Din hjälp är viktig för forumet: skriv inlägg, deltag i kampanjer, länka till oss, sprid vårt flygblad och donera pengar till driften!
Läs mer ...
Viktigt: obligatorisk läsning!
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se
Hem | Profil | Registera dig | Aktiva ämnen | Medlemmar | Sök | FAQ
Användarnamn:
Lösenord:
Spara lösenordet
Har du glömt ditt lösenord?

Alla forum
 Behandlingar
 Elkonvertering
 elkonventering
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Författare Ämne  

Jan Petersson

Sweden
1 inlägg

Postat - 2012/08/13 :  12:50:16  Visa profil  Svara med citat
20120809 gjorde jag min 2:a elkonvertering, som misslyckades efter 3 snabba försök under 30 minuter. Enligt en At-läkare fick jag beskedet att hjärtat hoppat tillbaka. Någon annan information fick jag inte. På fråga från mig vad som skulle ske framåt i tiden fick jag besked om att några fler elkonverteringar skulle ej göras med mig. Jag upprepade frågan och fick till svar att det inte skulle göras fler försök. Jag sa till läkaren att jag inte godtog hans besked utan att jag ville prata med behandlande läkare. Han gick iväg och återkom med beskedet att behandlande läkare skulle ringa mig. Jag har ännu ej hört något från läkaren. Ovannämnda behandling gjordes med påklistrade tejpremsor till skillnad mot när jag fick min första elkonvertering 2011-04-28 då metallplattor användes. Vid den behandling “hoppade” hjärtat rätt direkt och höll sig så till 2012-0615.
Min fråga är om jag inte kan få fler elkonverteringar än dessa 2 och om det kan vara någon skillnad på användning av metallplattor och tejpplattor.

JP

Kristina

Sweden
680 inlägg

Postat - 2012/08/13 :  16:46:36  Visa profil  Svara med citat
Jag vet inte om det är skillnad men jag vet att Du har rätt till en
"Second opinion" alltså utlåtande av en annan läkare på annan klinik som är opartisk

Låter knepigt att Du inte fått några förslag på eller besked om behandling alls!

Kristina
------------------------
FF FFL och extraslag op 91 för AV-nod ÅK-tacky,.
Har sommaren 2009 fått FF som ledde till intensivvård.
Elkonvertering gjord i aug 2009
Nytt ff 12 mars 2011 akut elkonvertering. samt 2012 elkonv 7 samt 12 juni
Äter Bisoprolol 10 mg-12.5/dag mg Waran enligt ord
Orstanorm 5 mg x 2,samt Comfora enl läkarordnation.
(Silika,mineraler,Omega3 och Behepan)

Har dessutom prövat all sorts hjärtmedicin under åren utan resultat eller för mycket biverkningar.

Jag är donator naturligtvis!
Gå till toppen av sidan

Hasse

Sweden
315 inlägg

Postat - 2012/08/14 :  06:21:01  Visa profil  Besök Hasse's hemsida  Svara med citat
hej

Jag personligen skulle ringa till sjukhuset och kräva att få en samtalstid med behandlade läkare så fort som möjligt. Att få reda på hur de ska gå vidare framöver är det minsta du kan kräva och att det är den behandlande läkaren som meddelar det är en självklarhet anser jag.

Stå på dig om att få prata med honom.

Hasse

Född 1965 längd ca 190 cm och vikt mellan 96-100 kg
Abladerad 3 gånger, senast 2010-06-02. Har provat många mediciner innan och mellan ablationerna. Har åter börjat flimra och väntar på tid till läkaren. Fredag 27/1 ska jag få på ett långtids-EKG. EKG-et visade inget flimmer under 3 dygn, däremot ett par episoder med ett flertal extraslag. Ingen åtgärd tilssvidare.

Medicin för tillfället, ingen.

Gå till toppen av sidan

Admin

Sweden
3162 inlägg

Postat - 2012/08/15 :  01:19:23  Visa profil  Svara med citat
Jan,

Framför allt, var lugn. Du kommer att få hjälp även om Du just nu råkat träffa på en stollig läkare. Det finns massor att göra. Istället för elkonvertering kan man ge dropp med olika rytmstabiliserande mediciner som också kan konvertera hjärtat tillbaka till sinus. Elkonvertering kan också ske inifrån hjärtat (med kateter). Men det troligast är nog att Du får medicin under en tid och sedan elkonverteras igen - då med bra resultat. Ledsamt bara att Du måste kämpa för att komma till en vettig läkare. Stå på Dig!

Två ablationer 2004 - 2005. Därefter mycket bättre, bara en flimmerattack per år i genomsnitt. I längden är jag kanske kandidat för en tredje ablation.

Tar just nu 200 mg Cordarone plus 200 mg Seloken per dag. Innan ablationerna provade jag förgäves diverse betablockerare, kalciumantagonister, digitalispreparat, Sotacor, Durbis och Tambocor.

Cordaronet havererade min sköldkörtel vilket ledde till hypertyroidism och förlamande trötthet, men det gick att häva med tiamazol, i alla fall än så länge. Ångrar trots allt inte Cordarone-användningen. Den gav mig livet tillbaka under 8 underbara år!

Gillar Du forumet? Du kan hjälpa till: http://xn--frmaksflimmer-imb.se/help.asp

Ropen skalla: ablationer åt alla
Gå till toppen av sidan
  Ämne  
 Nytt ämne  Svara på inlägget
 Utskriftsvänligt
Hoppa till:
Förmaksflimmer - Forum Förmaksflimmer.se © 2006- Förmaksflimmer.se Till toppen av sidan
 Image Forums 2001

Snitz Forums 2000