Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Behandlingar
 Pacemaker
 Kanske en dum fråga...
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

Bellefanten

Sweden
31 inlägg

Postat - 2012/06/20 :  19:25:56  Visa profil  Svara med citat
Jag har haft problem med bradykardi så fort jag inte viljemässigt håller igång kroppen. Jag har en ICD-dosa som är ställd att gå in när min puls går under 40s/min. När jag vaknar så har jag fruktansvärd huvudvärk och är andfådd. På sjukhuset har de sett att jag pacas på 40s/min hela natten eller om jag somnar på dagen.
När jag frågade på pacemakermottagningen om de inte kunde höja grundpacingen till 50s/min, så jag skulle bli mer syresatt, så svarade de: -Nej, man skall inte paca hjärtat i onödan. Man kan få hjärtsvikt då.
Är det verkligen så? Det är ju många som har pacemaker och som pacas mer än bara ibland. För övrigt så har jag ju hjärtsvikt redan.... Har någon här på forumet hört samma sak?

33-årig kvinna med medfött hjärtfel. Elkonverterad flertalet gånger för förmaksflimmer/fladder med lyckat resultat. Fick slutligen kammarflimmer och lever nu med ICD-dosa. Fick besked i april 2012 att jag även har hjärtsvikt.
Medicinera med Tambocor, betablockerare, diuretika och Trombyl.

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2012/06/23 :  16:21:23  Visa profil  Svara med citat
Jag skulle tro att det stämmer. Pacemaker sätts ofta på just 40 slag per minut för att "garanterat" hamna under hjärtats egna rytm. Annars får det konsekvenser för hjärtats pumpförmåga, blodflöde etc. och det är nog inte bra för hjärtat. Vad har Du för typ av pacemaker? Ett (icke godtagbart) ytterligare skäl att sätta ner hastigheten är att spara batteri.

Har Du övervägt syrgas under natten? Borde ju kunna hjälpa Dig.

Håkan

Två ablationer 2004 - 2005. Därefter mycket bättre, bara en flimmerattack per år i genomsnitt. I längden är jag kanske kandidat för en tredje ablation.

Tar just nu 200 mg Cordarone plus 200 mg Seloken per dag. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, kalciumantagonister, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor.

Cordaronet havererade min sköldkörtel vilket ledde till hypertyroidism och förlamande trötthet, men det gick att häva med tiamazol, i alla fall än så länge. Ångrar trots allt inte Cordarone-användningen. Den gav mig livet tillbaka under 8 underbara år!

Gillar Du forumet? Du kan hjälpa till: http://xn--frmaksflimmer-imb.se/help.asp

Ropen skalla: ablationer åt alla
Gå till toppen av sidan

Bellefanten

Sweden
31 inlägg

Postat - 2012/06/23 :  21:04:30  Visa profil  Svara med citat
Tack för ditt svar. Jag har en Medtronic ICD DDDR med två elektroder. Jag vet att "sensingen" på förmaks elektroden inte är så bra och därför är den inte i bruk mer än att känna av aktiviteten för registrering till dosan. Det är nog som du skriver att pacingen kan skada hjärtat mer än vad det gör nytta. Särskilt när dosan enbart pacar i kammaren. Förhoppningsvis slipper jag bradykardi nu när betablockeraren är minskad

33-årig kvinna med medfött hjärtfel. Elkonverterad flertalet gånger för förmaksflimmer/fladder med lyckat resultat. Fick slutligen kammarflimmer och lever nu med ICD-dosa. Fick besked i april 2012 att jag även har hjärtsvikt.
Medicinera med Tambocor, betablockerare, diuretika och Trombyl.

Ändrad av - Bellefanten den 2012/06/23 21:10:49
Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000