippa1

Sweden
4 inlägg

Postat - 2017/08/29 :  20:52:14  Visa profil  Svara med citat
Gå till toppen av sidan

Filippa1

Sweden
4 inlägg

Postat - 2017/08/30 :  01:52:53  Visa profil  Svara med citat
Gå till toppen av sidan

pelargon

Sweden
728 inlägg

Postat - 2017/09/05 :  09:54:44  Visa profil  Svara med citat
quote:
Ursprungligen postad av Filippa1

Hej Filippa1,

Det ser ut som det är ett tag sedan Samulina var inne på forumet och det kan ta tid innan hon ser din fråga. Ett sätt att få svar är att testa om det går att skicka mejl till henne. Om man går till medlemmar och hon har lagt in sin e-postadress så går det att kontakta den vägen.

Hoppas att du får diagnos och behandling för dina symptom.

DÅ: vältränad kvinna f -71. Symptom konstig puls och blodtrycksfall. Avfärdades med "panikångest" utan EKG (läkare fälldes senare av HSAN). Korrekt diagnos VT och VES (19000/dygn). Sotalol 160 mg 21 juli-6 augusti, ablation 7 augusti 2008.

Mer om min historia hittar du på (med vidare länkar) http://xn--frmaksflimmer-imb.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=959

Tipsar också om hur en ablation kan gå till http://xn--frmaksflimmer-imb.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=929

Har du haft nytta av forumet? Du kan göra en insats och donera en liten slant till driften då och då.

NU: har inte haft problem på åratal och är inte här så ofta men gillar att forumet finns kvar.
Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000